تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):داناترين مردم كسى است كه دانش ديگران را به دانش خود بيفزايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821052908




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تاخیر 15 روزه در ابلاغ برخورد با مشترکان پرمصرف آب


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: تاخیر 15 روزه در ابلاغ برخورد با مشترکان پرمصرف آب تهران - ایرنا - شرایط بحرانی آب و مصرف بیش از حد برق سبب شد تا وزارت نیرو پیشنهادی را برای تغییر رفتار و مقابله با مشترکان پرمصرف آب و برق به هیات دولت ارائه دهد و این در حالی است که قرار بود این پیشنهاد قبل از تابستان سال جاری و افزایش مصرف بخاطر فصل تابستان برای اجرا ابلاغ شود.


به گزارش ایرنا، شرایط جدی بحران آب و برق که ناشی از مصرف بیش از حد و عدم رعایت الگوی مصرف است، سبب شده تا در چند استان کشور جیره بندی آب و برقراری خاموشی های برق در آستانه اجرایی شدن قرار گیرد.
مصرف بی رویه انرژی سبب شده تا به رغم تلاش ها و اجرای طرح های تولیدی آب و برق از یکسال و نیم گذشته موضوع سیاست های کنترلی مشترکان پر مصرف در دستور کار وزارت نیرو قرار گیرد.
این طرح ابتدا از سوی وزارت نیرو به هیات دولت ارسال گردید که از ابتدای سال جاری در دست بررسی شورای اقتصاد قرار گرفت و قرار بود تعرفه آب شرب و برق مصرفی پلکانی محاسبه شود تا مشتریان پرمصرف ضمن پرداخت بهای بیشتری، اقدام به کاهش مصرف نمایند.
حمید چیت چیان وزیر نیرو پیشتر اعلام کرده بود که با پیگیری ها و بررسی های صورت گرفته این طرح قبل از تابستان سال جاری به تصویب می رسد ولی با گذشت 15 روز از فصل تابستان هنوز خبری از تصویب این پیشنهاد که می تواند عامل بازدارنده ای برای کنترل مصرف باشد، نیست.
براساس آمار اعلامی 30 درصد مصرف آب در اختیار مشترکان پرمصرف است که با میزان مصرف سایر مشترکان که در حد نرمال و گاها کمتر هستند، برابری می کند.
البته رحیم میدانی معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو نیز اعلام کرده بود که وزارت نیرو به دنبال افزایش قیمت آب بهای مشترکان پرمصرف است تا مشترکانی که بیش از 40 مترمکعب آب در هر دوره قرائت مصرف می کنند آب بهای بیشتری هم پرداخت کنند.
وی خاطر نشان کرده بود 72 درصد مشترکان آب در حد معمولی 20 مترمکعب در هر دوره قرائت آب مصرف می کنند اما مشترکان پرمصرفی هم وجود دارند که بدون توجه به کمبود آب هرچه بخواهند آب مصرف می کنند.
معاون وزیر نیرو درباره چرایی تاخیر در تصویب این پیشنهاد نیز گفته توصیه این است که تجهیزات برای کاهش مصرف فراهم شود و از طرفی نیز با فرهنگ سازی و تعامل با مشترکان از مصرف بیش از حد جلوگیری کنیم و گرنه دادن پیشنهاد کار سختی نیست.
حال این پرسش مطرح می شود که حداقل طی دو سال گذشته که وضعیت منابع آبی کشور با شرایط بحرانی تری مواجه شده و فرهنگ سازی های زیادی هم در کنار آن صورت گرفته، در مجموع چه میزان صرفه جویی در این بخش صورت گرفته است؟ اگر آنطور که گفته شده و در مجموع 10 درصد صرفه جویی شود از شرایط بحرانی عبور خواهیم کرد، تاکنون نه تنها از شرایط بحرانی عبور نکرده ایم که حتی شرایط حادتر نیز شده است.
با توجه به تاخیر در ابلاغ پیشنهاد برخورد با مشترکان پرمصرف و از طرفی ناچیز بودن بهای آب و برق، به نظر نمی رسد تغییر در الگوی مصرف را شاهد باشیم.
نکته قابل توجه این است که به رغم طرح ها و پروژه های اجرایی تامین و توسعه صنعت آب و برق متاسفانه روشهای مصرف سبب سر به سر شدن تولید و مصرف گردیده و از طرفی همین تعداد اندک مشترکان پرمصرف محاسبات تامین را برهم زده است.
اگرچه تصویب این پیشنهاد نیز نمی تواند درمان اساسی برای شرایط موجود آب و برق باشد ولی شاید بتواند عامل بازدارنده ای برای جلوگیری از مصارف بی رویه انرژی باشد که تصویب هرچه زودتر آن کمک حال متولیان صنعت آب و برق خواهد بود.
اقتصام(2)1053**1558



16/04/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن