تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زِنا، شش پيامد دارد: سه در دنيا و سه در آخرت. سه پيامد دنيايى‏اش اين است كه: ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805097983




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هشدار وزارت بهداشت در مورد كاهش سن مبتلايان به ايدز


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: هشدار وزارت بهداشت در مورد كاهش سن مبتلايان به ايدز
براساس آمار جمع‌آوري شده از دانشگاه‌هاي علوم‌پزشكي و خدمات بهداشتي درماني، تا تاريخ اول فروردين 94 مجموعاً 29 هزار و 414 نفر مبتلا به HIV/AIDS در كشور شناسايي شده‌اند كه 88 درصد آنان را مردان و 12 درصد را زنان تشكيل مي‌دهند.
نویسنده : محمد رضا هادیلو 


براساس آمار جمع‌آوري شده از دانشگاه‌هاي علوم‌پزشكي و خدمات بهداشتي درماني، تا تاريخ اول فروردين 94 مجموعاً 29 هزار و 414 نفر مبتلا به HIV/AIDS در كشور شناسايي شده‌اند كه 88 درصد آنان را مردان و 12 درصد را زنان تشكيل مي‌دهند. البته بايد تأكيد كرد كه تاكنون 6 هزار و 990 نفر مبتلا به ايدز شناسايي شده و 6 هزار و 202 نفر از افراد مبتلا به اچ‌آي‌وي فوت كرده‌اند. چندسالي است كه هشدارها در مورد شيوع ايدز در ايران افزايش يافته است و كارشناسان هر از چندگاهي در مورد موجي از اين بيماري حرف مي‌زنند، اما امروز اخبار حكايت از آن دارند كه هشدارهاي پزشكان و صاحبنظران در پنج سال اخير مبني‌ بر اينكه موج سوم، درحال پيشروي بيشتر در ايران است، حالا به حقيقت پيوسته و جزئيات آماري نشان از آن دارد كه اين موج بيش‌از‌پيش دامان زنان را گرفته است. 
 موج اول بيماري ايدز اواسط دهه 60 از طريق انتقال خون‌هاي وارداتي آلوده براي اولين بار شناسايي شد. از همان موقع برنامه‌ريزي براي سالم‌سازي خون به صورت صد درصد آغاز شد. در حال حاضر نيز بيشتر از 15 سال است كه هيچ نگراني‌ براي انتقال از طريق خون و فرآورده‌هاي خوني در كشور وجود ندارد. موج دوم نيز در اواسط دهه 70‌ با اپيدمي HIV در بين زندانيان و مصرف كنندگان تزريقي مواد مخدر آغاز شد كه شايع‌ترين الگوي مصرف در كشور در همان زمان بحث تزريق مشترك در مصرف‌كنندگان مواد بود اما حالا همه نگرانند كه موج سوم ايدز در راه است؛ موجي كه از طريق انتقالات جنسي ويراني‌هاي زيادي به همراه خواهد داشت. 


     موج‌هاي ويرانگر در راهند
مسئولان وزارت بهداشت معتقدند بعد از موفقيت اواخر دهه 80، در زمينه جلوگيري از شيوع مجدد   HIV از طريق مصرف تزريقي مواد مخدر اين نگراني وجود دارد كه در صورت عدم مداخله مؤثر و جدي، در اواخر دهه 90 نيز موج دوم همه‌گيري HIV بازگردد. البته نگراني بعدي مربوط به افزايش موارد ابتلا به بيماري از طريق انتقال جنسي است كه خطر وقوع موج سوم همه‌گيري HIV را افزايش داده است.  در همين رابطه رئيس اداره كنترل ايدز و بيماري‌هاي آميزشي وزارت بهداشت ضمن هشدار درباره شيوع ايدز از طريق روابط جنسي پرخطر و مصرف مواد مخدر و روانگردان گفت: همه‌ سازمان‌ها و ارگان‌ها به ويژه ستاد مبارزه با مواد مخدر‌، بهزيستي و سازمان زندان‌ها‌ كه به نوعي در سياستگذاري و برنامه‌ريزي حوزه كاهش آسيب مأموريت دارند، لازم است برنامه‌هاي كاهش آسيب‌ و درمان‌هاي جايگزين سوء مصرف مواد را با كيفيت بالاتر و جديتي بيشتر از گذشته اجراكنند. همچنين در زندان‌ها با اجراي كامل برنامه‌هاي جامع كاهش آسيب مي‌توانيم از بازگشت مجددHIV از طريق تزريق مواد مخدر جلوگيري كنيم. 
دكتر عباس صداقت درباره اقدامات وزارت بهداشت در خصوص جلوگيري از شيوع ايدز در كشور گفت: يكي از مأموريت‌هايي كه وزارت بهداشت براي پاسخ به اين همه‌گيري در طول سال‌هاي اخير دنبال كرده است، گسترش كمي و كيفي خدمات شناسايي، مشاوره، مراقبت و درمان HIV است، به طوري كه هم اكنون در تمام استان‌هاي كشور و در اغلب شهرها مراكز و پايگاه‌هاي مشاوره راه‌اندازي شده و تمام خدمات آموزشي، مشاوره و مراقبت و درمان HIV را به صورت كاملاً محرمانه، داوطلبانه و رايگان و توسط تيمي مجرب و دوره‌ديده ارائه مي‌كنند.  وي درخصوص مراكز مشاوره ايدز براي كساني كه احتمال مي‌دهند خود يا همسرشان در گذشته رفتارپرخطري داشته‌اند، گفت: در حال حاضر بسياري از مراكز بهداشتي -  درماني در نقاط پرخطر كشور اين خدمات را به صورتي كاملاً محرمانه و رايگان ارائه مي‌دهند. بنابراين در صورتي كه افراد احتمال مي‌دهند كه خود يا همسرشان در گذشته ممكن است رفتار پرخطري چه رفتار جنسي و چه مصرف مواد مخدر داشته‌اند، حتماً بايد پيش از بارداري يا در اوايل بارداري، از خدمات مشاوره‌اي اين مراكز بهره‌مند شوند. 


     دنيا كاهش، ايران افزايش
بر اساس گزارش‌هاي وزارت بهداشت 6/45 درصد از مبتلايان به HIV كه سن زمان شناسايي آنان مشخص بوده در گروه سني 25 تا 34 سال قرار دارند كه بالاترين نسبت در بين گروه‌هاي سني را به خود اختصاص مي‌دهند. 
بر همين اساس علل ابتلا به HIV در بين كل مواردي كه از سال 1365 تاكنون در كشور به ثبت رسيده‌اند به ترتيب، تزريق با وسايل مشترك در مصرف‌كنندگان مواد 6/66 درصد، رابطه جنسي 5/14 درصد و انتقال از مادر به كودك 4/1 درصد بوده است و راه انتقال در 7/16 درصد از اين گروه نامشخص مانده است. 
رئيس اداره كنترل ايدز و بيماري‌هاي آميزشي وزارت بهداشت با مورد اشاره قرار دادن آمار فوق گفت: «در مقايسه اين آمار با مواردي كه ابتلاي آنان در سال 1393 گزارش شده است، اعتياد تزريقي 7/43 درصد، برقراري روابط جنسي 3/37 درصد و انتقال از مادر مبتلا به كودك 4 درصد را تشكيل داده است.»
وي افزود: «در15 درصد از موارد شناسايي شده در اين سال راه انتقال نامشخص بوده و هيچ مورد جديد ابتلا از راه خون و فرآورده‌هاي خوني گزارش نشده است. ضمناً 6/72 درصد موارد شناسايي شده در اين سال را مردان و 4/27 درصد را زنان تشكيل مي‌دهند.» اما علاوه بر افزايش بيماران مبتلا به ايدز از راه رفتارهاي پرخطر، سن ابتلا‌به اين ويروس نيز درحال كاهش است. افزايش موارد ايدز جنسي در جامعه ايران در شرايطي است كه مقامات سازمان ‌ملل در گزارشي در سال ۲۰۱۳ اعلام كردند كه در مقايسه با آمار سال ٢٠٠١ ميلادي، موارد جديد ابتلا به ويروس اچ‌آي‌وي در بين كودكان و بزرگسالان جهان ٣٣درصد كاهش يافته است. اين در حالي است كه در ايران همزمان آمار ابتلا به ايدز در ميان موارد جديد اين بيماري و ساير موارد شناخته‌شده آن طي هفت‌سال اخير روند صعودي به خود گرفته است. همزمان آنچه نگراني‌ها را بيشتر مي‌كند آن است كه مسئولان وزارت بهداشت براي اولين‌بار اعتراف كردند كه «٧٠هزار ايراني از ابتلاي خود به ويروس HIV مطلع نيستند.»


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن