تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هیچ کس روز قیامت در امان نیست، مگر آن که در دنیا خدا ترس باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804450928




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نویسنده عرب: خطای محاسباتی اردوغان وی را در باتلاق سوریه گرفتار کرد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: نویسنده عرب: خطای محاسباتی اردوغان وی را در باتلاق سوریه گرفتار کرد تهران-ایرنا- عبدالباری عطوان نویسنده عرب با بیان اینکه خطای محاسباتی اردوغان وی را در باتلاق سوریه گرفتار کرد ، نوشت: خطای بزرگ اردوغان ، اشتباه محاسباتی وی در براورد قدرت دشمنانش ، نظام سوریه و هم پیمانانش و قدرت نظام سوریه برای پایداری در تمام این چهار سال دربرابر مخالفان مسلح تحت حمایت ترکیه - قطر -عربستان و گروه داعش و جیش الفتح و جبهه النصره واحرارالشام بوده است.


وی در مطلبی در پایگاه خبری مرکز الحدث نوشت: اعلام علنی و دیرهنگام جنگ ترکیه علیه داعش به عنوان خطرتروریستی که کل منطقه، اروپا و امریکا راتهدید می کند موجب طرح پرسشهایی در برابر دولت ترکیه می شود ، این کشور در جنگ خود علیه داعش گروههای جبهه النصره و احرار الشام را مستثنی کرده که درواقع دو شاخه اصلی القاعده در سوریه هستند.
سه سال است که فرستادگان و نمایندگان آمریکا تلاش می کنند نظر مساعد اردوغان رابرای پیوستن به جنگ علیه داعش جلب کنند ولی وی درتمام این مدت با طرح پیش شرطهای تقریبا غیرممکن و آوردن عذر و بهانه های مختلف مانند برپایی مناطق امن یا منطقه پرواز ممنوع در داخل سوریه ازاین کار سرباز زده است، حتی گفته می شود که واشنگتن با برخی ازاین پیش شرطها ازجمله مناطق امن جدا در جواز مرزهای ترکیه به عمق 50 کیلومتر برای پناه دادن به یک و نیم میلیون پناهنده سوری که اکنون در خاک ترکیه هستند ، هم موافقت کرده است.

ترکیه اکنون رسما از حمایت ناتو در مبارزه با تروریسم برخوردارشده ولی به نظر می رسد اردوغان هدفی بزرگتر یعنی جلب پشتیبانی نظامی ناتو را در سر دارد چون ترکیه مورد حملات تروریستی قرار گرفته و حق دارد از خودش دفاع کند!
اردوغان مدعی است مورد حمله تروریستها قرار گرفته ولی معلوم نیست کدام حمله کدام تروریستها را درنظر دارد؟ آیا منظورش حمله پ ک ک به یک ایست بازرسی مرزی است یا حمله ای که درروزهای اخیر ادعا کرده از طرف داعش در منطقه سوروچ صورت گرفته و بر اثر آن 32 نفر و اکثرا کردها در آن کشته شده اند.

حمله انتحاری سوروچ که به ادعای اردوغان توسط گروه داعش سازماندهی شده همچنان در هاله ای ابهام است چه تا این لحظه داعش هنوز مسوولیت آن را برعهده نگرفته، درعین حال که اتهامات اردوغان را نفی نکرده و برعکس همیشه که با عجله خود را مسوول حملات تروریستی درهرکجای دنیا معرفی می کرد، این بار ترجیح داده سکوت اختیار کند.
طی چهارسال اخیر هیچ صحبتی از حملاتی که امنیت و حاکمیت ملی ترکیه را خدشه دار یا متزلزل کند به میان نیامده بود بلکه موضع گیریهای ترکیه کلا در حمایت تام از مخالفان نظام سوریه و میزبانی نشستهای ائتلاف میهنی سوریه وگروههای سیاسی و رسانه ای وابسته به آن و تردد آزادانه هزاران نفر از این مخالفان و سرازیر شدن میلیاردها دلارآنها از طریق بانکهای ترکیه به حساب گروههای اسلامی میانه رو یا افراطی مخالف نظام اسد خلاصه می شد، حال باید دید چه تحولی باعث تغییر موضع ناگهانی ترکیه و قرارگرفتن این کشور در کمین سرنوشتی مشابه سرنوشت سوریه شده است.
اکنون اردوغان به رغم میل باطنی اش با ورود به جنگ با داعش موافقت کرده با این امید که حمایت ناتو و امریکا را در جنگ علیه گروههای دفاع مردمی کرد وابسته به حزب اتحاد دموکراتیک وحزب جدایی طلب کردهای ترکیه پ ک ک یعنی بزرگترین دشمن چهل سال اخیر ترکیه که درفهرست گروههای تروریستی امریکا هم قراردارد داشته باشد، دو حزبی که در عین العرب و حسکه وتل ابیض در شمال سوریه تحت حمایت جنگنده های هوایی امریکا با داعش نبرد سختی دارند.
امروز کم کم پس از 15سال امنیت و ثبات پای ترکیه دارد به جنگ در دوجبهه با دو دشمن سنی خطرناک کشیده می شود اولی کردهایی که تنها در خود ترکیه حمایت 15میلیون نفر را پشت سر دارند و دومی گروه اسلامگرای افراطی داعش که خارج از هر حد و مرز جغرافیایی عمل می کند، وباید گفت پیروزی ترکیه در هریک ازاین دو جبهه مستلزم صرف زمان و هزینه های مادی و انسانی بسیار خواهد بود.این درحالی است که نرخ رشد اقتصادی این کشور از هفت درصد به سه درصد کاهش یافته و بحران تشکیل دولت ائتلافی نیز روز بروز پیچیده تر می شود.
درصورتی که اخبار منتشر شده در سایت والای اسراییل مبنی بر تماسهای اوباما با روسیه در پی توافق هسته ای با ایران و درخصوص حل بحران سوریه و اظهار تمایل وی به حل این بحران با بقای اسد در قدرت، درست باشد دراین صورت ترکیه یکی از بزرگترین بازندگان میدان خواهد بود که تمام سرمایه خود را برروی یک اسب بازنده-سقوط بشار اسد از قدرت در سوریه- شرط بسته است.

با توجه به اظهارات ولادیمیر پوتین در دیدار با ولید المعلم وزیر خارجه سوریه در مسکو ،بعید نیست بخشی ازاین ادعاهای رسانه ای درست باشد ،وی دراین دیدار خبر از تشکیل ائتلاف چهارجانبه ترکیه، عربستان، اردن و سوریه برای جنگ با داعش داده بود که البته هیچ یک ازاین چهار کشور این پیشنهاد را رسما رد نکرده است.

گرچه نمی توان پیش بینی دقیقی از ادامه این روند درمنطقه داد وبه طور یقین گفت که طرح تکه تکه کردن منطقه به کشورهای کوچک دارد به ترکیه نیز می رسد ولی بنظر می رسد ویروس این طرح به نحوی بدن ترکیه سرایت کرده و بعید نیست دامن کشورهای دیگری مانندعربستان را نیز بگیرد، عربستانی که خود را در باتلاق یمن گرفتار کرده همانگونه که صدام خود را در تله اشغال کویت انداخت با وجود برخی تفاوتها در این میان نتیجه نهایی مشابه خواهد بود چه پایان دادن به معرکه یمن تنها با استفاده از نیروی هوایی غیرممکن است.
ترکیه در چهارسال اخیر دائما درتلاش برای تغییر نظامهای حاکم بر همسایگانش بوده ولی امروز خود را ناگزیر به تغییر قواعد بازی می بیند و ناچار است دیر یا زود با اقداماتی از جمله اعزام نیروهای زمینی خود به سوریه زمام اموررا خود دردست بگیرد.

برپایی منطقه امن شاید درابتدای بحران سوریه فکر درستی برای پناه دادن به آوارگان سوری بود ولی امروز پس از بالاگرفتن خطر داعش و گروههای جهادی دیگر و از دست دادن اهمیت نظامی و سیاسی گروههای سوری مخالف میانه رو، تشکیل این منطقه امن ممکن است نتایجی معکوس داشته باشد چون کسی نمی تواند تضمین کند گروه داعش برای درامان ماندن از حملات هوایی نیروهای ائتلاف وارد این منطقه نشود وآنها را به فهرست رقه و موصل ودیر الزور اضافه نکند.
در کل ترکیه امروز چند انتخاب سخت را دربرابر خود دارد و به نظر نمی رسد رییس جمهور این کشور که چند هندوانه را باهم در دست گرفته بتواند همه آنها را همچنان نگه دارد.اردوغان بتدریج در شنهای روان سوریه گرفتار شده چون باید درآن واحد با دو دشمن قدر بجنگد ، جنگی که حتی ممکن است آنها را به اتحاد دربرابر او وادار کند وموضوع اصلی همین جاست.
دراین میان تردیدی نیست که اردوغان ودولت متبوعش داعش را از دست می دهد ولی قطعا نخواهد توانست نظر مساعد کردها را به خود جلب کند .
خاورم 6002**1566



08/05/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن