تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):هر کس عبادت خالصش را برای خدا بالا بفرستد، خدا بهتریم مصلحت را برای او نازل می ک...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819879275




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برنامه عملياتي تغييرات آب و هوا تدوين مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۵ مرداد ۱۳۹۴ (۱۰:۲۱ق.ظ)
برنامه عملياتي تغييرات آب و هوا تدوين مي‌شود موج - مدير پروژه تغييرات آب و هوا گفت: به دنبال تدوين برنامه عملي در حوزه تغييرات آب و هوا در دو بخش کاهش انتشار گازهاي گلخانه اي و سازگاري براي بقا هستيم تا پس از تصويب در کارگروه ملي تغيير آب و هوا در قالب برنامه‌هاي توسعه در دستگاه‌هاي کشور اجرا شود.
به گزارش خبرگزاري موج، سومين نشست علمي بررسي چالش‌هاي مربوط به تغييرات آب و هوا در بخش تنوع زيستي و منابع طبيعي با حضور مدير پروژه تغييرات آب وهوا و برخي از مسوولين در سالن سرو سازمان حفاظت محيط زيست در 4 مرداد 94 برگزار شد.
محسن ناصري، مدير پروژه تغييرات آب و هوا، در اين نشست گفت: اثرات تغيير آب و هوا در دنياي امروز فراتر از يک موضوع فانتزي شده و کشورها بطور جدي به سمتي حرکت مي‌کنند که هم در سطح ملي در قالب اقدامات سازگاري براي بقا و هم در سطح بين المللي در قالب اقدامات کاهش انتشار گازهاي گلخانه اي نقش فعالي را ايفا کنند.
وي ادامه داد: در نشستي که قرار است در پاريس امسال برگزار شود، يک معاهده نامه بين المللي جايگزين پروتکل کي يو تو مي‌شود و متناظر با آن، کشورها متعهد مي‌شوند که برنامه‌هايي را در راستاي کاهش انتشار گازهاي گلخانه اي در يک‌زمان بندي معين در اختيار جامعه ملل قرار دهند.
محسن ناصري با اشاره به اين که انتشار گازهاي گلخانه اي در جو باعث افزايش دما زمين شده، افزود: خيلي از کشورها به سمت گرم تر، خشک تر و کم آب تر شدن پيش مي‌روند و در برخي کشورها شاهد ناهنجاري‌هاي اقليمي همچون طوفان‌هاي گرد و خاک هستيم. اين در حالي است که اگر افزايش دماي زمين بطور ميانگين بيش از 4 درجه سانتي گراد شود، در بخش‌هاي اعظمي از کره زمين حيات امکان پذير نخواهد بود.
بنابراين، کشورهاي عضو کنوانسيون تغيير آب و هوا در سازمان ملل متحد به طور جدي به دنبال تدوين برنامه عمل و استراتژي هستند که بتواند هم سازگاري براي بقا را فراهم سازد و هم منجر به کاهش انتشار گازهاي گلخانه اي شده و اجازه ندهد اين افزايش دما تا سال 2050 بيشتر از 2 درجه سانتي گراد شود.

نشست‌هايي براي تدوين استراتژي کلان کشور در حوزه تغييرات آب و هوا
مدير پروژه تغييرات آب و هوا تصريح کرد: خيلي کشورها همچون ترکيه اين برنامه را داشتند و آن را اجرا مي‌کردند. اما تا کنون، اين برنامه عمل در ايران وجود نداشت. بنابراين، دفتر طرح ملي تغييرات آب وهوا از آبان ماه سال گذشته اقدام به برگزاري نشست‌هايي براي تدوين استراتژي کلان کشور در حوزه تغييرات آب و هوا در دو بخش کاهش انتشار گازهاي گلخانه اي و سازگاري براي بقا کرده است. در بخش سازگاري براي بقا تا کنون جلسات مجزايي در سه موضوع آب، کشاورزي و امنيت غذايي، بهداشت و سلامت برگزار شده است.
ناصري با اشاره به اين که تاثيرات تغيير اقليم در کشور عمدتاً بصورت خشک‌سالي و افزايش دما مشخص مي‌شود، افزود: مردم در جوامع محلي و روستايي براي تأمين نيازهاي معيشتي خود همچون کاهش آب و مراتع، فشار مضاعف به منابع طبيعي تحميل مي‌کنند. بنابراين، اگر يک برنامه معيشتي جايگزين و کمکي وجود داشته باشد، اين فشار و تنش در استفاده و بهره برداري از منابع زيستي کشور بطور قابل توجه اي کاهش مي‌يابد.

پيش بيني ايجاد شبکه ملي پايش در برنامه ششم توسعه
وي با اشاره به اين که در مدت زمان اجراي برنامه ششم توسعه، قرار است يک شبکه پايش ملي ايجاد شود تا اطلاعات مربوط به وضعيت منابع طبيعي و منابع زيستي کشور در آن جمع آوري شود، افزود: يک شبکه پايش مي‌تواند وضعيت منابع طبيعي و منابع زيستي کشور را مشخص کند تا به کمک آن به برخي نقاط جغرافيايي که وضعيت مطلوبي ندارند، توجه بيشتري شود. بخشي از اين پايش در حدود اختيارات سازمان جهاد کشاورزي است و بخش ديگر در قالب وظايف سازمان حفاظت محيط زيست هست.
اطلاعات اين دو سازمان در يک شبکه پايش ملي به اشتراک گذاشته مي‌شود تا در برنامه‌هاي توسعه بعدي مورد تحليل و ارزيابي قرار گيرد.
وي خاطر نشان کرد: نتيجه اين فعاليت‌ها در قالب کتابچه اي با عنوان استراتژي ملي تغيير آب و هواي کشور در دفتر طرح ملي تغييرات آب و هوا جمع آوري شده تا به عنوان يک برنامه عمل براي کاهش انتشار گازهاي گلخانه اي و سازگاري با تغييرات آب و هوا در کارگروه ملي تغيير آب و هوا در هيئت دولت تصويب و در قالب برنامه‌هاي سنواتي و برنامه‌هاي توسعه به عنوان مقرراتي تعيين شده توسط دولت در دستگاه‌هاي کشور اجرا شود.
ناصري با اشاره به اين که کارگروه ملي تغيير آب و هوا به عنوان يک کميته ملي با مصوب هيئت وزيران شکل گرفته و مواردي که در آنجا تصويب مي‌شود، بايد در قالب مقررات دولت توسط دستگاهاي کشور دنبال شود.
ادامه داد: اگر دستگاه‌ها به هر دليلي در پيگيري وظايف تعريف شده خود در اين برنامه کوتاهي کنند، بايد به کارگروه ملي تغيير آب و هوا پاسخگو باشند.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن