تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤثّرترين وسيله جلب رحمت خدا اين است كه خيرخواه همه مردم باشى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805671209




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کشکان و مردم پلدختر را دریابیم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: کشکان و مردم پلدختر را دریابیم سایت خبری تحلیلی یافته لرستان در مطلبی با عنوان کشکان و مردم پلدختر را دریابیم نوشت: کشکان خشک شد! خبر کوتاه و در عین حال بهت آور و غیرقابل باور بود. زیرا مرگ کشکان یعنی مرگ زیست بوم، کشاورزی و حتی حیات در پل دختر.


در ادامه مطلب آمده است: اما این خبر با وجود تمام بهت آور بودنش تایید شد و به سرعت عکس هایی از خشک شدن رودخانه کشکان در شهر پل دختر منتشر شد و جای تردیدی در این قضیه باقی نگذاشت.
فاجعه زیست محیطی در پلدختر / کشکان خشک شدمرگ کشکان بدون هیچ تعارفی زنگ خطری بزرگ محسوب می شود؛ بسیار بزرگ! این که رودخانه مهم و دایمی استان از ابتدای فصل تابستان چنین خشک شود بیش از هر چیز موید بحرانی است که سالیان سال است کارشناسان و متخصصان این حوزه نسبت به آن هشدار می دادند اما طبق معمول گوش شنوایی برای شنیدنش وجود نداشت؛ آب نیست!
خبر رسید که گروهی بالغ بر 100 نفر از شهروندان پلدختری به فرمانداری مراجعه کرده اند. اگرچه این کار اقدام خوبی محسوب می شود اما چند نکته جالب را با خود به همراه داشت که اشاره به آن ها خالی از لطف نیست:
الف) اگر نسبت جمعیت افرادی که نسبت به محیط زیست علاقه نشان دادند به کل جمعیت شهرستان را محاسبه کنیم متوجه خواهیم شد که حدود یک صدم درصد از مردمی که به طور مستقیم و غیرمستقیم زندگی شان به این رودخانه وابسته است خواستار اتخاذ راه حلی برای این مشکل شده اند که عدد قابل اعتنایی نیست. حتی اگر این جمعیت را با جمعیت کشاورزان شهرستان مقایسه کنیم باز بعید است که عدد قابل اعتنایی به دست آید و معلوم نیست کشاورزی که زندگی و کشاورزی اش در آستانه نابودی قرار گرفته چرا با توسل به شیوه های قانونی و از راه مراجعه به مسوولان مشکل خود را مطرح نمی کند تا شاید مسوولین طرحی دراندازند؟!
ب) جا دارد این سوال را مطرح کنیم که این جماعت تا پیش از وقوع این فاجعه کجا بودند؟ آیا نمی دیدند که کشکان حال و روز خوبی ندارد و به زودی باید فاتحه آن را خواند؟!
اگر مدعی باشند نمی دانستند که بدیهی است پذیرفتنی نخواهد بود. اگر هم می دانستند پس چرا تا قبل از این که کشکان بمیرد برای حل مشکل آن به نهادی مراجعه نکردند یا لااقل با استفاده از شیوه های گوناگون نسبت به رخداد این بحران هشدارهای لازم را ندادند؟ باید حتما صبر می کردند تا کشکان بمیرد و نوش دارو بر زخم سهراب مرده بگذارند؟! آیا یکی از دلایل عمده مرگ کشکان همین بی خیالی و بی تفاوتی ما نسبت به این رودخانه حیاتی نیست؟
نصب ده ها تلمبه غیرمجاز در سرتاسر طول رودخانه توسط کشاورزان برای آبیاری مزارع، تغییر الگوی کشت از کاشت گندم و صیفی جات به کاشت باغات انبوه انجیر و شیوه غرقابی برای آبیاری این باغات نیز سهم چشمگیری در مرگ کشکان دارد. مطابق با یک باور سنتی درختان انجیر را نمی توان به شکل قطره ای آب داد بلکه باید آن ها را به شیوه غرقابی آبیاری کرد و این شیوه شاید بدترین شیوه آبیاری از لحاظ هدر دادن آب باشد. کشت وسیع برنج در منطقه ویسیان نیز سهم بسیار پررنگی در وقوع این فاجعه داشته و معلوم نیست در اوج تنش آبی و کاهش شدید دبی آب رودخانه کشکان، بر اساس چه منطقی این کار انجام گرفته است.
الگوی کنونی برداشت آب از رودخانه کشکان مبتنی بر عامل جغرافیا است؛ یعنی هرکسی که به سرچشمه رود نزدیک تر است و آب بیشتری در اختیار دارد پس می تواند به دلخواه و بدون توجه به مردم مناطق پایین دست به هر میزان که دوست دارد آب برداشت کند! نمونه این کار را می توان در اقدام شالی کاران محترم ویسیانی دید که بدون توجه به تنش شدید آبی این رودخانه به سیاق سال های قبل در گستره وسیعی کشت برنج انجام داده اند و توجهی به کشاورزان مناطق پایین تر از خود نداشتند.
در چنین وضعیتی چه تضمینی وجود دارد که با احداث سد معشوره در سرشاخه های کشکان، همین رفتار کشاورزان ویسیانی تکرار نشود و تمام آب کشکان در پشت سد ذخیره نشود؟! آیا در چنین وضعیتی نباید به مردم پل دختر حق داد که نسبت به احداث معشوره بدبین باشند؟ بی شک چرا. زیرا آنان می بینند که عده معدودی کشاورز با کشت چند هکتار برنج تمام آب را مصرف می کنند پس به طریق اولی اگر سد معشوره احداث شود احتمالا همین چند قطره آب نیز از آنان دریغ خواهد شد.
در مرگ کشکان نباید قصور و بی تدبیری برخی مسوولین را فراموش کرد. کما این که در سال جاری از سوی مسوولین رده بالای دولتی با کاشت محصول آب دوستی نظیر هندوانه مخالفت شد. آیا نمی شد این مخالفت را به کشت وسیع برنج در جنوب خرم آباد تعمیم داد تا رودخانه ای بدین عظمت و اهمیت از ابتدای تابستان نمیرد و هزاران کشاورز و خانواده تحت تکفل شان در خطر نابودی محصول و فقر شدید و ویرانگر قرار نگیرند؟!
شایعاتی مبنی بر احداث دیواره آب بند بر روی سرچشمه های این رودخانه در مناطق بالادست باعث ناراحتی بیش ازپیش مردم شده است. جا دارد مسوولین امر در خصوص این شایعات توضیحات کافی ارایه نمایند؛ زیرا چند ماه دیگر انتخابات مجلس شورای اسلامی انجام خواهد شد و این شهرستان طی چند دوره گذشته این رقابت ها تنش های امنیتی نسبتاً شدیدی را به خود دیده است.
بنابراین پتانسیل تکرار تنش های قبلی در این انتخابات نیز وجود دارد و جا دارد برای جلوگیری از تقویت این پتانسیل، فکری به حال کشکان و مردم خشمگین پل دختر کرد، مبادا که این بار با محوریت مرگ کشکان شاهد ناامنی و تخلیه منفی احساسات باشیم.
منبع سایت یافته



17/04/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن