تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 17 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):با احمق مشورت نکن و از دروغگو یارى مجو و به دوستى زمامداران اعتماد مکن.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799667798




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

امامزاده ها یاران مردم تهران


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: امامزاده ها یاران مردم تهران تهران- روزنامه شرق- شماره 2342- حیات معنوی و اعتقادات دینی در شهرسازی و سازماندهی شهرهای ایران، نقش مهمی دارد.


موقعیت اماکن دینی و امامزاده ها در ساماندهی فضاهای شهری و محلات، بازتاب این نگرش است. از سوی دیگر، همین بزرگان و بزرگ زادگان، مصداق همان یارانی هستند که در کلام حافظ به شهر معنا می دهند و زمینه همدلی و مهربانی مردمان آن را فراهم می آورند که اساس مدنیت و زندگی شهری است: «شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار».
امامزاده ها، همین یاران اند برای مردم تهران. به لحاظ شهرسازی، امامزاده ها، محور گسترش حیات اجتماعی در اَشکال مختلف هستند.
محل کار و سکونت و تفریح شهروندان در نسبت با آنها تعریف می شود و با آن، ارتباطی ناگسستنی دارد. وجود بقاع امامزاده زید و سیدولی در دل بازار تهران، نشان از این ارتباط گسترده دارد.
در گذشته در ایام خاصی از سال همچون ماه رمضان، صحن امامزاده هایی مانند سیداسماعیل، سیدنصرالدین و امامزاده یحیی و بقعه پیرعطا و محوطه ها و کوچه های مجاور آنها محل اجتماع مردم و وقت گذرانی شان بود. معمولا بعد از ظهرهای ماه رمضان، کسبه و دست فروش ها و معرکه گیرها بساط خود را در اطراف این امامزاده ها پهن می کردند.
مساجد و نیز تکایا تبلور معمارانه- شهرسازانه نهاد دین هستند و هیچ امامزاده ای نیست که با مساجد و تکایا درهم تنیدگی و پیوستگی کالبدی نداشته باشد.
وجود مسجد خازن الملک در کنار امامزاده سیدولی یا مسجد امامزاده یحیی، این درهم تنیدگی را در محدوده تهران قدیم به وضوح به نمایش می گذارد.نکته دیگر آن است که نهاد علم نیز با آنها همین ارتباط همه جانبه را دارد؛ یعنی در کنار آنها مدرسه و کتابخانه ساخته می شد.
مدرسه امامزاده سیدنصرالدین، مدرسه خازن الملک امامزاده سیدولی و مدرسه فیلسوف کنار امامزاده سیداسماعیل، هر ساله پذیرای صدها نفر از افراد طالب علم هستند. وجود این همه اماکن دینی و فرهنگی پیرامون امامزاده ها سبب می شود شاهد حضور مردم زیادی در فضای امامزاده و اطراف آن باشیم.از گذشته دور، آمدوشد زیاد به امامزاده ها موجب رونق کسب وکار و شکل گیری بازارها و بازارچه ها بوده است.
از لحاظ معماری، امامزاده ها نگارستان و نمایشگاه زنده هنرهای مختلف و غالبا کهن اند؛ برای نمونه بنای برخی از امامزاده ها قدیمی تر از خود شهر است.
تهران پیش از آنکه در دوره صفوی، سری در میان شهرها درآورد، روستای گمنامی در کنار امامزاده سیداسماعیل بود و به تدریج رشد و گسترش یافت.
یکی از آثار هنری ارزشمند تاریخ تهران، دری قدیمی است که حدود ٥٠٠ سال پیش توسط شخصی به نام استادحسین، به شکل زیبایی ساخته شده و هم اکنون در گنبدخانه امامزاده سیداسماعیل نگهداری می شود.می توان گفت، مساجد و امامزاده ها، صفحات مختلف تاریخ هنر این دیارند.
احمد مسجدجامعی
9350/1831



15/04/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 156]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن