تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كاغذى را كه روى آن بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم نوشته شده است از روى زمين برد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804026414




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نجات جنگل با دست خالی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: نجات جنگل با دست خالی تهران- ایرنا- روزنامه اطلاعات در صفحه گزارش نوشت: پرنده که با کرمی به منقار به جنگل برگشت، آنجا را در حال سوختن دید و نتوانست به درون جنگل برود. کرم را پرت کرد و به سوی رودخانه پر کشید و با منقار، آب آورد و روی آتش ریخت. جنگل نیم سوخته گفت:«پرنده، آتشی که در من افتاده، گسترده تر از آن است که با آب منقار کوچک تو خاموش شود.!»


در این گزارش که بخش نخست آن روز شنبه بیستم تیر 1394 خورشیدی انتشار یافته است، می خوانیم:
آی؛ آتیش آتیش!
جاده و نفت و منقل و چمن
دست خالی، خاک و سنگ
گالن و بیل و کلنگ
زندگی جزغاله شد
هر صدایی ناله شد
پس این هلیکوپتر چی شد؟
پرنده نگاهی به آشیانه اش در ژرفای جنگل انداخت، هنگامی که دید واپسین جوجه اش نیز طعمه گدازه های آتش شده است، تندتر از پیش، باز آب از رودخانه آورد و روی جنگل ریخت. پاسی از شب گذشته بود و از جنگل بزرگ، چند نهال بیشتر نمانده بود که پرنده موفق شد، آتش را خاموش کند. داستان پرنده می رساند که حتی یک کار کوچک، بی اهمیت نیست؛ و دیگر آن که اگر کاری انجام می دهیم، تنها به خاطر خود یا بچه هامان نباشد!
آتش که به جان جنگل می افتد، فقط درختان را نمی سوزاند، بلکه چهارپایان و پرندگان را نیز به آتش می کشد. نوجوجه های تازه از تخم درآمده، با دهشت خود را به بیرون پرت می کنند. خزندگان که نه پای گریز دارند و نه پر پرواز، در خود می پیچند و خاموشانه جان می بازند.
ابرهای شمالی هم این روزها نَمی نمی زند که واش ‏‎های خودرو و بوته ها و نهال ها را نم دار کند؛ از دیگرسو باد گرم می وزد، پس نمی توان دل گرم داشت که پس از خاموش کردن یک آتش، آتشی دیگر از گوشه ای دیگر زبانه نکشد!
در هیچ بنچاقی نمی توان یافت که یک استان شمالی مانند استان گلستان(در کمربند سبز)، همچو بــیابان ها و کـلوت های شهداد، دم کند و دچار تب نوبه 40 درجه شود. درختان در سرشت خود باران زا هستند، ولی درختان شمالی ما تب کرده اند و نیاز به پاشویه دارند. هنگامی که با غژاغیژ اره برقی، آرامش جنگل را می آشوبیم و با جاده سازی، جنگل را مانند سیبی از میان دونیم می کنیم و با استخراج نفت و یا لوله کشی گاز، پیکرش را زخمی می سازیم و چرخه زادآوری و رویشش را به نابودی می کشیم و تنِ گشنه و تشنه جانورانش را با گلوله، آبکش می کنیم و صدها درخت تنومندش را می اندازیم و آنگاه در روز درخت کاری با بوق و کرنا جار می زنیم که یک نهال کاشته ایم؛ باید هم چشمداشت مان این باشد که جنگل نتواند با بارور کردن ابرها و ایجاد مه، از خود رَهبانی و مراقبت کند!‏
حقیقت این است که ما دیگر جنگل های باران خیز نداریم، چون درختان جنگلی باران زا نداریم؛ آخر روی چند دسته نهال بی رمق که برای نفس کشیدن، نیاز به سیلندرهای اکسیژن دارند، نام جنگل نمی توان گذاشت. ‏
آتش سوزی های عمدی و غیر عمدی ‏
آنان که برخلاف ما پایتخت نشینان خوش نشین، از نزدیک دستی بر آتش دارند، شاید بهتر بتوانند از درد جنگل ها بگویند؛ گزارش مهرداد اسدی- خبرنگار روزنامه اطلاعات را از شهرکرد بخوانید:
"جنگل های چهارمحال و بختیاری را بلوط، بنه، ارس، بادام، ارژن، نارون، افرا، کیکم، زالزالک، داغداغان، گلابی، پلاخور، زبان گنجشک و دافته تشکیل می دهد. سطح آتش سوزی جنگل های این استان در سال 1393 نسبت به سال 1392 کاهش 75 درصدی را نشان می دهد. هرچند گروه واکنش سریع(یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری) در استان وجود دارد، ولی به سبب این که در برخی از قلمروهای جنگلی استان، حتی دسترسی به جاده زمینی هم نیست، برای خاموش کردن آتش، نیاز مبرم به بالگرد است.
مهندس علی محمد محمدی- معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری، علت آتش سوزی و وقوع آن را در جنگل های استان به 2 دسته طبیعی و غیرطبیعی تقسیم می کند و می گوید: آتش سوزی های انسانی، گاه عمدی و گاه غیرعمدی است. برای به زیرکشت بردن زمین های جنگلی و یا برای ساختمان سازی، بخشی از جنگل را آتش می زنند. گاه نیز برای به دست آوردن علوفه بیشتر برای دام، این کار می کنند؛ یا اختلافات محلی، جنگل را دچار آتش می کند.
اما آتش سوزی های غیرعمدی برآمده از روشن کردن آتش برای غذاپختن، پرت کردن ته سیگار یا کبریت خاموش نشده و آتش زدن کاه و کلشِ محصول زراعی زمین های نزدیک جنگل است.
وی با بیان این که با از میان رفتن درختان و نهال ها و بذرهای جنگلی و آسیب رسیدن به خاک و خسارت به گردشگاه ها و زیست محیط جانوران، همه آسیب می بینند، می افزاید: برای پیشگیری از این آسیب ها، قبل از آن که در قلمروهای جنگلی، هرگونه آتش سوزی رخ دهد، باید یک سری کارهای پیشگیرانه به اجرا در آورد، از جمله ساخت آتش بُر، یا همان فاصله هایی به شکل نوار و یا جاده های بدون درخت! همچنین باید مردم محلی و گردشگران برای جلوگیری از آتش سوزی باید از یک سری رهنمودها پیروی کنند و در هوای گرم و زمانی که سطح جنگل پوشیده از برگ های خشک است، از روشن کردن آتش بپرهیزند. اگر برای تهیه چای و گرم کردن غذا نیاز به روشن کردن آتش باشد، پیش تر دور و بر آتش را از خار و خاشاک پاک سازند و پس از نوشیدن چای و خوردن غذا، آتش را خاموش کنند و با دیدن کمترین دود برآمده در فضای جنگل، بکوشند آتش را خاموش کنند و یا فوری با شماره تماس رایگان 1504 به یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان(چهارمحال و بختیاری) خبر دهند.
قاچاق زغال
به گفته مهندس علی محمد محمدی- معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری، در قلمروهایی که امکان دست یابی به فرصت های شغلی مناسب وجود نداشته باشد، جبر برآمده از سختی گذران زندگی روزانه، رفتار مردم را برای کشیده شدن به سوی فعالیت های غیرمجاز و دست درازی به منابع طبیعی شکل می دهد. برای نمونه، پدیده زغال گیری، افزون بر این که ریشه معیشتی دارد، ممکن است برآمده از کمبود سوخت فسیلی نیز باشد.
بنابراین، ایجاد فرصت های شغلی با هدف کاهش وابستگی های معیشتی مردم جنگل نشین به قلمروهای جنگلی و نیز جلب مشارکت آنان در اجرای طرح های حفاظتی احیای جنگل ها، تامین سوخت فسیلی با هدف جلوگیری از قطع درختان و نیز حل مشکل سوخت رسانی، رعایت استانداردهای زیست محیطی در پروژه های عمرانی دولتی، ساماندهی دامداری و خروج دام از جنگل ها، مبارزه با پدیده خشکیدن بلوط ها با راهکارهای علمی، و تامین اعتبار کافی برای مدیریت درست قلمروهای جنگلی باید مدنظر قرار گیرد.
ریشه تخریب جنگل ها
مهندس علی محمد محمدی، با بیان این که استان چهارمحال و بختیاری، سهم مناسبی در توسعه و طرح های اشتغالزا نداشته است، می گوید: برای همین، عرصه های منابع طبیعی، به ویژه جنگل ها به عنوان یک منبع قابل دسترس و رایگان از سوی مردم جنگل نشین و به عنوان منطقه دامداری و کشاورزی تلقی می شود و ورود غیرمجاز دام ها به جنگل ها، قطع درختان جنگلی و تبدیل زمین های جنگلی به زمین های کشت دیم را طبیعی می دانند.
او با این سخن که از جمله عوامل دیگر تخریب جنگل های زاگرس، اجرای غیراصولی برخی از پروژه های عمرانی دولتی است، می افزاید: نباید آسیب های راه سازی، ایجاد خطوط گازرسانی و برق رسانی و ساخت سد را در قلمروهای جنگلی ندید گرفت، به ویژه این که استانداردهای فنی هم رعایت نشود و زمینه تخریب جنگل ها هرچه بیشتر را فراهم آورد.
جنگل های سوخته ایلام و اما آبختی سنجابی، خبرنگار روزنامه اطلاعات از ایلام نیز در گزارش خود می گوید که هربار، خاموش‎کردن آتش در آن استان، به سختی انجام می گیرد.
«به گفته خیرالله آذرکردار ـ مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام، گرچه در صورت وقوع آتش در جنگل ها، اداره های استان و کمک های مردمی مانع از گستردگی آتش می شوند و در ساعات اولیه آن را مهار می کنند، اما شرایط توپوگرافی و کوهستانی بودن منطقه، سبب شده است که با آتش سوزی، نحوه خاموش کردن آن برای نمونه در جنگل "شلم"، به سختی انجام گیرد و نیز نتوان میزان خسارت را در ساعت های نخست برآورد کرد.
سه عنصر اصلی
سید ناصر الدین عمادی ـ مشاور مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری مازندران در گفت و شنود با شعبان شُکری،خبرنگار روزنامه اطلاعات در ساری، پدیده آتش را گونه ای واکنش شیمیایی می داند که برای تولیدش 3 عنصر هوا(اکسیژن)، ماده سوختنی و رخداد دخالت دارد. شاید در برابر عنصر هوا و ماده سوختنی کاری از ما بر نیاید، ولی می توان با چاره اندیشی، حضور دامداران و جنگل نشینان و روستانشینان را بی زیان کرد. البته بی احتیاطی رهگذران، شکارچیان و چوپانان و افزایش جمعیت گردشگران، آزمندی افراد سودجو، برنامه های افزایش زمین های کشتزار را نباید نادیده پنداشت.
همچنین گسترش جنگل با گونه های برگ سوزنی مستعد آتش و درختان خشکیده و توخالی و شکسته نیز مورد توجه است. بروز پدیده خشک سالی های پیاپی در این سالیان و کمبود نیرو و امکانات برای پیشگیری و کشف و خاموشی به موقع آتش، مزید بر علت شده است.‏
به باورمشاور مدیرکل منابع طبیعی مازندران، غیرطبیعی بودن آتش سوزی، بسته به این است که انسان دخالت نداشته باشد و آتش سوزی با آذرخش و یا پرت شدن خود به خودی آتش از کوه آتشفشان رخ دهد. گاه آتش سوزی طبیعی از کنش و واکنش موادآلی و یا وزش بادهای گرم است، اما گاه آتش سوزی ها از سوی دامداران ساکن در قلمروهای جنگلی و یا برای گسترش چراگاه یا به سبب اختلافات قومی رخ می دهد. بی توجهی کشاورزان در آتش زدن پس ماند کشتزارها نیز ممکن است آتش را از کشتزار به جنگل بگستراند.
گاهی نیز ایجاد آتش می شود، برای این که جانوران خسارت زا از بوته زارها و بیشه زارها تارانده شوند. بی گمان اگر بی مبالاتی رهگذران و شکارچیان و چوپانان و کودکان و کوهنوردان نباشد، در جنگل، آتش کمتری خواهیم داشت. کوره های زغال را نباید خاموش نشده رها کرد. حتی کارهای ساخت وساز دولتی در جنگل ها ممکن است آتش افروز باشد. دیده شده که گاهی پاکسازی زمین های مین گذاری شده، منجر به آتش سوزی شده است.
جرقه های وسایل موتوری نیز بوته های خشک جنگلی را به آتش می کشد. احتمال این که دلیل آتش سوزی، تیراندازی و تمرین های نظامی در جنگل ها و قلمروهای طبیعت باشد، زیاد است. ‏تابش مستقیم نور خورشید به شیشه لیوان، آینه و استیل، همچو ذره بین عمل می کند و در این میان، هوای گرم و بی رطوبت، احتمال پدیدآمدن آتش را به مراتب بیشتر می کند. سوزنی برگ‏‎ها بیش از پهن برگان در آستانه افروختن قرار دارند و هرچه در جنگل ها خرده چوب، تراشه ها، شاخ و برگ خشک شده، درختان آفت زده و بیمار بیش باشد، احتمال گسترش و شدت آتش سوزی بیشتر خواهد بود. ‏
آتش های زیرزمینی!‏
سید ناصر الدین عمادی با این سخن که هرچه قدرت و وزش باد نیز در جنگل تندتر و بیشتر باشد، شدت آتش سوزی نیز بیشتر خواهد بود، می گوید: بادهایی که خاستگاه آن ها قلمروهای خشک است، باعث کاهش رطوبت می شود و احتمال بروز آتش در جنگل را زیاد می کند. شدت آتش سوزی در زمین های هموار بیشتر از زمین های دارای پستی و بلندی است. در شرایط عادی، آتش به سبب سبکی هوای گرم، به سوی بالادست حرکت می کند، ولی گاهی بر اثر تغییر جهت باد و پرت شدن اشیای سوخته، به سوی سرازیری سیر دارد. زمانِ بیشتر آتش سوزی ها نیز 12 نیمروز تا 6 بعداز ظهر است و در روزهای تعطیل و آخرهفته بیشتر رخ می دهد.در شمال ایران، ماه های آبان، آذر و دی بیشتر ممکن است آتش سوزی رخ دهد، اما در خارج از شمال کشور زمان رخداد آتش، ماه های خرداد، تیر و مرداد است.مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام به نکته دیگری اشاره می‏‎کند: آتش زیرزمینی، بی شعله و دود است و داخل خاک و زمین هایی که دارای رگه های زغال سنگ تورب و توده های متراکم چمن خشک، ریشه خشک درختان و خاکبرگ است، رخ می دهد، بی آن که نخست، نشانی از خود نمایان سازد.‏
ایجاد خندق در جنگل
ایجاد گودال و خندق در مسیر حرکت آتش سوزی در جنگل از راهکارهایی است که معاون مدیرکل منابع طبیعی مازندران مطرح می کند؛ به باور او ژرفای این خندق ها باید به اندازهای باشد که کف آن به خاک برسد و در این صورت، بسیار تاثیرگذار خواهد بود. برای سرعت خاموش کردن آتش، گاهی گودال یا خندق را از آب پُر می کنند.‏به باور او آتش، سبب از میان رفتن علوفه و پوشش سطحی و همچنین نهال ها و سوختن یقه درختان جوان و آسیب دیدن کنده درختان کهنه می شود و اگر بگسترد، تنه ها و تاج درختان را نیز در بر خواهد گرفت.‏
در ساعات اولیه آتش سوزی می توان با ریختن خاک یا آب و کوبیدن آن به وسیله بیل یا آتش کوب، آتش را مهار کرد؛ ولی اگر گستره زیاد باشد، به گونه ای که از رو به رو مبارزه با آتش ممکن نباشد، بهتر است از اطراف قدم برداشت تا وسعت آتش، رو به کاستی نهد، زیرا خاموش کنندگان از دود زیاد که باد شدیدش می کند، ممکن است دچار خفگی شوند. اگر شدت آتش بسیار زیاد و بیرون از کنترل باشد، باید آتش بُر ایجاد کرد؛ همان فضاهای نواری شکل که گفتم یا پوشش گیاهی ندارند و یا اگر دارند از گونه مقاومند.
ساخت و ایجاد جاده های دسترسی که نقش آتش بر را اجرا می کنند، ایجاد کانال در مسیر توسعه آتش، پاک سازی کف جنگل ها از لاشبرگ و گیاهان خشک، ایجاد شخم و شیار در مناطق حساس، کاشت نواری گونه های پهن برگ در جنگل های دست کاشت سوزنی برگ، قطع نواری درختان جنگل ها با اره موتوری در مواقعی که کنترل آتش سوزی های تاجی امکان پذیر نیست، از دیگر راهکارها است.‏
سید ناصر الدین عمادی در ادامه گفت وشنود با خبرنگار روزنامه اطلاعات در ساری، با گفتن این که آتش سوزی تنه ای، بیشتر درختان خشک را در بر می گیرد، می گوید: باید نخست درختان آسیب دیده را قطع کرد و سپس به خاموش کردن تنه درختان پرداخت. البته پیش از قطع درختان باید گیاهان دور و بر را از میان برد تا آتش بیشتر نگسترد. در نوع آتش سوزی های تاجی، آتش بیشتر در تاج درختان سوزنی برگ و پهن برگ و اوکالپیتوس ـ که دارای رزین های مستعد جذب آتش است ـ متمرکز می شود و پیشروی می کند؛ و در قلمروهایی که آب و هوای گرم و خشک دارد، خسارات فراوان به بار می آورد. در این مورد بهترین کار، قطع شماری از درختان دور و بر قلمروی آتش سوزی است، تا از سرایت آتش به دیگر درختان جلوگیری شود. ‏

*منبع:روزنامه اطلاعات
*گروه اطلاع رسانی**9348**



20/04/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن