تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):حد توکل چیست؟ حضرت فرمودند: اینکه با وجود خدا از هیچ کس نترسی
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804435662




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

غفلت جامعه جهاني از شرايط وخيم کودکان؛ به ويژه در خاورميانه


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۳ تير ۱۳۹۴ (۲۰:۵۸ب.ظ)
غفلت جامعه جهاني از شرايط وخيم کودکان؛ به ويژه در خاورميانه موج- در آينده نسلي از انسان ها وجود خواهند داشت که از کودکي، ماشين کشتار انسان هاي ديگر بوده اند. شاهد جلوگيري از دانش آموختن کودکان و برده بار آوردن آن ها به بهانه مذهب هستيم.
به گزارش خبرنگار حقوقي-قضايي موج، پيمان جهاني حقوق كودك يك پيمان نامه حقوق بشري و بين المللي براي دفاع و حمايت از حقوق كودكان است. اين پيمان، پس از ده سال گفت و گو ميان كشورهاي عضو سازمان ملل در سال 1989 ميلادي تدوين شد ودر سال 1990 به مرحله اجرا درآمد.
اکنون از 193 كشور جهان، 191 كشور به اين پيمان ملحق شده اند و خود را ملزم به اجراي مفاد آن کرده اند. ايران در سال 1373 خورشيدي به پيمان حقوق كودك ملحق شده است. پيمان جهاني حقوق كودك داراي يك مقدمه و 54 ماده است كه 41 ماده آن حقوق كودک را مطرح مي کند و 13 ماده آن درباره چگونگي اجراي ان در هر كشور است. اين پيمان به طور كلي چهار زمينه اصلي را درباره كودكان مورد توجه قرار مي دهد كه عبارتند از: بقا، رشد، حمايت و مشاركت.
برابر ماده 38 پيمان (کنوانسيون) جهاني حقوق کودک درباره درگيري هاي مسلحانه، هيچ كودك زير 15 سال نبايد در درگيري هاي مسلحانه شركت كند. دولت ها بايد در زمان درگيري هاي مسلحانه از كودكان مراقبت و حمايت به عمل آورند. متاسفانه با آن که در اين مورد، شرط سن کودک را در حداقل ممکن؛ يعني 15 سال در نظر گرفته اند باز در همه جهان ديده مي شود که همين حداقل هم رعايت نمي شود و کودکان سرباز که بسيار کمتر از 15 سال هستند در جنگ ها حضور دارند.
براي تصور بهتر موضوع، مي توانيم به اطراف خود نگاهي بيندازيم و ببينيم که کودکان پانزده ساله يا کوچک تر در چه شرايطي هستند و آيا مي توان آنها را اسلحه به دست و در جنگ و در حال کشتن و کشته شدن تصور کرد. آيا خود ما اگر به وجدانمان برگرديم در پانزده سالگي يا حتي پس از آن چنين توان روحي يا بدني را داشته ايم. اصلاً چنين چيزي را براي عزيزان خود مي خواهيم.
متاسفانه کودکان در همه جاي جهان مورد ظلم هستند. در کشورهاي پيشرفته، کمتر و در کشورهاي فقير، بيشتر. متاسفانه افزايش وحشتناک جمعيت جهان، موجب فقر و کمبود فراوان شده است و کودکان در اين ميان بيشترين آسيب ها را مي بينند.
چند روز پيش، مصطفي پورمحمدي، وزير دادگستري ايران، در سيزدهمين نشست شوراي هماهنگي مرجع ملي پيمان (کنوانسيون) حقوق کودک بر لزوم توجه بيشتر به وضعيت کودکان تاکيد کرده است. وي به وضعيت تاسف بار کودکان منطقه اشاره کرد و گفت: ما به عنوان مرجع ملي کنوانسيون حقوق کودک در جمهوري اسلامي ايران وظيفه داريم از حقوق کودکان ديگر کشورها و ملت ها به ويژه کودکان منطقه دفاع کنيم؛ امروز کودکان فلسطيني، سوري و يمني شرايط وخيمي دارند و ما نسبت به اين وضعيت ابراز نگراني مي کنيم و از جامعه جهاني انتظار داريم نسبت به حقوق کودکان توجه کنند و از آن غافل نباشند.
در بخش ديگري از پيمان جهاني حقوق کودک يعني در بند 2 ﻣﺎده ۶ درباره حق زندگي و حيات کودکان آمده است که ﻛﺸﻮرھﺎي ﻋﻀﻮ اﻳﻦ ﻣﯿﺜﺎق ﺑﻨﯿﺎن ھﺎي ﻻزم ﺑﺮاي ﺑﻘﺎ و رﺷﺪ ﻛﻮدك و ﺣﻤﺎﻳﺖ از وي در برابر ﺧﺸﻮﻧﺖ، ﺳﻮء اﺳﺘﻔﺎده، بهره ﻛﺸﻲ و ﺷﺮاﻳط ﺑﺪ زﻧﺪﮔﻲ و ﺳﻼﻣﺘﻲ وي را ﺗﻀﻤﯿﻦ ﻣﻲ کنند.
برابر مواد ياد شده مي بينيم که کشورهاي عضو پيمان که به تقريب همه کشورهاي جهان هستند، متعهدند که حق زندگي و حيات و بقا و حتي رشد مناسب کودک از هر نظر را فراهم کنند. موضوع رشد، هم رشد بدني را در بر مي گيرد و هم رشد فکري و اجتماعي و فرهنگي و آموزشي و غيره را که دامنه گسترده اي دارند. شايد اجراي همه اين موارد کمي آرماني به نظر بيايد اما با نگاهي به وضعيت جهان امروز؛ به ويژه در کشورهاي بحران خيز خاورميانه، ديده مي شود که اوضاع بسيار نامطلوب و ناراحت کننده است و حتي با حداقل هاي حقوق بشري فاصله بسيار زيادي داريم.
غلامعلي خوشرو، سفير و نماينده دايم ايران در سازمان ملل متحد در نيويورک، در نشست شوراي امنيت درباره کودکان و درگيري هاي مسلحانه، سال گذشته ميلادي را همراه با اهمال در موضوع دفاع از کودکان گرفتار درگيرهاي مسلحانه ارزيابي کرد و گفت: گزارش دبير کل و ساير ارگان هاي سازمان ملل در اين باره حاکي از ادامه شرايط دلهره آور کودکان گرفتار در درگيري هاي مسلحانه گروه‌ها و در مناطق جنگ زده است و گروه‌هاي جنگجو و متخاصم کوچکترين احترامي براي حقوق بين الملل بشردوستانه و رفاه و آسايش کودکان قايل نيستند.
خوشرو ادامه داد: رويدادهاي جهان نشان مي دهد که کودکان بي شماري همچنان به واسطه درگيري هاي مسلحانه شديدا لطمه مي بينند و شمار تلفات اين کودکان بي گناه رو به فزوني گذاشته است و متاسفانه ابعاد اين بحران در اثر افزايش حملات در کشورهاي منطقه خاورميانه روز به روز بيشتر مي شود. اين گروه هاي افراطي چالشي جدي براي منطقه ما هستند و تداوم خشونت هاي اعمالي آن ها عليه کودکان مانند حمله به مناطق مسکوني، مدارس، بيمارستان ها و ربايش گروهي کودکان همچنان رو به فزوني است و لازم است جامعه بين المللي نسبت به اين روند و مقابله با آن اقدامي جدي به عمل آورده تا کارآيي شيوه ها و سياست هاي حمايتي از کودکان بيش از اين تضعيف نشود.
با توجه به پيشرفت دانش و وسايل ارتباطي، اکنون تصاوير وحشتناک خشونت آميز عليه کودکان يا با حضور کودکان به صورت فيلم و عکس و غيره در همه جهان پخش مي شوند. تصاويري که براي مثال گروه دولت اسلامي داعش، پخش کرده اند و در آنها نوجوانان سن پايين براي کشتار انسان هاي ديگر به کار گرفته مي شوند. اين موضوع نشان مي دهد که در آينده نسلي از انسان ها وجود خواهند داشت که از کودکي، ماشين کشتار انسان هاي ديگر بوده اند.
يا تصاويري که گروه تروريستي بوکوحرام در آفريقا از فروش دختران نوجوان ربوده شده از مدرسه منتشر مي کنند. يا اقدامات گروه طالبان در افغانستان در مسموم کردن دختران مدرسه اي و منفجر کردن کودکان در مدرسه ها. وحشي گري هايي که براي جلوگيري از دانش آموختن کودکان و برده بار آوردن آنها به بهانه اسلام انجام مي شود.
از سوي ديگر درگيري هاي مسلحانه؛ به ويژه در خاورميانه، کودکان زيادي را همراه با بزرگسالان آواره کرده است. درد و رنج عظيمي که مردم سوريه و يمن و عراق بر اثر حمايت هاي ترکيه و دلارهاي نفتي قطر و عربستان و چند کشور ماجراجوي ديگر از تروريست ها تحمل مي کنند غيرقابل توصيف است.
بر پايه گزارش يونيسف تا يک ماه پيش 279 کودک در اثر بمباران عربستان و هم پيمانانش در يمن کشته و 402 کودک نيز زخمي شده‌اند که اين رقم از کل تلفات کودکان در سال گذشته ميلادي بسيار بيشتر بوده است و نشان دهنده اين است که درگيري ها در يمن به بحران هاي انساني تبديل مي شود. بمباران ها و تخريب هدفمند زيرساخت هاي کشوري که وارد کننده 90 درصد مواد غذايي خود است، عواقب و ناهنجاري‌هاي بلند مدتي را براي يمن به همراه خواهد داشت. اکنون همچنان بمباران ها ادامه دارد و کودکان بيشتري همراه مردم ديگر کشته مي شوند اما نسل آينده در اين کشورهاي جنگ زده و بحران زده چگونه پرورش خواهند يافت.
گزارش دبير کل سازمان ملل متحد و نهادهاي ديگر اين سازمان درباره حمله هاي ضد حقوق بشري سال گذشته اسراييل به غزه از کشته شدن 540 کودک فلسطيني و مجروح شدن 2955 کودک ديگر خبر مي دهد که به نقص عضو دائمي هزار کودک فلسطيني انجاميد. در سال گذشته ميلادي آمار حمله به مدارس، کودکستان ها و بيمارستان ها از سوي رژيم اسراييل بالاترين رقم در آن سال بود و ادامه ممانعت از کمک به مردم گرفتار در مناطق اشغالي فلسطين، سلامت و زندگي کودکان را به خطر انداخته است و اين موضوع سند ديگري از ناديده گرفتن حقوق بين الملل بشردوستانه از سوي اين رژيم و در همين حال پاسخگو نبودن در نقض حقوق کودکان است.
متاسفانه نام اسراييل با وجود توصيه نماينده ويژه دبير کل، در ميان فهرست ناقضان حقوق کودکان قرار نگرفته است. شوراي امنيت سازمان ملل متحد، معيارهايي را به عنوان مصداق نقض حقوق کودکان در درگيري هاي مسلحانه شناسايي کرده است و مستندات فراواني مانند گزارش هاي سازمان ملل حکايت از نقض هدفمند حقوق بشر و ناديده گرفتن حقوق کودکان فلسطيني توسط رژيم اسراييل دارد اما صد حيف که معمولا بر اقدامات ضد حقوق بشري در فلسطين، يمن، سوريه و ديگر کشورهاي بحران زده، چشم پوشي مي شود.
کودکان سرباز در آفريقا از سالها پيش وجود داشته اند اما امروزه در نقاط ديگر جهان به ويژه در خاورميانه تعدادشان رو به افزايش است. چشم انداز رعايت حقوق بشر و آزادي هاي اساسي روز به روز تيره تر مي شود. اميد است درباره حقوق کودکان که آينده سازان جهان هستند حساسيت ها بيشتر شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن