تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند مى‏فرمايد: بنده من با هيچ كارى پسنديده‏تر از انجام آن چه كه بر او فرض كردم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1841946180




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هنر معماری در دنیای بازی های ویدیوئی


واضح آرشیو وب فارسی:پردیس گیم: صنعت بازی و معماری از لحاظ جنبه هایی نظیر فضا ، ضرب آهنگ ، رنگ ، نور ، بافت و ... کاملا به یکدیگر نزدیک و در ارتباط هستند. همانطور که یک معمار با عناصر مختلف سعی در خلق یک معماری منحصربفرد دارد تا به فضای زندگی مردم معنا ببخشد ، یک سازنده بازی نیز با عناصری نظیر نورپردازی ، بافت ، زاویه دوربین و عناصری از این دست به دنبال خلق یک قاب مناسب و یک شرایط مطلوب در جهت انتقال بهتر مفاهیم به مخاطب است . حقیقت این است که بازیسازانی که با سبک های معماری آشنا بوده و از معانی تجربی آنها بهره گیرند بسیار بهتر می توانند یک میزانسن قوی را با بهره گیری از عنصر محیطی خلق کنند .هنر معماری یکی از مهمترین پدیده ها و مهارت ها در راستای خلق بهتر محیط زندگی انسان است و براساس خصوصیات جغرافیایی ، سیاسی ، مذهبی و اجتماعی هر منطقه ای بر روی کره خاکی از یک سبک و سیاق خاص در زمینه جلوه های بصری خود تبعیت می کند و این موضوع در طی دوره های مختلف تاریخی سبک های معماری را پدید آورده است .

در این مورد نکته حائز اهمیت این است که تمامی این سبک ها در نهایت با اینکه نمایی از یک خروجی واقع گرایانه بشمار می روند اما هر یک در جهت انتقال یک احساس مشخص به محیط زندگی فعالیت می کنند و به همین دلیل عملا ما در هر منطقه کره خاکی براساس عناصر جغرافیایی و مکانی شاهد یک نوع معماری سازه هستیم . اما در دنیای بازی ما می توانیم فراتر از این ابعاد تجربی و واقع گرایانه برویم و از قدرت تخیل انسان در جهت انتقال قوی تر و متفاوت تر این مفاهیم معماری در قالب سبک هایی جدید تبعیت کنیم . به بیان بهتر معماری عنصری جدایی ناپذیر در یک اثر است که بازیسازان می توانند از قدرت آن در جهت ارتقا سطح طراحی اثر خود بهره گیرند .در طی مقاله ای با عنوان "دنیای بازی و معماری" قصد داریم رابطه تنگاتنگ این دو هنر و ابعاد تاثیرگذاری معماری در بازیهایی ویدئویی را برای شما به اشتراک بگذاریم .

معماری گوتیک : معماری گوتیک ، یکی از مشهورترین سبک های معماری است که در نیمه دوم قرون وسطی تا پیش از عصر رنسانس بر اروپا حاکم بود ، یعنی دقیقا در اوج دوران تسلط دین و کلیسا بر افکار مردم و قائدتا در چنین شرایطی هر واکنشی در سطح اجتماع ، برگرفته از تم مذهبی آن دوران است . معماری گوتیک نیز ارتباط تنگاتنگی با مذهب دارد . این معماری بیش از هر چیزی مختص کلیسا ها می باشد اما پس از مدتی معماری گوتیک به سایر سازه های شهری نیز گسترش پیدا کرد . در معماری گوتیگ عناصر مذهبی حرف اول را می زند . از نظر شکل و سبک ، معماری گوتیک تشکیل شده است از سازه هایی عمودی با خمیدگی کم و با سرستون ها و بخش های بیرونی سوزنی شکل و بسیار بلند که به سوی آسمان رفته اند . طراحان این نوع معماری که ریشه اصل کار آنها در کلیسا بوده است بیش از هر چیزی به دنبال سازه هایی عمودی و کلیساهایی بلند با بام هایی منتهی به آسمان بودند و  به نوعی هدف از آنها از اینکار نزدیکی به آسمان ها و رسیدن به خداوند و بهشت است .

"Bloodborne بهترین مثال از معماری گوتیک" عنوان تحسین شده Bloodborne یکی از آثاری است که به وضوح از معماری گوتیک بهره گرفته است . البته نباید این موضوع را نادیده گرفت که میازاکی در بلادبورن بیشتر ابعاد منفی معماری گوتیک را با توجه به سبک اثر خود بکار گرفت . یکی از انتقاداتی که معماران دوره رنسانس نسبت به گوتیک داشتند ، طراحی ترسناک و مخوف و تاریک این معماری بود که به شهر جنبه تجملاتی در عین حال خشک و اسرار آمیز داده بود به همین دلیل آنها نام قوم وحشی گوت را بر روی این معماری نهادند ، معماری که بر تمدن دوره روم باستان سایه افکنده بود که البته امروزه کاملا بدیهی است که چنین دیدی نسبت به معماری گوتیک غلط بوده است. یکی دیگر از ویژگی های معماری به اصطلاح گوتیگ قرار داشتن نماهایی از موجودی وحشتناک با نام "گارگویل" است . از لحاظ معنایی ، برداشت های فراوانی از علت بکار رفتن این موجود در کلیسا بکار رفته است و به اعتقاد برخی آنها گارگویل ها نگهبانان کلیسا در مقابل شیاطین هستند . میازاکی با زیرکی تمام دقیقا یکی از Boss های دیگر اثر خود Dark Souls را بر پایه همین موجودات که نگهبان کلیسا بودند به تصویر کشیده بود و بازیکن با شکست دادن این غول بسیار چالش برانگیز و مخوف ، اولین ناقوس بازی و یکی از بخش های مهم بازی را سپری می کند .

"Castlevania: Lords of Shadow اثری که به وضوح از معماری گوتیک بهره گرفته است" در کنار این مسئله یکی از عناصر که کاملا علت بکارگیری این معماری در بلادبورن را توجیه می کند عناصر مذهبی بازی است که بخش مهمی از هسته اصلی فلسفه Bloodborne را تشکیل میدهد . فضای Bloodborne کاملا تاثیرگرفته از خصوصیات قرون وسطی بود . در بلادبورن ما شاهد شیوع یک بیماری عجیب بین مردم هستیم و باز هم این موضوع ما را به یاد شیوع سهمگین بیماری طاعون در اروپا می اندازد که طی آن حدود یک سوم جمعیت اروپا به شکل فجیهی از بین رفت . این دوره دقیقا همزمان با اوج حکمفرایی کلیسا بر اروپا و بهره گیری از معماری گوتیگ بود و تمامی این عناصر را میازاکی با زیرکی درون بلادبورن برده بود .به طور کلی اثرگذاری مفاهیم معماری را ما کاملا در عنوان Bloodborne مشاهده می کنیم ، نمایش فضایی بیمار و جنون آمیز با انسان هایی فرو رفته در تاریکی و ظلمت در کنار سایه افکندن عناصر مذهبی بر آنها بدون بهره گیری از معماری گوتیک بسیار سخت بود و این موضوع هوشمندی و آگاهی کارگردان اثر در مقابل عناصر معماری در جهت خلق اتمسفری پویا را نمایش می دهد . معماری کلاسیک : معماری کلاسیک دیگر سبک مهم معماری بحساب می آید که در دنیای بازی نیز آنرا تجربه کرده ایم . معماری کلاسیک تا دوره اولیه قرون وسطی و پایان عصر امپراتوری روم اوج شکوه خود را سپری کرد . این نوع معماری بیش از هر چیزی خروجی از علم دوران یونان باستان و تجمل دوران روم باستان است که اوج آنرا در شهر روم مشاهده می کنیم . بناهای عظیم و سازه های باشکوه ، خیابان های اصلی عریض ، دروازه های بزرگ و زیبا و دیوارهای عظیم در اطراف شهر و در نهایت ساختار عموما دایره ای از عناصر اصلی شهرهای دوره معماری کلاسیک بوده اند .

"Assassins Creed 2 بهترین مثال برای معماری کلاسیک" نسخه دوم Assassins Creed بهترین مثال در جهت ارائه دقیق معماری کلاسیک است .  Assassins با انتخاب یک بستر داستانی قوی و منحصربفرد و تلاقی مستقیم آن با تجمل و طبقه اشراف روایتی زیبا را از زندگی اتزیو نشان داد و بدون شبیه سازی دقیقا شهرهای ایتالیا نظیر رم و یا فلورانس و بناهای عظیم آن ارائه چنین چیزی غیرممکن بود .در نسخه دوم سطح لول دیزاین مراحل با بهره گیری از بناهای بزرگ شهرهای آن روزگار ایتالیا بسیار برتر از تمامی نسخه های دیگر Assassins Creed بود .در این معماری ، کلیسای مرکزی و قلعه ها و مراکز حکومتی در قسمت میانی شهر قرار داشتندو در لایه بعدی که حاشیه شهر بود ساختمان های مسکونی و بازار قرار داشت.  در نهایت دور شهر نیز دروازه و دیوارهایی کشیده شده بود . اصولا خلق معماری کلاسیک و یا مدرن در یک اثر کار به مراتب راحت تری از خلق معماری گوتیک است زیرا در این نوع معماری جنبه های واقع گرایانه حرف اول را می زند و سازندگان برای ارائه یک بک گراند واقعی به اثر خود براحتی می توانند اصول مشخص معماری کلاسیک را به اثر خود بیاورند در حالی که در خلق معماری پست مدرن و یا گوتیک صرفا کپی برداری عناصر سازه های آن کافی نیست و برای انتقال درست مفاهیم معماری گوتیک یا پست مدرن ، تعامل بین لول دیزاین و عناصر گیم پلی در خلق اتمسفر بسیار مهم است . معماری پست مدرن: پست مدرن در کنار زمینه های دیگر به معماری نیز پای گذاشته است و ما امروزه به طور کامل با سبکی براساس عناصر پست مدرن در معماری رو به رو هستیم ، سبکی که به طور خاص مقابل معماری مدرن و عناصر مطلق آن قرار می گیرد و بر روی آزادی انسان ها و فراتر رفتن از عادات و زمینه های فکری تثبیت شده تاکید دارد . خلق سازه های باز با ابعادی عجیب و متناقض ، اشکال هندسی ناهماهنگ ، ایجاد تناقض های کلاسیک در کنار مدرن و در نهایت بهره گیری از ریشه های ناخودآگاه انسان از عناصری شمار می رود که هسته اصلی معماری پست مدرن را تشکیل داده است .

"Bioshock بهترین مثال برای معماری پست مدرن" عنوان تحسین شده Bioshock نمونه خوبی از تعالی معماری مدرن به سمت پست مدرن است . شهر Rapture که در زیر آب قرار دارد کاملا عناصر متناقض و نو معماری پست مدرن را در طراحی ساختمان به همراه دارد و در کنار آن عناصری برگرفته از تفکر باز انسان و رفتن به ناخودآگاه نظیر قرارداشتن در زیر آب و تقابل عناصر کلاسبک و مدرن نیز کاملا در آن یافت می شود .به واقع شاید Bioshock بهترین مثال برای اهمیت دادن معماری در دنیای بازی باشد . در نسخه اول Bioshock شما همواره احساس عجیبی را درون خود احساس می کنید ، با اینکه در دنیای واقعی به سر می برید اما احساس می کنید بین واقعیت و رویا قرار دارید . القای چنین احساسی در بازی صرفا بدلیل بستر داستانی عمیق آن نیست بلکه بیش از هر چیزی اهمیت اتمسفر خلق شده از طریق معماری متفاوت را نشان می دهد .نسخه سوم Bioshock با عنوان Bioshock: Infinite نیز کاملا عناصر پست مدرن را در طراحی سازه ها به همراه دارد و نسخه سوم برخلاف نسخه اول بیشتر ما را به یاد جنبش های پست مدرن بعد از جنگ جهانی دوم می اندازد در حالی که نسخه اول کاملا مرحله بعد از معماری مدرن را به تصویر می کشد .در قسمت آینده به مرور سایر سبک های معماری و البته کالبدشکافی دقیق تاثیر معماری در عناوین ویدئویی خواهیم پرداخت...





25 تير 1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پردیس گیم]
[مشاهده در: www.pardisgame.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 158]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


علم و فناوری

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن