تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى مردم همانا نمازگزار هنگام نماز با پروردگار بزرگ و بلند مرتبه اش مناجات مى كند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820612972




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ضرورت مجهز شدن نقاط برداشت حوضه آبريز کرخه به دستگاه‌هاي اندازه‌گيري


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۶ مرداد ۱۳۹۴ (۱۲:۳۴ب.ظ)
ضرورت مجهز شدن نقاط برداشت حوضه آبريز کرخه به دستگاه‌هاي اندازه‌گيري موج - وزير نيرو گفت: از اين پس تمامي نقاط برداشت از آب‌هاي سطحي در حوضه آبريز کرخه الزاما بايد به دستگاه‌هاي اندازه‌گيري برداشت مجهز شوند.
به گزارش خبرگزاري موج، حميد چيت‌چيان، وزير نيرو، امروز (سه‌شنبه) در نشست شوراي هماهنگي مديريت به‌هم پيوسته منابع آب حوضه آبريز کرخه با تأکيد بر لزوم گفت: برداشت بيش از ظرفيت در حوضه کرخه در ساليان اخير باعث شده آب موجود در مخزن سد کرخه از 5 ميليارد مترمکعب به حدود يک ميليارد مترمکعب برسد و به دليل کمبود آب، برنامه توسعه کشاورزي در جنوب غرب کشور از 850 هزار هکتار به حدود 320 هزار هکتار کاهش يابد.
وي ادامه داد: در اين حوضه آبريز در يک سيکل معيوبي افتاده‌ايم که روزبه‌روز منابع آب خود را از دست مي‌دهيم و ادامه اين روند باعث از بين رفتن زمين‌هاي کشاورزي در پايين‌دست رودخانه کرخه در سال‌هاي آينده خواهد شد.
وزير نيرو راهکار اين مشکل را نگاه حوضه‌اي و کلان به نحوه استفاده از ظرفيت آب کرخه عنوان کرد و افزود: براي اصلاح اين روند معيوب اولين اقدام توزيع عادلانه آب است و گام بعدي نيز اين است که به‌طور دقيق مشخص کنيم هر يک از استان‌ها از اين حوضه چقدر آب برداشت مي‌کنند.
چيت‌چيان در خصوص اختلاف نظرها درباره آمار موجود برداشت‌ها گفت: تعيين ميزان برداشت يک روش علمي است که بر اساس پتانسيل منابع آب تجديدپذير و ميزان مصرف استان‌ها مشخص مي‌شود که اين ميزان در وزارت نيرو با روش‌هاي گوناگون همچون تصاوير ماهواره‌اي قابل تعيين است.
وي تصريح کرد: در مديريت حوضه آبريز نبايد نگاه استاني حاکم باشد؛ چراکه هر استان به نفع خود تصميم مي‌گيرد و ما نمي‌توانيم امنيت آبي و به دنبال آن امنيت اجتماعي را به دست رقابت بين استان‌ها بسپاريم.
وزير نيرو با تأکيد بر تشکيل کارگروه تخصصي براي دقيق کردن آمارهاي برداشت از حوضه آبريز گفت: اين کارگروه با حضور نمايندگان استانداري، جهاد کشاورزي، محيط زيست، صنعت و کشاورزان در هر استان واقع در اين حوضه تشکيل مي‌شود و يک مشاور نيز از طرف آب منطقه‌اي مسووليت آماربرداري جديد را خواهد داشت و در پايان نتايج در اختيار اعضاي شوراي هماهنگي قرار خواهد گرفت.
وي تأکيد کرد: از اين پس تمام برداشت از آب‌هاي سطحي در حوضه کرخه الزاما بايد به دستگاه‌هاي اندازه‌گيري مجهز شوند و در طول فصل کشت نبايد هيچ برداشتي بدون نصب دستگاه‌هاي اندازه‌گيري صورت گيرد.
وزير نيرو ادامه داد: در اين حوضه به هيچ‌کسي اجازه برداشت آب خارج از ميزان تعيين شده در مجوز بهره‌برداري نبايد داده شود و مواردي نيز که بدون مجوز انجام مي‌شود بايد متوقف شود؛ کميته‌اي نيز در هر استان بايد براي جلوگيري از برداشت‌هاي غيرمجاز تشکيل شود.
چيت‌چيان با بيان اين که اين برنامه‌ها بناي درستي براي توزيع عادلانه آب در اين حوضه خواهد بود، گفت: ما بايد ياد بگيريم که چگونه بتوانيم از کمبود آب بهترين بهره‌برداري را انجام دهيم و بتوانيم در شرايط جاري کشور و در وضعيت خشک‌سالي کنار بياييم.
در اين نشست نمايندگان وزارتخانه‌هاي جهاد کشاورزي، صنعت، کشور و سازمان محيط زيست و استانداران استان‌هاي ايلام، همدان، کرمانشاه، لرستان و خوزستان و نمايندگان صنف کشاورزان اين استان‌ها حضور داشتند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن