تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس نيّتش خوب باشد، توفيق ياريش خواهد نمود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816617241




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بهترين ظرفيت براي حمل‌ونقل داخلي، ايران بوئينگ ۷۳۷-۴۰۰ و ۵۰۰ است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۵ مرداد ۱۳۹۴ (۱۵:۷ب.ظ)
بهترين ظرفيت براي حمل‌ونقل داخلي، ايران بوئينگ ۷۳۷-۴۰۰ و ۵۰۰ است موج - کارشناس صنعت هوانوردي، گفت: به لحاظ اين که متوسط ساعت پروازي در ايران يک ساعت و سي دقيقه تخمين زده مي‌شود، بهترين ظرفيت براي حمل‌ونقل داخلي ايران، يک هواپيماي ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفره از جمله بوئينگ ۷۳۷-۴۰۰ و ۵۰۰، ايرباس ۳۲۰، امبرائر ۱۹۵، بمباردير CRJ۱۰۰۰ و سوخو ۱۰۰ است.
به گزارش خبرگزاري موج، بعد از توافق هسته‌اي اميدواري‌ها براي نوسازي و به عبارتي جوان‌سازي صنعت هوانوردي ايران و به‌طور خاص ناوگان حمل‌ونقل هوايي بيشتر شد که در اين زمينه ناوگان مورد نياز آسمان ايران و توجيه اقتصادي آن‌ها براي ناوگان هوايي ايران قابل بررسي است.
توافق اخير هسته‌اي و به‌اصطلاح برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) فصل جديدي را در پيش‌روي توسعه صنعت هوانوردي کشور گشود به‌طوري‌که شرکت‌هاي مختلف در زمينه‌هاي صنعت هوانوردي از جمله تأمين ناوگان، توسعه تجهيزات، تعمير و نگهداري هواپيما و غيره آمادگي خود را براي همکاري با ايران اعلام کردند.
همان‌طور که وزير راه و شهرسازي مطرح مي‌کند: براي سرمايه‌گذاري در توسعه ناوگان هوايي ايران طي ۱۰ سال آينده نياز به سرمايه‌گذاري ۲۰ ميليارد دلاري وجود دارد. در همين حال روز گذشته محمد خداکرمي سرپرست سازمان هواپيمايي کشوري با بيان اينکه نوسازي ناوگان هوايي کشور نيازمند سالانه 1.5 ميليارد دلار است گفت تأمين ناوگان حمل‌ونقل هوايي ايران براساس سه شاخص کمي، کيفي و تنوع اولويت‌بندي مي‌شود. وي تأمين هواپيماي متناسب با فرودگاه‌هاي محروم را از برنامه‌هاي اين سازمان عنوان کرد.
اما؛ سوالي که شايد به ذهن‌ها خطور کند اين است که آسمان ايران نيازمند چه نوع هواپيمايي است.
در همين زمينه يک کارشناس ارشد صنعت هوانوردي درباره وضعيت ناوگان ايران بعد از لغو احتمالي تحريم‌ها گفت: مسافران بخش حمل‌ونقل هوايي شايد انتظار داشته باشند با لغو تحريم‌ها، بلافاصله مسافران سوار هواپيماهاي ايرباس ۳۵۰، ايرباس ۳۸۰ و بوئينگ ۷۷۷ و ۷۸۷ خواهند شد در حالي که اندکي بايد درنگ کنند.
وي ادامه داد: با فرض اين که همين امروز راه خريد هواپيمابر خطوط هوايي ايراني باز شده است و هر نوع هواپيمايي با هر سني اجازه ورود به ايران پيدا کند؛ آيا خط هوايي، يک فروند MD سه ميليون دلاري را با ۱۶۸ صندلي و درآمد ساعت صندلي ۴۵ دلار رها کرده و يک جت ۶۰۰-۷۳۷ جديد ۱۶۰ ميليون دلاري را با همان نفر صندلي خريداري خواهد کرد؟
باستاني با طرح اين سوال که آيا ايرلاين‌هاي ايراني با توجه به محدوديت نقدينگي توانايي مالي براي پرداخت چنين مبالغي را حتي براي يک فروند خواهند داشت؟ گفت: تمام ناوگان بيشتر شرکت‌هاي هواپيمايي ايران در مجموع ۳۰ ميليون دلار هم ارزش مالي ندارند. يعني اگر ۵ ايرلاين ايراني تمام داشته‌هاي خود را با يکديگر به اشتراک گذارند، مي‌توانند يک فروند هواپيماي جديد وارد ناوگان ايران کنند؛ حال شرکت هواپيمايي ملي ايران (هما) باقي مي‌ماند که يک ايرلاين دولتي بوده و شايد حمايت دولت بتواند محبوب‌ترين ايرلاين ايران را از فرش به عرش برساند که در اين مورد هم دولت با مشکلات بودجه‌اي فراواني دست‌وپنجه نرم مي‌کند.
اين کارشناس ارشد صنعت هوانوردي همچنين با بيان اين که البته برداشته شدن تحريم‌ها، افق تازه‌اي در مهندسي و تعميرات خطوط هوايي ايران ترسيم خواهد کرد، اظهار کرد: قطعات هواپيما اکنون (پيش از لغو تحريم) با واسطه و با قيمت چند برابري و زمان طولاني، به دست خط هوايي رسيده و در اکثر مواقع نوش دارو پس از مرگ سهراب است.
وي ادامه داد: هواپيماها به دليل نرسيدن قطعه زمين‌گير مي‌شوند و يا به دليل نقص فني ناشي از نرسيدن به‌موقع قطعات، تأخيرهاي چند ساعته، چند روزه و يا لغو کامل پروازها را منجر مي‌شوند. همه اين موارد علاوه بر اين که ضررهاي مالي را متوجه ايرلاين ها مي‌کند، رنجش خاطر مسافران و به دنبال آن کروي پروازي (خدمه پرواز) و به ويژه مهمانداران خطوط هوايي را به دنبال دارد.
باستاني افزود: بنابراين با لغو تحريم‌ها، مي‌توان اميدوار به مديريت آسان‌تر و نظام منسجم‌تري در مهندسي و تعميرات بود که خود تأثير بسزايي در کاهش تأخير پروازها و به دنبال آن رضايت بيشتر مسافران خواهد داشت و هواپيماهاي زيادي را که در فرودگاه‌هاي مختلف کشور زمين‌گير شده‌اند، عملياتي خواهد کرد. اگرچه بدنه صنعت هوانوردي ايران البته نه صرفا به دليل تحريم‌ها بيمار است، اما؛ به هر جهت، نياز مبرم به هواپيما و توسعه ناوگان، امري انکارناپذير است به همين دليل خريد هواپيما پس از لغو تحريم، برنامه شماره يک صنعت هوانوردي ايران خواهد بود.
اين کارشناس صنعت هوانوردي با بيان اين که درباره اين‌که چه نوع هواپيمايي با توجه به ظرفيت‌هاي موجود مي‌تواند درماني براي صنعت بيمار هوانوردي باشد، گفت: به لحاظ اين که متوسط ساعت پروازي در ايران يک ساعت و سي دقيقه تخمين زده مي‌شود، بهترين ظرفيت براي حمل‌ونقل داخلي ايران، يک هواپيماي ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفره از جمله بوئينگ ۷۳۷-۴۰۰ و ۵۰۰، ايرباس ۳۲۰، امبرائر ۱۹۵، بمباردير CRJ۱۰۰۰ و سوخو ۱۰۰ است.
وي با تأکيد بر اين‌که هواپيماهاي مذکور به لحاظ نوع، ظرفيت و عمر متناسب با آسمان ايران است، به بررسي هزينه اين هواپيماها پرداخت و درباره هواپيماي امبرائر ۱۹۵ گفت: هواپيماي امبرائر ۱۹۵ ساخت شرکت برزيلي امبرائر، با قيمت تقريبي ۴۷ ميليون دلار، اولين پرواز خود را در سال ۲۰۰۴ انجام داده است و اگر در سال ۲۰۱۶ اقدام به خريد شود، عمر اين هواپيما در آن سال ۱۲ ساله است و حداقل حدود ۱۸ ميليون دلار هزينه دارد. بنابراين به لحاظ سرمايه و با اين درآمد ساعت صندلي، توجيه اقتصادي و بازرگاني براي ايرلاين نداشته و اين گزينه احتمالا حذف مي‌شود.
باستاني همچنين درباره ايرباس ۳۲۰، گفت: اين نوع هواپيما از ناوگان محبوب خانواده ايرباس است که خريد اين هواپيما با سن پايين، توجيه بازرگاني براي ايرلاين ندارد و هواپيماي با سن بالاتر که اکنون هم در کشور ايران پرواز مي‌کنند، به لحاظ هزينه تعميرات و نگهداري سنگين بوده و درآمد خط هوايي را نسبت به هر ساعت صندلي کاهش خواهد داد. با اين وجود، به جهت اين که توانمندي در داکيومنتري (DOCUMENTARY) و مهندسي و تعميرات اين تايپ هواپيما در کشور ايجاد شده است، مي‌تواند گزينه مناسبي براي پروازهاي داخلي و منطقه‌اي خطوط هوايي ايران باشد.
اين کارشناس صنعت هوانوردي به هواپيماي سوپر جت سوخو ۱۰۰ اشاره کرد و افزود: اولين جت تجاري فوق پيشرفته شرکت هواپيماسازي سوخوي روسيه، گزينه ديگري براي آسمان ايران است. هواپيمايي که با کاکپيت شبه غربي و دو موتور جت در زير بال‌ها و صندلي‌هاي زيبا و کابين دلنواز، مي‌تواند انتخاب خطوط هوايي ايراني باشد.
وي ادامه داد: به لحاظ فني و نوع گواهينامه، اين هواپيماي روسي تأييديه آژانش امنيت پروازي اروپا (EASA) را از اروپا دارا بوده، اما؛ با توجه به اينکه ايرانيان دل‌خوشي از هواپيماي روسي از جمله توپولوف ندارند بايد گفت اين نوع هواپيما از ساير هواپيماهاي روسي پيشي گرفته است. همين‌طور تاکنون بيش از ۳۰۰ فروند از اين هواپيما توسط کشورهاي بلوک شرق، مکزيک، آمريکا، لائو و... سفارش داده شده که تعدادي از آن‌ها در ايرلاين‌هايي مثل ايرفلوت روسيه عملياتي هستند.
باستاني ادامه داد: اين هواپيماي ۳۰ ميليون دلاري، در اولين پرواز نمايشي خود در سال ۲۰۱۱، در اندونزي به کوه‌هاي اطراف جاکارتا برخورد کرد و همه سرنشينان آن‌که از مديران سوخو و خبرنگاران بودند، جان خود را از دست دادند. اگرچه علت سانحه کشيدن فيوز هشدار توسط خلبان و کاهش ارتفاع غيرمجاز عنوان شد، نگراني اهالي هوانوردي را در خريد اين هواپيما به دنبال داشت. از معايب اين هواپيما نيز مي‌توان به اشکال در مدارک و کتاب‌هاي هواپيما و هزينه بالاي قطعات آن و همين‌طور ارائه خدمات سوخو با تأخير زماني اشاره کرد.
اين کارشناس ارشد صنعت هوانوردي درباره هواپيماي بمباردير CRJ۱۰۰۰ نيز گفت: هواپيماي محبوب کانادايي ساخت شرکت بمباردير که اولين پرواز خود را در سال ۲۰۱۰ انجام داده است با قيمت تقريبي ۴۶ ميليون دلار، يکي از بهترين هواپيماها به لحاظ عملکرد و کارايي براي آسمان ايران است و به دلايلي که براي هواپيماي امبرائر ذکر شد، خطوط هوايي توانايي مالي خريد اين هواپيما را ندارند و اگر هم داشته باشند، با درآمد هر ساعت صندلي حال حاضر، توجيه بازرگاني نخواهد داشت.
باستاني به بررسي هواپيماي بوئينگ ۷۳۷ اشاره کرد و گفت: اما؛ محبوب‌ترين جت تجاري جهان، بوئينگ ۷۳۷، از آنجايي که مدل ۴۰۰، ۵۰۰ و ۶۰۰ آن به سن اقتصادي براي ورود به بازار ايران رسيده‌اند، بهترين گزينه براي تسخير آسمان ايران است. بهترين هواپيما به لحاظ فني، سازگاري با آب‌وهوا، تأمين قطعات (در صورت لغو تحريم) و محبوبيت در بين جامعه خلبانان، همين جت ۷۳۷ خواهد بود.
وي با اشاره به اين که بررسي‌هاي فوق در خصوص هواپيماهاي مناسب جهت پروازهاي داخلي و منطقه‌اي صورت گرفت و هواپيماهاي دور برد جهت انجام پروازهاي مسيرهاي طولاني موضوع متفاوتي است، گفت: از آنجايي که درآمد هر ساعت صندلي ايرلاين هاي داخلي، تقريبا برابر با ايرلاين هاي خارجي است، خريد هواپيماي جديد توجيه بازرگاني پيدا مي‌کند.
باستاني افزود: از هواپيماهاي مناسب خريد براي انجام پروازهاي خارجي دور برد خطوط هوايي ايران، مي‌توان به ايرباس ۳۳۰، ايرباس ۳۴۰، ايرباس ۳۸۰، بوئينگ ۷۴۷ (۸۰۰)، بوئينگ ۷۷۷ و بوئينگ ۷۸۷ اشاره کرد.
وي گفت: از آنجايي که توانمندي هواپيماي دوربرد بوئينگ ۷۴۷ در ايران ايجاد شده و از نخستين هواپيماهاي با برد طولاني ايران نيز بوده است، ملکه آسمان‌هاي ساخت شرکت بوئينگ، مي‌تواند گزينه مناسبي باشد. همين‌طور بوئينگ ۷۷۷ که مهم‌ترين و البته مرموزترين سانحه آن، ناپديد شدن هواپيماي ۷۷۷ خطوط هوايي مالزي در سال ۲۰۱۴ و بر فراز درياي چين جنوبي است که پس از گذشت بيش از يک سال از آن جريان، هيچ اثري از سرنشينان و هواپيما نيست تا مرموزترين سانحه هوانوردي قرن را به نام خود ثبت کند. با اين وجود، هنوز هم يکي از امن‌ترين و محبوب‌ترين جت‌هاي تجاري دور برد دنيا همين بوئينگ ۷۷۷ به شمار مي‌رود.
باستاني در ادامه با بيان اين که استفاده از فرصت احتمالي لغو تحريم زاويه پنهان ديگري است که مي‌توان به آن پرداخت گفت: لغو تحريم‌هاي غرب عليه ايران فرصتي است که بايد آن را غنيمت شمارد.
اين کارشناس صنعت هوانوردي ايران گفت: پيشنهاد مي‌شود از آنجايي که صنعت هوانوردي با جان مسافران هوايي سروکار دارد، با برداشته شدن تحريم‌ها، از همه ظرفيت‌هاي ملي و اقتصادي کشور استفاده شود و هواپيماهاي با سن پايين (ترجيحا جديد) و قطعات و موتور در حد توان خريداري شود و توانمندي‌هاي لازم در حداقل زمان کسب شده تا توشه‌اي ارزشمند براي صنعت هوانوردي غيرنظامي کشور جمع‌آوري گردد.
وي گفت: در شرايطي که احتمالا به دست مي‌آيد فرصت را براي ايمن کردن آسمان ايران بايد غنيمت شمرد تا پرنده‌هايي درخور مسافران ايراني وارد ناوگان حمل‌ونقل هوايي ايران شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 108]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن