تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگيرد و به روزه ماه رمضان وصل كند خداوند ثواب روزه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799493104




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دلايلي که کنگره آمريکا نمي تواند «برجام» را ناکام کند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۴ مرداد ۱۳۹۴ (۱۶:۳۵ب.ظ)
دلايلي که کنگره آمريکا نمي تواند «برجام» را ناکام کند موج - ساير رسانه ها؛ پس از جمع بندي نهايي گفت و گوها در نشست وين نسخه يي از متن برنامه‌ جامع اقدام مشترک در اختيار کنگره‌ آمريکا قرار گرفت؛ کنگره‌ زير کنترل حزب جمهوريخواه بارها دولت اين کشور را به رد اين توافق تهديد کرده است اما به نظر مي‌رسد به دلايل عملي و سياسي اين امر تحقق نخواهد يافت.
ايرنا نوشت:
پس از توافق تاريخي وين ميان ايران و 1+5، متن اين توافق در برخي از مجالس کشورهاي عضو اين گروه از جمله ايران و آمريکا در دست بررسي است. در همين راستا پنج شنبه‌ گذشته يکم مرداد (بيست و سوم ژوييه) «جان کري»، «ارنست مونيز» و «جيکوب لو» وزيران امور خارجه، انرژي و دارايي آمريکا، در نشست کميته‌ روابط خارجي سنا حضور يافتند و به پرسش‌هاي سناتورها در ارتباط با توافق هسته اي با ايران پاسخ گفتند.
امروز جمهوريخواهان بر بيشتر صندلي‌هاي کنگره (سنا و مجلس نمايندگان) تکيه زده‌اند و نزديک به 2 ماه (تا هفدهم سپتامبر/بيست و ششم شهريور امسال) زمان دارند تا متن برجام (برنامه‌ي جامع اقدام مشترک) را بررسي و نتيجه‌ نهايي را اعلام کنند.
اين اکثريت جمهوري خواه تاکنون به گفت و گوها و نتايج آن روي خوش نشان نداده و بارها «باراک اوباما» رئيس جمهوري اين کشور را به رد اين توافق تهديد کرده‌اند. از اين رو، اختلاف و شکاف ميان دولت و کنگره در اين برهه از گفت و گوها -که توافق نهايي ميان 2 طرف مذاکره کننده حاصل شده است- هنوز به شدت خود باقي است و مختصر نگاهي به نشست کميته‌ روابط خارجي آشکارا توصيف کننده اين کشمکش دروني در ايالات متحده است.
تأثيرپذيري کنگره زير کنترل حزب جمهوري خواه از لابي صهيونيستي «آيپک» بر کسي پوشيده نيست. اين نهاد قانونگذاري آمريکا حدود يک ماه قبل از «بيانيه‌ سوييس» بدون اطلاع اوباما از «بنيامين نتانياهو» درخواست کرد تا براي سخنراني در صحن کنگره حاضر شود و از آنجا به عنوان تريبوني به تکرار ادعاهاي واهي خود بپردازد. يک هفته پس از آن 47 سناتور تندرو جمهوري خواه طي نامه‌ سرگشاده اي به سران ايران، عمر توافق هسته اي را تنها تا پايان دولت اوباما دانستند و با فشار بر اوباما وي را مجبور به امضاي طرح موسوم به «بازبيني توافق هسته اي در کنگره 2015» کردند.
هرچند براساس اين طرح که از سوي هر 2 مجلس آمريکا به تصويب رسيد و اوباما نيز با امضاي خود پاي آن مُهر تأييد زد کنگره توانايي تأييد يا رد اين توافق را دارد اما به باور کارشناسان به دلايل عملي و سياسي، رد توافق تحقق نخواهد يافت و جنجال سناتورهاي دلواپس راه به جايي نخواهد برد.
از جمله دلايلي ناتواني عملي کنگره را مي‌توان در قانون اساسي ايالات متحده يافت؛ قانوني که بر اساس آن رئيس جمهوري از حق وتو برخوردار است به اين معني که در صورت رد احتمالي برجام، اوباما قادر خواهد بود که آن را وتو کند. از طرفي بي تأثير کردن وتوي رئيس جمهوري نياز به رأي دو سوم اعضاي کنگره دارد که به باور کارشناسان کسب اين ميزان رأي کار آساني نيست.
ديگر محدوديت اقدام کنگره به قطعنامه‌ تازه‌ 2231 شوراي امنيت سازمان ملل برمي گردد؛ قطعنامه اي که هفته‌ گذشته با رأي قاطع تمام 15 عضو دايم و غيردايم اين شورا از تصويب گذشت و براساس آن 6 قطعنامه‌ تحريمي پيشين عليه ايران لغو خواهد شد و همچنين 193 کشور عضو سازمان ملل ملزم به تبعيت از اين قطعنامه هستند.
در کنار اين محدوديت‌ها اما مسايلي سياسي و رواني وجود دارد که کنگره را در انزوا فروخواهد برد. توافق هسته اي ايران و 1+5 و تأييد ادامه‌ فعاليت‌هاي هسته اي صلح آميز کشور ما اينک مورد حمايت جامعه‌ي جهاني قرار گرفته است. در پي اذعان جامعه‌ي جهاني به حقوق هسته اي ايران بود که جمعه‌ همين هفته (دوم مرداد/بيست و چهارم ژوييه) 73 نفر از شخصيت‌هاي سياسي و نظامي 22 کشور اروپايي با انتشار بيانيه‌ مشترکي خواستار حمايت تمامي کشورهاي اروپايي و جامعه‌ي بين المللي از توافق هسته يي ايران و گروه 1+5 شدند.
افزون بر آن، توافق تاريخي وين دوشنبه‌ گذشته مورد تأييد رسمي شوراي وزيران امور خارجه‌ اتحاديه‌ اروپا قرار گرفت؛ مُهر تاييدي که ايران را به مقصدي براي سفر وزيران و سران کشورهاي قاره‌ سبز تبديل کرد تا با بهره گيري از اين فرصت، بناي روابط خود را با تهران براي دوران پساتحريم تحکيم کنند.
بنابراين، سفر هفته‌ گذشته «زيگمار گابريل» معاون صدراعظم و وزير اقتصاد و انرژي آلمان در صدر هياتي 60 نفره به ايران و همچنين سفر سه شنبه‌ اين هفته‌ «فدريکا موگريني» مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا و چهارشنبه‌ «لوران فابيوس» وزير امور خارجه‌ فرانسه به تهران را مي‌توان در همين قالب بررسي کرد. افزون بر آن، برخي گزارش‌ها از سفر «سباستين کورتز» وزير امور خارجه‌ اتريش، وزيران امور خارجه و اقتصاد ايتاليا و نيز سه وزير صنعت، انرژي و گردشگري اسپانيا در صدر يک هيات 40 نفره تجاري به ايران حکايت مي‌کند.
بدون شک، اعضاي کنگره‌ آمريکا نمي‌توانند بي توجه به صف‌هاي طولاني کشورهاي گوناگون براي ورود به ايران دست به اقدام‌هاي دلبخواهانه و غيرمنطقي بزنند آن هم در شرايطي که تمام گزينه‌هاي روي ميز آن‌ها در عمل تنها به گزينه‌ مذاکره و چانه زني محدود شده است.
در پاسخ به گزاف گويي ها و سخنان جنگ طلبانه مخالفان توافق در کميسيون روابط خارجي بود که «جان کري» وزير امور خارجه‌ي آمريکا خطاب به آن‌ها تاکيد کرد «به صراحت مي گويم تسليم شدن ايران خيال خام است.» وي همچنين با رد گزينه‌ي حمله به ايران با استناد به اظهارنظرهاي کارشناسان ارتش اين کشور افزود: «ما گزينه اي جز مذاکره با ايران نداشتيم.»
غرب و به خصوص آمريکا به اين نکته‌ مهم پي برده است که فناوري هسته اي ايران به عنوان فناوري بومي به وسيله جنگ و نظامي گري قابل نابودي نخواهد بود. چه بسا که در صورت رد اين توافق از سوي کنگره به قول کري و به باور تحليلگران، ايالات متحده در انزواي خويش ساخته فرو رود چرا که آمريکا به تنهايي طرف توافق با ايران نيست و پنج کشور ديگر در قالب گروه 1+5 (شامل انگليس، فرانسه، روسيه، چين و آلمان) حامي اين توافق‌اند. مذاکره کنندگان اين کشورها نزديک به 2 سال گفت و گوهاي سخت و فشرده اي را با جديت تمام پيگيري کرده‌اند. از طرفي رد اين توافقي که از سوي اتحاديه‌ اروپا و ساير کشورهاي جهان مورد تأييد قرار گرفته است رژيم صهيونيستي را نيز به عنوان تندروترين مخالف توافق به انزوا خواهد کشاند.
در مجموع، هر چند اين گفت و گوهاي سلسله وار تاکنون با فراز و نشيب‌هاي همراه بوده است اما در تمامي نشست‌ها تشنگي 2 طرف براي حل اين بحران فرسوده و غيرضروري احساس مي‌شد و اصل «جديت» به عنوان اصلي ثابت و پايدار خودنمايي مي‌کرد.
پس از اين ديپلماسي دشوار ميان ايران و 1+5 امروز گفت و گوها وارد مرحله اي شده است که به نظر نمي‌رسد هيچ کدام از 2 طرف حتي تصور بازگشت به شرايط قبل از توافق را در سر داشته باشند چرا که بازگشت به حالت صفر، هزينه‌هاي سنگيني را براي آن‌ها به همراه خواهد داشت. ضمن آن که تلاش‌ها براي ضربه زدن به اين توافق به نتيجه نخواهد رسيد زيرا اين توافق تاريخي اينک مورد اجماع و حمايت جهاني قرار گرفته است و هرگونه سنگ اندازي در مسير تأييد نهايي توافق محکوم به شکست است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن