تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه نفس از لذتهاى دنيوى سودمندترين روزه‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804423290




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چالش بین هیئت رئیسه و نمایندگان برای استیضاح


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
چالش بین هیئت رئیسه و نمایندگان برای استیضاح
چالش بین هیئت رئیسه و نمایندگان برای استیضاح طرح برخی از این استیضاح ها از سال گذشته از سوی نمایندگان مجلس تهیه شده و نمایندگان متقاضی استیضاح بر اعلام وصول و قرار گرفتن آن بر دستور کار نمایندگان تاکید دارند ولی هیئت رئیسه مجلس مقاومت کرده و از اعلام وصول آن خودداری می کند.


به گزارش فرهنگ نیوز ، در حالی که استیضاح حق نمایندگان است و ۱۰ نماینده می توانند با تهیه طرح استیضاح، یک وزیر را برای پاسخگویی به صحن مجلس بکشانند، اما مقاومت هیئت رئیسه مجلس در اعلام وصول این طرحها چالش بر انگیز شده است و حتی این مقاومت یک سال هم به درزا می کشد.

طبق آئین نامه داخلی مجلس ۱۰ نماینده با تهیه طرح استیضاح یک وزیر می توانند وزیر را به صحن مجلس بکشانند و وی را استیضاح کنند.

نمایندگان در همین راستا بارها خواستار استیضاح برخی وزرا شدند اما با مقاومت و حتی مخالفت هیئت رئیسه مجلس، این استیضاح ها ماه ها در مجلس زمزمه و مطرح می شود و حتی به امضای بیش از ۳۰ و ۴۰ نماینده رسیده اما از سوی هیئت رئیسه اعلام وصول نمی شود.

هیئت رئیسه مجلس حتی برای کم کردن عطش و تقاضای استیضاح وزرا برخی مواد آئین نامه داخلی مجلس را تغییر داد و روند اعلام وصول استیضاح را سخت تر کرد اما باز در مقابل خواست نمایندگان مقاومت می کند.

قبل از اصلاح آئین نامه داخلی مجلس اگر حداقل ۱۰ نماینده استیضاح یک وزیر را تهیه می کردند، هیئت رئیسه باید ضمن اعلام وصول استیضاح ،آنرا در دستور کار مجلس قرار می داد اما با اصلاح آئین نامه داخلی هنگامی که طرح استیضاح یک وزیر تحویل هیئت رئیسه مجلس می شود، هیئت رئیسه آنرا به کمیسیون مربوطه در مجلس ارجاع می دهد و کمیسیون مذکور با حضور نمایندگان متقاضی و وزیر نشست مشترک برگزار می کند و اگر بعد از نشست، حداقل ۱۰ نماینده بر استیضاح تاکید داشته باشند، استیضاح اعلام وصول می شود.

استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، استیضاح حمید چیت چیان وزیر نیرو، استیضاح محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، استیضاح عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور بهترین مثال برای این مورد هستند.

حتی طرح برخی از این استیضاح ها از سال گذشته از سوی نمایندگان مجلس تهیه شده و نمایندگان متقاضی استیضاح بر اعلام وصول و قرار گرفتن آن بر دستور کار نمایندگان تاکید دارند ولی هیئت رئیسه مجلس مقاومت کرده و از اعلام وصول آن خودداری می کند.

خودداری که باعث چالش بین هیئت رئیسه مجلس و نمایندگان تبدیل شده بطوریکه نمایندگان این چالش را به رسانه ها کشانده و از عملکرد هیئت رئیسه مجلس شاکی هستند.

بعنوان مثال حسن کامران نماینده اصفهان که طراح اصلی استیضاح آخوندی در مجلس است وقتی با مقاومت هیئت رئیسه مجلس در اعلام وصول این استیضاح مواجه شده، اعلام کرد که کار هیئت رئیسه مجلس غیر قانونی و برخلاف آئین نامه داخلی مجلس است.

وی تاکید کرد: وقتی نمایندگان پس از نشست با وزیر از صحبت های وی قانع نشدند و بر استیضاح تاکید دارند، هیئت رئیسه مجلس نباید مقاومت کند و باید آنرا در دستور کار مجلس قرار دهد.

نادر قاضی پور نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی که یکی از امضا کنندگان طرح استیضاح حمید چیت چیان وزیر نیرو در مجلس است، وقتی با مقاومت هیئت رئیسه مجلس برای اعلام وصول استیضاح مواجه شد، گفت: ما انتظار داشتیم هیئت رئیسه مجلس با رعایت آئین نامه داخلی مجلس، این طرح را در دستور کار مجلس قرار دهد اما متاسفانه شاهد رفتار خارج از آئین نامه هستیم.

وی با اشاره به نشست نمایندگان متقاضی استیضاح با وزیر تاکید کرد: وقتی بیش از ۱۰ نماینده از توضیحات وزیر در پاسخ به دلایل استیضاح قانع نشدند، باید این طرح اعلام وصول شود و مقاومت هیئت رئیسه بی معنی است.

از طرف دیگر طرح استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم که بیش از حد نصاب امضا دارد و متقاضیان بر اعلام وصول این طرح تاکید دارند اما هنوز این استیضاح اعلام وصول نشده است.

مقاومت هیئت رئیسه مجلس در اعلام وصول استیضاح وزرا حتی یک سال هم طول می کشد.

بعنوان مثال استیضاح علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پروش با ۶۰ امضا از تابستان سال گذشته در مجلس کلید خورد اما با بی توجهی و مقاومت هیئت رئیسه در اعلام وصول آن مواجه شد بطوریکه طرح این استیضاح در صحن مجلس با گذشت یک سال و تذکر مکرر نمایندگان در صحن مجلس سرانجام در ۲۶ خرداد امسال در صحن مجلس اعلام وصول و در روز چهارشنبه سوم تیر در صحن مجلس مطرح گردید.

سید مهدی موسوی نژاد نماینده مردم دشتستان که طراح اصلی استیضاح فانی بود، بارها در صحن مجلس برای اعلام وصول این استیضاح تذکر داده بود اما هیئت رئیسه مجلس از رعایت آئین نامه داخلی مجلس خودداری می کرد.

وی در جلسه علنی روز سه شنبه هفتم بهمن سال گذشته مجلس در تذکری شفاهی گفت: بیش از شش ماه است که حدود ۶۰ نفر از نمایندگان استیضاح وزیر آموزش و پرورش را امضاء کرده‌اند و در چندین مورد با آقای لاریجانی و حجت‌الاسلام ابوترابی جهت اعلام وصول جلسه داشته‌ایم و ما قانع نشدیم اما نمی دانیم چرا استیضاح اعلام وصول نمی‌شود.

در هر حال موضوع استیضاح وزرا و اعلام وصول آن در صحن مجلس، چالشی بین نمایندگان و هیئت رئیسه مجلس شده است. چالشی که هر از چند گاهی با تذکر نمایندگان مبنی بر درخواست اعلام وصول استیضاح یک وزیر در صحن مجلس شاهد آن هستیم.

منبع: افکار


94/5/6 - 19:39 - 2015-7-28 19:39:05





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن