تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمت نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و تعليم دهيد، بفهميد و ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799134658




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

يکي از شاخص‌ توسعه‌يافتگي در کشورها بازار پر رونق کار است/ نابودي ۱.۲ ميليون شغل کشاورزي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳ مرداد ۱۳۹۴ (۱۱:۲۵ق.ظ)
يکي از شاخص‌ توسعه‌يافتگي در کشورها بازار پر رونق کار است/ نابودي ۱.۲ ميليون شغل کشاورزي موج - ساير رسانه ها؛ کارشناسان بازار کار عقيده دارند يکي از شاخص‌هاي توسعه‌ يافتگي در کشورها بازار پر رونق کار است و نيروهاي جواني که کشورها بتوانند در مسير توسعه از آن استفاده کنند.
مهر نوشت:
يک دهه آمار رسمي بازار کار مي‌گويد بيکاري همچنان بحراني است، جوانان در صفوف طولاني منتظر اشتغال هستند و از مجموع بيکاران تنها ۱۶۰ هزار و ۷۰۰ نفر کم شده است.
کارشناسان بازار کار عقيده دارند يکي از شاخص‌هاي توسعه‌يافتگي در کشورها بازار پر رونق کار است و نيروهاي جواني که کشورها بتوانند در مسير توسعه از آن استفاده کنند، اما؛ در نقطه مقابل بيکاري جوانان مي‌تواند به عنوان يک معضل بزرگ داخلي خودنمايي کند و ناتواني بازار کار در جذب تقاضاهاي شغلي، باعث هدر رفتن سرمايه انساني خواهد شد.
در ايران رشد يک‌باره جمعيت در دهه ۶۰ و رسيدن آن‌ها در دهه‌هاي ۸۰ و ۹۰ به بازار کار باعث شده است تا امروز اشتغال جوانان به عنوان يکي از مهم‌ترين مسائل در بيشتر خانواده‌ها به‌ حساب آيد. هم اکنون تقاضا براي شغل در کشور ما ميليوني است و جوانان زيادي در پشت درهاي بسته بازار کار مانده‌اند.
با وجود اين که دولت‌ها در يک دهه گذشته از اجراي طرح‌هاي فراواني براي حل معضل بيکاري سخن گفته‌اند، اما؛ آمارها مي‌گويند سياست‌هاي اعمال شده توسط دولت‌ها در اين بازار بي‌نتيجه بوده و همچنان بيکاري به عنوان مهم‌ترين معضل داخلي دولت‌ها خودنمايي مي‌کند و دستکم اين وضعيت در يک دهه اخير ادامه يافته و چيزي از صف بلند تقاضا براي کار کم نشده است.
تحليلگران آمارهاي بازار کار مي‌گويند: هر چند تغييرات و جابه‌جايي‌هايي در آمار بيکاران به وجود آمده، اما؛ اقدامات انجام شده نتوانسته است در يک دهه اخير اين بازار را از بحران و وضعيت قرمز خارج کند.
بر پايه اين گزارش، به تعداد جمعيت فعال اقتصادي کشور در فاصله سال‌هاي ۸۴ تا پايان ۹۳ به ميزان يک‌ ميليون و ۲۱۵ هزار و ۶۲۴ نفر افزايش يافته که معناي آن اين است که امروز نسبت به ۱۰ سال گذشته، ۱.۲ ميليون نفر ديگر هم متقاضي کار شده‌اند و يا دستکم در سني قرار دارند که جمعيت فعال (شاغل و بيکار) محسوب مي‌شوند.
يکي از شاخص‌هاي مهم در بازار کار، تعداد جمعيت بيکار است که در اين بخش تعداد بيکاران از ۲ ميليون و ۶۷۴ هزار نفر به ۲ ميليون و ۵۱۴ هزار نفر رسيده که به معناي آن است که در طول ۱۰ سال بحران بيکاري، تنها ۱۶۰ هزار و ۷۰۰ نفر از مجموع بيکاران کشور کاسته شده است!
اين آمار نشان مي‌دهد بازار کار با وجود همه اقدامات انجام شده در طول ۱۰ سال گذشته بحراني باقي مانده و وضعيت بيکاري همچنان نامناسب است. سوال اين است که چرا دولت‌ها نمي‌توانند پس از چند دهه به بحران بيکاري پايان دهند؟ فقط ۱۶۰۷۰۰ نفر شاغل شدند؟
از مسائل مهم و ابهام‌ برانگيز در بازار کار اين است که در فاصله ۱۰ سال گذشته، از تعداد افرادي که مي‌توانستند در گروه بيکاران و يا شاغلان قرار بگيرند، کاسته شده و به عبارتي، جمعيت روستاها در يک دهه اخير غيرفعال‌تر شده‌اند. البته اين وضعيت در مورد ساکنان در شهرها نيز وجود دارد. اگر بخواهيم وضعيت بيکاري را تنها در فاصله دو سال ۹۲ و ۹۳ بررسي کنيم، نه تنها چيزي از آمارها کم نشده، بلکه ۲۵ هزار و ۷۹۴ نفر نيز به تعداد بيکاران کشور افزوده شد.
آمارها نشان مي‌دهند در فاصله ۱۰ سال اخير، تمرکز بيکاري از سنين ۱۵ تا ۲۴ ساله به سنين ۱۵ تا ۲۹ ساله منتقل شده است؛ به اين معنا که ناتواني کارجويان در يافتن شغل مناسب باعث افزايش سن آن‌ها شده و امروز بدون اين که مشکل بيکاري در گروه سني زير ۳۰ سال به عنوان مهم‌ترين گروه جوينده شغل در کشور حل شود، تنها بيکاري به سنين بالاتر منتقل شده و مي‌توان گفت جوانان در دوره سني ۳۰ سال ديگر به بالاترين سنين بيکاري رسيده‌اند و بيش از اين نبايد بيکار بمانند.
تعداد بيکاران سنين ۱۵ تا ۲۴ ساله در سال ۸۴ به ميزان يک‌ميليون و ۳۶۳ هزار نفر بود که اين تعداد در پايان سال گذشته به ۷۶۲ هزار نفر کاهش يافت، اما؛ در نقطه مقابل تعداد بيکاران در سنين ۱۵ تا ۲۹ ساله از يک‌ميليون و ۹۲۶ هزار نفر به يک‌ميليون و ۵۶۴ هزار نفر رسيده است.
نرخ بيکاري زنان ۱۵ تا ۲۴ ساله که در سال ۸۴ به ميزان ۳۲.۶ درصد بود، امروز به ۴۳.۸ درصد افزايش يافته و اين رشد ۱۱.۲ درصدي بيکاري زنان در فاصله يک دهه نشان دهنده افزايش چشمگير تمايل زنان به اشتغال و همچنين نبود زمينه ورود جمعيت زنان جوينده شغل به بازار کار است.
اشتغال‌زايي بخش کشاورزي شديدا افت کرده و در طول يک دهه تعداد اشتغال ايجاد شده در حوزه کشاورزي از ۵ ميليون و ۱۰۰ هزار نفر به ۳ ميليون و ۸۱۲ هزار نفر کاهش يافته که نشان دهنده نابودي يک‌ميليون و ۲۸۸ هزار نفري اشتغال‌زايي در اين بخش است.
صنعت که پايه اصلي رشد اقتصادي در هر کشوري محسوب مي‌شود و اين بخش بايد بيشترين ميزان اشتغال‌زايي را داشته باشد در فاصله ۱۰ سال تنها ۹۳۴ هزار و ۵۷۲ شغل بيشتر ايجاد کرده است.
در نقطه مقابل، خدمات در سال‌هاي اخير از رشد قابل قبول‌تري برخوردار بوده و در طول يک دهه اخير تعداد اشتغال‌زايي بخش خدمات از ۹ ميليون و ۲۵۷ هزار نفر به ۱۰ ميليون و ۲۹۷ هزار نفر افزايش يافته که نشان دهنده ايجاد يک‌ميليون و ۴۰ هزار شغل جديد در اين حوزه است.
اشتغال ناقص در فاصله زماني سال‌هاي ۸۴ تا ۹۳ نيز افزايشي بوده که نشان مي‌دهد تعداد افراد داراي مشاغل در معرض نابودي و همچنين مشاغلي که توان تأمين معيشت خانوار را ندارد، رو به افزايش است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن