واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: باید می گفتی از این جا برونداثر اعمال ما و گناهان در همه عالم
بسم الله الرحمن الرحیم گفتم: بله؛ پیش از آمدن شما، چند نفر که درسشان از من بالاتر بود، این جا بودند و غیبت کسی را کردند. علامه فرمودند: «باید می گفتی از این جا بروند، این حجره دیگر برای درس خواندن مناسب نیست؛ اتاق خود را عوض کن.» در جهان روابط پیچیدهای وجود دارد که با توجه به محدود بودن دانستههای ما و محدود بودن چیزهایی که میتوانیم بفهمیم، بسیاری از آنها بر ما پوشیده است و دانشمندانی که تلاشهای علمی بسیاری برای کشف رموز جهان نمودهاند، بر این واقعیت معترفند، که دانستههای بشر قطرهای از دریاست.از جمله روابط عجیبی که وجود دارد، اثر کردار ما بر امور مختلف است؛ از شکل باطنی اعمال ما گرفته تا تأثیر آنها بر سایر پدیدههای جهان هستی. نوشتار پیش رو نمونههایی از اثر گناهان را از لسان روایات و در کلام دانشمند روشن ضمیری چون علامه سید محمد حسین طباطبایی بیان میکند. شیخ صدوق در کتاب «خصال» روایت تأمل برانگیزی را از امیر المؤمنین علیه السلام نقل میکند:قال أمیر المؤمنین علیه السّلام: تَوَقَّوُا الذُّنُوبَ فَمَا مِنْ بَلِیَّةٍ وَ لَا نَقْصِ رِزْقٍ إِلَّا بِذَنْبٍ حَتَّى الْخَدْشِ وَ الْكَبْوَةِ وَ الْمُصِیبَةِ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَیْدِیكُمْ وَ یَعْفُوا عَنْ كَثِیر (1)؛ بپرهیز از گناهان، پس نیست نزول بلائى و نه كمى روزى مگر بواسطه گناهى، حتى خراشى هم كه ببدن برسد یا رنجى و ناملایمى و مصیبتى وارد گردد نیست مگر به سبب گناه؛ پس بدرستى كه خداوند در قرآن میفرماید: وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَیْدِیكُمْ وَ یَعْفُوا عَنْ كَثِیر (2)؛ و آنچه برسد شما را از مصیبتى، پس بواسطه اعمال بد و ناشایستهاى است كه بجا آوردهاید و از بسیارى از گناهان خداوند عفو میفرماید. (3)در برخی از منابع روایی ما، روایت فوق را از امام صادق علیه السلام نقل کردهاند که آن حضرت از قول امیر المؤمنین علیه السلام، روایت مذکور را بیان فرمودند. (4) در كتاب «ارشاد دیلمى» روایت شده كه: رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله چون آب مىنوشید میگفت: شكر خدا را كه در اثر گناهان آب را تلخ نكرد، بلكه بواسطه نعمت و رحمت خود آن را گوارا و شیرین قرار داد. (5)؛ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلّى اللّه علیه و آله إِذَا شَرِبَ الْمَاءَ قَالَ: الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لَمْ یَجْعَلْهُ أُجَاجاً بِذُنُوبِنَا وَ جَعَلَهُ عَذْباً فُرَاتاً بِنِعْمَتِه (6) اما اگر ما بودیم و عقل محدودمان، شاید میگفتیم چطور ممکن است بین گناه کردن و تلخ شدن آب رابطهای وجود داشته باشد؟! نکته قابل توجه دیگر این است که اعمال ما، هم در زندگی مادی و هم در حیات جاودان معنوی اثر گذارند. بپرهیز از گناهان، پس نیست نزول بلائى و نه كمى روزى مگر بواسطه گناهى، حتى خراشى هم كه ببدن برسد یا رنجى و ناملایمى و مصیبتى وارد گردد نیست مگر به سبب گناه در حدیثی از امیر المؤمنین علیه السلام میخوانیم: مَا جَفَّتِ الدُّمُوعُ إِلَّا لِقَسْوَةِ الْقُلُوبِ وَ مَا قَسَتِ الْقُلُوبُ إِلَّا لِكَثْرَةِ الذُّنُوبِ (7)؛ چشمها خشك نمیشوند مگر از اثر قساوت و سخت دلى؛ و دلها هم سخت نمیشود مگر از اثر گناهان زیاد. و اینک نکته هایی از عالم عارف، علامه طباطباییاثر اعمال بر هستیاستاد امجد از شاگردان بزرگ مرحوم علامه طباطبایی از قول ایشان میگویند:«اگر یک کاه بَرداری، در همه عالم(هستی) اثر میگذارد!» [پس گناه کردن چه اثری بر هستی میگذارد؟] (8) اثر گناه غیبتحجت الاسلام سید احمد فاطمی نقل میکند: در اوایل طلبگی ام، روزی مرحوم علامه به حجره ام تشریف آوردند و فرمودند: «به ظاهر در این جا غیبت شده است!» گفتم: «بله؛ پیش از آمدن شما، چند نفر که درسشان از من بالاتر بود، این جا بودند و غیبت کسی را کردند.»علامه فرمودند: «باید می گفتی از این جا بروند، این حجره دیگر برای درس خواندن مناسب نیست؛ اتاق خود را عوض کن.» (9) استاد امجد نقل میکردند:شخصی به مرحوم علامه عرض کرد: «با این پدر و مادرهای پُرتوقع چه کنیم؟» ایشان فرمودند: «غیبت پدر و مادرها را نکنید!» (10) اثر سوء عصبانیتاستاد فاطمی نیا به نقل از علامه میفرمود:«گاهی یک عصبانیت، بیست سال انسان را به عقب می اندازد.» (11) آثار گناهان در پدیدهاى طبیعىاز محضر علامه طباطبایی سؤال شده که: «آیا گناهان در موجودات نیز اثر مى گذارند؟ براى نمونه خسوف و كسوف نیز مربوط به اعمال بندگان است؟» ایشان در پاسخ فرمودند:«هر پر كاهى كه در ته چاهى حركت مى كند، موج بر مى دارد و تا به آسمان ها اثر دارد. خداوند متعال مى فرماید:وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى ءَامَنُواْ وَ اتَّقَوْاْ لَفَتَحْنَا عَلَیهِْم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْض (12)؛ و اگر مردم آبادى ها ایمان آورده و به تقوا گرایند، قطعا بركاتى از آسمان و زمین بر ایشان مى گشاییم.از این آیه ى شریفه استفاده مى شود كه تقوا در جلب خیرات و نزول بركات، و گناهان در رفع و منع آن ها اثر دارند، بنابر این در كسوف خورشید و خسوف ماه نیز كه از جمله خیرات و بركات هستند، اثر دارند. علماى نجوم نوشته اند: خسوف تا سه ماه در موجودات از قبیل نباتات و حیوانات اثر بد مىگذارد و به حال آن ها ضرر دارد، چه رسد به گرفتگى خورشید با آن فوایدى كه نور خورشید براى موجودات دارد.» (13) آثار ویژه هر یك از گناهاندر سؤال دیگری پرسش شده: «در دعاى كمیل مى خوانیم: اللهم اغفرلى الذنوب التى تهتك العصم، اللهم اغفرلى الذنوب التى تنزل النقم؛ خداوندا! گناهانى را كه پردها را مى درد بر من ببخشاى. خدایا، گناهانى را كه عذاب ها را نازل مى كند بر من بیامرز.» آیا از این جملات استفاده مى شود كه هر كدام از گناهان اثر خاصى دارند؟ جواب: «بله، چنان كه گناهان با هم فرق دارند، تبعات و آثار آن ها نیز فرق دارند، و هر گناهى اثر خاصى دارد كه در دعا به بعضى از آن ها اشاره شده است.» (14) پی نوشت ها:(1) الخصال، ج2، ص616، الخصال الْأَرْبَعُمِائَةِ؛ مكارم الأخلاق، ص147، الفصل الثالث(2) شوری، 30(3) ترجمه روایت از: طرائف الحكم یا اندرزهاى ممتاز، ترجمه ج1، ص421(4) بحار الأنوار، ج70، ص350، باب 137: الذنوب و آثارها و النهی عن استصغارها؛ بحار الأنوار، ج10، ص95، باب7(5) سنن النبى صلى الله علیه و آله با ترجمه، ج1، ص188، ملحقات فى الاكل و الشرب(6) إرشاد القلوب إلى الصواب، ج1، ص38، الباب الخامس فی التخویف و الترهیب(7) بحار الأنوار، ج67، ص55، باب 44 القلب و صلاحه و فساده(8) سایت صالحین(9) همان(10) همان(11) همان(12) اعراف، 96(13) در محضر علامه طباطبایی، سؤال 539(14) در محضر علامه طباطبایی، سؤال 540رهنما، گروه حوزه علمیه تبیان
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 491]