تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانايى، ريشه همه خوبى‏ها و نادانى ريشه همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815990619




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بحث هسته ای در «سنای» ایرانی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: بحث هسته ای در «سنای» ایرانی تهران- ایرنا- روزنامه اعتماد در صفحه ی سیاست، نوشت: قطار برگزاری جلسات مشترک کمیسیون امنیت ملی با اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای به ریل جدیدی رفت، آن هم بی هیچ مقدمه ای.


در این گزارش که در شماره روز دوشنبه پنجم مرداد 1394 خورشیدی انتشار یافته، می خوانیم: جلسه دیروز مجلسی ها با عراقچی علنی برگزار شد؛ جلوی دوربین های صدا و سیما. از علنی بودن جلسه اما فقط خبرنگاران رسانه ملی سود بردند و خبرگزاری خانه ملت؛ تنها رسانه های حاضر در این جلسه. جلسه ای که گویا برخی منتقدان مذاکرات حضور در مقابل دوربین صدا و سیما را بهترین فرصت برای حمله به توافق وین دانسته بودند. جلسه چهارساعته دیروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برای نخستین بار از اول تا آخر توسط گروه خبری صدا و سیما ثبت و ضبط شد. نیم ساعت اول جلسه به بازگویی دلواپسی هایی درباره سفر لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه به ایران و همین طور حاشیه های حضور هفته پیش قائم مقام صدراعظم آلمان به کشورمان گذشت؛ جایی که منتقدان دولت این سفرها را مغایر با شأن و منافع ملی ایران ارزیابی کردند. اینها حالا شاید به گزارش هایی داغ برای برنامه های آینده صدا و سیما تبدیل شود؛ رسانه ای که یک منبع آگاه حاضر در جلسه دیروز درباره علت حضور غیرمنتظره اش در این جلسه به «اعتماد» گفت: «تا الان سابقه نداشت که جلسات کمیسیون به این صورت پوشش خبری داده شود. چون معمولا موضوعاتی مطرح می شود که انتشار عمومی آن هزینه ساز است. اما در جلسه اخیر خبرنگاران صدا و سیما می گفتند چون رسانه های امریکایی جلسه سنا را به صورت کامل پوشش داده اند ما هم باید بتوانیم چنین اقدامی را انجام دهیم.» بعد از نیم ساعت ابتدایی جلسه هم منتقدان مذاکرات حمله خود به تیم هسته ای را در سه محور «مسائل موشکی»، «همزمانی اقدامات دو طرف» و «بازگشت پذیری تحریم ها» ادامه دادند. احمد شوهانی از اعضای حامی مذاکرات در کمیسیون امنیت ملی درباره حاشیه های جلسه دیروز به «اعتماد» گفت: «قسمت اول جلسه که درباره سفر هیات های فرانسوی و آلمانی به ایران بود با حمله های بسیار شدیدی به دولت و وزارت خارجه آغاز شد.»
وی توضیح داد: « از چهره های شاخص منتقد دولت و خارج از کمیسیون شخص خاصی به این جلسه نیامده بود اما در طول آن چهار ساعت تریبون بیشتر در اختیار منتقدان مذاکرات بود و نمایندگانی چون آقای کریمی قدوسی، کوثری، آقامحمدی، نقوی حسینی، آصفری و جوکار بیشترین و شدیدترین انتقادات را مطرح کردند.» شوهانی همچنین درباره مقایسه سطح انتقادات این جلسه با جلسات قبل هم توضیح داد: «حضور تمام وقت دوربین صدا و سیما باعث شده بود تا نطق های انتقادی با شدت و حرارت و شور بیشتری مطرح شوند و منتقدان سعی کنند زمان بیشتری تریبون را در اختیار بگیرند. حال آنکه به تمام موارد و محورهای مورد انتقاد در روزهای قبل به تفصیل پاسخ داده شده بود. یعنی منتقدان هیچ موضوع جدیدی برای انتقاد نداشتند و همچنان همان سوال های قبلی را در یک قالب تندتر و هجومی تر مطرح کردند.» وی همچنین درباره حضور تمام وقت صدا و سیما در این جلسه هم گفت: «ما پیش از جلسه از این موضوع خبر نداشتیم و برای ما هم جای تعجب بود که چرا یکباره برای نخستین بار و این گونه بی خبر تصمیم گرفته می شود جلسه کمیسیون علنی برگزار شود».
آزمایش های موشکی ایران نقض توافق وین نیست
سید عباس عراقچی هم در پاسخ به مسائل مطرح شده در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه در روز توافق، اتحادیه اروپا و امریکا تعهدات شان را برای لغو یا تعلیق یا توقیف تحریم ها انشا خواهند کرد گفت که طبق مکانیسم پیچیده تدبیر شده با مشورت و تایید مقامات نظامی و امنیتی کشور برای بازرسی ها و دسترسی ها، مصالح نظامی و امنیتی به هیچ وجه تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت. در این جلسه عراقچی با تمرکز بر مباحث هسته ای و برجام به بعضی از مفاد برجام و تبعات آن اشاره و اظهار کرد: «در بررسی برجام و تبعات آن باید به صورت کلان به قضیه نگاه کرد یعنی باید بررسی شود که چه اتفاقی افتاد که شش کشور قدرتمند جهان به این اندازه راغب برای مذاکره و همکاری با یک کشور به ظاهر متوسط یعنی ایران شدند. » وی ادامه داد: «باید بررسی شود که چه اتفاقی افتاد این کشورها حاضر به دادن امتیازهای گسترده به ایران شدند. پاسخ این سوالات ساده است. ایران به یک قدرت مهم تبدیل شده و کشوری با ثبات در منطقه ای بی ثبات است. ایران به لحاظ قدرت دفاعی همه را در به کارگیری راهکار نظامی علیه خود ناامید کرده است. » مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای در مورد تحریم ها نیز گفت: «بعد از طی شدن مراحل قانونی برجام در کشورهای ذیربط نوبت به روز انجام توافق می رسد. در این روز طرف ها اقدامات خود را انجام خواهند داد. البته باید توجه داشت که اقدامات دو طرف به لحاظ فنی نمی تواند همزمان انجام شود مثلا اقداماتی که ما باید انجام دهیم به زمان زیادی نیاز دارد اما لغو یا توقف یا تعلیق تحریم ها را فورا می شود انجام داد. حال سوال این است که چگونه می توان این دو اقدام را همزمان کرد.»
عراقچی توضیح داد: «در روز توافق، اتحادیه اروپا و امریکا تعهدات خود را برای لغو یا تعلیق یا توقیف انشاء خواهند کرد. از سوی دیگر اجرای این تعهد بعد از اجرایی شدن تعهدات ایران اتفاق می افتد. این فرمول توافقنامه وین برای متناظر بودن اقدامات طرفین است.» وی در مورد موضوع بازرسی ها و دسترسی گفت: «قرار بود ما هیچ بازرسی یا دسترسی غیرمتعارف را نپذیریم که اکنون این نیت حاصل شده است. مکانیسم پیچیده و البته مدیریت شده ای برای بازرسی ها و دسترسی ها تدوین شده است که به هیچ وجه مصالح نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران را تحت تاثیر قرار نخواهد داد. این مکانیزم با مشورت مقامات نظامی و امنیتی کشور انتخاب شده و آنها این مکانیزم را تایید کردند.» معاون وزیر امور خارجه در ادامه اظهار کرد: «در مورد اصطلاح «نتیجه گیری گسترده تر» که در بحث بازرسی آژانس آمده است باید گفت منظور، جمع بندی کلی آژانس در خصوص فقدان فعالیت های هسته ای اعلام نشده از سوی ایران است. این مهم در نهایت به «گواهی آژانس» درخصوص فعالیت های هسته ای ایران می انجامد. » عراقچی در مورد بازگشت پذیری تحریم ها طبق ماده ١٢ قطعنامه ٢٢٣١ گفت: «در این رابطه باید چهار مرحله طی شود تا چنین اتفاقی رخ دهد که مراحل آن به ترتیب تشکیل کمیسیون مشترک، اجلاس وزرای خارجه، اجلاس شورای مشورتی و جلسه شورای امنیت است. بنابراین با این فرض که این مراحل طی شود بازگشت پذیری برای همه اعضا از جمله ایران اتفاق می افتد. در صورت بازگشت تحریم ها ایران هم همکاری های خود را با آژانس قطع خواهد کرد و فعالیت های هسته ای را با سرعت بالا از سر خواهد گرفت.»
انعطاف پذیری آلمان در جریان مذاکرات هسته ای
به گزارش ایسنا، همچنین در این جلسه تخت روانچی در ارایه گزارشی از سفر هیات تجاری و اقتصادی آلمان به کشورمان، این هیات را بزرگ ترین هیات تجاری و اقتصادی آلمان در طی سال های اخیر دانست و گفت که اهداف این سفر ارزیابی زمینه های همکاری اقتصادی و تجاری با ایران بوده است. به گفته وی در سیستم حکومتی آلمان وزیر اقتصاد از جایگاه برجسته ای و حتی بالاتر از وزیر امور خارجه قرار دارد که علت آن جایگاه اقتصاد در کشور آلمان است. تخت روانچی آلمان را از شرکای سنتی و تجاری اقتصادی ایران عنوان و اظهار کرد: «آلمان در جریان مذاکرات هسته ای موضع انعطاف پذیر و مناسبی نسبت به ایران داشته است.» معاون وزیر خارجه تشکیل کمیسیون اقتصادی مشترک، نشست اتاق بازرگانی دو کشور، رفع توقیف از تجهیزات خریداری شده صنعت نفت ایران و همکاری در صنعت خودرو را که به تبع آن بازار خودرو ایران از انحصار فرانسه خارج می شود به عنوان مهم ترین توافق رخ داده در جریان سفر هیات آلمانی به کشورمان عنوان کرد. وی همچنین با بیان اینکه بعد از این سفر احتمالا وزیر خارجه اتحادیه اروپا، وزرای خارجه فرانسه و ایتالیا، رییس جمهور اتریش و... به ایران خواهند آمد تاکید کرد که هیچ کدام از این دیدارها به معنای کم رنگ شدن روابط جمهوری اسلامی با دوستان و شرکای قدیمی خود نخواهد بود.
*منبع: روزنامه اعتماد
**گروه اطلاع رسانی**2059**9131



05/05/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 123]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن