تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس از خدا خير بخواهد و به آنچه خدا خواسته راضى باشد، خداوند حتما براى او خير خواه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815589871




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حل مشکلات فني درباره راه‌آهن بين ايران و ترکمنستان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۵ مرداد ۱۳۹۴ (۲:۵۳ق.ظ)
معاون کابينه وزراي ترکمنستان خواستار شد: حل مشکلات فني درباره راه‌آهن بين ايران و ترکمنستان موج - معاون کابينه وزرا و وزير خارجه ترکمنستان با اشاره به تسلط وزير راه و شهرسازي به مسائل حمل و نقل خواستار حل مشکلات فني درباره راه‌آهن بين دو کشور شد و گفت: در رابطه با خط آهن اينچه‌برون نيز کارهاي مشترکي صورت گرفته که لازم است بنيان‌هاي لجستيک و مالي اين پروژه تقويت شود.
به گزارش خبرگزاري موج، رشيد مردوف، معاون کابينه وزراي ترکمنستان، امروز ۴ مرداد در افتتاحيه چهاردهمين اجلاس کميسيون مشترک همکاري‌هاي اقتصادي جمهوري اسلامي ايران و ترکمنستان ضمن تشکر از وزير راه و شهرسازي و هيأت ايراني براي ميزباني کميسيون مشترک همکاري‌هاي اقتصادي دو کشور گفت: در اين سفر قرار است مسائلي که در سفر ۱۱ مارس رئيس‌جمهور ايران به ترکمنستان مطرح شد نهايي و اجرايي شود.
معاون کابينه وزرا و وزير خارجه ترکمنستان ادامه داد: در جريان ملاقات روساي جمهور دو کشور ۱۸ سند همکاري به تأييد رسيد که سعي مي‌شود در اين سفر مفاد اسناد به امضا رسيده در عشق‌آباد پيگيري و اجرا شود.
وي با اشاره به سفر دکتر روحاني به عشق‌آباد گفت: در آن سفر دو رئيس‌جمهور در سندي قيد کردند که تا ۱۰ سال آينده حجم مبادلات به ۶۰ ميليارد دلار برسد.
وي ضمن ثمربخش دانستن سفر هيأت ترکمني به ايران افزود: با سخنان و پيشنهاد‌هاي اقتصادي وزير راه و شهرسازي ايران کاملا موافق هستم و اميدوارم در طول برگزاري چهاردهمين اجلاس کميسيون مشترک همکاري‌هاي اقتصادي جمهوري اسلامي ايران و ترکمنستان پيگيري‌هاي لازم براي اجراي مفاد اسناد به امضا رسيده انجام شود.
مردوف حجم مبادلات تجاري سال جاري ايران و ترکمنستان را چهار ميليارد دلار دانست و يادآور شد: پس از سفر رئيس‌جمهور ايران به ترکمنستان اين حجم مبادلات تجاري افزايش يافت ولي در ملاقات دو رئيس‌جمهور در سندي قيد شد که تا ۱۰ سال آينده حجم مبادلات به ۶۰ ميليارد دلار برسد.
وي با اشاره به همبستگي دو ملت گفت: بايد براي عملي ساختن اهداف ملاقات دو رئيس‌جمهور تلاش کنيم و اين وظيفه مهم بر عهده ما روساي کميسيون مشترک است.
وي با اشاره به سفر دکتر روحاني به عشق آباد گفت: در آن سفر دو رئيس جمهور در سندي قيد کردند که تا ۱۰ سال آينده حجم مبادلات به ۶۰ ميليارد دلار برسد.
وزير خارجه ترکمنستان با بيان اين‌که در اجلاس امروز مسائل اولويت‌دار مانند؛ بحث سوخت و انرژي، حمل‌ونقل، بازرگاني، آب و برق بررسي خواهد شد اظهار اميدواري کرد در اين اجلاس به نتايج مثبتي دست يابيم.
مردوف افزود: روساي جمهور دو کشور دستور داده‌اند روزانه هزار کاميون ترانزيتي از مرز دو کشور عبور کنند و پس از سفر رئيس‌جمهور ايران به ترکمنستان آمار در چهار نقطه بازرسي مرزي ترکمنستان نشان مي‌دهد که اين عدد از ۵۰۰ دستگاه به ۶۰۰ دستگاه رسيده است.
وي با اشاره به حل‌وفصل مسائل فني براي افزايش ميزان ترانزيت از مسير دو کشور گفت: با احداث پل سرخس-سرخس ميزان ترانزيت افزايش مي‌يابد و در اين زمينه تصميمات بسيار خوبي اتخاذ شده است که جا دارد از هيأت ايراني تقدير و تشکر به عمل آيد.
معاون کابينه وزراي ترکمنستان ادامه داد: بازارچه‌هاي مرزي دو کشور در حال حاضر فعاليت خود را دارند و از سال ۱۹۹۰ در گمرک باجگيران بازارچه مرزي افتتاح شد که تاجران دو کشور در اين بازار فعاليت مي‌کنند.
مردوف به فعاليت فروشگاه‌هاي بزرگ ايراني در ترکمنستان و فروشگاه‌هاي ترکمني در ايران اشاره کرد و افزود: مي‌توان به فروشگاه‌هاي بزرگ ايران در عشق‌آباد و ترکمني‌ها در مشهد اشاره کرد؛ بايد نسبت به احياي فعاليت بازرگاني به مرزها در مقطع کنوني اقدام کرد.
وزير امور خارجه ترکمنستان درباره خط آهن سرخس-بندرعباس گفت: اين خط آهن که کريدور شمال به جنوب به شمار مي‌آيد از اهميت بالايي برخوردار است و ما مي‌خواهيم از اين مسير حداکثر بهره‌برداري صورت گيرد.
وي يادآور شد: راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران در مسير مشهد سرخس پروژه‌هايي انجام داده که باعث شده ۸۴ کيلومتر از مسير کوتاه شود و هزينه‌هاي حمل‌ونقل نيز کاهش يابد.
رئيس کميسيون مشترک اقتصادي ايران و ترکمنستان با اشاره به گذرگاه سرخس افزايش ۲.۵ برابري تردد در اين مسير را مثبت ارزيابي و اظهار کرد: نيم ميليون تن بار از اين گذرگاه حمل شده که اين مسأله هم به نفع ترکمنستان، هم به نفع ايران و هم به نفع ساير کشورهاي همسايه است.
مردوف با اشاره به تسلط وزير راه و شهرسازي به مسائل حمل‌ونقل خواستار حل مشکلات فني درباره راه‌آهن بين دو کشور شد و گفت: در رابطه با خط آهن اينچه‌برون نيز کارهاي مشترکي صورت گرفته که لازم است بنيان‌هاي لجستيک و مالي اين پروژه تقويت شود.
وي با اشاره به سفر دکتر فخريه کاشان مشاور وزير راه و شهرسازي به ترکمنستان در ارديبهشت ماه امسال يادآور شد: در اين سفر سه روزه ملاقات‌هاي سازنده‌اي صورت گرفت که ما تمايل داريم اساس اجلاس کميسيون مشترک بر پايه همان توافقات باشد.
وزير امور خارجه ترکمنستان ملاقات‌هاي انجام شده در خصوص احداث پل سرخس-سرخس از سوي نمايندگان ايراني را سازنده ارزيابي کرد و گفت: پيش‌نويسي در اين خصوص تهيه شده که اميدواريم سند آن در اين اجلاس قطعي شود.
مردوف درباره گارانتي و بيمه قطارهاي ايراني در ترکمنستان ادامه داد: ما تأکيد داريم گارانتي بايد طبق قوانين جهاني و مانند ساير کشورها به صورت عادي انجام و اجرايي شود.
اين مقام ترکمنستاني با بيان اينکه از سوي شرکت‌هاي ايراني ۵۶ پيشنهاد براي توسعه پروژه‌هاي ترکمنستان دريافت کرده‌ايم، گفت: ما به شرکت‌هاي ايراني و تلاش‌هاي آن‌ها بسيار احترام قائليم و فعاليت‌هاي آن‌ها را در زمينه فناوري‌هاي نوين و علم روز مشاهده کرده‌ايم؛ در عين حال شرکت‌هاي ايراني براي مشارکت در پروژه‌ها بايد در مناقصه‌هاي رسمي شرکت کنند که طبيعتاً برخي آن‌ها موفق به اخذ مجوز لازم مي‌شوند و برخي هم موفق نخواهند شد.
عضو کابينه دولت ترکمنستان با تشکر از ميزباني وزارت راه و شهرسازي تأکيد کرد: اميدوارم در اين اجلاس تفاهمات اقتصادي به سرانجام و ثمر برسد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن