محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845933353
نزول ۳۰۰ آیه قرآن در شأن امام علی(ع)
واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: نزول ۳۰۰ آیه قرآن در شأن امام علی(ع)
آیات زیادی در شأن و فضیلت امیرالمؤمنین(ع) وارد شده که به موجب روایتی از ابن عباس به سیصد آیه بالغ می شود.
مهر: مهمترین فضائل امام علی(ع) از این قرار است: شرافت خانوادگی، تنها مولود خانه خدا، پرورش در دامان پیامبر اکرم(ص) از کودکی، بت نپرسیدن، نخستین ایمان آورنده به رسول خدا(ص) و اولین نمازگزار، آرمیدن در بستر پیامبر اکرم(ص) در لیلة المبیت، دامادی رسول خدا(ص) به امر خداوند، کتابت وحی، همراهی با پیامبر در همه احوال، شرکت در همه غزوات و نقش اساسی آن حضرت در پیروزی نظامی مسلمانان، محافظت از پیامبر(ص) در جریان جنگ احد، تکریم و تجلیل مکرر رسول خدا(ص) از فضائل و مکارم آن حضرت در جمع صحابه و دادن القاب افتخارآمیز به امیرمؤمنان(ع)، اعلام وصایت و خلافت ایشان در روز غدیر، کفن و دفن و نماز خوتاندن بر پیکر رسول خدا(ص) و... .آیات زیادی در شأن و فضیلت امیرالمؤمنین(ع) وارد شده که به موجب روایتی از ابن عباس به سیصد آیه بالغ می شود که در اینجا به اختصار فقط به چند آیه اشاره می شود:الف ـ آیه تطهیرمراد بخشی از آیه ۳۳ سوره احزاب است: إِنَّمَا يُرِيدُ اللهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً (خدا فقط می خواهد آلودگی را از شما خاندان پیامبر بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند.) به نظر بسیاری از مفسیران اهل سنت و همه مفسران شیعه، منظور از اهل بیت(ع)، حضرت علی(ع)، حضرت فاطمه(س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) هستند. ب ـ آیه مباهلهمنظور آیه ۶۱ سوره آل عمران است. فَمَنْ حَآجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءكُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءكُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةَ(از آن پس که به آگاهی رسیده ای، هر کس درباره او [حضرت عیسی(ع)] با تو مجادله کند، بگو: بیایید تا حاضر آوریم، ما فرزندان خود را و شما فرزندان خود را، ما زنان خود را و شما زنان خود را، ما خودمان را و شما خودتان را. آنگاه دعا و تضرع کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان بفرستیم.)عموم علمای شیعه و اکثر علمای اهل سنت بر این قول متفق هستند که مراد از أَبْنَاءنَا، نِسَاءنَا و أَنفُسَنَا (فرزندانمان، زنانمان و خودمان) در این آیه به ترتیب امام حسن(ع) و امام حسین(ع)، حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت علی(ع) منطبق است که در روز مباهله پیامبر(ص) با مسیحیان نجران، همراه آن حضرت بودند. ج ـ آیه اکمالمنظور بخشی از آیه ۳ سوره مائده است: الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينًا(امروز برای شما دینتان را کامل و نعمت خود را بر شما تمام کردم و [با ولایت علی] خشنود شدم که اسلام دین شما باشد.) این آیه شریفه به اجماع شیعه در واقعه غدیر خم نازل شده است و عده ای از مفسران و محدثان اهل تسنن هم با علمای شیعه در شأن نزول آن، اتفاق نظر دارند. این آیه و آیه ۵۵ همین سوره(آیه ولایت) را می توان آیه هایی به شمار آورد که نشان دهنده ولایت علی بن ابیطالب(ع) هستند. هنگامی که آیه اکمال نازل شد پیامبر اکرم(ص) دست امیرالمؤمنین(ع) را گرفت و بالا برد و او را وصی (جانشین بلافصل) خود اعلام کرد. د ـ آیه ولایتمراد، آیه ۵۵ سوره مائده است: إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ(جز این نیست که ولی شما خداست و رسول او و مؤمنانی که نماز برپا می دارند و در حال رکوع، زکات می دهند.) به اعتقاد بسیاری از مفسران شیعه و سنی، این آیه که آیه زکات به خاتم نیز نامیده شده ـ در شأن امیرالمؤمنین(ع) نازل گردید و آن هنگامی بود که آن حضرت در رکوع نماز، انگشتر خود را در راه خدا به مسکینی بخشید. هـ ـ آیه انفاقمنظور آیه ۲۷۴ سوره بقره است. الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُم بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلاَنِيَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ(آنان که اموال خویش را در شب و روز، در پنهان و آشکار انفاق می کنند، اجرشان نزد پروردگارشان است، نه بیمناک می شوند و نه غمگین) بسیاری از مفسران شیعه و برخی از مفسران اهل تسنن، این آیه را در شأن امیرمؤمنان(ع) می دانند. و. آیه لیلة المبیتآیه ۲۰۷ سوره بقره است: «وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَادِ(و از میان مردم، کسی است که جان خود را برای طلب خشنودی خداوند می فروشد. خدا بر این بندگان مهربان است.) مفسران شیعه و بسیاری از مفسران اهل تسنن، نزول این آیه را در شأن حضرت علی(ع) از مسلمات می دانند. مهمترین احادیثی نیز که از رسول اکرم(ص) در شأن و فضیلت امیرمؤمنان(ع) وارد شده بدین شرح است:الف ـ حدیث غدیر(حدیث ولایت) مراد حدیث معروف پیامبر اکرم(ص) در روز ۱۸ ذی الحجه سال ۱۰ هجری است که در مکان غدیرخم پس از معرفی امیرالمؤمنین(ع) به جانشینی خود بیان فرمود: فمن کنت مولاه فعلی مولاه اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و احب من احبه و ابغض من ابغضه و انصر من نصره واخذل من خذله و ادر الحق معه حیث دار الا فلیبلغ الشاهد الغایب (پس هر که را من مولی و سرپرست اویم، پس این علی نیز مولی و سرپرست است.خدایا ولی کسی باش که ولایت او را دارد و دشمن آن کس باش که با او می ستیزد. دوست بدار هر که او را دوست دارد و دشمن بدار هر که او را دشمن دارد و یاری کن هر که او را یاری کند و خوار بدار هر که او را خوا بدارد و بگردان حق را با او هر جا که او می گردد. (آگاه باشید! باید هر کس در اینجا حاضر است، این سخن را به غایبان برساند.) پس از آن آیه اکمال نازل شد و سپس پیامبر(ص) فرمود: «الله اکبر علی اکمال الدین و اتمام النعمة و رضی الرب برسالتی و الولایة لعلی من بعدی» (از همه بزرگتر است آن خدایی که دین را کامل و نعمت را تمام فرمود و از رسالت من و ولایت علی بعد از من خشنود است.)هیچ یک از احادیث نبوی به اهمیت حدیث غدیر نیست که یکصد و ده نفر از صحابه و هشتاد و چهار نفر از تابعین و سیصد و شصت نفر از محدثان مورد اعتماد، آنرا روایت کرده اند. از آن گذشته این حدیث به سبب موضوع جانشینی پیامبر اکرم(ص) که در جمع ده ها هزار نفر از زایران خانه خدا از سراسر سرزمینهای اسلامی آن زمان و توسط رسول خدا(ص) ایراد شد ـ از شأن ویژه ای برخوردار است. ب ـ حدیث ثقلینمنظور حدیث معروف پیامبر(ص) است که فرمود: انی تارک فبکم الثقلین کتاب الله و عترتی(همانا من میان شما دو چیز گرانبها را باقی می گزارم: کتاب خدا و عترت خود را) حدیث ثقلین، حدیثی است که نزد علمای همه مذاهب معتبر بوده و شیعیان آنرا از دلایل امامت و خلافت بلافصل امیرالمؤمنین(ع)، علی بن ابیطالب(ع) می شمارند و گویند اگر آنان برای اثبات خلافت آن حضرت دلیلی جز همین حدیث نداشتند، آنها را بسنده بود. این حدیث را محدثان و علمای بزرگ اهل تسنن چون مسلم بن حجاج نیشابوری در صحیح، محمد بن عیسی ترمذی در صحیح، ابن حنبل در مسند، ثعلبی نیشابوری در الکشف و البیان، ابن مغازلی شافعی در مناقب و سمعانی در فضائل الصحابه و ... روایت کرده اند. ج ـ حدیث باب مدینه علمجامع ترین و پرمعنی ترین توصیف رسول خدا(ص) از دانش امیرالمؤمنین(ع) و پیوستگی آن حضرت به دانش بیکران پیامبری، آن است که خود را شهر علم و حضرت علی(ع) را دروازه آن نامیده است. در حدیثی فرموده است: «انا مدینة العلم و علی بابها فمن اراد العلم فلیات الباب» (من شهر علم هستم و علی دروازه آن است. هر که علم می خواهد باید از این دروازه وارد شود.)د ـ حدیث مؤاخات(برادری) پس از مهاجرت مسلمانان از مکه به مدینه، پیامبر اکرم(ص) به منظور ایجاد مودت و همبستگی میان مهاجران و انصار، میان تک تک آنان پیمان برادری بست. از امیرالمؤمنین(ع) چنین روایت شده است: «رسول الله(ص) بین مردم پیوند برادری بست و مرا واگذاشت. گفتم ای فرستاده خدا! یاران خود را با هم برادر کردی و مرا واگذاشتی! فرمود: برای چه تو را واگذاشتم؟ تو را برای خود نگه داشتم. تو برادر منی و من برادر توام. سپس فرمود: اگر کسی در این امر با تو محاجه کند به او بگو: من بنده خدا و برادر رسول خدایم. هیچ کس بعد از تو با من دعوی برادری نکند مگر اینکه دروغگو باشد.»احادیث معتبر و مشهور دیگری از پیامبر اکرم(ص) در بیان شأن و فضیلت امیرمؤمنان(ع) وارد شده است که از شرح آنها خودداری می شود و تنها به عناوین شان اشاره می گردد: حدیث کساء، حدیث سفینه، حدیث تشبیه، حدیث رایت(حدیث خیبر)، حدیث سبق اسلام، حدیث سبق صلوة، حدیث علی اسدالله و سیفه، حدیث علی مع الحق، حدیث علی منی و أنا من علی، حدیث لیلة المبیت(حدیث فراش)، حدیث قتال علی التأویل و التنزیل، حدیث کسر اصنام(حدیث بت شکنی)، حدیث نور و حدیث وصایت. وجه دیگری از فضائل و کرامات آن حضرت، پیشگویی از اخبار غیبی در آینده(مغیبات) بود که همه محقق شد و از جمله می توان به این موارد اشاره کرد: کشته شدن همگی خوارج به استثنای ۱۰ نفر و شهادت ۱۰ نفر از یاران خود در جنگ نهروان، حکومت حجاج بن یوسف ثقفی، واقعه کربلا، شهادت میثم تمار، شهادت کمیل نخعی، شهادت قنبر و شهادت خویش.**نویسنده: محمدحسن رجبی(دوانی)
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]
صفحات پیشنهادی
نزول ۳۰۰ آیه قرآن در شأن امام علی(ع)/ علی(ع) در آینه قرآن وروایات
یادداشت نزول ۳۰۰ آیه قرآن در شأن امام علی ع علی ع در آینه قرآن وروایات شناسهٔ خبر 2852317 - سهشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۸ دین و اندیشه > اندیشمندان آیات زیادی در شأن و فضیلت امیرالمؤمنین ع وارد شده که به موجب روایتی از ابن عباس به سیصد آیه بالغ می شود خبرگزاری مهر گروهسردرب مصلی امام علی (ع) درنجف در دهمین نمایشگاه قرآن مشهد رونمایی شد
سردرب مصلی امام علی ع درنجف در دهمین نمایشگاه قرآن مشهد رونمایی شد مشهد – ایرنا - درب و سردرب مصلی امام علی ع در نجف اشرف با حضور رئیس بنیاد ملی امام رضا ع در دهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد رونمایی شد به گزارش ایرنا شنبه شب در حاشیه دهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترتمقصود از تعبیر «میزان» در قرآن/ امام علی(ع) شاخص سنجش اعمال انسان
در جمع خبرنگاران مطرح شد مقصود از تعبیر میزان در قرآن امام علی ع شاخص سنجش اعمال انسان شناسهٔ خبر 2787739 - جمعه ۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۷ ۰۲ استانها > لرستان خرم آباد - نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد گفت حضرت علی ع میزان ذکر شده در قرآن است به گزارش خبرچرا شیعه بر خلاف شأن نزول آیه خمس عمل می کند؟
تراز با توجه به مقدمه فوق شخص پیامبر اكرم ص و اوصيای آن حضرت می توانند حكم به وجوب یا حرمت موضوعی کنند هرچند که آن موضوع در قرآن نیامده باشد پایگاه خبری تحلیلی تراز بعد از نگارش چند یادداشت در خصوص خمس شاهد استقبال بسیار خوب و البته بازخوردهای متفاوتی از سوی خوانندگان بجهل و نادانی امام علی(ع) را به شهادت رساند
امام جمعه زنجان جهل و نادانی امام علی ع را به شهادت رساند زنجان - ایرنا - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان گفت جهل و نادانی عده ای سبک سر و فضول که تصمیم برای تعیین تکلیف جهان اسلام گرفته بودند امام علی ع را به شهادت رساند آیت الله علی خاتمی شامگاه دوشنبه در مراسامام جمعه اهل تسنن ارومیه: شب قدر شب نزول قرآن و تجلی معنویت دین است
امام جمعه اهل تسنن ارومیه شب قدر شب نزول قرآن و تجلی معنویت دین استامام جمعه اهل تسنن ارومیه گفت شب قدر شبی مبارک و فرخنده است چون شب نزول قرآن و تجلی معنویت دین است به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه ماموستا عبدالقادر بیضاوی ظهر امروز در خطبههای نماز جمعه این هفته اظهار داتملک 500 ملک در پروژه بزرگراه امام علی(ع)
تملک 500 ملک در پروژه بزرگراه امام علی ع شهردار منطقه 15 گفت در پروژه بزرگراه امام علی ع تا کنون حدود 500 ملک حد فاصل آزادگان تا بزرگراه امام رضا ع تملک شده است علی اکبر انجمنی شهردار منطقه 15 در گفت و گو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران با اشوصیتنامه امام علی(ع) به شیعیان
وصیتنامه امام علی ع به شیعیانتاریخ انتشار سه شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۰ ۲۸ امام علی علیهالسلام امر به معروف و نهى از منکر را ترک مکنید که رشته کار از دست شما بیرون شود آنگاه هر چه دعا کنید و از خداوند دفع شر خواهید پذیرفته نشود و به اجابت نرسد به گزارش تسنیم وصیتنامهمفسر قرآن و استاد حوزه علمیه قم: امام علی (ع) با رهبری خود به حاکمیت آبرو بخشید
مفسر قرآن و استاد حوزه علمیه قم امام علی ع با رهبری خود به حاکمیت آبرو بخشیدمفسر قرآن و استاد حوزه علمیه قم گفت امام علی ع با رهبری کوتاه خود در مدت چهار سال به حاکمیت در تاریخ آبرو بخشید به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان آیتالله سید احمد حسینی خراسانی صبح امروز در هترتیل خوانی قرآن کریم در امامزاده هلال بن علی آران و بیدگل
۲۶۹۴۴۵ ۱۳۹۴ ۴ ۳ - ۱۰ ۲۷گزارش تصویری ترتیل خوانی قرآن کریم در امامزاده هلال بن علی آران و بیدگل عکاس احمد ظهرابی اجرا توقف ذخيره تمام تصاوير ۱۳۹۴ ۴ ۳ - ۱۰ ۲۷امام جمعه موقت تالش خواستار شد ایجاد نمازخانه در مدرسه قرآنی تالش
امام جمعه موقت تالش خواستار شدایجاد نمازخانه در مدرسه قرآنی تالشامام جمعه موقت تالش خواستار ایجاد نمازخانه در مدرسه قرآنی این شهرستان از ستاد رسیدگی به امور مساجد شد به گزارش خبرگزاری فارس از تالش حجتالاسلام محمد امین نقدی صبح امروز در همایش «نماز و نیایش» ویژمراسم سوگواري مولاي متقيان امام علي (عليهالسلام) در حضور رهبر انقلاب
۱۵ تير ۱۳۹۴ ۱۵ ۵۶ب ظ در حسينيهي امام خميني ره برگزار شد مراسم سوگواري مولاي متقيان امام علي عليهالسلام در حضور رهبر انقلاب موج - مراسم سوگواري مولاي متقيان امام علي ع در حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد به گزارش خبرگزاري موج در سالروز ضربت خوردن مولاي متقيان حضرت اميراشبی به یاد امام علی (ع)
شبی به یاد امام علی ع هر ساله هیئت محبین حضرت ابوالفضل ع بَربَری خِیل آمل با جمع آوری کمک های مردمی بیش از 1000بسته سبد کالا تهیه کرده و بین خانواده های محروم و سالمند توزیع می کنند عکس بهروز خسروی1394 04 13 - 14 11 دریافت کل گزارش تصویریدوره تفسیر آیههای قرآنی به زبان ساده برگزار می شود
معاون سازمان فرهنگی هنری شهرداری قزوین دوره تفسیر آیههای قرآنی به زبان ساده برگزار می شود شناسهٔ خبر 2785650 - سهشنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۲۴ استانها > قزوین قزوین- معاون اجتماعی و آموزشی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین گفت از سوم تیرماه دوره تفسیر آیههای قرآنی به زبان سادهبرپايي جزء خواني قرآن کريم در هزار و 446 امامزاده
۶ تير ۱۳۹۴ ۱۵ ۴۲ب ظ برپايي جزء خواني قرآن کريم در هزار و 446 امامزاده موج-معاون فرهنگي و اجتماعي سازمان اوقاف و امور خيريه با بيان اين که طرح ضيافت الهي امسال در 2100 امامزاده کشور برگزار ميشود گفت در قالب اين طرح مراسم جزء خواني قرآن کريم هم در 1446 امامزاده برپا خواهد شدمراسم سوگواری مولای متقیان امام علی(ع) در حضور رهبر معظم انقلاب
مراسم سوگواری مولای متقیان امام علی ع در حضور رهبر معظم انقلاب مراسم سوگواری مولای متقیان امام علی ع در حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد به گزارش نامه نیوز به نقل از پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری در سالروز ضربت خوردن مولای متقیان حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام مرامام علی(ع) و بازار اسلامی/ جایگاه ویژه برکت در اقتصاد اسلامی
صوت از رحیمپورازغدی امام علی ع و بازار اسلامی جایگاه ویژه برکت در اقتصاد اسلامی شناسهٔ خبر 2768961 - سهشنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۳۷ دین و اندیشه > اندیشمندان دریافت 26 MB در بازار اسلامی افراد تنها نگاه مادی به فعالیت اقتصادی خود ندارند و با آسان گرفتن به دیگران به کار خود بر-
اجتماع و خانواده
پربازدیدترینها