تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه خداوند بخواهد بنده اى را رسوا كند، از طريق زبانش او را رسوا مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798265677




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آتش‌سوزی طایفه‌ای، با کمک بالگرد و هواپیمای ویژه مهار شد! |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: آتش‌سوزی طایفه‌ای، با کمک بالگرد و هواپیمای ویژه مهار شد!
درگیری میان دو نفر از اهالی روستای شاه قلندر علیا بر اثر اختلافات خانوادگی به مرگ یکی از آنان به دست دیگری انجامید و قاتل پس از ارتکاب قتل اقدام به آتش زدن خرمن محصولات کشاورزی مقتول کرد و از محل متواری شد؛ آتشی که به جنگل سرایت کرد و دویست هکتار را سوزاند و اگر بالگرد و هواپیمای مخصوص نبود ...
کد خبر: ۵۱۷۸۸۱
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۴ - 18 July 2015


هرچند در این آتش سوزی خیلی خیلی بیشتر از آتش سوزی چندوقت پیش شرق ایلام خسارت دیدیم و درختان بلوط بیشتری را از دست دادیم، ولی برخلاف آن رویداد که کمبود بیل هم داشتیم، اتفاقات مثبتی را شاهد بودیم که جای خرسندی دارد.

به گزارش «تابناک»، آتش سوزی ای که روز گذشته در شهرستان سیروان (از توابع استان ایلام) رخ داده بود، پس از آنکه محدوده بزرگی از عرصه های جنگلی منطقه دره شاه قلندر در حاشیه و درون منطقه حفاظت شده مانشت و قلارنگ را سوزاند و نابود کرد، امروز به کمک تکنولوژی تازه خریداری شده مهار شد.

آتش کینه 200 هکتار را سوزاند

سوختن دویست هکتار از جنگل های بلوط استان ایلام برخلاف آتش‌سوزی‌های قبلی ای که جنگل های کشورمان را بلعیده، بر اثر اشتباهات و سهل و انگاری و... رخ نداده و عاملش کامل شناخته شده است و متاسفانه بسیار دردناک است.

ایرنا در این باره نوشت: عصر روز پنجشنبه درگیری میان دو نفر از اهالی روستای شاه قلندر علیا بر اثر اختلافات خانوادگی به مرگ یکی از آنان به دست دیگری انجامید و قاتل پس از ارتکاب قتل اقدام به آتش زدن خرمن محصولات کشاورزی مقتول کرد و از محل متواری شد؛ با توجه به نزدیکی محل آتش سوزی با عرصه‌های منابع طبیعی و منطقه حفاظت شده محیط زیست، به دلیل وزش باد آتش به سرعت به این عرصه ها سرایت کرد و بخش های وسیعی از منطقه جنگلی را در بر گرفت.

نخستین استفاده از بالگرد اطفای آتش در ایلام

البته مشخص بودن عامل بروز این حادثه دردناک، تنها وجه تمایز آتش سوزی سلعات ذشته در سراوان نبود بلکه در مهار این آتش برای نخستین بار چند اتفاق خوب به وقوع پیوست؛ نخست آنکه مسئولان از مدرم درخواست کردند که برای مهار آتش خود را به منطقه برسانند، در حالی که حافظه تاریخی مان اطمینان می‌دهد که پیشتر چنین واکنشی از مسئولان سر نزده بود.

به این اتفاق مثبت، بهره گیری از بالگرد آبپاش را باید افزود که از محل سد ایلام برداشت آب کرده و سپس با پرواز به مناطق صعب العبوری که در آتش می‌سوختند، نقش به سزایی در مهار آتشی که می‌سوازند و علفزارهای زردو خشک و درختان گرما دیده و نحیف را می‌بلعید داشت و هرچند مسئولان درباره چگونگی در اختیار گرفتن آن خبر نداده‌اند ولی نیم نگاهی به آرشیو اخبار حکایت از آن دارد که یا وجود نداشته و تازه خریداری شده و یا به توجه آتش سوزی هایی که به تازگی در ایلام به وقوع پیوسته، به این منطقه گسیل داشته شده است.

سنگ تمام برای مهار آتشی که سریع پیش می‌رفت

البته ماجرا به اینجا ختم نشد و بعد از بهره بردن از بالگرد مهار آتش در آتش سوزی جنگل های سیروان، هواپیمای مهار آتش هم به این منطقه اعزام شد. مدیرکل بحران استان ایلام پیش از ظهر امروز این خبر را اعلام کرد و گفت: با وجود حضور نیروهای امدادی محیط زیست و منابع طبیعی و نیروهای مردمی از ابتدای شروع این حریق متاسفانه آتش مهار نشده و حجم آن همچنان رو به افزایش است. یک فروند بالگرد آب پاش در استان حضور دارد و هر بار اقدام به آبگیری از طریق سد ایلام کرده و دو هزار لیتر آب را حمل و در جنگل های دره شاه قلندر تخلیه می‌کند. البته همچنان منتظر رسیدن هواپیمای آب پاش هستیم.

ساعتی بعد از این اظهار نظر، خبر رسید که بخش عمده ای از آتش سوزی مناطق جنگلی دره شاه قلندر کنترل شده و امکان افزایش دامنه آتش تا حدود بسیار زیادی کاهش یافته و حریق تحت کنترل است ولی برای اطمینان باز همه منتظرند که هواپیمای اطفای حریق که از تهران آبگیری شده و عازم منطقه است از راه برسد و حتی برای آبگیری این هواپیما در صورت لزوم، تانکرهای آبی در فرودگاه شهر مستقر شده و آماده هستند.

موهبتی به نام هواپیمای آب پاش

این خبر از این رو اطمینان بخش بود که شنیده می‌شد هواپیمای اعزام شده به منطقه ظرفیت حمل 40 هزار لیتر آب را دارد که معادل بیست بار حمل آب توسط بالگرد به منطقه است؛ هرچند بالگرد اطفای حریقی که در منطقه مستقر شده بود و فعالیت می‌کرد، تنها توانست چهار نوبت یعنی معادل هشت هزار لیتر آب به منطقه حریق حمل کند و با این وجود نقش غیرقابل انکاری در مهار این آتش داشت.

این در حالی است که بر اساس گفته های مهندس بازیار، فرمانده یگان محیط زیست ایلام هواپیمای اعزام شده به منطقه یک نوبت آبگیری در فرودگاه ایلام را به انجام رساند و به عبارتی، در دو نوبت هشتاد هزار لیتر آب را روی آتش منطقه جنگلی فروریخت تا شعله ها را بکشد و مانع از افزایش زیان این آتش برافروخته شده با خون و کین شود.

بدین ترتیب به نظر عیار خوبی برای کارکردهای تکنولوژی در مهار پدیده های مخربی چون حریق جنگل ها به دست آمده که اگر مورد توجه قرار گیرد، به افزایش بالگردها و هواپیمای اطفای حریق در کشور و رشد تکنولوژی اطفای حریق در آنها منجر خواهد شد که می‌تواند اطمینان بخش کوچکی در روزگار خشکسالی و احتمال افزایش حریق در نواحی جنگلی باشد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن