محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842121861
کارشناس آیین سنتی در گفتوگو با فارس: آیین سنتی «سخنوری» چرا فراموش شد؟
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: کارشناس آیین سنتی در گفتوگو با فارس:
آیین سنتی «سخنوری» چرا فراموش شد؟
آیین «سخنوری» حدود هشتاد سال قبل بر اثر جور سلاطین از بین رفته است، تنها کسی که از این آیین فاخر بازمانده، مرحوم حاج رضا خوشنویس بود، من در مکتب این استاد تا آخرین روز حیات این بزرگمرد تلمذ نمودم.
به گزارش خبرگزاری فارس، شاید این پرسش یرای ما که ـ بیشتر اوقات فراغت مان را امروزه پای جعبه سیاه تلویزیون نشستهایم ـ ایجاد شود در دههای گذشته مردم چگونه اوقات فراغت خود را میگذراندند؟. یا مردم در گذشته نه چندان دور شبهای مناسبتی مانند ماه رمضان را علاوه بر حضور در مساجد در کجاها میگذارندند. اما با پرسوجو از مردم شهر میشود نشانهای پیدا کرد از سنتهای فراموش شده، که اگر یادی از آنها نشود است برای ابد فراموش میشوند. یکی از این سنتها، سنت سخنوری بود که مردم را به مکانها عمومی آن دوره مانند چایخانهها میکشاند تا از افطار تا سحر سخن سخنوران نامی را با زبان شعر و حکمت و در قالب نمایش ببیند و گوش دهند. به همین دلیل به گفتوگو با علی عابدی نشستیم که در خدمت یکی از استادان این آیین سالها شاگردی کرده و سعی دارد این آیین را احیا کند. * آنطورکه شنیده ایم از گذشته در ماه مبارک رمضان گروه زیادی از روزه داران در فاصله بین افطار تا سحر اوقات خود را در قهوه خانه ها سپری می کردند و تُرنا بازی و نقالی و غزلخوانی و ............ در این مغازهها رواج داشته است اما شاید از همه اینها مهم تر آیین سخنوری و سردم خوانی است که خیلی ریشه ای است و به نظر می رسید که منقرض شده و سرنخی از آن باقی نمانده است با خبر شدیم که شما تنها کسی هستید که در این مورد اطلاعات مفیدی در دست دارید و مجالس متعدد سخنوری را برای بازنمایی ومستند سازی و اجرای تاتری آماده کرده اید خواهشمندم ضمن معرفی خود برایمان بازگو کنید؟ که چطور این نسخه ها . دست نامه ها و سرنخ ها را بدست آوردید؟ اساسا در باره اینکه آیین سخنوری چیست توضیحاتی بیان کنید؟ عابدی: من در یک خانواده مذهبی به دنیا آمدهام و مرحوم پدرم از میانداران زمینه خوانی بود. در سن 8 سالگی توسط پدرم با مرحوم حاج آقا رضا خوشنویس و مرحوم دایی محمد قربانی و اخوان کاوه آشنا شدم. در این راه هم زمان دو آیین سنتی یکی سخنوری و دیگری زمینه خوانی را به جدییت دنبال کردم و علاقه و عشق زیادی برای یادگیری آین دو آیین داشتم. سخنوری حدود هشتاد سال قبل از بین رفته است و تنها کسی که بازمانده از این آیین فاخر و کهن بود مرحوم حاج رضا خوشنویس بود و از آنجا که ایشان خود پیر سخنوری بود و سرآمد روزگار و آخرین بازمانده از این آیین کهن بود. و ملامتها کشیده بود ابتدا از آموختن این آیین به من سر باز زد و می گفت چراغ این آیین خاموش شده است. اما از آنجا که من از شنیده هایی که ایشان برایم نقل کرده بود عاشق و شیدای سخنوری شده بودم و با خواهش مرحوم پدرم ایشان محبت نمود و مرا به عنوان شاگرد پذیرفت و من در مکتب این استاد که یکی از نوابغ دهر در عرصه سخنوری و زمینه خوانی بود تا آخرین روز حیات این بزرگمرد تلمذ نمودم. در قدیم و الایام در قهوه خانهها و بناهایی که مساعد بود در ماه مبارک رمضان سردم میبستند و سردم خوانی میکردند. مکانی را که به آن سردم مینامیدند دارای اجزایی بود که هر کدام دارای ویژگی خاصی بود و از زنجیر قروق، سلسله، منزل، وجایگاه پیر و........ که هر کدام نقشی مهم در اجرای نمایش داشتند. به کسانیکه خصوصیاتی از قبیل محفوظات اشعار قدیم و جدید، فن بیان، آشنایی به دستگاه های موسیقی، بداهه گویی، آشنایی به علوم دینی و قرآنی و آشنایی به ادبیات را دارا بودند سخنور می نامیدند. این سخنوران در محل سردم با هم جدال ادبی داشتند و میبایست از سلسلهها که در آنجا در هر سلسله ای که نماینده یک صنف بود جدال ادبی مینمودند. انشاء الله در مستند شرح کامل خواهم داد. اما فرمودید نسخه ها چطور بدستم رسید؟ مرحوم حاج رضا خوشنویس تمام آنچه که در عالم سخن داشت را در اختیار این حقیر گذاشت و جُنگ مرحوم حسینعلی آتش انداز که یکی از شاگردان مرحوم مشکین بود را که گنجینه ای از سخن و نوحه های زمینه خوانی است را به عنوان میراث دار وی به این حقیر سپرد و این حقیر در تمام این سالها در پی تحقیق و پژوهش دراین عرصه فعالیت نموده ام و هر آنچه از قدیم در این عرصه بوده را جمع آوری کرده ام و با عنایت خدا و ائمه هدی طرح های زیادی برای اجرای بستن سردم سخنوری آماده نموده ام. * با این حساب ما در سخنوری با تلفیق و ترکیبی از ریتم و موسیقی و شعر و عرفان و سماع و نمایش و در واقع یک بار دراماتیک قوی سروکار داریم که می تواند اتفاق فرخنده ای برای نمایش ایرانی باشد چرا که علاوه بر تعزیه و نقالی و............ ما ناگهان با حلقه مفقوده ای مانند سخنوری روبرو می شویم که واجد عیار و امتیازات والایی در این شاخه است برای اجرای یک مجلس سخنوری به چه امکاناتی احتیاج داریم ؟ تاکنون چه کارهایی در این خصوص انجام داده اید؟ عابدی: برای اجرا سخنوری میبایست مکانی بزرگ در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم سردم را آماده کنیم چون چیدمان سلسله و منازل و جایگاه پیرکه هر کدام مراتب عرفانی دارند در اجرای نمایش خیلی تاثیرگذار است. میبایست در سلسلهها و منازل سخنورانی را برای جدال ادبی گمارد و اینها می بایست لباسهایی مخصوص سخنوران برایشان آماده کرد. تزیین خود سردم نیاز به بودجه قابل توجهی دارد. از همه مهمتر باید مستند این آیین ساخته شود تا عموم مردم با این آیین فاخر آشنا شوند زیرا ناگفته هایی در این آیین نهفته است که در مستند می توانیم به جزءجز آن بپردازیم و جا برای نمایش و اجرا بسیار دارد. ما از سال 90 برای ساخت فیلم مستند با چند شبکه مخصوصا شبکه مستند ارائه طرح کردیم اما تا کنون متاسفانه به خاطر عدم بودجه موفق به ساخت نشدیم. اما در همان سال 90 موسسه مطالعات تاریخ معاصر به مدیریت جناب آقای دکتر موسی حقانی به ما لطف کردند و هر دو مقوله سخنوری و زمینه خوانی را در فصلنامه همان سال به ثبت رساندند و موسسه مطالعات به عنوان مشاور ما را یاری نموده اند و اخیرا طرحهای ما را به شبکه افق ارجاع داده اند انشاءالله بعد از رویت به ما خبر خوشی خواهند داد اما ناگفته نماند در خارج از کشور از من درخواست کرده اند که این کار انجام شود ولی به توصیه دوستان و علاقه شخصی خودم دوست دارم این کار در کشور عزیزم به ثمر برسد زیرا این آیین ملی و مذهبی ماست. * به نظر می رسد همانطور که گفتید شما احتیاج دارید از طریق فیلم مستند این اطلاعات با ارزش را به طرزی موثر ثبت کنید و از طرف دیگر به نسل آینده انتقال دهید چون این آیین سخنوری اینطور که بنده برداشت کردم دارای جزییات کلیدی و دقیق وفراوانی است که احتیاج به توضیح و موشکافی دارد؟ عابدی: بله همانطور که فرمودید.آیین سخنوری حلقه مفقوده ادبی کشور ماست. شما در این آیین از زوایای مختلف اگر نگاه کنید به یک دایرة المعارف برخورد خواهید کرد که هم بار فرهنگی دارد هم می توان نمایش اجرا کرد. در حین جدال ادبی انواع واقسام مشاعره را شاهد هستید. اشعاری که ردو بدل می شود از معارف دینی برخوردار است سوال و جوابها بعضی از قرآن استخراج گردیده. شما اخلاق را به وضوح در این آیین می بینید. مراتب عرفان حکم فرماست چه نمایشی این ویژگیها را دارد. متاسفانه این آیین غریب است. * چرا بساط سخنوری برچیده شد و این گسست پیش آمد؟ آیا کسی پس از آن تصمیم به احیای این آیین فاخر گرفت؟ در چنین مواقعی به نظر می رسد یک آلترناتیو(جایگزین) باید جوانه بزند تا آلام سخنوران برجسته را در این خصوص تا حدی التیام ببخشد . بعد از اینکه این اتفاق نامبارک در فرهنگ نمایشی ما افتاد سخنوران چه کردند؟ عابدی: در زمان پهلوی برخلاف آنچه که دم از دمکراسی می زد با هر پدیده ای که باعث رشد و شکوفایی استعدادها میشد به طور جدی برخورد میکردند. سخنوری یکی از آیین هایی است که قشر روشنفکری که در بطن اجتماع با مردم کوچه وبازار سروکار داشتند وعمدتا این جماعت با لایه های درونی اجتماع یعنی افرادی که سواد دارند نه به اندازه دکترا اما جزء استعدادها هستند و خلاقند و با طبقه متوسط و ضعیف معاشرت می نمودند و از مکانهایی مثل قهوه خانه و بناهایی که بتوانند مردم را دورهم جمع کنند و از چگونگی اوضاع اجتماع برایشان حرفی بزنند و مردم را آگاه کنند با بستن سردم در ماه مبارک رمضان تمام حرفهایشان را در قالب شعر می گفتند و در بین تماشاچیان همه قشری وجود داشت اعم از سیاسیون. ادبا. شعرا. تجار... در دوران رضاخان برخورد و سرکوب شروع شد ودر دوران محمد رضا به اوج خود رسید. آنگونه که استادم مرحوم خوشنویس می فرمود عرصه را بر سخنوران تنگ کردند و برخوردها امنیتی شد و اکثر سردمها را بستند و قفل زدند بعد از چند سالی دوباره به مدت کوتاهی چند سردم آماده شد اما این یک توطئه بود از طرف حکومت زیرا می خواستند قداست سخنوری و سردم را که مراتب عرفانی عالی داشت را بشکنند و توسط چند سخنور شروع به چرند خانی کردند مرحوم خوشنویس از این موضوع مطلع می شود و به همراه مرحوم چهل تن این سردمها را قفل کردند. یعنی اینکه یک تنه از پشت زنجیر قروق تا جایگاه پیر مشاعره می کند و همه سلسله ها و منازل راطی نموده و پیر را از جایگاه به پایین می کشد و وقتی آن مکان را تعطیل می کند و قفل بر سردم می زند می گوید در این سردمها بیماران سعب العلاج را می آوردند و شفا می گرفتند این مکانها حرمت دارند هیچ سخنوری بدون وضوع وارد سردم نمی شد. ایشان فرمودند از آن روزگار تا کنون چراغ سردم خوانی خاموش شد چون حاکمیت نمی خواست مردم کوچه وبازار از آگاهی بهرمند باشند. آری واقعا در این مکانها می توان انسانهای با استعداد را جستجو کرد. اما مرحوم خوشنویس که خود یکی از نوابغ دهر در روزگاربود و در زمینه خوانی هم استاد بود بعد از تعطیل شدن سردم خوانی در عرصه زمینه خوانی تلاش وافری کرد. ایشان در تهران فعال بود و یار غار ایشان در زمینه خوانی در شهر ری مرحوم دایی محمد قربانی بود که بنده افتخار داشتم هم زمان از این دو استاد در یادگیری دو آیین مذهبی و ملی وسنتی زمینه خوانی و سردم خوانی تا آخرین روزهای عمر شریفشان بهره مند گردم. *شما اشاره به سنت زمینه خوانی کردید لطفا در مورد مجالس زمینه خوانی و شکل نوحه ها و فرآیند موسیقایی آنها برایمان توضیح دهید؟ عابدی: زمینه خوانی را مرحوم مشکین با همکاری عارف قزوینی ابدا نمود مرحوم مشکین اشعاری در قالب نوحه سروده که دارای ریتم موسیقایی است. نوحه ها در دستگاه های مختلف اعم از ماهور.دشتی. سه گاه. چهارگاه ، همایون و............و بعضی ها را مرکب و با استفاده از گوشه ها. مرحوم مشکین در سرودن این نوحه ها از بلاغت مثال زدنی برخوردار بوده چرا که اولا نوحه از ابتدا تا تخلص در دستگاه موسیقی سروده شده و بعد اینکه از مقاتلی مانند لهوف سیدابن طاوس و منتهی الامال .نفس المهموم و مقاتل دیگر استفاده نموده است .البته شاعرانی دیگر مانند مشفق. مبهوت. مفلوک و یا شاعران معاصر مانند مرحوم حاج احمد صالح که ایشان سخنور هم بودند. و یا دوست عزیزم جناب آقای حاج ابراهیم ذوالفقاری متخلص به حجت نیز در سبک زمینه خوانی نوحه سروده اند اما نوحه های مرحوم مشکین به عنوان مرجع در این آیین گهن از ویژگیهای خاصی بخوردار است. در جواب سوال شما بله الان هم زمینه خوانی اجرا می شود در تهران از قدیم الایم دو پاتوق در شبهای چهارشنبه در مسجد حوض و در شبهای پنج شنبه در مسجد بین الحرمین بازار تهران برقرار بود و اکنون نیز برقرار است و خوشبختانه جوانان به این سبک فاخر علاقه مندند. در شهر ری نیز از قدیم چند پاتوق مجلس زمینه خوانی برقرار بود که قدمت زیادی دارند و هم اکنون نیز مجالس برگزار می گردد. پاتوق کوی معینی که میاندار آن پاتوق مرحوم پدرم بود و هم اکنون حاج اکبر کاوه و برادرشان حاج کاظم کاوه که هر دو از اساتید این حقیر هستند به عنوان بزرگتر حضور دارند و این پاتوق در شب های دوشنبه برگزار می گردد. یکی دیگر از پاتوقها که قدمت دارد در شبهای جمعه پاتوق هاشم آباد است و دیگر پاتوق نفرآباد آن هم در شبهای جمعه می باشد البته یکی دو پاتوق دیگر هم مراسم زمینه خوانی برگزار می گردد و آن هم در شبهای شنبه می باشد. خوشبختانه پاتوقی چند سال است که جوانان در آن شرکت می کنند و با شورو شوق فراوانی جهت یادگیری این سبک عزاداری در شهرری تاسیس گردیده بنام جواد الائمه(ع) که خوشبختانه مدیریت آن بدست جوانان است و امیدوارم با همین شور اشتیاق در فراگیری صحیح نوحه ها تلاش نمایند و این پاتوق هم در شبهای جمعه در حسینیه ابولفضلیها (ع) منعقد است. *برای نوحه های زمینه خوانی که در دست دارید چه برنامه هایی دارید و فکر می کنید نهایتا احیای آیین هایی مانند سخنوری و زمینه خوانی چقدر و چگونه می تواند در جامعه اثرگذار باشد؟ عابدی: در جواب شما باید بگویم تمام نوحه های مشکین و همه شاعرانی که نوحه در سبک زمینه سروده اند و حدود صد نوحه هم خودم سرودم همه را به همراه اشعاری که در قالبهای مختلف ازقبیل سخن. غزل و مسمط. مخمس و... را به چاپ خواهم رساند به همراه دی وی دی سبکها و نت نوحه ها در اختیار علاقه مندان خواهم گذاشت تا انشاءالله توشه ای برای آخرتمان گردد. در عصری که ما زندگی می کنیم و از هر سو مورد هجمه دشمنان دین خدا و عترت الله هستیم اگر می خواهیم در این جنگ پیروز بشویم باید به آیین های ملی مذهبی وسنتی بها بدهیم جواب تهاجم فرهنگی شعار نیست باید فیلم خوب نمایش خوب .شعر خوب خلاصه هرکسی به اندازه توانش در این میدان بکوشد هر دو آیین چه سخنوری و چه زمینه خوانی خیلی از مشکلات فرهنگی ما را برطرف می کند ما اگر درست به آیین زمینه خوانی بنگریم همه دغدغه ها مقام عظمای ولایت در مداحی را می توانیم از بین ببریم چون این نوحه ها هم از روی مقتل سروده شده هم وزن و ریتم دارد من حاظرم افرادی که با موسیقی آشنا هستند حضور داشته باشند و در حضور مراجع تقلید تک تک این نوحه ها را بخوانم و اساتید موسیقی بگویند که در چه دستگاهی سروده شده و مراجع نیز احسنت بگویند چون اینها تمام حزن و سوزو گدازاست. * بعنوان حُسن ختام اگر صحبتی دارید بیان فرمایید؟ عابدی: من به عنوان حسن ختام از خبرگزاری محترم فارس تشکر می کنم همچنین از شما و در نکته پایانی عاجزانه از همه مسولین نهادهای فرهنگی خواهش میکنم که ما را در این عرصه یاری نمایند وبرای اینکه آیین فاخر سخنوری دوباره شکوفا گردد نیاز به همکاری همه نهادهای فرهنگی دارد چرا که همانطور که عرض کردم با شکوفا شدن این آیینها ما می توانیم در مقابل دشمنان بایستیم و جوانان علاقه مند به این آیین ها هستند. من از موسسه مطالعات تاریخ ومعاصر صمیمانه تشکر می کنم که همواره مارا در این راه ارشاد نموده و به عنوان مشاور در امور این دو آیین با ما همکاری صمیمانه ای داشته اند. انتهای پیام/
94/04/20 - 13:21
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]
صفحات پیشنهادی
با محتوای آیینی و سنتی؛ نخستین برنامه «گذر زنجان» 11 تیرماه برگزار میشود
با محتوای آیینی و سنتی نخستین برنامه گذر زنجان 11 تیرماه برگزار میشودرئیس گروه مراکز و خدمات گردشگری ادارهکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان گفت نخستین برنامه گذر زنجان روز پنجشنبه 11 تیر مصادف با 15 رمضان در حد فاصل سبزهمیدان تا میدان انقلاب این شهر برگزار میشودیک کارشناس اقتصادی در گفتوگو با فارس عنوان کرد ضرورت سوق دادن منابع بانکی برای تامین مالی بنگاه های خرد/ رعای
یک کارشناس اقتصادی در گفتوگو با فارس عنوان کردضرورت سوق دادن منابع بانکی برای تامین مالی بنگاه های خرد رعایت دو اصل نظارت و اعتبار سنجی در تخصیص منابعدبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به نامه رئیس جمهور به جهانگیری در مورد تدوین برنامه جامع اصلاح نظام بانکی و توسعه بازچرایی فراموشی شعر آیینی؛ مهمترین جریان ادبی عصر حاضر
در گفت وگو با کارشناسان چرایی فراموشی شعر آیینی مهمترین جریان ادبی عصر حاضر تهران - ایرنا- برخی کارشناسان معتقدند شعر آیینی معاصر مهم ترین جریان ادبی دهه های بعد از انقلاب اسلامی است که محور آن بر مدح و مرثیه اهل بیت عصمت و طهارت ع بنا شده اما در جامعه امروزی رو به فراموشیآیین سنتی نخل برداری در تفت برگزار شد
آیین سنتی نخل برداری در تفت برگزار شد یزد-ایرنا- آیین سنتی و معنوی نخل برداری عصر روز شهادت حضرت علی ع با حضور عاشقان آن حضرت در حسینیه امام تفت برگزار شد به گزارش خبرنگار ایرنا مراسم سنتی نخل برداری همه ساله در عصر روزهای عاشورای حسینی و شهادت حضرت علی ع در این محل برگزار مدر گفتوگو با فارس عنوان شد درمان دلهره با طب سنتی
در گفتوگو با فارس عنوان شددرمان دلهره با طب سنتیمتخصص طب سنتی توصیههای لازم برای کاهش اضطراب را بیان کرد و گفت حمام کردن صبحانه خوردن و پرهیز از افکار منفی از راهکارهای کاهش دلهره است حمید افراسیابی در گفتوگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس گفت برای کاهش اضطراب توصیهدر نمایشگاه قرآن صورت میگیرد اجرای نمایشهای آیینی و سنتی توسط 70 هنرمند
در نمایشگاه قرآن صورت میگیرداجرای نمایشهای آیینی و سنتی توسط 70 هنرمندمسئول کانون نمایشهای آیینی سنتی نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم از اجرای 4 مراسم تعزیهخوانی خبر داد و گفت در نمایشگاه امسال نمایشهای آیینی و سنتی مختلفی توسط 70 هنرمند پیشکسوت و جوان اجرا میشود به گزارش خبرگزاری آیین سنتی وداع با ماه مبارک رمضان در ندوشن یزد
برگزاری آیین سنتی وداع با ماه مبارک رمضان در ندوشن یزد استانها > یزد - آئین سنتی الوداع در آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان با حضور مردم روزه دار ندوشن برگزار شد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از یزد پایگاه ندای ندوشن در این خصوص نوشت یکی از آیین هایی که از گذشته های«ناسور» در راه جشنواره آیینی-سنتی
شنبه ۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۳۱ افسانه زمانی نمایش ناسور را در جشنواره نمایشهای آیینی-سنتی اجرا میکند این کارگردان در گفتوگو با خبرنگار تئاتر ایسنا بیان کرد این روزها در حال آماده کردن نمایشی برای جشنواره نمایشهای آیینی-سنتی هستم که در بخش مهمان به صحنه خواهد رفت او گفت متن ایاجرای نمایشهای آیینی و سنتی توسط ۷۰ هنرمند پیشکسوت و جوان
بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم اجرای نمایشهای آیینی و سنتی توسط ۷۰ هنرمند پیشکسوت و جوان شناسهٔ خبر 2788359 - شنبه ۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۲۱ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی مسئول کانون نمایش های آیینی سنتی از برپایی ۴ تعزیه ۹ پرده خوانی منقبت خوانی ثنا خوانی و شبیه خ«اهمیت ارنست بودن» در راه جشنواره تئاتر آیینی سنتی
یکشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۰ هادی عامل هاشمی که این روزها مشغول تدارک نمایشی براساس نمایشنامهای از اسکار وایلد است میگوید سالانه شدن جشنواره تئاتر آئینی سنتی موجب استمرار تولیدات تئاتر و رونق نمایشهای ایرانی خواهد شد این کارگردان تئاتر در گفتوگو با خبرنگار تئاتر ایسنا دربارمعاون ارزی بانک مرکزی در گفتوگو با فارس خبر داد تعیین تکلیف بازپرداخت بدهیهای ارزی در قانون خروج از رکود/ آی
معاون ارزی بانک مرکزی در گفتوگو با فارس خبر دادتعیین تکلیف بازپرداخت بدهیهای ارزی در قانون خروج از رکود آییننامه اجرایی در دست تدوین استمعاون ارزی بانک مرکزی با اشاره به تدوین آییننامه ماده 20 قانون رفع موانع تولید با همکاری بانک مرکزی و سازمان مدیریت و برنامهریزی گفت با تدر گفتوگو با فارس مطرح شد علت دردهای مفصلی از دیدگاه طب سنتی
در گفتوگو با فارس مطرح شدعلت دردهای مفصلی از دیدگاه طب سنتیمتخصص طب سنتی انواع دردهای مفصلی را بیان کرد و گفت گاهی دلیل افزایش دردهای مفصلی به دلیل کمتحرکی ورزش نکردن استحمام با شکم پر و افزایش مواد زائد است غلامرضا کرد افشاری در گفتوگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارسآخرین وضعیت بازسازی «سایه»/ قشقایی به جشنواره آیینی سنتی نمیرسد
آخرین وضعیت بازسازی سایه قشقایی به جشنواره آیینی سنتی نمیرسد شناسهٔ خبر 2855902 - شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۳۶ هنر > تئاتر هفدهمین جشنواره بینالمللی نمایشهای آیینی و سنتی در حالی در شهریورماه برگزار خواهد شد که با توجه به روند بازسازی تئاتر شهر و سخنان دستاندرکاران این بازآیین سنتی نخل برداری در تفت یزد برگزار شد
آیین سنتی نخل برداری در تفت یزد برگزار شد یزد- ایرنا- آیین سنتی و معنوی نخل برداری عصر روز شهادت حضرت علی ع با حضور عاشقان آن حضرت در حسینیه امام تفت یزد برگزار شد به گزارش خبرنگار ایرنا مراسم سنتی نخل برداری همه ساله در عصر روزهای عاشورای حسینی و شهادت حضرت علی ع در این محلیک متخصص طب سنتی در گفتوگو با فارس: بهترین وعده افطار از دیدگاه طب سنتی/ غذاهایی که نباید خورده شوند
یک متخصص طب سنتی در گفتوگو با فارس بهترین وعده افطار از دیدگاه طب سنتی غذاهایی که نباید خورده شوندیک متخصص طب سنتی اعلام کرد به دلیل تغییرات در سیستم گوارش عصبی و غدد در ماه رمضان باید از خوردن غذاهای غلیظ و سنگین پرهیز کرد و افطار را با خوردن آب جوش سوپ و آش آغاز کرد علی حشفیعی در گفتوگو با فارس خبر داد تشکیل کمیته تدوین آییننامه تغییر وضعیت مدرسان فنی و حرفهای به هیات علمی/توس
شفیعی در گفتوگو با فارس خبر دادتشکیل کمیته تدوین آییننامه تغییر وضعیت مدرسان فنی و حرفهای به هیات علمی توسعه شرکتهای دانشبنیان دانشگاه فنیوحرفهایرئیس دانشگاه فنی و حرفهای از تشکیل کمیتهای برای بررسی و تدوین آییننامه تغییر وضعیت مدرسان فنی و حرفهای به هیات علمی خبر داددر گفتوگو با فارس تشریح شد سرنوشت اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا / وزارت صنعت بالاخره آییننامهاش را آماده
در گفتوگو با فارس تشریح شدسرنوشت اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا وزارت صنعت بالاخره آییننامهاش را آماده کردمدیرکل حقوقی و بینالملل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز میگوید همه آییننامههای اجرایی قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با هماهنگی ۲۲ دستگاه متولی اماده شده-
گوناگون
پربازدیدترینها