تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836348536
جشن سده | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
واضح آرشیو وب فارسی:سیری در ایران: جشن سده یک جشن ملی ایرانیان است و یکی از کهنترین آیینهای شناخته شده در ایران باستان است. در این جشن در آغاز شامگاه دهم بهمنماه، همه مردمانِ سرزمینهای ایرانی بر بلندای کوهها و بام خانهها، آتشهایی برمیافروخته و هنوز هم کموبیش بر میافروزند. مردمان نواحی مختلف در کنار شعلههای آتش و با توجه به زبان و فرهنگ خود، سرودها و ترانههای گوناگونی را خوانده و آرزوی رفتن سرما و آمدن گرما را میکنند. همچنین در برخی نواحی، به جشنخوانی، بازیها و نمایشهای دستهجمعی نیز میپردازند.آنچنان که جابر عناصری در کتاب «تجلی دوازده ماه» و رضا مرادی غیاثآبادی در کتاب «نوروز نامه» نوشتهاند، امروزه این مراسم در میان روستانشینان شمال شرقی کشور (همچون آزادوَر و روستاهای دشت جوین)، در بخشهایی از افغانستان و آسیای میانه (با نام «خِرپَچار»)، در کردستان (پیرامون سلیمانیه و اورامانات)، نواحی مرکزی ایران (با نامهای «هلههله»، «کُرده»، «جشن چوپانان») و در میان برخی روستانشینان و عشایر لرستان، کردستان، آذربایجان و کرمان رواج دارد.جشن سده هیچگاه به هیچیک از اقوام یا ادیان باستان ارتباطی نداشته و همواره جشنی ملی و برگرفته از شرایط اقلیمی و رویدادهای کیهانی بودهاست. قدمت زیاد این مراسم باعث شده تا در باره دلایل برگزاری آن روایتهای بسیار متعدد و متناقضی در منابع قدیم ثبت شود.با اینکه در هیچیک از متون پهلوی و منابع زرتشتی عصر ساسانی و پس از آن، نامی از جشن سده و مراسم آن برده نشده و پیداست که این جشن در مغایرت با سنت زرتشتی بوده است؛ اما خوشبختانه در دوران معاصر این مراسم در میان هممیهنان زرتشتی نیز رایج شدهاست که البته در شیوه برگزاری، به برخی آیینهای کهن و گاه مهم آن توجه نمیشود. ابوریحان در كتاب التفهیم درباره وجه تسمیه جشن سده می نویسد: “سبب نام سده چنانست كه از آن تا نوروز پنجاه روز است و پنجاه شب”.چون جشن سده مانند جشنهای فروردین و تیرگان و مهرگان و… از عهد ساسانی به یادگار مانده است، بیشك در زبان پهلوی نامی داشته است و ظاهراً جشن مزبور در آن زمان «ستك» (satak) یا «سدهگ» (sakhag) خوانده میشده كه تازیان آن را معرب كرده «سدق» و «سذق» می گفتند كه بعدها به سده معروف شد. سده به معنی منسوب به شمارة صد است و اینكه در فرهنگهای پارسی آن را به معنی آتشی با شعله های بلند گرفتهاند، معنی مجازی و فرعی است كه به مناسبت جشن سده كه از قدیم رایج بوده است. شاید نظر به آتشافروزیهای بزرگی كه در جشن سده مرسوم بوده است چنین معنی مجازی را از كلمة سده برداشت كرده باشند.بیرونی در رابطه با ارتباط جشن و عدد صد در كتاب التفهیم چنین مینویسد: «… و نیز گفتهاند كه اندر این روز از فرزندان پدر نخستین (آدم) صد تن تمام شدند.» و گردیزی مؤلف زینالاخبار آورده: «سدة بزرگ، چنین گویند مغان كه اندر این روز سد مردم تمام شده بود از نسل میشی و میشیانه و ایشان دو مردم نخستین بودند، چنانكه مسلمانان گویند آدم و حوا، مغان را آن دو تن بودند.» در برهان قاطع اشاره به آن دارد كه واضع این جشن كیومرث است.در چنین روزی فرزندان وی به صد تن رسیدند و چون بالغ شدند در شبِ این روز جشن گرفتند و همه را كدخدا كرد و فرمود كه آتش بسیار افروختند و بدان سبب آن را سده گویند.در برخی از منابع این جشن را به هوشنگ بن سیامك نسبت میدهند و بعضی گویند هوشنگ كه پسر چهارم آدم (ع) است یعنی به چهار پشت به آدم (ع) میرسد، روزی با صد كس بطرف كوهی رفت، ناگهان ماری بزرگ بنظرش درآمد و چون هرگز مار ندیده بود بشگفت آمد و گفت جمیع جانوران متابعت ما میكنند، همانا این جانور دشمن ماست كه سر از اطاعت پیچیده، سنگی برداشت و بر جانب مار انداخت، آن سنگ خطا شد و بر سنگ دیگر خورد، آتش از آن بجست و بر خش و خاشاك افتاد و مار بسوخت، چون در آن زمان هنوز آتش ظاهر نشده بود هوشنگ با همراهان از پیدا شدن آتش خرم و شادان گردید و گفت این نور خداست كه دشمن ما را كشت و بسجده رفت و شكر ایزد به جای آورد و آتش را قبلة خود ساخت و در آن روز جشن بزرگی گرفت.ابوریحان در التفهیم نوشته: « اما سبب نامش سده چنانست كه از آن تا نوروز پنجاه روز است و پنجاه شب.» و نیز در زینالاخبار آمده كه بعضی گفتهاند میان این روز و میان نوروز صد شبانه روز است یعنی پنجاه روز و پنجاه شب، بر این سبب سده نام كردندش.این جشن معمولاً روز دهم (آبان روز) از ماه بهمن گرفته میشده است و همة مورخین و فرهنگ نویسان بدان اشاره كردهاند و در آن شب كه میان روز دهم و روز یازدهم است به آتشافروزی مبادرت میورزیدهاند . سده در مآخذ موجود نام شب است نه نام روز و ظاهراً این جشن كه آتشافروزی در آن مرسوم بوده در شب پیش از روز نود و نهم زمستان (پنجماهه) واقع میشده و در حقیقت میتوان گفت كه در پایان آذر روز یا نهم از ماه بهمن این جشن صورت میگرفته است.از رسوم جشن سده در عهد ساسانیان هیچ گونه آگاهی نداریم ولی بیشك پیش از اسلام این جشن با مراسمی پرشكوه معمول بوده است و لااقل میتوان آتش افروزی سده را در زمان ساسانیان محقق دانست، گذشته از آنكه فردوسی بارها در شاهنامه یادآور این جشن بوده و تذكر وی میرساند كه در خداینامهها نیز از آن مكرر ذكری بوده و از شعرهای وی بخوبی برمیآید كه جشن سده در عظمت و اهمیت، نظیر نوروز و مهرگان بوده است و بعلاوه جایگاهی ویژه و كاخی باشكوه كه غالباً در پیرامون آتشكده بوده ، برای آن ترتیب میدادهاند. الف) مراسم سده در قدیم : چون روز سده فرا می رسید مهمترین رسمی را كه معمول میداشتند و از دیرباز تا كنون نیز برجاست آتشافروزی بوده است كه اساساً شكوه و شهرت جشن سده نیز براساس آن استوار بوده و هست و این كار در پایان روز دهم (آبان روز) و شب یازدهم از ماه بهمن انجام میگرفته است. هر یك از مردم به فراخور حال خویش به تهیه هیزم مبادرت میورزید و سپس بدان آتش میافروختند. در رو به روی آتشی كه در حضور سلطان یا امیر افروخته میشده است، خوانی میگستردهاند و شعرا قصائدی را كه در مدح شاه و وصف سده سروده بودند در آن هنگام یا پس از آن میخواندند و مردم به شادی و رامش پرداخته و با جهیدن از فراز تودههای كوچك آتش نشاط خود را آشكار میساختهاند. در این شب، پدران برای فرزندان و خردسالان خویش بوق سفالی میخریدند. بقول بیرونی در شب سده ایرانیان دود بر می انگیختند ، تا دفع مضرت كرده باشند. (دفع ضرر ) ب) مراسم سده در عصر حاضر : این قسمت بدو بخش متمایز تقسیم میگردد، یكی مراسم سده نزد زرتشتیان و دیگری جشن سدهء مسلمین نواحی مختلف ایران . 1) در نزد زرتشتیان بدین صورت است كه ابتدا پشتة بزرگی از خار و هیزم فراهم و رویهم انباشته میكنند، عدهای از افراد زرتشتی در محل ساختمان محصور شاه حاضر میشوند و سه روز در آن مكان بشاد كامی میپردازند. از نیم روز به بعد تماشاگران كه بیشتر اهل شهر بودند، میآمدند و جشن را آغاز میكردند و همینكه آفتاب در پس افق پنهان گشت، ده موبد كه لالهای در دست دارند و دست دیگرش بدست موبد دیگری است و آن موبد هم دست موبد دیگر را گرفته است دور كوهة خار، شروع بگردش میكنند و نیایش آتش میخوانند، این موبدان لباس سپید به تن دارند و پس از آنكه سه مرتبه بگرد پشتة خار گشتند، تودة خار را از اطراف با همان لالهای كه در دست دارند آتش میزنند، پشتة خار كه آتش گرفت، چون بتندی فروزان میشود بسیار تماشائیست بطوری كه گرمی آن حلقة تنگ جمعیت را با هیاهو و جنجال از دور خود پراكنده میكند، ولی جمعیت نیز بزودی تلافی میكنند و همین كه شعلههای آتش از شدت خود كاست، مجدداً بسوی آن هجوم میآورند و جسم نیمه جانش را به بازی میگیرند و از روی آن میجهند حتی اسب سوران از فراز تودههای آتش میپرند. 2) جشن سدهای كه در بعضی نقاط ایران گرفته میشود سادهتر است، یعنی بهمان ترتیب كه گفته شد مردم پشتههائی از خار و خاشاك گردآورده و هنگام غروب آتش میزدند. گاهی لب بسرودن ترانهای دلكش میگشودند و گاهی نیز جامههای ویژهای به تنكرده و به شادی می پرداختند، همانند سیزده نوروز آن را برگزار می كردند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیری در ایران]
[مشاهده در: www.seeiran.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]
صفحات پیشنهادی
پایانه های سفر خوی | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
فرودگاه خوی فرودگاه خوی یاتا KHY ایکائو OITK نام فرودگاهی است که در شهر خوی استان آذربایجان غربی قرار دارد این فرودگاه که در مهر سال۸۳ به بهرهبرداری رسیده هم اکنون به عنوان مهمترین دروازه توسعه شمال استان در جابجایی هوایی مسافر توریست بازرگانان اساتید دانشگاهی و دانشجوپیست اسکی توچال | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
1- پیست اسکی ایستگاه هفتم این پیست از پائین قله توچال 3850 متر شروع شده و به هتل 3550 متر ختم می شود طول پیست 1200 متر می باشد و با توجه به حضور مربیان مجرب و شیب بسیار مناسب پیست مکانی فرح بخش جهت استفاده دوستداران اسکی می باشد در این پیست برای سهـولت در رفت و آمد اسـروستای خولین دره | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
خولین دره یکی زیبا ترین ییلاقات منطقه کتول میباشد که طوایف علمشاهی عالمی -شکی -مزیدی -بابا کردی از اقوام کتول در این ییلاق به صورت خوش نشینی زندگی مینمایند مردم این روستا با گویش کتولی صحبت می کنند که این روستا هم مانند دیگر روستاهای ییلاقی کتول اهالی آن به دلیل فراهم کردن شغچهار تاقی | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
چهار تاقی” در معماری ایرانی نامی است کلی برای یکی از فرمهای مهم و بنیادینی که در تکامل این معماری نقشی اساسی داشتهاست نام “چهار تاقی” تا حدی روشنگر فرم آن نیز هست “چهارتاقی” به بنایی چهارگوش گفته میشود که روی چهار پایه یا دیوار محیطی آن قوسهاباشگاه بانجی جامپینگ توچال | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
این باشگاه اولین باشگاه جامپینگ در ایران بوده شامل سکوی 40 متری پرش جامپینگ و همچنین پیست اسکیت می باشد که در هردو بخش با وجود مربیان متخصص و حرفه ای امکان آموزش ابتدایی و حرفه ای را به کلیه رده های سنی را دارد در حال حاضر ورزش بانجی مختص به آقایان است تلفن های تماس 772291بازارچه ساحلی آستارا | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
بازار بزرگ ساحلی در یکی از بهترین نقاط شهری آستارا و در حاشیه دریای خزر و مرداب آستارا واقع شدهاست در سال ۱۳۶۸ با فروپاشی شوروی سابق و بازگشایی مجدد گذرگاه مرزی آستارا مابین ایران و جمهوری آذربایجان این بازار بزرگ بنیانگذاری شد بنای بازار بزرگ ساحلی آستارا به صورت معماری خاصذکر خنجر (رقص خنجر) | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
ذكر خنجر یك نوع نمایش هنرى رایج در بین تركمنهاست و مثل بسیارى از بازیهاى محلى و بومى ریشه در گذشته دور دارد این رقص كه بطور دسته جمعی و با لباس سنتی و خنجر بر كمر صورت می گیرد حالتی ذكر گونه دارد و برداشتی است عارفانه از حالت و جذبه صوفیان این رقص بصورت دسته جمعی توسط مردانروستای تابستان نشین | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
روستای تابستان نشین طبیعتی بهشت آسا در جنوب شهر املش تابستان نشین نام روستا و منطقه ای کوهپایه ای در جنوب شهر املش و ارتفاع روستا از سطح دریا ۳۹۰ متر و دارای طبیعتی با چشم انداز زیبا میباشد بر اساس آمار رسمی جمعیت روستای تابستان نشین املش در سال ۱۳۸۵ ۲۶۷ نفر و دارای ۷۸ خانرستوران ایتالیایی پاستا رشت | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
محیط آروم و دنجی که لذت استیک یا لازانیایی که میخورید رو چند برابر میکند پاستا صبحانه های فوق العاده ای هم داره که شدیدا بهتون پیشنهاد میکنیم آدرس گیلان – رشت پارک شهر خیابان ملتروستای آبگرم – اصفهان | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
روستای آبگرم در استان اصفهان و در حدود 30 کیلومتری شهرستان خور و بیابانک قرار دارد بر اساس گفتههای قدیمیهای روستا این روستا دارای قدمت زیادی است همچنین در این روستا مرقد امامزاده ابراهیم ع از نوادگان امام موسیابن جعفر ع قرار دارد در این روستا چشمههای متعدد آبگرم وجودروستای میلان | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
روستای میلان از جمله روستاهای تاریخی و قدیمی استان آذربایجان شرقی است و در 20 کیلومتری تبریز و همچنین نزدیک شهر اسکو قرار دارد میلان سابقا روستای مستقلی از توابع شهرستان اسکو بود اما اکنون جزو محلات شمالی اسکو به حساب میآید اسکو از آبادترین بخشهای پنجگانه حومه تبریز است اسکبقعه شیخ ضیا الدین | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
بقعه ای با مساحت 105 متر مربع دارای یک ایوان در وسط و دو صفه در دو طرف و سقف گنبدی شکل به ارتفاع 5 متر که واقع در خیابان شهید صدوقی بهاباد و در محل قبرستان قدیم بهاباد می باشد قدمت این زیارتگاه مربوط دوران قاجاریه می باشد وفات مرحوم شیخ ضیاءالدین 1276 ه قپل لیشاوندان | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
این پل بر روی رودخانه خوبک در میانه جمعه بازار رشت – کنار جاده اصلی رشت به فومن و مجاور روستای لیشاوندان واقع گردیده و از آثار دوره قاجار محسوب می شود پل لیشاوندان در مکانی قرار گرفته که رودخانه در کم عرض ترین بستر خود جریان دارد این پل به طول حدود ۳۰ و عرض ۶ متر دارای یک دهاتصویرغیرواقعی از ایران، چالش گردشگری/ روحانی قفل گردشگری را باز کرد | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
تاریخ خبر 1394 04 10-به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا حجت الاسلام حسن روحانی که 24 خرداد 1392 رای قاطع مردم را در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به دست آورد اواخر فروردین همان سال سفرهای تبلیغاتی خود را برای حضور در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از شهرکردامامزادگان سیدابراهیم و سیداسماعیل و سیدعلی (ع) | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
به امامزادگان آقا سیدابراهیم و سیداسماعیل و سیدعلی علیهم السلام معروف می باشند آستان امامزادگان آقا سیدابراهیم و سیداسماعیل و سیدعلی علیهم السلام در بخش مرکزی شهرستان املش دهستان املش جنوبی روستای جورکارسر واقع شده استآبشار سجیران | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
آدرس 20 کلیومتری جنوب رحیم آباد طبیعت دلپذیر رودسر در حقیقت مجموعه ای از شاهکارها و جلوههای بدیع و زیبا است که از آمیزش طبیعت ساحلی خزر با کوهستانهای جنگلی و سرسبز مراتع پرگل و رودخانههای متعدد به وجود آمده است آبشار سجیران در بیست کیلومتری جنوب رحیم آباد یکی از جلوههایباشگاه تیراندازی با کمان توچال | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
باشگاه تیراندازی با کمان توچال در سال ۱۳۸۰ به پیشنهاد مدیریت وقت جناب آقای مهندس محلوجچی و معاونت فنی ایشان جناب آقای مهندس حبیبی با مدیریت آقای اسدالله اسدی بخش آقایان و خانم فرزانه همتی بخش بانوان در مجتمع فرهنگی ورزشی تله کابین توچال افتتاح شد باشگاه تیراندازی با کمان ت-
گوناگون
پربازدیدترینها