تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 13 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):وقتى معلم به كودك بگويد: بگو بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و كودك آن را تكرار كند خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799255475




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مجوز افزايش قيمت در مقابل ممنوعيت گراني‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: مجوز افزايش قيمت در مقابل ممنوعيت گراني‌ها
نویسنده : بهناز قاسمي 
به رغم اينكه ستاد تنظيم بازار با افزايش 10‌درصدي قيمت لبنيات در اواسط تيرماه موافقت كرد، سازمان حمايت مصرف‌كنندگان چنين اقدامي را ممنوع اعلام كرد و گفت: با متخلفان برخورد قانوني مي‌شود، در چنين شرايطي كارخانجات دچار دوگانگي شده‌اند و نمي‌دانند افزايش قيمت قانوني است يا غيرقانوني.
گفته مي‌شود تمام گرفتاري‌هاي لبنيات و چگونگي افزايش قيمت آن از زمان اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها و حذف يارانه شير آغاز شد؛ از همان زماني كه قيمت تمام شده توليد گران شد، اما توليد‌كنندگان به دليل وفاي به عهدشان با دولت از افزايش قيمت خودداري كردند تا اينكه پس از گذشت يك سال و افزايش قيمت‌هاي توليد، قيمت فرآورده‌هاي لبني در طول يك سال چهار بار گران شد. اين اقدامات كه از سال 89 بر سر لبنيات آمده و موجب كاهش تقاضا شده است، اكنون شرايط را به گونه‌اي كرده كه كارخانجات لبني ديگر حاضر به افزايش قيمت مصرف‌كننده نيستند و معتقدند بازار ديگر كشش گراني ندارد.
در چنين شرايطي ستاد تنظيم بازار اوايل تيرماه، براي فرار دولت از پرداخت ماهانه ۷۵ ميليارد تومان به دامداران با رشد 10 درصدي قيمت‌ها موافقت و كارخانجات را به خريد شير خام با قيمت هزار و 440 تومان مكلف كرد. براي تشريح مخالفت صنايع با اين افزايش قيمت مي‌توان به دلايلي مانند كاهش فروش و حراج‌ در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي در ايام ماه مبارك رمضان اشاره كرد كه محصولات خود را بر اساس قيمت مصوب سال قبل نيز نتوانستند به فروش برسانند.
همچنين روز يك‌شنبه مديرعامل اتحاديه فروشندگان لبنيات از افزايش ۱۰درصدي قيمت فرآورده‌هاي لبني صنعتي در بيشتر برند‌ها خبر دادو گفت: با توجه به لزوم افزايش 190 توماني قيمت شير خام به‌منظور جلوگيري از ضرر و زيان دامداران، بهتر بود دولت اين مابه‌التفاوت را در قالب يارانه شير به دامداران پرداخت مي‌كرد تا از افزايش فرآورده‌هاي لبني در جامعه جلوگيري مي‌شد.

   سازمان حمايت: به شدت برخورد مي‌كنيم
اما روز گذشته سخنگوي سازمان حمايت گفت: بر حسب تدابير دولت و شرايط جديدي كه درمعادلات اقتصادي درحال شكل‌گيري است، فضايي براي بازار سياه و سياه كردن بازار توسط فرصت‌طلبان و سود‌جويان وجود نخواهد داشت.
غلامرضا كاوه در گفت‌و‌گو با تسنيم افزود: با رونق گرفتن توليد نه تنها افزايش قيمتي نخواهيم داشت بلكه با كاهش هزينه‌هاي توليد، شاهد كاهش قيمت تمام شده و حفظ توأمان منافع توليد‌كننده و مصرف‌كننده خواهيم بود. كاوه اضافه كرد: بر خلاف مواردي كه در خصوص ابلاغ افزايش قيمت لبنيات در بازار مصرف مطرح مي‌شود تا به امروز كماكان مصوبه‌اي درخصوص افزايش قيمت لبنيات تصويب و ابلاغ نشده است. وي خاطر نشان كرد: سازمان حمايت هرگونه افزايش قيمت خودسرانه لبنيات را بدون مماشات اعمال قانون مي‌كند و تخلف معدودي از صنايع لبني به معني مجوز افزايش قيمت اين محصولات نيست. وي اضافه كرد: متعارف نبودن قيمت تمام شده با قدرت خريد مصرف‌كننده باعث كاهش مصرف لبنيات مي‌شود، بنابراين افزايش مجدد قيمت، معقول نيست و ظرفيتي نيز براي اين افزايش قيمت وجود ندارد.

   آرامش بازار مواد غذايي با منافع برخي منافات دارد
اين مقام مسئول تأكيد كرد: اين شرايط جديد به مذاق برخي افراد خوش نمي‌آيد، زيرا منافع برخي به خطر مي‌افتد، اما بايد اذعان داشت بازار به سمت آرامش و رضايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان حركت مي‌كند. كاوه تصريح كرد: تدابير دولت و تغييرمعادلات اقتصادي كشور فرصتي براي ايجاد چالش و بازار سياه در هيچ محصولي نمي‌دهد. اين مقام مسئول اظهار داشت: افزايش قيمت كالا شايد در كوتاه مدت باعث افزايش سود توليدكنندگان مي‌شود اما در ميان‌مدت و دراز‌مدت دامنگير آنها شده و منجر به كاهش فروش و ركود بر بازار‌مي‌شود. وي گفت: درآينده نزديك با بهبود مبادلات بين‌المللي، هزينه توليد و قيمت تمام شده محصولات توليدي كاهش يافته و بازار مصرف را به سمت آرامش بيشتر و رونق حركت مي‌دهد.

   انتقاد از حربه گراني دولت
علي احسان ظفري، يك عضو انجمن صنايع لبني در گفت‌وگو با «جوان» با انتقاد از عملكرد دولت و دامن زدن به نابساماني بازار لبنيات گفت: دولت به جاي اينكه دوكفه تراز و توليد‌كنندگان و مصرف‌كنندگان را بالانس كند از يك كفه به كفه ديگر پاسكاري مي‌كند. وي افزود: بايد كفه‌اي كه مشكل دارد، حمايت شود نه اينكه با رشد قيمت‌ها، كفه مصرف‌كنندگان را دچار مشكل كرد. وي تأكيد كرد: اگر دولت به جاي هزينه تبليغات براي پرداخت ماليات و تاريخ اتمام مهلت آن به توليدكنندگان كمك و فرهنگ‌سازي مي‌كرد، اكنون با رشد قيمت‌ها و كاهش تقاضا مواجه نمي‌شديم. وي با اشاره به اينكه در اروپا و ساير كشورها هزينه تمام شده توليد پايين است و قيمت‌ها نيز ارزان مي‌باشد، اظهار داشت: شير خشكي كه از نيوزيلند وارد ايران مي‌شود، به رغم كيفيت بالا و پرداخت عوارض گمركي و حمل و نقل با قيمت شير خشك توليد داخل برابري مي‌كند، از اين رو مي‌توان نتيجه گرفت فرآورده‌هاي لبني در ساير كشور‌ها بسيار ارزان‌تر از ايران است.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن