تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شب و روز بر هر كس بگذرد، او را ادب مى‏كند، فرسوده‏اش مى‏نمايد و به مرگ نزديكش مى‏س...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806698021




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توافق بزرگ و نگراني از عمليات تخريب


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۴ تير ۱۳۹۴ (۱۰:۲۸ق.ظ)
توافق بزرگ و نگراني از عمليات تخريب موج - گروه بين الملل
جمهوري اسلامي ايران و دولت هاي عضو گروه 1+5 (شامل آمريکا، آلمان، انگليس، چين، فرانسه و روسيه همراه با نماينده عالي سياست خارجي اتحاديه اروپايي) پس از 22 ماه مذاکره سخت و فشرده، سرانجام در روز 23 تير 1394 براي رفع سوء تفاهم ها در مورد برنامه صلح آميز هسته اي جمهوري اسلامي ايران و همزمان لغو تحريم هاي ظالمانه عليه ملت ايران تفاهم کردند. در نتيجه اين تفاهم که با رعايت چارچوب ها، دستورالعمل ها و خطوط قرمز جمهوري اسلامي ايران تدوين گرديده است، دستاوردهايي در حوزه هسته اي و لغو تحريم ها حاصل شد.
با اين حال تا رسيدن به روز اجراي توافق که هنوز معلوم نشده دقيقا چه مدت طول مي کشد، متغيرهايي هستند که همچنان تلاش مي کنند حاصل 22 ماه مذاکرات را از بين برده و همچنان اين بحران ساختگي را حفظ کنند. مسئله اي که محمدجواد ظريف وزير خارجه کشورمان هم نسبت به اين مسئله اظهار نگراني مي کرد. وي در شب توافق هسته اي به خبرنگاران گفت: «يکي از دلايلي که توافق دشوار بود به اين خاطر است که تمام جزييات را توافق کرديم و تقريباً نکته مبهمي نيست و مشخص است هر کس در هر زماني چه کاري انجام دهد و اقدامات متوازن و متناظر است و همين بهترين تضمين است که ما اطمينان حاصل کنيم همه طرف‌ها به تعهداتشان پايبند هستند.
اميدواريم کشورها به عنوان کنشگران عقلاني نخواهند 22 ماه مذاکره را با برخي گرايش‌ها و وابستگي‌ها بر هم بزنند. مردم ايران نشان دادند با بدقولي و خلاف عهدي مقاومت کرده و اجازه نمي‌دهند حقوقشان پايمال شود.»
نگراني از تخريب توافق يا عدم پايبندي آمريکا و غرب به مفاد توافق هسته اي در اظهارات روز گذشته رييس جمهور روحاني نيز آشکار بود. وي اين توافق را آزموني براي طرف مقابل مي دانست.
شايد به جرات بتوان گفت فشارهاي اسرائيل به کنگره آمريکا مهمترين نگراني موافقان توافق هسته اي را تشکيل ميدهد. «اد رويس» رئيس کميته روابط خارجي مجلس نمايندگان آمريکا، در شب توافق هسته اي، طي مصاحبه اي تلويزيوني از به هدف نرسيدن آمريکا به اهدافش سخن گفت. وي تاکيد کرد که «نمايندگان کنگره به رئيس جمهور توصيه کرده بودند به چند مورد در توافق هسته اي توجه جدي داشته باشد. مورد اول به حق بازرسان براي رفتن به هرجا و در هر زمان مربوط مي شد. مورد دوم به اين موضوع مربوط مي شد که تحريم ها تا مادامي که ايران به دوازده سوال آژانس بين المللي انرژي اتمي پاسخ ندهد، رفع نشوند و مورد آخر به اين موضوع که يک توافق چندين دهه اي به جاي يک توافق ده ساله وجود داشته باشد مربوط مي شد؛ که هيچ يک در توافق لحاظ نشده است.
وي درخصوص لغو تحريم هاي نظامي گفت: بر اساس اين توافق روسيه مي تواند فناوري خود را در اختيار ايران قرار دهد با اين هدف که عليه آمريکا استفاده شود که اين مايه نگراني است و من نگراني خود را امروز در اين باره در کنگره اعلام کردم».
از سويي ديگر کابينه امنيتي اسرائيل ساعاتي پس از اعلام خبر توافق ايران و 1+5، جلسه‌اي فوري تشکيل داد و به اتفاق آراء، کليات توافق ايران و 1+5 را رد کرد. گر چه کنش اسرائيل در قبال توافق هسته اي امري طبيعي بود اما هرگز فشارهاي لابي آنها در کنگره آمريکا را نمي توان انکار کرد. «بنيامين نتايناهو» نخست‌وزير رژيم صهيونيستي با «باراک اوباما» رئيس‌جمهور آمريکا بعد از توافق، نيز تماسي تلفني برقرار کرد و در خصوص عواقب توافق ايران و 1+5 ابراز نگراني کرد و به وي گفت: «چه اشتباه تاريخي خيره‌کننده‌اي.»
با اين حال روزنامه يو اس اي تودي در گزارشي به قلم سوزان ديويس نوشت: قانون گذاران کنگره آمريکا که درباره توافق هسته اي ايران مردد هستند، اعلام کردند به بررسي متن توافق نامه هسته اي خواهند پرداخت اما بعيد به نظر مي رسد کنگره بتواند به اکثريت لازم براي رد اين توافق دست يابد.
باب کورکر سناتور جمهوري خواه از تنسي و رئيس کميته روابط خارجي سناي آمريکا اعلام کرد: «مي خواهم متن توافق نامه را جزء به جزء بخوانم و به درکي کامل از آن برسم اما با نوعي ترديد عميق اين کار را آغاز خواهم کرد و نمي دانم آيا اين توافق به واقع هدف ما را در ممانعت از دست يابي ايران به يک سلاح هسته اي برآورده مي کند يا خير.»
هزينه هاي دو سال مذاکره و تبليغات وسيع در اين زمينه از سوي ايران و غرب، تداخل منافع طرفين، شرايط خاص نظام بين الملل، افکار عمومي، حضور نهادهاي ميانجي بين المللي و غيره همگي حفظ توافق هسته اي را ملزم خواهند کرد. اما به نظر مي رسد اوباما را بايد جز آن دسته از روساي جمهور آمريکا دانست که تلاش دارد با توافق هسته اي از خود ميراث ماندگار به جا گذارد. وي لحظاتي بعد از اعلام توافق ضمن تاکيد بر پايبندي ايران به تعهداتش به شدت از اين توافق حمايت کرد و گفت: از بحث قوي در کنگره استقبال مي کنم اما کنگره بايد بداند که اين توافق با دوستمان نبوده است. بنابراين هر لايحه اي را که جلوي اقدام موفقيت آميز را بگيرد وتو مي کنم. اينک زمان موضع گيري و سياست کاري نيست. ما در پي حل و فصل مسالمت آميز مسائل هستيم».
در پايان بايد گفت توافق هسته اي ايران و گروه 1+5 نمونه بي نظيري در تاريخ ديپلماسي محسوب مي شود که فضاي ياس و حزن آلود جهان را تغيير داده است. از اين جهت نيروهاي مدافع حفظ توافق هسته اي که فراتر از حد و مرزهاي ملي هستند بزرگترين بازدارنده عمليات تخريب محسوب مي شوند.

محمد قربانپور شيخاني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن