تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):در انسان پاره گوشتى است كه اگر آن سالم و درست باشد، ديگر اعضاى بدنش هم با آن سا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798509036




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سؤال و جواب از وزير علوم، گزينه اول مجلس


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: سؤال و جواب از وزير علوم، گزينه اول مجلس
ديدار هفته گذشته مقام معظم رهبري با اساتيد دانشگاه‌ها و اعضاي هيئت علمي، نمايندگان مجلس را بر آن داشته كه گزينه‌هاي مورد تأكيد ايشان را در جلسه با وزير علوم، تحقيقات و فناوري بررسي كنند...
نویسنده : نفيسه ابراهيم‌زاده‌ انتظام 


ديدار هفته گذشته مقام معظم رهبري با اساتيد دانشگاه‌ها و اعضاي هيئت علمي، نمايندگان مجلس را بر آن داشته كه گزينه‌هاي مورد تأكيد ايشان را در جلسه با وزير علوم، تحقيقات و فناوري بررسي كنند و در جهت رفع نقاط ضعف بحث و تبادل نظر كنند. برهمين اساس جلسه امروز مبتني بر سه سؤال و به ميزباني كميسيون آموزش مجلس برگزار مي‌شود.
نزديك كردن نگاه كلان و راهبردي مقام معظم رهبري در مسائل كليدي كشور به ويژه در حوزه‌هايي كه به پايش و پويش دائمي نيازمندند، كار يك قوه به تنهايي نيست زيرا حوزه اجرا به قدري درگير جزئيات است كه به ندرت مي‌تواند خود را با نگاه‌هاي فرانگر تطبيق دهد.
آخرين تأكيد رهبري در حوزه آموزش عالي كاهش شتاب رشد علمي، دور نگه داشتن فضاي دانشگاه‌ها از حاشيه‌سازي و سياست بازي، تحول در علوم انساني، نقشه جامع علمي كشور، افزايش بودجه پژوهش، آمايش سرزميني، افزايش ظرفيت تحصيلات تكميلي و سهم تحريم‌ها در كندي پيشرفت را شامل شد. در همين راستا اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس به فراخور مسئوليت تخصصي خود از ميان موارد مطرح شده سه مسئله را براي نخستين نشست‌شان با وزير علوم بعد از تأكيدات مقام معظم رهبري انتخاب كردند. كاهش شتاب رشد علمي، انطباق فعاليت دانشگاه‌ها با نقشه جامع علمي كشور و ظرفيت و نحوه پذيرش دانشجوي تحصيلات تكميلي موارد انتخاب شده هستند كه در جلسه امروز كميسيون آموزش با محمد فرهادي وزير علوم مطرح مي‌شود.

     پاسخگويي در قبال آبروي دانشجويان
عبدالوحيد فياضي، عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در رابطه با محتويات جلسه امروز به «جوان» مي‌گويد: در جلسه امروز اعضاي كميسيون آموزش با وزير علوم نكات مطرح شده از سوي مقام معظم رهبري در ديدارشان با اساتيد پيگيري مي‌شود. صراحت مقام معظم رهبري در بيان برخي نكات نشان مي‌دهد كه برخي از اقدامات صورت گرفته مورد تأييد ايشان نيست و در برخي زمينه‌ها نياز به مراقبت‌هاي ويژه هست. يكي از مواردي كه در جلسه با وزير علوم مطرح مي‌شود مسئله بورسيه‌ها است. دولت بايد در قبال تهمت‌هايي كه زده شد و آبرويي كه از برخي از دانشجويان ريخت پاسخگو باشد. وي تأكيد مي‌كند: علاوه بر اين در خصوص كاهش روند رو به رشد علمي كه شاهد هستيم نيز در جلسه امروز مسائلي مطرح مي‌شود. برگزاري اردوهاي مختلط و كنسرت‌ها كه جزو برنامه‌هاي غيرارزشي و غير‌فرهنگي جاري در برخي مراكز دانشگاهي هستند نيز مورد بحث خواهند بود. هر‌چند در مورد مسائل فرهنگي دانشگاه‌ها پيش از اين نيز با وزير علوم و معاونين وي نشست‌هايي داشته‌ايم اما تأكيد مقام معظم رهبري مسئوليت ما و مجموعه آموزش عالي را جدي‌تر مي‌كند.
وي در واكنش به كلي‌گويي در جلسات طرح سؤال نمايندگان از وزير علوم نيز خاطر‌نشان مي‌كند: نمايندگان سؤالات و انتظارات خود را مبتني بر نتايج پژوهش‌ها و رتبه‌بندي‌ها و استانداردهاي تعيين شده در سطح حوزه‌هاي انتخابيه، كشور، منطقه و دنيا مطرح مي‌كنند. انتظار مي‌رود كه حداقل وزير علوم دلايل، نارسايي‌ها و ناكامي‌ها را در مسير رشد علمي عنوان كند و فرآيندهاي توليد علم متناسب با اسناد بالادستي را مورد بازنگري قرار دهد. قطعاً نمي‌توان گفت اين اتفاق به دليل مديريت موفق صورت گرفته است. براي نمايندگان مجلس نيز در طرح سؤال از وزير اسناد بالادستي مانند سند چشم‌انداز 20 ساله و نقشه جامع علمي كشور محك ارزيابي هستند.

     آزمون فرمايشي و رفع تكليفي دكتري
سيد‌محمد‌باقر عبادي، عضو ديگر كميسيون آموزش نيز به «جوان» مي‌گويد: ديدار سه‌شنبه اعضاي كميسيون آموزش با وزير علوم بر محور اجرايي كردن منويات مقام معظم رهبري كه در ديدار اساتيد مطرح كردند، برگزار مي‌شود. در اين جلسه آقاي فرهادي به سه سؤال نمايندگان پاسخ مي‌دهد. سؤال اول بين 16 نفر از اعضا مشترك است و دو سؤال بعدي نيز مربوط به دو نماينده ديگر است.
اين نماينده مجلس در عين حال كه امكان كلي‌بودن برخي سؤالات مطرح شده در جلسه با وزير را رد نمي‌كند، مي‌افزايد: اين سؤالات پيش از طرح با مسئولان اجرايي در كميسيون مورد بحث قرار مي‌گيرند و اگر سؤال در صحن باشد قبل از طرح آن نمايندگان آن را بررسي مي‌كنند. با اين حال اگر سؤالات حساب شده نباشند، نتيجه هم نمي‌گيرند.

     نبايد زمينه براي سوءاستفاده فراهم باشد
عبادي ادامه مي‌دهد: به طور كلي نحوه پذيرش دانشجويان در مقطع دكتري در سال آينده چه در دانشگاه آزاد و چه در دانشگاه‌هاي تابع وزارت علوم و مسئله بورسيه‌ها جزو اصلي‌ترين دغدغه‌هاي اعضاي كميسيون آموزش است. در حال حاضر وزارت علوم براي پذيرش دانشجوي دكتري يك آزمون فرمايشي و رفع تكليفي برگزار مي‌كند و باز هم پذيرش دانشجو موكول به دانشگاه‌ها است. طبيعي است كه داوطلبان نسبت به عادلانه برگزار شدن مصاحبه‌ها مضطرب باشند. مستنداتي داريم كه نشان مي‌دهد داوطلباني با صلاحيت‌هاي بالا رد شده‌اند چون دانشگاه‌ها مي‌خواهند دانشجويان خود را جذب كنند.
وي تصريح مي‌كند: علاوه بر اين در مسئله بورسيه‌ها كساني كه تخلف كرده‌اند محل بحث نيستند و در هر لباس و تشكل سياسي و بدون رودربايستي بايد با آنها برخورد شود اما در بررسي تخلف يا عدم تخلف سايرين نيز نبايد نگاه جناحي حاكم باشد. اما بخش قابل‌توجهي از بورسيه‌ها كه عنوان شد غير قانوني بورس شده‌اند مورد نظر مقام معظم رهبري و مجموعه كميسيون آموزش است. به نظر مي‌رسد دولت براي سياه نمايي اقدامات دولت قبل تصميم دارد دست به هر كاري بزند حتي بردن آبروي يك عده دانشجو. نبايد اجازه دهيم انگيزه‌هاي ديگري غير از مبارزه با تخلف وارد كار شوند.
جلسه مشترک وزیر علوم با نمایندگان مجلس در حالی برگزار می شود که عملکرد وزارت علوم ظرف دو سال گذشته در حوزه‌های مختلف با انتقادات فراوانی رو‌به‌رو است. آخرین مورد ذکر شده را در این رابطه روز گذشته رسانه‌ها به نقل از علی شمسی‌پور، مدیرکل دفتر ترویج نقشه جامع علمی کشور منتشر کردند. وی در این رابطه از تعلل وزارت علوم در اجرای سیاست‌های تنظیم ظرفیت آموزش عالی و به دنبال آن دامن زدن به بیکاری، عدم توجه به نیازهای بومی و اقتضائات جنسی، وجود جو مدرک‌گرایی در آموزش عالی، خالی ماندن ظرفیت دانشگاه و ساماندهی تقاضای اجتماعی یاد می‌کند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن