تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1817025764
قلعهای که جرز دیوارش را با انسان پُر کردند
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سهشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۴ - ۰۳:۱۷
«در بخشی از دیوارهای یکی از بزرگترین ارگهای خشت و گلی دنیا، انسان مرده را لای جرز میگذاشتند و اسکلتهایی فراوان پیدا شده در آن گویای این واقعیت است. در بیرون از قلعه هم شاخهای گوزن و قوچ که همه صادراتی و برش خورده کشف شده که متعلق به قرن سوم و چهارم بوده است.» این صحبتهای تنها کسی است که اطلاعات کاملی درباره "قلعه بلقیس" دارد. احمد نیک گفتار (سرپرست فصل هفتم کاوش قلعه بلقیس) است و حتی تعطیلات نوروز را هم به قلعه میآید تا توضیحات لازم را به گردشگران بدهد. به عبارتی او راهنمای شهر بلقیس هم هست و به همراه 14 کارگر هر روز 12 ساعت وسط بیابان، زیر آفتاب داغ کار میکنند. گاهی آنقدر باد شدید میشود که مجبورند تمام صورتشان را بپوشانند تا سوزش ناشی از وزیدن باد، آفتاب سوختگیشان را تشدید نکند. همه این کارها را انجام میدهند تا فصل دیگری از کاوش را تمام کنند. به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، فصل هفتم کاوش در "قلعه بلقیس" به پایان رسید تا برگ دیگری از تاریخ نمایان شود. علیرضا نجفی، مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی بلقیس درباره بودجه اعتباری فصل 7 کاوش اظهار میکند: در سال 93، بر مبنای ماده 180 ملی استانی و توازن منطقهای، 150 میلیون تومان بودجه داشتیم و 50 میلیون دیگر هم در راستای تملکداری استان در اختیار ما قرار گرفت که با احتساب منابع دیگر جمعا به 500 میلیون تومان رسید. از این مبلغ 220 میلیون تومان به پایگاه میراث فرهنگی شهر بلقیس تخصیص داده شد، 70 میلیون هم اعتبار ملی داشتیم؛ یعنی روی هم 300 میلیون تومان در سال 93 به کل پایگاه اختصاص یافت. احمد نیکگفتار نیز درباره کشفیات این فصل میگوید: در این فصل تعدادی خانه مربوط به دوره صفویه را کشف کردیم که در هر خانه یک تنور وجود دارد و از آن به عنوان کرسی استفاده میکردهاند. حیاط، سرویس بهداشتی و سیستم آبرسانی این خانهها نیز در حال مطالعه و بررسی است. چون ارتفاع قلعه از قسمتهای دیگر بالاتر است، بنابراین باید سیستم پیچیدهای برای آبرسانی داشته باشند. او بیان میکند: همه خانههایی که در این فصل کاوش دیده شدهاند به جز اتاق مرکزی بدون استثنا تنور دارند. هنوز نمیتوانیم حدس بزنیم چه تعداد خانوار در این خانهها زندگی میکردهاند. در بخش در حال کاوش چند دوره کف سازی دیده میشود. لبه دیوارها اندودگِل اُخرا دارند تا از ورود حشرات و موریانه به داخل خانه جلوگیری کنند. سرپرست کاوش اضافه می کند: روزی 10 الی 20 بار مسیر تپه منار تا قلعه بلقیس را پیاده میروم، صبح از ساعت 5 کاوش را شروع میکنیم و گاهی اوقات تا 4 بعداز ظهر به کارمان ادامه میدهیم. نیک گفتار می گوید: در دوره صفویه پیرامون قلعه دیوار حفاظی ایجاد کرده بودند که نشان میدهد از نظر نظامی بسیار قوی عمل میکرده است. دورتادور قلعه خندق بوده که از طریق پلهای ارتباطی به بیرون قلعه راه داشته است. ما روی آن را به دلیل نداشتن بودجه با ماسه بادی پوشاندیم. عرض خندقها در برخی جاها به 20 متر هم میرسیده است و اطراف آن را که زمین کشاورزی بود و هندوانه میکاشتند آزادسازی کردیم.
قلعه بلقیس
او ادامه میدهد: در کاوشهای سال 91 یک آبانبار پیدا شد. ابتدا احتمال دادیم باید بقایای یک دروازه باشد، اما زمانی که پلهها را پیدا کردیم متوجه شدیم به یک آبانبار دوره سلجوقی رسیدهایم که در دوره ایلخانی مورد مرمت قرار گرفته و به دلیل حمله ازبکان در دوره صفوی شهر کوچک و آب انبار هم پر میشود. روی سکههای کشف شده در این قسمت آثاری از "ابوسعید بهادرخان ایلخانی" است. این بنا دارای سردر ورودی، 12 پله یا راهچین، مخزن و گنبد بوده که گنبد آن هم فروریخته است. در قسمت شمالی هم یک آب انبار دیگر وجود دارد که گنبد آن هم فروریخته بود و حفاران غیرمجاز همان گنبد ریخته را باز تخریب کرده بودند. سرپرست فصل هفتم کاوش اضافه میکند: سازههای این منطقه در جهت وزش باد است، حتی کورههای سفالگری؛ میتوان روی اینکه چه موقع این کورهها روشن میشده که باد آتش آن را خفه نکند هم کار کرد. حتی ظرفهایی که از کوره درآمده آنقدر متغیر است که میتوان مدل آنها را بازسازی و در معرض دید عموم قرار داد. در قسمت کارگاههای صنعتی آهن به وفور دیده میشود، سرپرست کاوش هم نمونههایی از آن را از روی زمین برمیدارد و میگوید: اینکه این آهنها را از کجا و کدام معادن به این منطقه میآوردند هم جای سوال دارد. در این منطقه آینه مفرغی، ظروف قرن 3 و 4 که دارای کتیبه هستند و با نیشابور هم برابری میکند و کلی هم شیشه خرد شده بدست آوردهایم. قالب پارچههای قلمکار نشان میدهد که این منطقه در صنعت نساجی و پارچهبافی هم قوی بوده است. نیکگفتار اظهار میکند: در کارگاههای سفالی محلی بوده که خاشاک و پوست گردو را برای سوزاندن میریختند. در قسمت پایین آن آتشخوره قرار داشته و بالای آن شعله پخش کن یا زنبورک قرار میدادند و بالای آن ظروف را میچیدند، بالای ظروف هم شکل گنبدی قرار داشته و هربار که ظروف پخته میشده دیوارهها را تخریب میکردند تا بتوانند ظرفهای سفالی را از آن خارج کنند. او میگوید: من همین سبک را در خانه به ابعاد کوچکتر اجرا کردم و ظروف سفالی تولید میکنم و این ظروف را احیاء کردم. هدف من این است که در این قسمت کارگاهی ایجاد کنم تا تمام مراحل تولید ظروف از ساختن گِل تا آخرین فرآیند را اجرا کنم تا کسانی که برای بازدید میآیند بتوانند از نزدیک این روند را ببینند، اما متأسفانه مشکل بودجه داریم. سرپرست فصل هفتم کاوش بیان میکند: در پی کاوشها یک چاه پر از ظروف سفالی کشف کردیم و همه آنها نوشته داشتهاند. در حال حاضر پیتها (چالههای باستانی) بهترین وسیله برای دادههای باستانشناسی هستند. در گذشته هر چه ظروف میشکست داخل چاه فاضلاب یا همان پیتها میریختند. این سنت تا چند سال گذشته در منطقه هم وجود داشته است. نیکگفتار یک تپه پر از لایههای تاریخی از دوره ساسانی تا صفوی نشان میدهد که دیوارچینیِ سالمی دارد و میگوید آنقدر لایهها در این قسمت زیاد است که کار کردن به روی آن سخت شده، اما بیشتر وسایلی که سبک زندگی مردم این منطقه را نشان میداده در جریان حفاریهای غیرمجاز از قلعه خارج شده است. او ادامه می دهد: تنها بنایی که در این منطقه با آجر ساخته شده بوده مسجد جامع است و زمانی که ازبکان به شهر حمله میکنند تا حد امکان از این بخش آجر کندهاند تا بتوانند خندق اطراف قلعه را پُر و آن را محاصره کنند. بقای 12 ستون مسجد نمایان شده که احتمال میدهیم شبستان باشد و مربوط به صدر اسلام است. البته به نظر می رسد در دوره غزنوی داخل آن را تغییر کاربری داده باشند.
فصل هفتم کاوش
سرپرست فصل هفتم کاوش بیان میکند: باید روی ستونهایی که به سمت قبله است مطالعات بیشتری شود. سالمترین ستون یک متر در یک متر است. سازه در این قسمت فراوان است که هنوز کاوش نشده است. گچبریهای این قسمت که مربوط به دوره ایلخانی و سربداران است با گچبریهای مسجد ورامین برابری میکند. در دروازه نیشابور در شهر بلقیس، تدفینهایی طبق سنت مسیحیان و یهودیان پیدا کردهاند، حتی داخل ظرفها نماد صلیب هم وجود داشت. نیکگفتار میگوید: در بخش ساسانیان و صدر اسلام سازه خشتی کشف شده که هنوز درباره کاربری آن نظری داده نشده و ابعاد خشتهای آن 45*45 است و بزرگی آن نشان میدهد که متعلق به دوره ساسانیان و صدر اسلام است. به گفته او، این منطقه در قرن چهارم یکی از مراتع کشت برنج بوده است. در برخی از روایات هم به این موضوع اشاره شده که اینجا مرکز پنبه و برنج بوده است. سرپرست فصل هفتم کاوش همچنین درباره بقایای نقارهخانهای که به جا مانده اظهار می کند: هنگامی که دشمن حمله میکرده از آن قسمت به ارگ اطلاع میدادند و از طریق تونلهای زیرزمینی وارد قلعه میشدند، حتی یکسری تونلهای زیرزمینی در این محدوده پیدا کردیم که به کوهها راه پیدا میکند و سازههای عظیمی به همراه گچبری در آن وجود دارد. نیکگفتار میافزاید: حمدالله مستوفی در اینباره نوشته است: در تپه منار مسجدی وجود دارد که داخل آن کاسهای است که دور آن 12 گز خیاطی است که در جهان نمونه آن را ندیدهام. در برخی کتب دوره صفویه هم آمده که مسجد جامعی با آجر ساخته شده که تنها جایی در این مجموعه است که با آجر ساخته شده و گچبری نفیسی دارد. ما این گچبری را به پایگاه و آینه خانه مفخم انتقال دادیم. او با بیان اینکه قلعه "بلقیس" سال 80 ثبت ملی شده است میگوید: برای ثبت جهانی هم موضوع قلعه بلقیس را به عنوان دومین ارگ خشتی و گِلی بزرگ ایران مطرح کردهایم. شهر یا قلعه" بلقیس" محلی برای فروش بلیت ندارد، در حالی که - به گفته نیکگفتار - این منطقه در نوروز 17 هزار توریست داشته و روز سیزدهم فروردین کنترل گردشگران از دستشان خارج شده است. گردشگران فرانسوی، آلمانی و سوئدی بیشترین بازدید را از قلعه بلقیس داشتهاند و چندی قبل پیش نزدیک به 16 گردشگر خارجی از قلعه دیدن کردند. گردشگران نوروز امسال نسبت به سال گذشته حدود 60 درصد افزایش داشته است.
قلعه بلقیس
انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]
صفحات پیشنهادی
/نقد کتاب «مادربزرگ پیام مُرده»/ تاجمهر: نویسنده، مخاطب حرفهای را در نظر گرفته است/ آقامحمدی: وضعیت انسان دغ
نقد کتاب مادربزرگ پیام مُرده تاجمهر نویسنده مخاطب حرفهای را در نظر گرفته است آقامحمدی وضعیت انسان دغدغهام بودیک نویسنده و منتقد در نشست نقد کتاب مادربزرگ پیام مرده گفت نویسنده روی حدسیات مخاطب بیش از حد حساب باز کرده و مخاطب حرفهای را در نظر گرفته است به گزارش خبرنخاطره پوران درخشنده از خسرو شکیبایی/ انسان بودن مهمتر از ستاره بودن است
خاطره پوران درخشنده از خسرو شکیبایی انسان بودن مهمتر از ستاره بودن است فرهنگ > تلویزیون - پوران درخشنده کارگردان که میهمان برنامه خندوانه شد یادی از خسرو شکیبایی بازیگر فقید سینمای ایران کرد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین وقتی رامبد جوان به روز تولد این کارگردان اشاهزار شب آسمانی تجربه معنوی و دینی انسان معاصر را بررسی می کند
چند خبر فرهنگی هزار شب آسمانی تجربه معنوی و دینی انسان معاصر را بررسی می کند تهران-ایرنا- سلسله نشست های هزار شب آسمانی با هدف بررسی تجربه معنوی و دینی انسان معاصر از 14 تیرماه به مدت پنج شب در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی فرهنگسرای ارگفتاری از حجتالاسلام ناصر رفیعی: 4 شکل نفوذ شیطان در زندگی انسان
گفتاری از حجتالاسلام ناصر رفیعی 4 شکل نفوذ شیطان در زندگی انسانمهمترین حربههای شیطان برای منحرف کردن انسانهای صالح سبک جلوه دادن قیامت در برابر چشم آنها سنگین جلوه کردن مال شبههدار کردن دین و تزیین گناه برای انسان است خبرگزاری فارس ـ حجتالاسلام ناصر رفیعی کارشناس ممیزان شخصیت انسان در نزد خداوند تقوای اوست
آیت الله مکارم شیرازی در برنامه چشمه معرفت میزان شخصیت انسان در نزد خداوند تقوای اوست آیت الله مکارم شیرازی در برنامه چشمه معرفت گفت تقوا در ادبیات و منطق اسلام از مهمترین و برجسته ترین صفات انسان است به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران آی«روزه» چه آثاری در قیامت برای انسان دارد
روزه چه آثاری در قیامت برای انسان داردحضرت رسول ص میفرمایند هنگامی که روز قیامت فرا میرسد روزهداران از قبرهایشان بیرون میآیند در حالی که به خاطر بوی روزه شناخته میشوند بوی دهانشان بهتر از مُشک است و با غذاهای لذیذ بهشتی پذیرایی میشوند به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبربررسی روابط انسانی در نمایش رادیویی «شرکت»
چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۵۱ چهارم تیر ماه پخش نمایش دو قسمتی شرکت به کارگردانی مجید حمزه از رادیو نمایش آغاز میشود به گزارش سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا این نمایش رادیویی را علی افضل نوشته و داستان آن دربارهی صاحب شرکت یک ساختمان است او در مناقصهی بزرگی برای پیمانکاری ساانتشار سری جدید «انسانهای عادی دنیا را تغییر دادند»
انتشار سری جدید انسانهای عادی دنیا را تغییر دادند سری جدید مجموعه کتابهای انسانهای عادی دنیا را تغییر دادند با عنوان من لوسیل بال هستم به زودی منتشر خواهد شد به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از هالیوود ریپورتر سری جدید مجموعه کتابهایاثر «احیا» در سعادت انسان از زبان مرحوم سید علی اکبر ابوترابی
دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸ ۴۰ امروز گرچه هیچ محدودیتی در گناه و تجاوز به حقوق دیگران و حق کشی نداری ولی این را بدان که اگر به خود نیامده و مشمول لطف و رحمت الهی نگردی از عقوبت دردناک آن را در امان نخواهی بود به گزارش سرویس فرهنگحماسه ایسنا جملات بالا بخشی از متن سخنرانی حاجلیالی قدر، شبهای تقدیرساز انسانیت
لیالی قدر شبهای تقدیرساز انسانیت قم – ایرنا – شب قدر شبی است که در آن تقدیر انسان رقم می خورد و آنچه را که بر ایشان خیر و صلاح است با دعا از معبود طلب می شود و ملائکه به دستور خداوند مقدرات بندگان را رقم می زنند به گزارش ایرنا شبهای نوزدهم بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمداستان فضیل بن عیاض چه بود؟ / تقوا انسان آلوده را از گناه بر میگرداند!
آیت الله مکارم شیرازی در برنامه چشمه معرفت داستان فضیل بن عیاض چه بود تقوا انسان آلوده را از گناه بر میگرداند ریشه تقوا در انسان باشد او آلوده هم شود اانسان را بر می گرداند آن الهام درونی تقوا است که به یاری انسان می شتابد به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروهشب قدر، شب عروج انسان الهی
شب قدر شب عروج انسان الهی ساوجبلاغ- کرج- ایرنا- قدر شبی که از هزار ماه بهتر است فرشتگان در این شب به اذن پروردگار خود برای تقدیر هرکاری نازل می شوند به گونه ای که آن شب تا صبحدم مملو از رحمت و برکت الهی است به گزارش ایرنا در فرهنگ غنی اسلام همه چیز را با معیارهای الهی می سنساماندهی نیروی انسانی و فضاهای آموزشی اولویت کاری آموزش و پرورش ایلام است
ساماندهی نیروی انسانی و فضاهای آموزشی اولویت کاری آموزش و پرورش ایلام است ایلام - ایرنا - مدیرکل آموزش و پرورش ایلام گفت ساماندهی نیروی انسانی فضاهای آموزشی و پرورشی و تجهیزات از مهم ترین اولویت های کاری پروژه مهر امسال آموزش و پرورش استان است به گزارش ایرنا از روابط عمومی ادچهار رکن زندگی بهتر چیست؟ / انسانهایی که تایتانیکی عاشق میشوند!
تنها مسیر برای زندگی بهتر 11 چهار رکن زندگی بهتر چیست انسانهایی که تایتانیکی عاشق میشوند آن کسی زندگی بهتری دارد که علاقۀ شدیدتری دارد ممکن است بپرسید علاقه نسبت به چه چیزی پاسخ میدهیم به هر چیزی که بشود به آن شدیدترین علاقه را داشت به گزارش حوزه قرآن و عتردبیر شورای بررسی متون علوم انسانی مطرح کرد ضرورت تولید متون علوم انسانی با نگاه نقادانه به منظور همکاری با ساز
دبیر شورای بررسی متون علوم انسانی مطرح کردضرورت تولید متون علوم انسانی با نگاه نقادانه به منظور همکاری با سازمان سمتدبیر شورای بررسی متون علوم انسانی گفت یکی از انتقادات امروز متوجه متنهای علوم انسانی این است که دانشجو را به سمت نقد پیش نمیبرد تولید متن با نگاه نقادانه زمینهپای درس اخلاق آیتالله جوادی آملی باطن روزه چه چیزی را نصیب انسان میکند
پای درس اخلاق آیتالله جوادی آملیباطن روزه چه چیزی را نصیب انسان میکندباطن روزه به قدری نیرومند است که انسان را بر جهان طبیعت به اذن خدا پیروز میکند در واقع باطن روزه به صورت لقای خدا ظهور میکند و برای انسان همتی بالاتر از لقای حق وجود ندارد به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خواکنش احمدرضا درویش به "فاجعه انسانی" کویت
یکشنبه ۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶ ۲۴ کارگردان فیلم رستاخیز با حضور در جلسه هم اندیشی اکران این اثر سینمایی در اصفهان تاکید کرد این فیلم یک گام برای رساندن پیام عاشورا به جهان است به گزارش ایسنا احمدرضا درویش در سومین جلسه هماندیشی و برنامهریزی اکران این فیلم که با حضور محمود کاظمی م-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها