تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيّت فاسد شود، بلا و گرفتارى پيش مى آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798764832




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سیلابهایی که خفتگان را بیدارنمی کند- شکوفه سلیمانی*


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: سیلابهایی که خفتگان را بیدارنمی کند- شکوفه سلیمانی* وقوع طوفان و بارشهای شدید روز یکشنبه بیست و هشتم تیرماه 94 در مناطق شمال و شمال غربی کشور بخصوص در شهرستانهای استان البرز و تهران باعث کشته، زخمی و مفقود شدن ده ها نفر از هموطنانی که برای گذران تعطیلات به سفر رفته بودند، شد.


پس از این بارش ها، مسیرهای جاده ای منتهی به شهرهای شمالی در شرایط بحرانی سیل و طغیان رودخانه ها قرار گرفت و باعث وارد آمدن خسارات مالی و جانی فراوان به مسافران شد.
این بارشها در برخی از مناطق تا روزهای بعد نیز ادامه یافت که شاید بتوان گفت آبگرفتگی معابر حداقل تاثیر این بارندگی بود.
منابع خبری روایت های مختلفی از شمار جان باختنگان سیل در مناطق مختلف ارائه دادند بگونه ای که برخی شمار قربانیان را 11 نفر و شمار مفقودان را 20 نفر اعلام کردند.
آخرین اخبار از سوی رسانه ها به نقل از منابع رسمی حاکی از آن است که شمار جان باختگان به 19 نفر رسیده است و جست و جو برای یافتن 20 تن از مفقودان هنوز ادامه دارد.
تاکنون در روستای سیل زده سیجان چالوس شش نفر جان خود را از دست داده اند و 12 نفر نیز مفقود شده اند، ضمن اینکه تعداد کشته های سیلاب منطقه کن و سولقان تهران نیز به هشت نفر رسیده است.
به گفته معاون استاندار البرز، نیمی از 287 خانوار ساکن در روستای سیل زده سیجان این استان از 10 تا 100 درصد آسیب دیده اند.
رییس سازمان مدیریت بحران کشور نیز با تاکید براین که سیل در جاده چالوس، سهمگین بوده و خسارات زیادی به بار آورده است،اظهار داشت: 80 دستگاه خودرو در جریان سیل کاملا متلاشی و منازل مسکونی و زیرساختها نیز خسارات سنگینی متحمل شده اند.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز بیان داشت: بر اثر سیل اخیر تاکنون بیش از یکصد میلیارد ریال به بخش کشاورزی خسارت وارد شده است و برآورد خسارت نهایی متعاقبا اعلام خواهد شد.
مشاور استانداری تهران در زمینه خسارت وارده به مناطق حادثه دیده کن و سولقان افزود: به دلیل از بین رفتن 600 متر از خط انتقال و شبکه لوله کشی یکی از این روستاها تا زمان بازسازی کامل شبکه لوله کشی، آب مصرفی و موردنیاز اهالی این روستا با تانکرهای سیار تامین می شود.
مدیرکل راه وشهرسازی استان خراسان شمالی نیز میزان خسارتهای وارده به حوزه راه این استان ناشی از بارش باران و جاری شدن سیل در سه روز گذشته را سه میلیارد و 900 میلیون ریال عنوان کرد .
معاون استاندار کردستان و فرماندار ویژه شهرستان سقز نیز گفت: بر اثر بارش شدید باران عصر روز شنبه، حدود یکهزار مغازه و منزل مسکونی دچار آسیب و خسارت شد.
بر اساس برآوردهای اولیه کارشناسان سنندج نیز در 20 روستای این شهرستان حدود هزار هکتار اراضی گندم، باغات، صیفی جات، یک دستگاه تراکتور، یک دستگاه لندرور، یک دستگاه موتور سیکلت، هشت دهنه پل، تاسیسات روستایی و بیش از پنج کیلومتر راه روستایی از بین رفته است.
در چهارمحال و بختیاری نیز با وجود اینکه هشدارهای لازم از سوی ستاد بحران به فرمانداریها اعلام و اقدامات لازم تا حدی انجام شده، برخی شهرستانهای این استان نظیر کوهرنگ از آسیب و خسارات این سیلابها در امان نماند و باعث آسیب دیدن 40تا 50خانوار عشایری شد و بیش از 250 راس از دامهای عشایر این منطقه از بین رفت.
اکنون این سووال مطرح است که اگر در برنامه های بلندمدت شهری و طرحهای هادی روستایی در ساخت و ساز منازل و حریم راه ها احتمال وقوع چینین حوادثی در نظر گرفته می شد آیا کشور شاهد این همه تلفات مالی و جانی که حجم زیادی از آن نیز هنوز برآورد نشده است، بود؟
همچنین از سویی دیگر آیا بروز این همه تلفات جانی و مالی در وقوع حادثه ای که غیرقابل پیش بینی نیز نبود شایسته کشوریست که در نظر دارد در برنامه و افق 1404 خود به کشور طراز اول منطقه خاورمیانه تبدیل شود؟
هرچند که در ارائه این گزارشها عدم پیش بینی مناسب هواشناسی از وقوع طوفان و طغیان رودخانه ها، نبود اطلاع رسانی درست و بهنگام به مردم بخصوص مسافران و کندی امداد رسانی به دلیل نبود نیروی کافی تجهیزات و امکانات لازم اعلام شده است اما نکته قابل توجه و مغفول مانده در این حوادث علاج واقعه قبل از وقوع است .
اگر اقدامات مدیریت بحران در زمان وقوع حادثه می توانست از آمار تلفات و قربانیان بیش از این بکاهد نباید تاثیر مهم اقدامات و برنامه ریزیهای بلند مدت پیشگیرانه که متولی اصلی آن تمامی دستگاه های اجرایی کشورند را نادیده گرفت .
در کشوری که به دلیل شرایط جغرافیایی وقوع سیلاب و دیگر حوادث طبیعی چندان دور از انتظار نیست نباید وقوع چنین حوادثی را غیرقابل پیش بینی دانست .
سیل ویرانگر و ناگهانی سال 78 در منطقه نکا در استان مازندران که در نیمه شب اهالی این منطقه را غافلگیر کرد، سیل سال 91 در شهرستان بهشهر، خسارات گسترده سیل های مکرر در سیستان و بلوچستان و گرفتگی همیشگی معابر پس از وقوع رگبار و بارشهای شدید در بسیاری از استانها تجاربی است که اثبات می کند وقوع این حوادث در کشور ما بی سابقه نیست.
هرچند که در برخی مناطقی که در روزهای اخیر متحمل خسارت شده اند وقوع سیلاب در طول 20 تا 50 سال بی سابقه بوده است اما بروز سیلابهای مکرر در نقاط مختلف هنوز برخی از مسوولان را از خواب بیدار نکرده است که باید برای زندگی در کشوری پرحادثه تدبیری بلند مدت اندیشید.
* خبرنگارایرنا مرکز شهرکرد



04/05/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن