تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام جواد (ع):اعتماد به خدا بهاى هر چیز گرانبها است و نردبانى به سوى هر بلندایى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817029251




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مرمت قلعه دختر فارس شروع شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: مرمت قلعه دختر فارس شروع شد خبرگزاری پانا: مرمت قلعه دختر فیروزآباد با اعتبار 120 میلیون تومان آغاز شد.
۱۳۹۴ دوشنبه ۲۹ تير ساعت 17:02

خبرگزاری پانا+

به گزارش خبرگزاری پانا، کاظمی اظهار داشت: مرمت بخشهایی از قلعه دختر فیروزآباد با اعتباری درحدود 120 میلیون تومان شروع شده است .
به گفته مدیر پایگاه مجموعه تاریخی فیروز آباد قلعه دختر یکی از بناهای ارزشمند دوره ساسانی در شهر فیروزآباد فارس می باشد.
کاظمی افزود : این بنای ارزشمند درحال حاضر یکی از جاذبه های تاریخی و گردشگری شاخص استان و شهرستان فیروز آباد است که به دلیل اهمیت و ویژگی های منحصر بفردش در قالب پرونده محور ساسانی فارس در آستانه ثبت جهانی است .
بنابراین گزارش پژوهشگران قرن 19 مانند فرصت شیرازی ساخت قلعه دختر و کاخ اردشیر فیروزآباد را به اردشیر اول نسبت می دهد . تحقیقات انجام گرفته نشان می دهد که این دوبنا کاخ بوده اند که به دنبال به قدرت رسیدن اردشیر نقش های متفاوتی داشته اند ودریک زمان ساخته شده اند چنانکه در تواریخ قرون وسطی آمده است اردشیر پس از فتح مرکز فارس اقامتگاه تازه خود موسوم به اردشیر خوره را ترک کرد تا به جنوب ایران حمله کند و آنها را شکست دهد ازآن پس اردوان پنجم چندین لشکر کوچک را علیه این نیروی یاغی گسیل داشت تا سرانجام تصمیم گرفت که خود در رأس سپاهی علیه وی به جنگ بشتابد و ساخت استحکاماتی چون قلعه دختر را می بایست با توجه به اوضاع تاریخی و برخورد با مهاجم زورمند تفسیرکرد و دراین قلعه تلفیق یک کاخ شکوهمند سلطنتی و استحکامات دفاعی است که از نظر سوق الجیشی چنان در حد کمال هستند که نظیر آن را در سراسر تاریخ معماری به دشواری می توان دید .
طرح عمارت اصلی روی قلعه دختر نشان می دهد که اقامتگاهی برای نگهبانان و مهمانان بوده و دارای اتاق های پذیرایی و تالار تخت و محل سکونت سلطنتی بوده که می توان این امر را ناشی از زندگی اولیه اردشیر که توأم با جنگ بوده دانست که وی محل اقامت خویش را به صورت بخشی از قلعه بنا کرده است. قلعه دختر در آستانه دره تنگ آب و در نقطه ای که شیب زمین شناسی در آن یک دروازه طبیعی بوجود آورده قرار دارد که قرار گرفتن کاخ برفراز دشت امکان نظارت برراه کف دره که به فیروز آباد منتهی می شودرا فراهم آورده است . کاخ و دژ بخشی از استحکامات وسیعی است که روی ارتفاعات مشرف به دشت بنا شده است.
گرداگرد گنبد مسیرهایی وجود دارد که غلامگرد نامیده می شده که ازطریق پله های گرد و مدور سنگی به هم متصل می شده اند. آنچه از آرایش هندسی بنا برمی آید نشان می دهد که در زمان ساخت قلعه دختر دانش ستاره شناسی در تعریف هندسه بنا کار برد داشته است .
بخش مهم کاخ شامل ایوان ، گنبد خانه ، دیوار دفاعی می باشد که نمایانگر زبردستی خاص معماران در شیوه ساخت می باشد و سلسله مراتب و تناسب فضا ها و عناصر سازنده معماری به بنا عظمت و نمود یک کاخ –دژ را بخشیده است . ارتفاع کمربند دفاعی 6 یا 7 متر است .کنگره های دفاعی کاخ توسط پله هایی به دالان های نگهبانی منتهی می شود و به فضاهای اسلحه خانه و سرباز خانه راه داشته است .
ساختمان مدور که محل تخت یا بارگاه بوده به شکل برجی با شکوه برفراز تپه قد برافراشته است .













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن