تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بدانيد كه هر كس در راه حق از دنيا برود، به بهشت و هر كس در راه باطل از دنيا برود، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803063935




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وجود مشکلات جدي در حوضه درياچه اروميه و تالاب‌هاي کشور/ اجراي طرح‌هاي بزرگ انتقال آب


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۶ مرداد ۱۳۹۴ (۱۶:۲۰ب.ظ)
وزير نيرو اعلام کرد: وجود مشکلات جدي در حوضه درياچه اروميه و تالاب‌هاي کشور/ اجراي طرح‌هاي بزرگ انتقال آب موج - وزير نيرو با اشاره به برنامه‌هاي کلان وزارت نيرو براي حفظ و احياي تالاب‌هاي کشور، گفت: هم‌اکنون در حوضه درياچه اروميه و تالاب‌هاي کشور مشکلات جدي داريم و دولت يازدهم از بدو شروع توجه خاصي را براي حل اين مشکلات داشته و موفقيت‌هايي نيز در اين مدت کوتاه حاصل شده است.
به گزارش خبرگزاري موج، حميد چيت‌چيان، وزير نيرو، امروز سه‌شنبه که به منظور پاسخ به سوال نماينده اروميه به صحن علني مجلس رفته بود، با اشاره به برنامه‌هاي کلان وزارت نيرو براي حفظ و احياي تالاب‌هاي کشور، اظهار داشت: هم‌اکنون در حوضه درياچه اروميه و تالاب‌هاي کشور مشکلات جدي داريم و دولت يازدهم از بدو شروع توجه خاصي را براي حل اين مشکلات داشته و موفقيت‌هايي نيز در اين مدت کوتاه حاصل شده است.
وزير نيرو با اعلام اين که احياي درياچه اروميه در کوتاه مدت ميسر نيست، گفت: سال ۸۶ تراز اين درياچه ۲.۵ مترمکعب کاهش يافت و اين روند در سال‌هاي آينده نيز ادامه داشته است، اما؛ امسال اين رقم به ۰.۱ متر رسيده است؛ ما بايد طبق برنامه وضعيت موجود را تثبيت مي‌کرديم تا از سال آينده روند احيا را آغاز کنيم.
چيت چيان تاکيد کرد: صاحب‌نظران اتفاق‌نظر دارند که روند احياي درياچه اروميه در کوتاه مدت ميسر نيست و دستکم يک دوره ۱۰ ساله براي احياي اين درياچه نياز است. دولت از همان آغاز فعاليت کارگروه خاصي را براي احياي تالاب‌هاي کشور تشکيل داد که تمام دستگاه‌هاي مرتبط با موضوع از جمله وزارت نيرو در آن حضور دارند و مجري خاص و اعتبارهاي ويژه‌اي نيز تصويب کرده و اقدام‌ها آغاز شد.
وي درباره طرح‌هاي مطالعات احياي درياچه اروميه گفت: براساس تصميم ستاد احياي درياچه اروميه، دانشگاه صنعتي شريف به عنوان يکي از دانشگاه‌هاي بزرگ کشور به عنوان محور بررسي‌هاي کارشناسي انتخاب شد و دانشگاه‌هاي تبريز و اروميه نيز در اين طرح مشارکت دارند تا کار احيا با روش علمي انجام شود.
وزير نيرو ادامه داد: روند خشک شدن درياچه اروميه از سال ۷۴ آغاز شده و سال به سال کاهش يافته است. از سال ۸۱ به اين طرف سطح آب از ترز اکولوژيک پايين آمده که اين موضوع نتيجه سه عامل خشک‌سالي‌هاي طولاني و کاهش بارش، افزايش درجه حرارت و تبخير و همچنيني مصرف بيش‌ازحد آب در اين حوضه است، به‌طوري‌که در دو دهه گذشته مصرف آب در اين حوضه ۳ برابر شده است.
چيت چيان با اشاره به همکاري‌هاي بين‌المللي وزارت نيرو براي اجراي طرح احيا، گفت: در اين زمينه نشست‌هاي علمي را در کشور آلمان داشته‌ايم و با فراخوان‌ها و برگزاري نشست‌هاي علمي از نظرهاي کارشناسي متخصصان اين حوزه در کشورهاي ژاپن، روسيه، آلمان و آمريکا استفاده کرده‌ايم.
وي با بيان اين که وزارت نيرو به برنامه مورد تصويب ستاد احياي درياچه اروميه در سال ۹۳ به طور کامل عمل کرده است، ادامه داد: طبق اين برنامه سال ۹۳ و ۹۴ دوره تثبيت، ۷ سال براي احيا و سال ۱۴۰۲ براي احياي نهايي درياچه مشخص شده و برنامه‌ها بر همين اساس پيگيري مي‌شود.
وزير نيرو خاطرنشان کرد: وزارت نيرو برنامه‌هايي همچون تنظيم ورودي‌هاي طبيعي درياچه، انتقال آب از حوضه‌هاي ديگر و در اين حوضه و صرفه‌جويي در بخش کشاورزي را در دست انجام دارد و در سال ۹۳ توانسته با اهداف تعريف شده خود برسد.
چيت چيان با اشاره به برنامه‌هاي عملياتي وزارت نيرو در اين مدت گفت: اولين گروه اقدام‌ها، کنترل و کاهش مصرف در خود حوضه است که اين کار با ممنوعيت برداشت غيرمجاز، نصب کنتورهاي هوشمند و جلوگيري از برداشت مازاد در دست انجام است.
وي ادامه داد: لايروبي رودخانه‌ها و رهاسازي حقابه محيط زيست از سدهاي حوضه نيز از اقدام‌هاي ديگر بوده که در زمستان سال گذشته انجام شد، به‌طوري‌که سال گذشته ۱۳۶ ميليون مترمکعب رهاسازي آب از سدهاي ساروق، بوکان و حسنلو انجام شده است و امسال نيز اين برنامه ادامه مي‌يابد.
وزير نيرو تصريح کرد: يک سوم عمليات باروري ابرها در سال گذشته در حوضه اروميه انجام شده که اثر خوبي نيز در بارش‌ها داشته است، انتقال پساب حاصل از تصفيه فاضلاب شهرها نيز به درياچه در سال‌هاي آينده به ۳۰۰ ميليون مترمکعب خواهد رسيد.
چيت چيان طرح‌هاي ديگري همچون انتقال آب از سد سيلوه به درياچه نيز در دست انجام است که ۸۵ درصد پيشرفت دارد؛ اين سد در آذر سال جاري آبگيري خواهد شد و سال آينده ۱۹۰ ميليون مترمکعب آب به درياچه منتقل خواهد کرد.
وي ادامه داد: انتقال آب از رودخانه زاب نيز در برنامه قرار دارد که از طريق تونل بايد انجام شود و دو دستگاه حفاري TBM با ۴۵ ميليون يورو براي حفر تونل‌هاي انتقال آب خريداري شده و در حال حاضر يکي از آن‌ها وارد کشور شده؛ کل اعتبار اين طرح ۱۶۰۰ ميليارد تومان است.
وزير نيرو افزود: انتقال آب از سد چراغ ويس در کردستان با ۸۱ درصد پيشرفت دارد در صورت تأمين اعتبار در بهمن ماه آبگيري خواهد شد و بخشي از آب اين سد به درياچه اروميه خواهد آمد. انتقال آب از درياي خزر نيز از ديگر طرح‌هاي انتقال آب از حوضه‌هاي ديگر به درياچه اروميه است که انتقال از خزر توسط کنسرسيوم ايراني و اروپايي در دست مطالعه است، چراکه در اين طرح نگراني‌هاي محيط زيستي به دليل تفاوت آب اين دو درياچه وجود دارد و بايد در اين باره اطمينان کامل حاصل شود.
چيت چيان با اشاره به اعتبار هزينه شده تاکنون براي احياي درياچه اروميه گفت: در سال ۹۳ حدود ۳۱۵.۸ ميليارد تومان در طرح‌هاي احيا هزينه شده و اعتبارهاي در نظر گرفته شده براي امسال نيز ۱۳۲۶ ميليارد تومان خواهد شد و ما اطمينان داريم اين طرح‌ها به احياي درياچه منتهي خواهد شد؛ اما در اين راه به همدلي دولت، مجلس و مردم نياز داريم.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن