تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در عمل مؤمن يقين ديده مى شود و در عمل منافق شك.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804715059




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ترکیه در مسیر بازگشت به هویت سیاسی سنتی همراهی با غرب


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: ترکیه در مسیر بازگشت به هویت سیاسی سنتی همراهی با غرب استانبول- ایرنا- ترکیه که در 13 سال گذشته در سیاست های داخلی و خارجی خود راه متفاوتی از سیاست سنتی این کشور را پیشه کرده بود، پس از یک دوران پر تلاطم در داخل و خارج دوباره در مسیر بازگشت به هویت سیاست سنتی خود و همکاری بیشتر با غرب و ناتو قرار گرفته است.


به گزارش ایرنا، ترکیه با به قدرت رسیدن حزب عدالت و توسعه و در دوران نخست وزیری رجب طیب اردوغان در 13 سال گذشته راه متفاوتی از سیاست سنتی این کشور را آزمایش کرد و بر خلاف گذشته در سیاست خارجی در تحولات منطقه و به ویژه امور کشورهای عربی وارد شد و با غرب دچار تضاد شد و در سیاست داخلی راه مدارا با کردهای مخالف را پیش گرفت و با دادن نام حرکت محافظه کار دموکراتیک و اسلام میانه رو به خود با نظامیان و لائیک های جامعه خود در افتاد.
پس از گذشت سیزده سال، ترکیه از یک هفته پیش و در دوران ریاست جمهوری اردوغان با پشت سرگذاشتن یک دوران پر تلاطم در داخل و خارج دوباره در مسیر بازگشت به هویت سیاست سنتی خود قرار گرفته و می رود که همکاری بیشتر با غرب و ناتو را جایگزین سیاست های یکجانبه خود کند.
تحولات چند روز اخیر در سیاست های داخلی و خارجی ترکیه به ویژه چرخش سیاست های ترکیه در قبال گروه تروریستی داعش، حزب کارگران کرد (پ.ک.ک)، تغییر اولویت های احساس تهدید و خطر از جانب نظام سوریه، داعش و کردهای سوری، از سرگیری بمباران مواضع "پ.ک.ک" در شمال عراق، پایان یافتن روند مذاکرات صلح حکومت ترکیه با عبدالله اوج آلان رهبر زندانی "پ.ک.ک" و نهایتا صدور مجوز استفاده از پایگاه اینجرلیک برای آمریکا نشان می دهد که سند امنیت ملی ترکیه در تعیین اولویتها تغییر کرده است.
کاهش آرای حزب عدالت و توسعه در انتخابات اخیر به گونه ای که نتواند بر خلاف 13 سال گذشته به تنهایی دولت ترکیه را تشکیل دهد و مجبور شدن این حزب به تشکیل دولت ائتلافی و یا برگزاری انتخابات زودهنگام از یک سو و قدرت گرفتن حزب کردی دمکراتیک خلقها که با "پ.ک.ک" همسو حرکت می کند در صحنه سیاسی ترکیه و ورود 80 نماینده این حزب به مجلس و از سوی دیگر در سیاست خارجی برتری حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوری موسوم به پ ی د به رهبری صالح مسلم که شاخه سوری حزب کارگران کرد ترکیه در سوریه می باشد، موجب نگرانی ترکیه از احتمال تشکیل منطقه ای شبیه به اقلیم کردستان عراق در سوریه و جذابیت آن برای کردهای ترکیه شد.
از آغاز بحران در سوریه در زمستان سال 1389 اولویت اردوغان برکناری بشار اسد از قدرت بود و در اجرای این سیاست از آغاز بحران با همه گروههای ضد دولت سوریه ارتباط نزدیک داشته و از آنان حمایت می کرد؛ تضعیف اتحاد دموکراتیک کردهای سوری به دست داعش نیز اولویت بعدی دولت ترکیه بود.
هفته گذشته با انفجار تروریستی در شهر کردنشین سوروچ در نزدیکی مرز ترکیه با سوریه که موجب کشته شدن 31 نفر و زخمی شدن حدود یک صد تن شد، و همچنین آغاز ناآرامیها در مناطق کردنشیتن این کشور و کشته و زخمی شدن دهها مامور امنیتی ترک، ترکیه با احساس تهدید و خطر در سیاست خود تجدید نظر کرده و (در ظاهر) به صف گروه ضد داعش پیوست.
ترکیه که پیشتر هر گونه همکاری با گروه یاد شده را به اولویت نخست خود برای برکناری بشار اسد مشروط کرده بود این بار خواهان سرکوب همزمان داعش و "پ.ک.ک" شد.
با تغییر رویکرد دولت ترکیه در برابر داعش دولت ترکیه در یک اقدام هماهنگ دست به سرکوب عناصر دو گروه یاد شده در سوریه، ترکیه و عراق زد و داعش و "پ.ک.ک" نیز ترکیه را به اقدام تلافی جویانه تهدید کرده اند.
جدا از بمبارانهای مواضع "پ.ک.ک" و داعش در عراق و سوریه توسط جنگنده های ترکیه، پلیس این کشور در عملیات گسترده در 22 استان از جمله استانبول 548 نفر را که مظنون به عضویت در گروه های داعش، پ ک ک و جبهه انقلابی و رهایبخش خلق بودند، بازداشت کرد.
احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه در این باره می گوید که سرکوب عناصر گروههای یاد شده به شدت ادامه خواهد داشت.
آمریکا که در مبارزه با داعش از کردهای سوری علیه داعش استفاده می کند به دولت ترکیه اجازه نداده است که علیه کردهای سوری وارد عمل شود و به این دلیل دولت ترکیه در شرایط کنونی اقدامی علیه کردهای سوری هوادار "پ.ک.ک" نکرده و نیروهای "پ.ک.ک" در عراق و ترکیه را که از حزب اتحاد دموکراتیک سوریه حمایت می کنند، هدف قرار داده است.
** هدف ترکیه از چرخش در مقابل داعش و آغاز همکاری با آمریکا
مقامات ترکیه و رسانه های این کشور موافقت با بهره برداری آمریکا از پایگاه اینجرلیک در جنوب ترکیه در مبارزه با داعش را توافق آمریکا با درخواست ترکیه مبنی بر ایجاد منطقه امن و پرواز ممنوع در شمال سوریه عنوان کرده اند.
روزنامه حریت به نقل از مقام های دولت ترکیه نوشت: این منطقه امن حدود 90 کیلومتر طول و بین 40 تا 50 کیلومتر عمق خواهد داشت و مناطقی از شهر مرزی جرابلس واقع در کنار فرات در شمال شرق سوریه تا شهر کوچک مارع در شمال حلب را در بر خواهد گرفت.
تحقق این امر به معنی ایجاد منطقه ای امن و پناهگاهی برای مخالفان بشار اسد(تروریست ها) خواهد بود چرا که تروریستها از حملات احتمالی جنگنده ها و بالگردها حکومت سوریه در امان خواهند ماند و دولت بشار اسد تضعیف خواهد شد.
ترکیه با چرخش در سیاست های خود در قبال داعش و سوریه از یک سو در صدد بازگشت به دوران دهه 1990میلادی و همکاری نزدیک با غرب و آمریکاست و از سوی دیگر می خواهد که به ترتیب از داعش و "پ.ک.ک" و خصومتی که خود با دولت فعلی دمشق ایجاد کرده است، رهایی یابد.
از سوی دیگر تحقق این امر موجب کمک مالی سازمانهای بین المللی به حدود دو میلیون آواره سوری در ترکیه و بازگشت شماری از آنان به منطقه امن در خاک سوریه خواهد شد که تاکنون حدود 6 میلیارد دلار برای ترکیه هزینه مالی داشته و موجب بروز مشکلات عدیده اجتماعی شده است.
مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در این باره می گوید: ما خواهان بازگشت و زندگی آوارگان سوری در منطقه ای امن در خاک سوریه هستیم.
کارشناسان عقیده دارند که ترکیه در صورت ادامه دادن به سیاست فعلی، تلاش خواهد کرد که به منافع ملی خود دست یافته و چهره خود در مجامع بین المللی را ترمیم کند ولی این سیاست تبعات دیگری در سیاست داخلی ترکیه خواهد داشت که می تواند ترکیه را به درگیریهای خونین میان "پ.ک.ک" و نظامیان این کشور که در سالهای گذشته چهل هزار کشته به جای گذاشته است، بازگرداند.
بدون شک سرکوب "پ.ک.ک" و از سرگیری درگیرها می تواند آرای حزب عدالت و توسعه که اردوغان از آن حمایت می کند را در میان ملی گرایان ترک افزایش دهد ولی به روند مذاکرات صلح با کردها پایان خواهد داد و ترکیه را وارد دور جدیدی از تنش ها میان کردها و ترک ها خواهد کرد.
تحولات عراق و سوریه، طرحها و سیاست های قدرتهای جهانی و منطقه ای در برخورد با تحرکات قومی در خاورمیانه و احتمال بروز توافق و یا تضاد در منافع آمریکا و ترکیه در جهت گیریهای آتی ترکیه تعیین کننده خواهد بود.
خاورم **2010/1275



04/05/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن