تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هیچ کس روز قیامت در امان نیست، مگر آن که در دنیا خدا ترس باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798569639




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سفیر ایران درفرانسه: امسال، سال شکوفایی روابط ایران وفرانسه خواهد بود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: سفیر ایران درفرانسه: امسال، سال شکوفایی روابط ایران وفرانسه خواهد بود پاریس- ایرنا- سفیر ایران در فرانسه گفت : طی ماه های آینده چشم انداز روشن وامید بخشی درانتظار روابط ایران وفرانسه خواهد بود.


علی آهنی درگفت وگو با ایرنا با ارزیابی سطح روابط ایران وفرانسه اظهارکرد: روابط ایران وفرانسه روابطی چند بعدی ودیرینه است که ریشه در تاریخ دارد و به رغم فراز و نشیب های سیاسی آن، همواره از جایگاه مثبتی در افکار عمومی دو ملت برخوردار بوده است.
وی یادآور شد: متاسفانه روابط دو کشور طی دهه اخیر تحت تاثیرعوامل مختلف سیاسی وبویژه موضوع هسته ای ازوضعیت مناسب وشایسته پیوندهای دوستانه و دیرینه دو ملت برخوردار نبوده است وبا پشت سر گذاشتن موضوع هسته ای و با عنایت به ظرفیت های بالقوه بسیار وسیع ومتنوع برای همکار بین دو کشور و منافع وعلایق مشترک طرفین، چشم انداز روشن وامیدبخشی طی ماه های آینده در انتظار روابط ایران و فرانسه خواهد بود.
سفیر ایران درفرانسه تاکید کرد: درصورتی که تنظیم و پیشبرد روابط باسنجیدگی وبا هدف تامین منافع ملی کشور مورد پیگیری قرار گیرد و خوب مدیریت شود، مناسبات ایران وفرانسه در ابعاد مختلف بخوبی ارتقاء خواهد یافت زیرا دو کشور از علایق و منافع مشترک دوجانبه ، منطقه ای و جهانی برخوردارند.
آهنی درپاسخ به نقش فرانسه درمذاکرات ومنتقدانی که درداخل ایران در این باره وجود دارد توضیح داد: در طول مذاکرات هسته ای، گاه شاهد موضع گیری های سخت تر فرانسه درمقایسه با دیگراعضای 1+5 بودیم که البته بعضی از این نوع موضع گیری درمحافل مختلف داخل فرانسه نیز مورد انتقاد قرار می گرفت لیکن در این خصوص لازم است نکاتی را مورد توجه قرار دهیم.
وی دراین باره یادآور شد: ازحدود دوسال قبل رییس جمهور ووزیرخارجه فرانسه بر این موضع تاکید می کردند که " ظرفیت هسته ای صلح آمیز ایران بله ، بمب اتمی خیر". این موضع گیری بسیار قابل توجه بود زیرا دقیقا با موضع جمهوری اسلامی ایران منطبق بود چون موضع ما هم همواره این بوده که به دنبال بمب هسته ای نیستیم وفتوای مقام معظم رهبری نیز بر این امر تاکید دارد.
سفیر ایران درفرانسه اضافه کرد : از طرف دیگر تاکید داشته ایم که به عنوان عضو معاهده عدم اشاعه ( NPT ) بایستی بتوانیم ازفناوری صلح آمیز هسته ای کاملا بهرمند باشیم واین چیزی است که خروجی اجرای توافق هسته ای خواهد بود.
آهنی در ادامه تصریح کرد : دولت فرانسه درعین این که در موضع گیری هایش تحفظات را درقبال متحدین عرب ورژیم صهیونیستی مد نظر داشته، موضع سخت خود را این طور توجیه می کرد که بایستی به یک توافق محکم دست یافت که هم ضمانت اجرایی داشته باشد وهم اینکه بهانه به دیگرکشورهای منطقه ندهد که بخواهند به دنبال دست یابی به فناوری هسته ای غیر صلح آمیز بروند.
وی تاکید کرد : از حدود یک سال قبل تاکنون، شاهد تحول مثبت هر چند آرام در نگاه دولت فرانسه نسبت به روابط با جمهوری اسلامی ایران بوده ایم و نهایتا مشارکت ونقش فرانسه درگروه1+5 برای دست یابی به توافق هسته ای غیر قابل انکار بوده است.
سفیر ایران درفرانسه ادامه داد : با توجه به نکات فوق، بایستی درآینده روابط متمرکز شد تا بتوان با استفاده بهینه از فرصت های جدید، نقشه راه مناسبی را برای روابط وهمکاری ها که دربردارنده منافع مشترک باشد تعریف و ترسیم کرد و دراین راستا سفر رسمی وزیر خارجه فرانسه که پس از 12 سال انجام می شود فرصت مغتمی خواهد بود ومی تواند فصل جدیدی را درروابط دو کشور بگشاید.
آهنی در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد شرایط ایران در حال حاضر برای همکاری با فرانسه بویژه درزمینه های اقتصادی با سال های قبل ازتحریم تغییر کرده است. این تغییرات شامل چه زمینه ها وحوزه هایی است؟ آیا دلایل سیاسی موجب این تغییرات شده یا اقتصادی؟ اظهارکرد: درطول سال های تحریم روابط دو کشور درزمینه های مختلف و از جمله اقتصادی دچار اختلال شدید شد که نقش تصمیمات و تحریم های فراسرزمینی آمریکا را که به کشورهای اروپایی نیز تحمیل شد نمی توان نادیده گرفت.
وی ادامه داد: برای مثال جریمه سنگین 8.5 میلیارد دلاری بانک "ب.ان.پ پاری با" فرانسه به خاطر همکاری اش با برخی کشورها من جمله ایران باعث شد که دیگر بانک های فرانسوی نیز زمین گیر شوند ونتوانند کوچکترین کمکی به شرکت های فرانسوی علاقمند به همکاری با ایران کنند.
سفیر ایران درفرانسه یادآور شد: حتی درقالب توافق ژنو 2013 نیز که همکاری با ایران دربخش های مختلف مجاز شناخته شده بود، شرکت های فرانسوی نتوانستند کوچکترین سهمی را بخود اختصاص دهند چون خزانه داری آمریکا که همکاری شرکت های آمریکایی با ایران را تسهیل می کرد، درهمکاری شرکت های فرانسوی با ایران اخلال می کرد.
آهنی درعین حال تصریح کرد : البته ناگفته نماند که سیاست سخت دولت فرانسه تا یک سال قبل نیز بخاطر موضوع هسته ای وتحریم ها نیز مزید برعلت بود و تقریبا تعاملات وهمکاری ها با ایران را در همه حوزه ها قفل کرده بود. اما از حدود یک سال پیش به این طرف شاهد علایم مثبتی ازسوی دولت و وزیرخارجه فرانسه برای گشایش همکاری های بین دو کشور بوده ایم.
وی توضیح داد : اخیرا جلسه مهمی در وزارت خارجه فرانسه با حضور تعداد زیادی از شرکت های فرانسوی برگزار شده بود برای اینکه این شرکت ها را برای آماده سازی و برقراری ارتباطات و تعاملات شان با طرف های ایرانی و سرمایه گذاری در ایران مورد تشویق قرار دهند.
سفیر ایران در فرانسه یادآور شد: در نتیجه تغییر رویکرد سیاسی و بانگاه مثبت دولت فرانسه پس از توافق هسته ای، احیاء مناسبات دیرینه دو کشور در حوزه های سیاسی، پارلمانی، اقتصادی، فرهنگی و علمی و دانشگاهی نیز از چشم انداز روشنی برخوردار خواهد شد که البته رویکرد سیاسی و سخت سال های گذشته دولت فرانسه تلاش مضاعفی را از سوی شرکت های فرانسوی می طلبد تا بتوانند غیبت خود را ترمیم و جبران کنند که بدون شک پیشنهادهای رقابتی وتامین تسهیلات اعتباری از سوی آنان می تواند کمک کننده باشد.
آهنی درپاسخ به این پرسش که آیا دراجرای برجام و درقالب ضمیمه شماره 3 که همکاری های صلح آمیزهسته ای را تعریف می کند نقشی برای فرانسه تا این زمان درنظر گرفته شده است؟ گفت : فرانسه درحوزه هسته ای ازتوانمندی بالایی برخوردار است وبا توجه به اینکه همکاری هسته ای صلح آمیز بین المللی با ایران درقالب برجام مجاز ومورد تاکید قرارگرفته، انتظار می رود که در این حوزه نیز بتوانیم شاهد همکاری های گسترده ای باشیم که مقدمات آن در حال بررسی وبرنامه ریزی می باشد وباجدیت آنرا پیگیری خواهیم کرد.
وی درباره دیگر حوزه هایی که روابط ایران وفرانسه قابل گسترش است اظهار کرد: همانطور که اشاره کردم روابط ایران وفرانسه چند بعدی است و از گذشته دور در حوزه های فرهنگی، دانشگاهی و علمی، علاوه بر بخش های سیاسی اقتصادی، همکاری های ثمر بخشی بین دو کشور وجود داشته است.
سفیر ایران درفرانسه یادآور شد : از یک سال قبل تحرکاتی را در زمینه های مختلف مناسبات دو کشور شاهد بودیم. برای مثال علاوه بر سفر وزیر خارجه، وزیر جهاد سازندگی، معاونین رییس جمهوری درحوزه محیط زیست و خانواده که البته درقالب اجلاس های بین المللی به فرانسه سفر داشتند ولی بهره برداری مفیدی نیز در حوزه دو جانبه به عمل آمد، برای اولین بار با سفر رسمی رییس کمیسیون خارجی مجلس شورای اسلامی پس از ٣٥سال و به دعوت همتای فرانسوی ایشان به پاریس را داشتیم.
آهنی ادامه داد : متقابلا نیز سفر چند هیات پارلمانی و هیات های اقتصادی مختلف راازفرانسه به ایران داشتیم. پیش بینی ما این است که امسال سال شکوفایی روابط ایران و فرانسه در زمینه های مختلف خواهند بود.
وی پاسخ به این پرسش که اهمیت سفر وزیر خارجه فرانسه در این شرایط به ایران چیست؟ صرفا دورنماندن ازرقبا در بازار ایران و یا دلایل دیگر؟ عنوان کرد : موفقیت سفر رسمی وزیر خارجه به ایران که پس از 12 سال انجام می شود در پیشبرد مناسبات هدفمند بین دو کشور بسیار حائز اهمیت است و مقدمه تحرکات چشمگیری در روابط طی ماه های آینده خواهد بود.
سفیر ایران درفرانسه توضیح داد: برای دولت فرانسه، اگرچه ابعاد اقتصادی روابط اش با کشورها مهم است لیکن برخلاف دیگر کشورهای اروپایی، جنبه سیاسی روابطش به ویژه با جمهوری اسلامی ایران بر جنبه اقتصادی آن غلبه دارد زیرا به جایگاه، نفوذ و نقش سیاسی جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان اسلام به ویژه در موضوعات منطقه ای که فرانسه هم برای خود نقش و منافعی قائل است ومنافع مشترکی که بین ایران وفرانسه دراین موضوعات قابل تعریف است اذعان و آگاهی دارد.
آهنی تصریح کرد: اگر بتوان در حوزه سیاسی به صورت متقابل اعتماد سازی و منافع مشترکی را تعریف کرد، راه برای همکاری ها دردیگر بخش ها نیز گشوده تر خواهد شد.
وی درپاسخ به این پرسش که مسئله تروریسم یکی ازمهمترین مسائل مبتلا به منطقه خاورمیانه به شمار می رود که البته نمودهای آن دراروپا وفرانسه هم دیده شده است . دراین زمینه آیا فکر می کنید ایران با اروپا و فرانسه به چه نحو می توانند با یکدیگرهمکاری کنند وآیا اساسا طرفین درک مشترکی ازاین پدیده دارند؟ اظهار کرد : تروریسم وافراطی گری یکی از تهدیدات بسیار مهم کنونی نه تنها برای کشورهای منطقه بلکه برای دیگر کشورها ازجمله کشورهای اروپایی و به ویژه فرانسه است.
سفیر ایران درفرانسه ادامه داد : تهدیدات جدید پس ازظهور گروه تروریستی داعش وقاطعیت جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با آن، به ایجاد درک نسبتا مشترک بین ایران واروپا وبخصوص با فرانسه کمک کرده است واین موضوع یکی ازموضوعات مورد علاقه مشترک بین دو کشور است که در سفر وزیر خارجه مورد گفت وگو و پیگیری قرار خواهد گرفت.
شبک**1983/1859



04/05/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن