تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):نیکوترین مردم از نظر ایمان، خوش خلق‌ترین و با لطفترین آنها نسبت به اهل خویش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804289555




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تشريح فعاليت هاي مدرسه زبان و ادبيات عرب جامعه المصطفي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۴ تير ۱۳۹۴ (۱۰:۴۲ق.ظ)
تشريح فعاليت هاي مدرسه زبان و ادبيات عرب جامعه المصطفي موج - قم - رئيس مدرسه زبان و ادبيات عرب مجتمع امام خميني (ره) قم وابسته به جامعه المصطفي العالميه فعاليت هاي اين مرکز زبان آموز را تشريح کرد.
به گزارش خبرگزاري موج از قم به نقل از مركز خبر حوزه، رئيس مدرسه زبان و ادبيات عرب مجتمع امام خميني (ره) قم با اشاره به فعاليت هاي مدرسه زبان و ادبيات عرب مجتمع امام خميني (ره) گفت: طلاب غير ايراني المصطفي پس از آنکه تا حدودي زبان فارسي را آموختند، وارد مجتمع مي شوند و ما از همان ابتدا بصورت صد درصدي با طلاب همراه هستيم.
وي افزود: طلاب در هر ترمي بين 4 تا 7 واحد از دروس عربي را اخذ مي کنند که گاهي اين مقدار يک درس و گاهي سه درس است.
حجت الاسلام عبدالمطلب فريدي فر ادامه داد: اين روال تا ترم 4 و 5 ادامه دارد، به بياني ديگر آشنايي طلاب با زبان قرآن به صورت کلي با گروه ادبيات عربي مي باشد به همين جهت اهتمام ويژه اي از طرف همکاران و اساتيد، جهت فراگيري کامل اين زبان از ابتداي ورود طلبه به مجتمع وجود دارد.
وي گفت: بعد از مرحله عمومي، آن دسته از طلابي که استعداد بيشتري در زمينه ادبيات عربي دارند به دوره تخصصي دعوت مي شوند. مراحل تخصصي از کارشناسي تا سطح 4 و دکتري ادامه پيدا مي کند. در سطوح بالاتر علاقه مندي و استعداد طلبه شرط مهمي است؛ زيرا نسبت به رشته هاي ديگر کمي سخت تر است.
حجت الاسلام فريدي فر افزود: در دوره عمومي، بيشترين تعداد دروس براي گروه ادبيات عربي مي باشد تا زمينه اي فراهم شود که طلبه بتواند متن را بخواند و به درستي بفهمد. در اين دوره امتحان هاي شفاهي و جلسات مباحثه به صورت جزئي وجود دارد که مي بايست در اين زمينه توسعه بيشتري صورت گيرد.
استاد المصطفي يادآورشد: در دوره کارشناسي، طلبه بصورت تخصصي در زمينه ادبيات عربي پرورش داده مي شود و همچنين از بين طلاب مستعد براي کارشناسي ارشد گزينش مي شوند.
وي ادامه داد: در دوره ارشد، طلاب کمتر اقبال نشان مي دهند؛ زيرا دروس سخت تر مي شوند و ما هم در کارشناسي ارشد به جهت افزايش سطح علمي، آزمون هاي مشکل تري را مي گيريم. اين قضيه سبب مي شود طلابي که وارد کارشناسي ارشد مي شوند از جهت تدريسي مستعد شده و پس از اتمام دوره به آن ها مجوز تدريس داده خواهد شد.
رئيس مدرسه زبان و ادبيات عرب مجتمع امام خميني (ره) قم با شاره به اهميت و ضرورت تشکيل مدرسه زبان گفت: در حوزه هاي علميه ايران و بالتبع در جهان که دروس شيعه را تدريس مي کنند جايگاهي براي دکتري ادبيات عربي وجود نداشته است و شروع اين کار در جامعه المصطفي و به خصوص مجتمع امام خميني (ره) پايه ريزي شد و اين سنت ديرينه حوزوي با روش هاي جديد آموزشي در کارشناسي، ارشد و دکتري شکل گرفت.
وي افزود: هدف اصلي اين راه اندازي اين مرکز، آشنايي طلاب در استفاده از ادبيات جهت تدريس و تربيت طلاب در حد استادي است و ديگري آشنايي به کارگيري ادبيات در حيطه روايات و قرآن مي باشد. اين دو هدف باعث شد که يکي از رشته هاي موجود در مدرسه به نام ادبيات قرآني شکل بگيرد. اين رشته از ابداعات جامعه المصطفي است، به شکلي که نه در دانشگاه هاي کشور اين رشته را داريم و نه در دانشگاه هايي که در سطح بين الملل هستند.
حجت الاسلام فريدي فر گفت: با توجه به نظر رئيس جامعه المصطفي مبني بر اين که درس هاي ادبيات عربي در سطح دکتري تنظيم شود تا نظرات بديع و بارهاي نهفته در فقه، تفسير، قرآن و نهج البلاغه استخراج شود و زمينه هاي ادبياتي آن که تاکنون مورد غفلت واقع شده کار شود، در اين زمينه مشغول به تلاش هستيم، متاسفانه در برخي سطوح پايين تر براي اين مهم چنان که بايد اهتمام وجود ندارد.
وي گفت: براي کساني که به عنوان طلبه وارد المصطفي شده و در کارشناسي ورود پيدا مي کنند برنامه اي خاص چيده شده است و نگاهي که در خصوص دروس ادبيات عربي وجود دارد نگاهي پايه اي است. لذا با کساني که به کارشناسي ورود پيدا مي کنندابتدا ارزيابي علمي انجام مي شود و علايق نهفته آن ها پيدا مي شود. اين که اصلا براي چه از کشور آمده اند و مي خواهند به چه برسند؟ و يا اين که چه ديدگاهي نسبت به المصطفي دارند؟ با انجام اين سوالات اگر پي برده شود که زمينه هاي ديگري در او وجود دارد به آن ها گفته مي شود که ادبيات عربي يک مسير خاص است و براي طلابي است که در اين زمينه استعداد و علاقه دارند و بهتر است که در زمينه تخصصي ديگر مشغول به تحصيل شوند.
رئيس مدرسه زبان و ادبيات عرب مجتمع امام خميني (ره) قم گفت: رشته ادبيات عرب، جوابگوي طلابي است که مي خواهند در اين رشته به عنوان استاد در کشور خود فعاليت کنند. عليرغم اين که رشته ادبيات عربي بحثي کاملا تخصصي است، اما؛ ما به طلاب خود پيشنهاد مي کنيم که پس از پايان دوره کارشناسي و يا دوره کارشناسي ارشد، براي تبليغ به کشور خود بروند تا در زمينه تبليغي که هدف اصلي و رسالت مهم المصطفي مي باشد ورزيده شوند؛ يک استاد ورزيده براي پرورش طلاب خوب، بايد مسير تبليغي را رفته باشد.
وي با شاره به بخش هاي اين مدرسه گفت: در بخش آموزش مدرسه، دو بخش فعاليت مي کنند که يکي مربوط به ادبيات عرب و ديگري مربوط به مکالمه زبان عربي است. براي مکالمه زبان عربي در مجموعه المصطفي يک دوره متمرکز يک ترمي وجود دارد که البته براي طلابي که در رشته ادبيات عرب تحصيل مي کنند اين دوره به صورت غير متمرکز در چهار يا پنج ترم فرا گرفته مي شود. و سعي بر اين است که علاقه مندان به رشته ادبيات عرب در طول دوره کارشناسي مکالمه زبان عربي را هم فرا بگيرند. در دوره کارشناسي ارشد حدود 20 درصد از کلاس ها به صورت عربي برگزار مي شود. در کارشناسي ارشد طلابي که از رشته هاي ديگر وارد مي شوند مي بايست به صورت متمرکز و يک ترم دوره مکالمه عربي را پس از قبولي در آزمون ارشد بگذرانند.
حجت الاسلام فريدي فر گفت: دو رشته مترجمي و ادبيات عرب در مدرسه ارائه مي شود، رشته نقد و بلاغت هم از نظر وزارت علوم تاييد شده است، ولي هنوز اجرايي و عملياتي نشده است. پاسخگويي به طلاب نيز توسط همکاراني که در اداره هستند انجام مي شود و شامل کليه امور آموزشي اعم از برنامه ريزي درسي و امتحانات و ارزيابي مي باشد.
وي افزود: در مقطع دکتري و سطح 4 هم طلاب مشغول به تحصيل هستند که در حال حاضر تعيين موضوع براي رساله شروع شده، ولي تا کنون رساله اي دفاع نگرديده است و با توجه به روند پيش رو تا يک سال آينده طلاب مقطع دکتري مدرسه ادبيات عرب فارغ التحصيل شده و مي توان با توجه به اهدافي که پيش روست از اين نيروي بالقوه استفاده نمود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن