تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):گريه مؤمن از (درون) دل اوست و گريه منافق از (ظاهر و) سرش.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802783688




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد لزوم توجه به ظرفیت‌های گردشگری مناطق شکار ممنوع استان زنجان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
لزوم توجه به ظرفیت‌های گردشگری مناطق شکار ممنوع استان زنجان
مناطق شکار ممنوع و حفاظت شده استان زنجان به لحاظ مختلف ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که با توجه بیشتر به این مناطق می‌‌توان پای گردشگران را به استان باز کرد.

خبرگزاری فارس: لزوم توجه به ظرفیت‌های گردشگری مناطق شکار ممنوع استان زنجان



به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، حیات وحش هر کشور همانند دیگر ذخایر طبیعی از ارزش‌ بالایی برخوردار بوده و منافع و اهمیت‌های خاص خود را دارد. موجودات و جانوران یک منطقه علاوه بر ایجاد تعادل طبیعی در آن منطقه از نظر علمی و گردشگری نیز دارای اهمیت است. استان زنجان به دلیل داشتن تنوع زیاد آب و هوایی و وجود اکوسیستم‌های ویژه از غنای حیات وحش خوبی برخوردار بوده و این استان زیستگاه انواع پستانداران، دوزیستان، آبزیان، پرندگان، خزندگان، حشرات و بندپایان است. بشر برای ادامه زندگی به طبیعت محتاج و نیازمند است ولی در این میان خود انسان خواسته یا ناخواسته به طرق مختلف به طبیعت آسیب وارد کرده و با شکار گونه‌های مختلف حیات وحش خود و دیگران را در معرض صدمات جبران‌ناپذیر قرار می‌دهد. گسترش شکار بی‌رویه و غیر مجاز طی سال‌های اخیر در مناطق مختلف کشورمان از جمله استان زنجان گونه‌های ارزشمند حیات وحش را در معرض خطر قرار داده و موجب شده تا جمعیت وحوش در برخی مناطق استان زنجان کاهش پیدا کند. در این میان شکارچیان غیر مجاز با اهداف و منظور خاصی اقدام به شکار حیوانات می‌کنند که عده‌ای از آن‌ها نه برای سودجویی بلکه برای تفریح و از روی عادت دست به این عمل ناشایست می‌زنند. شکار بی‌رویه و به دنبال آن کاهش جمعیت وحوش در مناطق مختلف کشورمان مسئولان و دلسوزان حیات وحش را بر آن داشته است که برخی مناطق را با عنوان مناطق شکار ممنوع اعلام کنند.

*مناطق شکار ممنوع منطقه شکارممنوع به زیستگاه‌هایی با ویژگی‌های بارز اطلاق می‌شود که جمعیت جانوری آنها به دلیل شکار بی رویه رو به کاهش بوده و از این رو به حمایت نیاز دارند. اینگونه مناطق برای مدتی محدود و به طور معمول 3 تا 5 سال، شکار ممنوع اعلام می‌شوند. تعیین مناطقی با عنوان مناطق شکار ممنوع راهکاری برای حفاظت از ذخایر طبیعی کشورمان بوده و می‌تواند نوعی آزمون برای بررسی قابلیت‌های مناطق برای پیوستن به مجموعه مناطق حفاظت شده به حساب آید. «خراسانلو»، «خرمنه‌سر» و «فیله خاصه» مناطق شکار ممنوع استان زنجان محسوب می‌شوند که زیستگاه گونه‌های گیاهی و جانوری ارزشمندی هستند. *منطقه شکار ممنوع خراسانلو منطقه شکار ممنوع خراسانلو  در بین 49درجه و 5 دقیقه تا 49 درجه و33 دقیقه طول شرقی و 36 درجه و6 دقیقه تا 36 درجه و 26 دقیقه عرض شمالی واقع شده است و دارای وسعت 70 هزار و 157 هکتاری است. این منطقه کوهستانی بوده و میزان بارندگی سالیانه آن نیز بالای 400 میلی‌متر است. منطقه شکار ممنوع خراسانلو  در استان زنجان از 25 کیلومتری شمال غربی شهرستان ابهر آغاز و تا حدود 30 کیلومتری شرق این شهرستان ادامه پیدا می‌کند. پوشش گیاهی منطقه به طور عمده از چوبک، بومادران، گون،کلاه میر حسن، پسته وحشی، سیاه تلو و ... تشکیل شده است. این منطقه زیستگاه قوچ و میش وحشی البرز مرکزی بوده و از گونه‌های دیگر حیات وحش منطقه می‌توان به خرس قهوه‌ای، پلنگ، سیاه‌گوش و از گونه‌های پرندگان به کبک معمولی اشاره کرد.

*منطقه شکار ممنوع خرمنه‌سر  منطقه شکار ممنوع خرمنه‌سر در شمال استان زنجان و دامنه جنوبی سلسله جبال البرز واقع شده است این محدوده بین 48 درجه و 45 دقیقه و 30 ثانیه تا 49 درجه و10 دقیقه و 34 ثانیه طول شرقی و 36 درجه و 45 دقیقه و10 ثانیه تا 37 درجه و 4 دقیقه و 5 ثانیه عرض شمالی واقع شده است. وسعت منطقه حدود77 هزار هکتار بوده و دامنه تغییرات ارتفاع آن از 300 تا حداکثر 2 هزار و 800 متر است. حیات وحش منطقه شکار ممنوع خرمنه‌سر گونه‌هایی همچون پلنگ، کل و بز، خرس قهوه‌ای، سیاه گوش، گرگ، کفتار، گراز، کبک دری ،کبک چیل، طرلان، دلیجه، شاه بوف، عقاب طلایی و انواع پاسری فرم‌ها را شامل می‌شود.  این منطقه همچنین گونه‌های گیاهی نظیر ارس، بلوط ، داغداغان، بنه، گردو، ازگیل، زالزالک، سیاه تلو، افرا، آلبالوتلخه، بادام کوهی، راش و انواع گون را داراست. *منطقه شکار ممنوع خرمنه‌سر جزو مناطق بکر و دست‌نخورده کشور این منطقه به لحاظ دارا بودن گونه‌های گیاهی و جانوری بسیار ارزشمند جزو مناطق بکر و دست‌نخورده در سطح کشورمان محسوب می‌شود که تاکنون مورد توجه واقع نشده و مورد غفلت واقع شده است. با توجه ویژه به این منطقه و انجام اقدامات و تمهیدات لازم می‌توان گام موثری در توسعه  و رونق گردشگری در استان زنجان برداشت. گفتنی است عبور رودخانه قزل اوزن از منطقه شکار ممنوع خرمنه‌سر بر غنای تنوع زیستی و بهبود کیفیت این زیستگاه ارزشمند افزوده است.

*منطقه شکار ممنوع فیله‌‌خاصه منطقه شکار ممنوع فیله خاصه بین 47 درجه و 55 دقیقه تا 48 درجه و 15 دقیقه طول شرقی و 36 درجه و57 دقیقه تا 37 درجه و 38 دقیقه عرض شمالی واقع شده است و دارای وسعت 110 هزار و 532 هکتار  است. از گونه‌های گیاهی منطقه شکار ممنوع فیله خاصه می‌‌توان به انواع آویشن، درمنه، انواع خانواده گندمیان و گیاهان بالشتکی و گونه‌هایی مثل درختان میوه و صنوبر اشاره کرد. حیات وحش منطقه نیز آهوی ایرانی، گراز، انواع پرندگان شکاری و پرندگانی همچون کبک، باقرقره، انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر زمستانی و انواع خزندگان را در بر می‌گیرد.  *لزوم توجه به ظرفیت گردشگری مناطق شکار ممنوع استان زنجان فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان با تاکید بر اهمیت حفاظت از حیات وحش اظهار داشت: حفاظت از حیات وحش فواید بسیاری برای انسان دارد که حفظ زنجیره غذایی موجود در طبیعت از جمله آن‌هاست. زعفر افشاری تصریح کرد: حفظ زنجیره غذایی توسط حیات وحش سبب می‌شود که مضرات و آثار سوء حذف یا اضافه شدن یک زنجیره غذایی در اکوسیستم به انسان بازنگردد. وی تاکید کرد: مضرات حذف یک گونه از حیات وحش در طبیعت نهایتا به انسان که در راس هرم قرار دارد خواهد رسید. افشاری تصریح کرد: از دیگر فواید حیات وحش و گونه‌های مختلف جانوری برای انسان می‌توان به ویژگی زیبایی وحوش اشاره کرد که بسیاری از این گونه‌ها دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که انسان‌ها را شیفته خود می‌کنند. فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان زنجان بیان داشت: مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع استان زنجان به لحاظ مختلف ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که با توجه بیشتر به این مناطق می‌‌توان پای گردشگران را به استان باز کرد. *شناسایی مسیرهای گردشگری استان زنجان توسط اداره‌کل محیط زیست وی تصریح کرد: در حال حاضر اقدام به شناسایی مسیرهای گردشگری در استان زنجان کرده‌ایم بطوری‌که این مسیرها در دو رده برای افراد حرفه‌ای و برای عموم شناسایی شده و به استانداری معرفی خواهند شد تا از این طریق سهمی در رونق گردشگری در استان داشته باشیم. *برخورد قاطعانه با متخلفان شکار و صید در زنجان  این مسئول با بیان اینکه  وجود وحوش به طبیعت جلوه‌ای زیبا و تماشایی می‌دهند بر ضرورت برخورد جدی و قاطعانه با متخلفان شکار و صید تاکید کرد و افزود: طی یک ماهه گذشته 18 نفر متخلف در حوزه شکار و صید در استان زنجان دستگیر و در قالب 10 فقره پرونده به مراجع قضایی معرفی شده‌اند. افشاری خاطرنشان کرد: افرادی که بصورت غیر مجاز با اهداف مختلف اقدام به شکار حیات وحش در استان زنجان کنند در صورت مشاهده توسط محیط‌بانان دستگیر با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی خواهند شد. انتهای پیام/73010/ق40

94/04/24 - 10:05





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن