تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس فرزندش را ببوسد ، خداوند عزّوجلّ براى او ثواب مى نويسد و هر كسى كه او را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818830429




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پس از عبور توافق از سد کنگره چه رخ خواهد داد؟


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
کنگره پس از عبور توافق از سد کنگره چه رخ خواهد داد؟

گزارش تحلیلی نیویورک تایمز؛
پس از عبور توافق از سد کنگره چه رخ خواهد داد؟
«توافق هسته ای ایران و 1+5 در حال تغییر دادن تحرکات سیاسی منطقه خاورمیانه است ...»



به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، روزنامه آمریکایی "نیویورک تایمز" (NYTimes)، در خبری تحت عنوان "صبح پس از توافق هسته ای با ایران" به بررسی اتفاقات پیش رو، در صورت عبور توافق از سد کنگره پرداخته است.     در این گزارش آمده است: «اگر توافق تاریخی هسته ای ایران از سد کنگره عبور کرده و توسط تندروها در ایران از مسیر خود خارج نشود، چه اتفاقاتی خواهد افتاد؟ جدای از بازداشتن ایران از ساخت سلاح هسته ای، توافق ایران و 1+5، درحال تغییر دادن تحرکات سیاسی در منطقه بوده و تنش های متعددی را بین آمریکا و متحدانش در خاورمیانه ایجاد کرده است. در عین حال ممکن است این توافق، فضای بیشتری را برای اقدام و همکاری موثرتر در موضوعاتی گسترده همچون جنگ سوریه و یمن فراهم آورد.     پرزیدنت اوباما و همکارانش برای مدیریت این تغییرات نیز باید دست کم همان توجه و خلاقیتی که در توافق هسته ای به کار بردند را داشته باشند.»     نیویورک تایمز در ادامه نوشت: «از جنبه نظری، تصمیم ایران برای پذیرفتن محدودیت در فعالیت های هسته ای، فرصتی برای همکاری در دیگر موضوعات فراهم می کند. توافق هسته ای می تواند با رفع تحریم های اقتصادی فلج کننده در ازای محدودیت های هسته ای، قدرت میانه روهای ایران را افزایش دهد. هر چند در صورتی که منافع اقتصادی توافق با سرعت کافی [در جامعه] جاری نشود، امید به پایان مشکلات اقتصادی نقش بر آب شده و میانه روها بی اعتبار خواهند شد.»     این پایگاه آمریکایی ضمن ادعای نقض حقوق بشر توسط ایران، از لزوم توجه به فعالیت های ایران پس توافق هسته ای سخن به میان آورده و نوشت: «پرزیدنت اوباما در مذاکرات هسته ای به درستی بر محدود سازی برنامه هسته ای ایران متمرکز شده بود. اکنون که توافق به انجام رسیده است، آقای اوباما برنامه دارد ایران را به گزینش مسیرهای سازنده تر تشویق نماید هر چند هیچ تضمینی وجود ندارد که ایران در آینده کمتر مخرب باشد؛ ایرانی که سابقه حقوق بشری بسیار بدی داشته و از طریق نمایندگان خود در سوریه، یمن، لبنان و دیگر مناطق اعمال نفوذ می کند.     تحریم های آمریکا علیه ایران که مربوط به حقوق بشر، تروریسم و موشک های بالستیک می شود، برای اعمال فشار بر این کشور به صورت نامحدود باقی خواهد ماند و دولت باید در مورد بکارگیری این اهرم فشار، هوشیارانه عمل کند.  
با وجود دستیابی به موفقیت در برنامه هسته ای، بی توجهی به تمایل تهران در کار بر روی مسائل دیگر، می تواند اشتباهی بزرگ باشد. ایران روز جمعه اعلام کرد که "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه این کشور در تلاش برای یافتن "فرصتی جدید برای همکاری بین المللی" به زودی به تعدادی از کشورهای خاورمیانه سفر خواهد کرد.  
از طرفی "جان کری" وزیر امور خارجه [آمریکا] در حال مذاکره با روسیه، عربستان سعودی، ایران و دیگر کشورهاست تا راه حلی سیاسی برای پایان دادن به جنگ سوریه به دست آید.»     نیویورک تایمز توافق هسته ای را شروعی برای همکاری دو کشور دانسته و می نویسد: «ایران و آمریکا در حال حاضر به صورت مشترک در حال فعالیت در عراق هستند بدون اینکه هماهنگی صریح و روشنی در مبارزه علیه داعش وجود داشته باشد. تضمین عبور و مرور آزادانه کشتی ها از تنگه هرمز، تقویت دولت جدید افغانستان و جلوگیری از قاچاق تریاک که پشتوانه [اقتصادی] طالبان است، نیز می تواند از دیگر زمینه های بالقوه همکاری باشد.»     در ادامه این گزارش آمده است: «یکی دیگر از چالش های پیش روی آقای اوباما، ترمیم روابط با متحدان آمریکا در منطقه خصوصا اسرائیل و عربستان سعودی است. هر دو این کشورها با توافق هسته ای مخالف هستند و نکوهش های هشدار دهنده ای نسبت به آمریکا داشته اند. "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل اعلام کرده است که مواضع کشورش در مسئله ایران، به کشورهای عربی نزدیک تر است تا آمریکا. "بندر بن سلطان" که تا سال 2005 سفیر عربستان در واشنگتن بود، این توافق را مایه ویرانی خاورمیانه دانسته و آقای اوباما را به تن دادن آگاهانه به توافقی بد، متهم کرده است.  
هر چند ایران از متحدان شیعی و دیگر شبه نظامیان در منطقه حمایت می کند، در بیان تهدید نظامی این کشور برای اسرائیل و عربستان مبالغه شده است خصوصا اگر توافق هسته ای ایران را از دستیابی به سلاح هسته ای محروم سازد. کشورهای عربی روی هم رفته سالانه 130میلیارد دلار به بودجه دفاعی اختصاص می دهند در حالی که بودجه دفاعی ایران حدود 15 میلیارد دلار است. اسرائیل که توانمندترین قدرت نظامی منطقه است سالانه 16 میلیارد دلار بودجه نظامی دارد و 3 میلیارد دلار نیز کمک نظامی از آمریکا دریافت می نماید و تسلیحات هسته ای نیز در اختیار دارد.»     آقای اوباما حتی قبل از آنکه توافق هسته ای تکمیل شود، شروع به اطمینان دادن به متحدان، نسبت به ادامه پایبندی آمریکا به امنیت آن ها کرده بود. هفته گذشته نیز او با "سلمان بن عبد العزیز" پادشاه عربستان تماس تلفنی داشته است. آقای نتانیاهو و دیگران، وعده داده اند در صورت افزایش سیاست های تقابلی ایران، همکاری بیشتری در زمینه های اطلاعات، امنیت سایبری، دفاع موشکی و حتی خرید تسلیحات جدید برای دفاع در مقابل این کشور داشته باشند.  
اما ورود تسلیحات بیشتر به منطقه پر آشوب خاورمیانه، باعث اصلاح آن نخواهد بود. در صورتی که طرفین توافق هسته ای به تعهدات خود پایبند باشند، تهدیدی که منطقه را بی ثبات کرده بود کاهش خواهد یافت. اما پرسش های بزرگ تر در رابطه با حقوق بشر، اداره شایسته، درگیری های فرقه ای و کنترل استبدادی ریشه دار، موانع اصلی توسعه و صلح در خاورمیانه است و حل این مشکلات نیز تنها وابسته به ایران نیست.»      

  506  



۲۸/۰۴/۱۳۹۴ - ۱۸:۴۱




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن