تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى على هر كس حلال بخورد، دينش صفا مى‏يابد، رقّت قلب پيدا مى‏كند، چشمانش از ترس خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820462493




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

۵ ميليارد دلار محصولات سرطان‌زا وارد کشور شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۵ تير ۱۳۹۴ (۱۱:۳ق.ظ)
۵ ميليارد دلار محصولات سرطان‌زا وارد کشور شد موج - بهزاد قره ياضي، رئيس پژوهشگاه بيوتکنولوژي کشاورزي، اخيراً اعلام کرده است، با توجه به آمار موجود، 5 ميليارد دلار از واردات کشور ما به محصولات تراريخته اختصاص دارد.
به گزارش خبرگزاي موج، يک تحقيق در آمريکا نشان داده است محصولات اصلاح‌ شده ژنتيکي ناسالم، سرطان‌زا و به شدت مخرب محيط زيست است اما اخيراً يک مسوول وزارت جهاد کشاورزي از واردات ۵ ميليارد دلاري محصولات تراريخته به کشور خبر داده است.
وي همچنين گفته است برنج تراريخته سال آينده به بازار مي‌آيد. در سال گذشته 20 لاين فراوري برنج تراريخته در سه استان کشور به صورت آزمايشي زيرکشت رفت و در سه استان ديگر نيز پنبه تراريخته کشت خواهد شد.
«تراريخته» به گياهي اطلاق مي‌شود که ساختار ژنتيکي آن از طريق مهندسي ژنتيک تغيير يافته باشد. غالباً هدف از مهندسي ژنتيک در گياهان انتقال يک يا چند ژن به گياه است که در صورت موفقيت يک ويژگي جديد به گياه مي‌بخشد. اين ويژگي جديد معمولاً در گياهان هم خانواده يافت نمي‌شود.
به گزارش رسپانسيبل تکنولوژي، در آمريکا بررسي درباره اين که استفاده از محصولات تراريخته براي مردم، محيط زيست و آينده چه مضراتي مي‌تواند داشته باشد صورت گرفته است.


آکادمي آمريکايي دارويي محيطي هشدار داد که دکترها نسخه رژيم‌هاي غذايي غير اصلاح‌شده ژنتيکي را براي بيماران تجويز کنند. آن‌ها خاطرنشان کردند که مطالعات حيواناتي که از گياهان اصلاح شده زنتيکي استفاده کرده بودند نشان از آسيب اندام‌هاي آن‌ها از جمله مشکلات معده، روده و اختلالات سيستم ايمني آن‌ها است که روز به روز بر شدت آن‌ها هم اضافه مي‌شود.
همچنين مطالعات انساني نشان مي‌دهد که چگونه غذاهاي به‌ دست آمده از محصولات اصلاح شده ژنتيکي مي‌تواند مواد مضري را بر جا بگذارد که احتمال ايجاد مسأله و مشکلات طولاني‌مدت براي فرد دارد. ژني که به داخل سوياي اصلاح‌ شده تزريق مي‌شود مي‌تواند به DNA باکتري منتقل شود و اين باکتري به زندگي خود در درون انسان ادامه دهد در درون ما زندگي کند و همين‌طور سمّ حشره‌کش‌هاي استفاده شده در ذرت اصلاح‌ شده ژنتيکي در خون زنان باردار و بچه‌هاي متولد شده نارس آن‌ها ديده شده است.
ميزان مصرف سموم در گياهان اصلاح شده زنتيکي بالاست و به همين دليل باقيمانده سموم در اين نوع گياهان بالاتر و براي سلامتي مضر است.
بر اساس اين گزارش فراواني مشکلات سلامتي بعد از اين که محصولات ژنتيکي در سال 1996 معرفي شد، افزايش يافت. ميزان درصد مبتلايان به بيماري‌هاي مزمن در آمريکا 7 تا 13 درصد طي 9 سال بيشتر شد. حساسيت‌هاي غذايي به شدت بالا رفت و اختلالاتي همچون توهم، اختلالات زاد و ولد، مسائل هضم غذايي و ديگر مشکلات بيش‌تر شد.
اتحاديه سلامت عمومي آمريکا و نيز اتحاديه پرستاران آمريکا در بين گروه‌هاي پزشکي هستند که استفاده هورمون‌هاي رشد گاوي را به شدت محکوم مي‌کنند؛ چراکه شيري که از گاوها به‌دست مي‌آيد مقدار زيادي هورمون دارد که ارتباط مستقيمي با سرطان دارد.


گرده‌افشاني گياهان اصلاح‌شده ژنتيکي و همچنين دانه‌هاي آن‌ها مي‌تواند از جايي به جاي ديگر منتقل شود، بنابراين غيرممکن است که اين نوع گياهان به طور کامل از بين بروند. خودگشني گياهان اصلاح‌شده اثرات جانبي بسيار بدي مي‌تواند براي گرم شدن کره زمين داشته باشد. ظرفيت اين تأثير بسيار بالاست که مي‌تواند سلامت نسل آينده را نيز تهديد کند.
همچنين بقاي گياهان اصلاح‌ شده ژنتيکي در طبيعت باعث خسارت‌هاي اقتصادي زيادي براي توليدکنندگان محصولات ارگانيک و غيراصلاح ژنتيکي داشته باشد و همواره آن‌ها را درباره حفظ خلوص ژنتيکي خود تهديد مي‌کند.


بين سال‌هاي 1996 و 2008 کشاورزان آمريکايي 383 ميليون پوند علف‌کش بيشتر بر روي محصولات توليدشده به روش ژنتيکي استفاده کردند.
مصرف بيش‌تر «راندآپ» در نتيجه هجوم علف‌هاي هرز به‌دليل مقاومت اين گياهان به علف‌کش‌ها بود و اين مسأله باعث شد کشاورزان حتي نسبت به دوره مشابه سال‌هاي قبل علف‌کش بيشتري استفاده کنند که نه تنها باعث مضرات محيطي مي‌شود، بلکه باقي‌مانده اين سموم در گياهان نيز افزايش مي‌يابد، براي مثال «راندآپ» ارتباط مستقيمي با نازايي در مردان و زنان، اختلالات هورموني و کاهش تولد و نيز سرطان دارد.


با ترکيب کردن ژن‌ها از گونه‌هاي غيرمرتبط اثرات جانبي فراواني مي‌تواند براي مصرف کننده گياه و يا غذاي فراوري شده از آن ايجاد شود،‌ به علاوه اين مسئله مي‌تواند سموم جديدي که آلرژي‌زا و سرطان‌زا هستند و نيز باعث کاهش مغذي بودن محصول مي‌شود را ايجاد کنند.


محصولات اصلاح‌ شده ژنتيکي و ميزان افزايش علف‌کشي که به واسطه آن‌ها استفاده مي‌شود مي‌تواند براي پرندگان، حشرات، دوزيستان و اکوسيستم‌هاي دريايي و ارگانيسم موجودات زنده داخل خاک مضر باشد. اين مسئله تنوع زيستي را کاهش مي‌دهد. منابع آبي را آلوده مي‌سازد.
به‌عنوان مثال محصولات اصلاح‌شده رفتارهاي پروانه‌ها را تغيير مي‌دهد. جمعيت اين حشرات در آمريکا 50 درصد کاهش يافته است. علف‌کش «راندآپ»‌ باعث کاهش زاد و ولد در دوزيستان مي‌شود و اختلالات هورموني ايجاد مي‌کند و حتي خسارت‌هاي اندامي در حيوانات در دُزهاي پايين مشاهده شده است.


استفاده از کشاورزي پايدار عملکرد محصولات را 79 درصدي و حتي بالاتر رشد داده است در حالي که اصلاحات ژنتيکي در مجموع چنين افزايشي را ندارد. اتحاديه بين‌المللي دانش علوم کشاورزي گزارش بيش از 400 دانشمند را که با حمايت 58 دولت انجام شد منتشر کرد که نشان مي‌داد افزايش عملکرد گياهان بسيار متفاوت است و در برخي موارد عملکرد گياهان اصلاح شده ژنتيکي کاهش يافته است. آن‌ها به اين نتيجه رسيدند که گياهان اصلاح‌شده ژنتيکي را نمي‌توان با هدف کاهش گرسنگي و فقر، بهبود تغذيه، سلامت روستائيان و تسهيل روابط اجتماعي آن‌ها و پايداري محيط معرفي کرد. بر عکس با استفاده از محصولات اصلاح‌شده ژنتيکي پول و منابع آن‌ها براي سلامتي و داشتن تکنولوژي متناسب با آن هزينه مي‌شود.


از آنجايي که استفاده از محصولات اصلاح‌شده ژنتيکي هيچ سودي براي مصرف‌کننده ندارد در برخي موارد لازم است که برندهاي اين نوع محصولات را استفاده نکنيم. کمپيني براي استفاده از محصولات سالم در آمريکا به‌وجود آمده که عليه محصولات اصلاح‌شده ژنتيکي فعاليت مي‌کند. راهکارشان اين است که مصرف‌کنندگان را از خطراتي که محصولات اصلاح‌شده مي‌توانند داشته باشند، باخبر کنند و مغازه‌هايي که محصولات غيراصلاح‌شده مي‌فروشند را معرفي مي‌کنند














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن