تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانايى، ريشه همه خوبى‏ها و نادانى ريشه همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814687621




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توافق هسته ای به دوران یک جانبه گرایی آمریکا پایان داد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: تحلیلگر مسائل بین الملل: توافق هسته ای به دوران یک جانبه گرایی آمریکا پایان داد پکن - ایرنا - یک تحلیلگر مسائل بین الملل معتقد است: توافق هسته ای میان ایران و کشورهای 1 +5 این پیام را به دنیا داد که دوران یک جانبه گرایی آمریکا سپری شده و جهان به سمت شکل گیری نظم نوین بر اساس منافع و احترام متقابل است.


به گزارش ایرنا، «وو زورونگ» یکی از کارشناس ارشد بین الملل و حوزه خاورمیانه از چین می گوید: توافقی سخت در یک دوره مذاکرات طولانی میان کشورهای بزرگ با ایران در وین شکل گرفت که دنیا باید ارزش آن را بداند. اقدامی که علاوه بر پیشبرد مفاهیم امنیتی با استفاده از مذاکره، به تثبیت صلح و ثبات منطقه ای و جهانی نیز کمک کرده است.
تحلیلگر چینی خاطرنشان می کند که دنیا اکنون می تواند به خود ببالد که می توان مسایل مهمی از این دست را از مجاری دیپلماتیک و سیاسی و بدون شلیک یک گلوله حل و فصل کرد.
وی توافق هسته ای ایران را موفقیتی برای چند جانبه گرایی در عرصه بین المللی و خاتمه یک جانبه گرایی از سوی آمریکا دانسته است.
«زورونگ» تصریح کرد که اگر قرار است به پیشبرد چند جانبه گرایی کمک شود و از تک قطبی بودن دوری کرد، باید توافق هسته ای را ملاک قرار داد.
وی با اشاره به اینکه چند جانبه گرایی منافع همه کشورها را شامل می شود، افزود: ایران قدرتمندترین تولید کننده و بزرگترین صادرکننده نفت در دنیا است و کشوری است که نقش مهمی در خاورمیانه به لحاظ اقتصادی، سیاسی و امنیتی دارد.
او تاکید کرد که به همین دلیل تحریم ایران فقط برای ایرانیان زیانبار نبود بلکه به اقتصاد و امنیت آسیا، اروپا و آمریکا هم لطمه زد.
تحلیل گر مسائل بین الملل در ادامه خاطرنشان کرد: در فرایند چند جانبه گرایی و تحت فشارهای جوانب مختلف، دولت آمریکا هم به این نتیجه رسید که تحریم ها برای همه مضر بوده است و شاید هم به این نتیجه رسید که اصولا تحریم کاری از پیش نمی برد.
«زورونگ» در مطلب خود که تارنمای چاینا ارگ هم به آن پرداخته است، تاکید می کند که تک جانبه بودن و یک قطبی شدن شکست خورده است. نمونه آن شکست سیاست های یکجانبه گرایانه آمریکا در عراق و افغانستان و بسیاری نقاط دیگر دنیا است. شاید همین موضوع درس خوبی برای آمریکا باشد که در مورد ایران بار دیگر مرتکب اشتباه نشود و با موج چند جانبه گرایی همراه گردد.
نویسنده و تحلیلگر چینی با اشاره به اینکه آمریکا و ایران نهایتا بی اعتمادی را کنار گذاشته اند، افزود: آمریکایی ها می دانند که دیگر نمی توانند مانند گذشته یک سویه عمل کنند. آنها پی بردند که در دنیا کشورهای دیگر می خواهند چند جانبه گرایی حکمفرما باشد و نمونه آن تلاش های سازنده ای بود که چین و کشورهای دیگر در مذاکرات هسته ای ایران انجام دادند.
«زورونگ» در مطلب خود تصریح کرد که باید از توافق هسته ای این درس را گرفت که دنیا در حال شکل گیری یک نظم نوین براساس منافع و احترام متقابل و همکاری بر اساس فرایند برد ـ برد است.
آساق*231*1597



07/05/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن