تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس خداى عزوجل را اطاعت كند خدا را ياد كرده است، هر چند نماز خواندن و روزه گرفتن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819893911




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تنها کشور در حال توسعه با قابليت صدور آب سنگين و اورانيوم غني شده هستيم


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳۰ تير ۱۳۹۴ (۱۰:۳۴ق.ظ)
صالحي در صحن علني: تنها کشور در حال توسعه با قابليت صدور آب سنگين و اورانيوم غني شده هستيم موج - رئيس سازمان انرژي اتمي گفت: بنده افتخار مي کنم که از بين 140 کشور در حال توسعه تنها کشوري است که مي تواند اورانيوم غني شده و آب سنگين را مي تواند به عنوان کالاي استراتژيک صادر کند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، علي اکبر صالحي در صحن علني مجلس گفت: مذاکره با کساني که همواره دنبال مکاري بوده اند کار آساني نيست اما اين ملت بزرگوار در بستري که انقلاب شکوهمند برايشان فراهم کرد با تمسک به باورهاي خود توانست به گونه اي عمل کند که امروزه مي توانم اظهار کنم به آنچه بدست آورديم مي بالم. در 12 سال پرچالش اين ملت با نقش آفريني مقام رهبري توانست به ايستگاه اخر برسد.
وي گفت: بنده به عنوان کسي که 44 سال است در اين فناوري هستم مي گويم بخش قابل توجهي از مديران سازمان انرژي اتمي آنچه در بعد فني بدست آورديم مسووليت شرعي، عرفي و عقلاني آن را مي پذيرم. تاريخ نشان خواهد داد که ما چگونه عمل کرديم و پاراديم بين المللي تغيير خواهد کرد. براي اولين بار يک کشور در حال توسعه در جايگاه يک کشور توسعه يافته قرار بگيرد.

طرف مقابل در حال تراشيدن دستاوردهاي لوزان بود
صالحي گفت: مذاکرات 1+5 سالها طول کشيد و آقايان روحاني، لاريجاني، جليلي و ظريف همگي در اين مسير زحمت کشيدند. اما با تدبير رهبري پذيرفته شده که راه ديگري باز شود مسير دوم مسير مذاکره با آمريکا بود که خوشبختانه در اين دولت اين تدبير به زيبايي انجام گرفت. در لوزان روي محورهاي فني به توافقاتي رسيديم و در اين فاصله بين لوزان و وين دبه هايي در آورده شد و طرف مقابل در تلاش براي از بين بردن دستاورهاي لوزان بود. خيلي ها سعي کردند پيکره لوزان را بتراشند. ما در وين در امور فني گام هاي بلندي نسبت به لوزان برداشتيم. از منظر آنها گفته اند که راه توليد سلاح هسته اي ايران بسته شود پس محدوديت هايي بايد در اين زمينه برداشته شود؛ اما مگر ما درپي سلاح هسته اي بوديم هرچقدر که مي خواهند مانع بگذارند؛ اما از ديد آنها اين محدوديت ها گذاشته شد، اين محدوديت ها محدوديتي نيست که فعاليت هسته اي ما را دچار توقف کند.

در فاصله 8 ساله سرعت اکتشاف لازم را براي 190هزار سو را بدست مي آوريم
رئيس سازمان انرژي اتمي گفت: براي مثال ذخاير اورانيوم غني شده بايد به حداقل برسد. ذخاير ما 7 تن است ما براي بوشهر 30تن نياز داريم، تا به امروز تمام چالش مان اين بود که فناوري هسته اي را تثبيت کنيم؛ با روند سالي 2 تن، بايد 10 تا 15 سال ديگر هم توليد مي کرديم.
بدين ترتيب بقيه سانتريفيوژها هم مي شد 4 تن که بايد 8 سال ديگر توليد مي کرديم. ما بايد به دنبال نسل جديد باشيم که به آن حد نرسيديم. در مجموع اگر بحث ذخاير هم کنيم 7 تا 8 سال طول مي کشيد که توليد يک سال را بدست مي آورديم. سوال مي کنم فرض کنيم ما امشب به اندازه 190 هزار سو قابليت توليد را داشته باشيم؛ تا چه مدت مي توانستيم اين قابليت را حفظ کنيم؟ تنها براي محدود بود، چون منابع اوليه را ديگر نداشتيم. ما در فاصله 8 ساله سرعت اکتشاف لازم را براي 190هزار سو را بدست خواهيم آورد. فاصله 8 ساله با اکتشافات لازم مي تواند ما را به توليد منابع اوليه و 190 هزار سو برساند. پس مي بينيد که اين محدوديت براي ما نيست.

فلزات پلوتونيوم و اورانيومي نداريم که بخواهيم محدود شويم
محدوديت دوم: گفته اند که شما راکتور آب سنگين اراک را نبايد ادامه کار بدهيد چون سالانه 10 کيلو پلوتونيوم توليد مي کند. ما گفتيم خوب مي توانيم کاري کنيم که کمتر توليد کند چون ما اصلا سمت بمب نمي رويم.
گفته اند که با فلزات پلوتونيوم و اورانيوم کاري نکنيد بايد بگويم ما اصلا تا 15 ساله آينده فلزات پلوتونيوم و اورانيوم نخواهيم داشت؛ پس مي بينيد که اين هم محدوديت نبوده است.
مي گويند محدوديت در تحقيق و توسعه باشد که ايران سراغ ساخت سانتريفيوژ پيشرفته براي موارد حساس نرود. ما مختصري محدوديت را پذيرفته ايم که قبول دارم. اما روي تمامي سانتريفيوژها کار خواهيم کرد. ساخت سانتريفيوژ IR8 تا توليد 7 الي 8 سال طول مي کشد بعد از 8 سال IR8 و 6IR از رده خارج نخواهد شد. نطنز جاي 50 هزار ماشين دارد و اگر 50 هزار IR8 را بگذاريم در حد 5 تا 6 راکتور را سالانه پاسخگو هستيم.

اينگونه نيست که بايد هر روز در پي ساخت سانتريفيوژ جديد باشيم
صالحي گفت: بايد بگويم که ما هر روز در پي ساخت سانتريفيوژ نخواهيم بود و اينگونه نيست که جا افتاده است که بايد در پي ساخت سانتريفيوژ جديد بود. ما الان روي 7 تا 8 نسل همزمان داريم کار مي کنيم که تمرکزمان روي 6 و 8 است و تحقيق و توسعه ما روي اين دو پيش مي رود. پس مي بينيد که محدوديت چنداني وجود نداشته است.
وي در پاسخ به سوال خروج سوخت مصرفي در برجام گفت: سوخت مصرفي بوشهر را ما همين الان هم خارج مي کنيم به روسيه مي فرستيم سوخت اراک هم بايد به خارج بفرستيم با اين شرط که ضايعات هم بايد به ما برگردانند. دنيا هنوز در مورد سوخت هاي مصرف شده به راه حل نرسيده است. و هنوز تکنولوژي انبار ضايعات وجود ندارد. ما گفتيم سوخت را مي دهيم اما ضايعات را پس مي گيريم.

زنجيره 30 تايي ماشين هاي جديد، بعد از 8 سال محدوديت نيست
وي در خصوص زنجيره 30 تايي سانتريفيوژ IR8 بعد از 8 سال در برجام گفت: براي اينکه يک سانتريفيوژ از ابتداي خلق تا توليد انبوه حدود 8 سال طول مي کشد؛ براي اينکه به قابليت اعتماد برسد بايد زنجيره هايي از ساخت و تست هاي مختلف را بسازيد و براي بدست آوردن قابليت ماشين را بدست بياوريد بايد تا زنجيره 20 تايي مي تواند به 80 درصد شاخص هاي مورد نياز براي توليد انبوه را بدست مي آوريد که درصد باقي مانده در فرآيندي که کار مي کند بدست مي آيد. ما اين محدوديت را پذيرفتيم که زنجيره هاي ما 30 تايي خواهد بود و بعد از سال هشتم به توليد IR8 و 6IR مبادرت مي کنيم که بعد از سال دهم به توليد بيشتر مبادرت مي کنيم.
وي در مورد ساخت راکتور ديگر گفت در عرض 15 سال ضرورتي ندارد که در راکتور ديگري غني سازي کنيم. ما بعد از پنج سال راکتور اراک را خواهيم داشت و بعد از 15 سال راکتور بعدي را طراحي مي کنيم. ساخت راکتور هزينه هايي بالايي دارد و نمي توانيم بدون توجيه علمي و اقتصادي راکتور بسازيم.

ظرفيت فردو با نطنز قابل مقايسه نيست
صالحي در مورد تاسيسات فردو گفت: فردو 17 کيلو در ماه غني سازي مي کند در 12 ماه 200 کيلو مي شود. نياز ما به 30 تن اصلا قابل مقايسه نيست. فردو نهايتا 3 هزار ماشين IR1مي گيرد. در آنجا 1500 ماشين جديد مي شود نصب کرد. فردو محل توليد نيست و از اول هم محل نگه داري تجهيزات گران و سنگين و تحقيق و توسعه بود. نسل هاي جديد سانتريفيوژ در فردو قابليت توليد را نخواهد داشت. 50 هزار ماشين در نطنز و 1500 ماشين در فردو اصلا قابل مقايسه نيست.
وي اضافه کرد: غني سازي در نطنز محفوظ مي ماند و پس از هشت سال به قابليت 190 هزار سو خواهد رسيد.
دستاورد بزرگ ما براي توليد سوخت بود. سوخت راکتور راکتور تهران با سوخت نيروگاه هسته اي فرق دارد. سوخت نيروگاه بايد مطابق کنوانسيون ها باشد و ملاحظات بالاتري دارد؛ خوشبختانه در مسير کنوني و مسير توافق هسته اي براي اولين بار قرار است با ايران همکاري کنند و طي دو سال آينده ما خودمان سوختمان را تهيه مي کنيم.
بنده افتخار مي کنم که از بين 140 کشور در حال توسعه تنها کشوري است که مي تواند اورانيوم غني شده و آب سنگين را مي تواند به عنوان کالاي استراتژيک صادر کند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن