تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله هرگاه ميهمان داشتند، با او غذا مى‏خوردند و دست ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799126825




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ردپاي کولرهاي گازي در افزايش مصرف برق کشور


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۵ مرداد ۱۳۹۴ (۱۶:۶ب.ظ)
ردپاي کولرهاي گازي در افزايش مصرف برق کشور موج - در فصل تابستان، سيستم‌هاي سرمايشي که گفته مي‌شود ظرفيت کاهش چهار هزار مگاواتي براي پيک مصرف را دارند با حداکثر ظرفيت درحال کارند؛ در اين بين بخش عمومي و ادارات دولتي نيز بين 2500 تا 3000 مگاوات از بار سرمايشي کشور را به خود اختصاص داده اند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، در طول سال هاي اخير مصرف برق در بخش‌هاي مختلف رشد چشمگيري داشته است تاجايي‌که رشد حدود 10 درصدي مصرف برق در کشور در مقايسه با متوسط جهاني (2 تا 3 درصد)، صنعت برق را درخصوص سرمايه گذاري و احداث نيروگاه و شبکه‌هاي انتقال و توزيع نيروي برق با مشکل مواجه کرده است.
سيستم‌هاي سرمايشي که در ايران مورد استفاده قرار مي‌گيرند در نقاط مختلف متفاوت است، از جمله سيستم‌هايي که عمدتاً در مناطق جنوب و شمال کشور به‌علت آب و هواي گرم و مرطوب مورد استفاده قرار مي‌گيرند مي‌توان به کولرهاي گازي اشاره کرد.
در حال حاضر حدود 70 درصد از خانوارهاي ايراني از کولرهاي آبي و يا گازي براي خنک کردن محيط زندگي خود استفاده مي‌کنند و اين در حاليست که توان کولرهاي آبي در حدود 500 وات و در مورد کولرهاي گازي بالغ بر 2000 وات است. اين نکته بيشتر شامل حال بخش عمومي و ادارات دولتي مي‌شود چرا که به‌طور متوسط بين 2500 تا 3000 مگاوات از بار سرمايشي کشور را به خود اختصاص داده اند.

ممنوعيت استفاده دولتي ها از کولر گازي
به همين دليل تدابيري به منظور کاهش اوج مصرف برق در دستور کار مسوولان وزارت نيرو قرار گرفته و برنامه ريزي‌هايي به منظور اجراي مصوبات دولت و خاموش شدن کولرهاي گازي در ساختمان‌ها و ادارات دولتي آغاز شده است.
احمدرضا توکلي مجري طرح‌‌هاي بهينه‌ سازي مصرف انرژي، گفت: بر اساس ترازنامه مصرف انرژي در کشور به طور متوسط بالغ بر ۴۷ درصد از مصرف برق کشور متعلق به ساختمان‌هاي مسکوني، تجاري و اداري است که اين رقم بيشترين سهم در مقايسه با صنعت و کشاورزي است.
اين مقام مسئول با يادآوري اينکه در ساختمان‌هاي اداري تجهيزات سرمايشي و تهويه هوا با رقم ۳۵ درصد، ۲۵ درصد بخش روشنايي، ۱۵ درصد تجهيزات و ماشين آلات، آب گرم در حدود ۲۰ درصد سهم دارد، تصريح کرد: بررسي در ميزان مصرف نشان مي‌دهد ۱۳ تا ۱۸ هزار مگاوات ازبرق مصرفي کل کشور به سيستم سرمايشي اختصاص دارد و از اين ميزان ۳ هزار مگاوات فقط سيستم‌هاي سرمايشي ساختمان‌هاي اداري است.
به گفته وي با توجه به مصرف بالاي برق کولرهاي گازي، مصوبه‌ اي به منظور ممنوعيت استفاده از کولرگازي در شهرهايي با آب و هواي خشک همچون تهران صادر شده است.
براساس آمارهاي وزارت نيرو، جايگزيني يک کولر گازي با ظرفيت BTU 18000 در ساعت راندمان پايين با نوع راندمان بالا و ارتقاي رتبه انرژي اين تجهيزات از رتبه G به رتبۀ A، کاهش توان مصرفي در حدود يک کيلووات را به همراه خواهد داشت. با فرض کارکرد 1440 ساعت در سال، کاهش مصرف سالانه انرژي به ازاي يک دستگاه 1440 کيلووات ساعت خواهد بود. اين در حالي ‌است که برخي از کولر‌هاي گازي‌ فرسوده که مورد استفاده قرار مي‌گيرند فاقد حداقل رتبۀ قابل قبول انرژي بوده و برق زيادي مصرف مي‌کنند.
به‌طور کلي مي‌توان گفت با ارتقاي کارآيي کولرهاي قديمي و کم بازده موجود در کشور با انواع جديد و کارآتر، پيک مصرف برق حداقل به ميزان 4000 مگاوات کاهش مي‌يابد.
البته اين مقام مسوول چندي پيش نيز، در خصوص سهم اداره‌ها در مصرف برق گفته بود: 47 درصد از مصرف برق کشور متعلق به ساختمان‌هاي مسکوني، تجاري و اداري است که از اين ميان، حدود 31 درصد به بخش مسکوني، 9 درصد بخش اداري و 7 درصد ساختمان‌هاي تجاري مصرف برق دارند.
وي در خصوص استفاده از کولر گازي در اداره‌ها تاکيد کرده بود: از سال 89 روزانه شاهد دو پيک ظهرگاهي و شبانگاهي هستيم که عامل اصلي در بروز پيک ظهرگاهي ساختمان‌هاي اداري و تجاري هستند و همين امر سبب سبقت گرفتن پيک ظهرگاهي از پيک شبانگاهي شده است. بر همين اساس مصوبه‌اي براي ممنوعيت استفاده از کولرگازي در شهرهايي با آب و هواي خشک مانند تهران صادر شد که متاسفانه اجرايي نمي‌شود.

کولر آبي يا گازي؟
محاسبات انجام گرفته توسط موسسات پژوهشي حاکي از آن است که يک کولر آبي در صورت استفاده در 12 ساعت شبانه روز منجر به مصرف حدود 350 کيلوات ساعت برق در طول يک ماه خواهد شد اما، اگر يک کولر گازي کم مصرف و با رتبه انرژي A به مدت 12 ساعت در شبانه روز روشن باشد متوسط مصرف ماهانه مشترکان را به 850 تا 900 کيلوات ساعت افزايش مي دهد. به عبارت ديگر استفاده از يک کولر گازي در مقايسه با کولرهاي آبي افزايش حدود 6 برابري بار مالي قبوض برق مشترکان را به همراه خواهد داشت.
با توجه به مسائل گفته شده به نظر مي‌رسد که در بخش ساختمان به ويژه ساختمان‌هاي عمومي رعايت نکاتي مانند انتخاب سيستم سرمايشي متناسب با اقليم، توجه به برچسب انرژي در هنگام خريد تجهيزات سرمايشي، تنظيم دماي مناسب (24تا26 درجۀ سانتي­گراد) استفاده از تهويۀ طبيعي، نصب صحيح و سرويس و نگهداري به‌موقع در هنگام راه‌اندازي و بهره‌برداري فصلي از تجهيزات سرمايشي مي‌تواند تا بيش از 30 درصد موجب کاهش مصرف انرژي و جلوگيري از ايجاد خاموشي در ساعات اوج مصرف بار شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن