تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1819848001
فهم قرآن و حدیث لازمه درک درست گنجینههای ادب فارسی است
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: دولت قرآن در ادبیات فارسی-۱۰؛
فهم قرآن و حدیث لازمه درک درست گنجینههای ادب فارسی است
شناسهٔ خبر: 2852589 - دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸
فرهنگ > شعر و ادب
گر کسی ادعا کند که فی المثل میتواند اشعار شاعران و ادیبان بزرگ فارسی را بدون فهم قرآن مجید و تفسیر آن و تامل در احادیث نبوی به درستی دریابد، باید در صحت ادعای او تردید کرد. خبرگزاری مهر- گروه فرهنگ: از آغاز قرن ششم هجری قمری اقتباس از آیات و احادیث نیز مانند سجع، به اقسام مختلف نثر راه یافت. بعضی از نویسندگان به حدی در این زمینه به مبالغه و افراط گراییدند که گاه معانی و عبارات فارسی تنها برای پیوستن ترکیبات عربی به رشته کلام ابداع میشد. استفاده از آیات قرآن که در مواردی برای اثباتِ فضل و برتری خود به دیگران به کار میرفت، باعث دشواری فهم بعضی از متون در قرن هفتم و هشتم شد. در مجموع در نثرهای مسجّع و فنی قرون ششم به بعد به چند شیوه استفاده از آیات قرآن در نثر فارسی بر میخوریم:پیوستن آیه و حدیث به نثر فارسی با «که» موصول:در انصاف و انتصاف میان قوی و ضعیف و وضیع و شریف و بعید و قریب و نسیب و غریب، تفاوت جایز ندارد و نصیحت ربانی و وصایت یزدانی که «يا داوُدُ إِنَّا جَعَلْناكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ فَاحْكُمْ بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَق» (آیه ۲۶ سوره ص).پیوستن آیه یا حدیث به عبارت فارسی به طریق ترکیبِ اضافی:سنت حق تعالی، در امضاء حکمِ «إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ يُورِثُها مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ» (آیه ۱۲۸ سوره اعراف)... سایق تقدیر و قاید قضا را بفرستاد.آنچه اندر ازل مقسوم بود، خوردم؛ سرد و گرم روزگار دیدم و تلخ و شیرین او چشیدم و تنبیهِ «لا تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيا» (آیه ۷۷ سوره قصص) همیشه نصب عین خود داشتم.در این دورهها بسامد به کارگیری آیات قرآن، به شکل اقتباس و تلمیح در متونِ مختلف، تفاوت دارد.مثلاً از نظر کمیت، در نثرهای دینی بیشتر از آیات قرآنی استفاده میشود، اما در متون عرفانی از آنجا که مخاطبان آن افراد عامه بودند، استفاده از آیات جنبه تکلفی ندارد و کاربرد آیات در این متون متعادل است؛ اما در قصص و تواریخ این دوره بیشترین بسامد کاربرد آیات دیده میشود.آن امانت بر آسمانها عرض داشتیم، نتوانست پذیرفتن؛ بنگر که ازو چه کارها میآید که عقل در او حیران میشود... و جبال نیز همچنین معدنهای گوناگون میدهد، این همه میکنند، اما ازیشان آن یکی کار بر نمیآید، آن یک کار از آدمی آید «وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِي آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْر» (اسراء آیه ۷۰)، نگفت لقد کرمنا السماء و الارض. پس از آدمی آن کار میآید که نه از آسمانها میآید و نه از زمینها میآید و نه از کوهها... (فیه ما فیه از مولانا)درد است که آدمی را راهبر است در هر کاری که هست، تا او را دردِ آن کار و هوس و عشق آن کار در درون نخیزد، او قصد آن کار نکند و آن کار، بیدرد او را میسر نشود، خواه دنیا و خواه آخرت. خواه بازرگانی خواه علم خواه نجوم و غیره. تا مریم را درد زِه پیدا نشد، قصد آن درخت بخت نکرد که «فَأَجاءَهَا الْمَخاضُ إِلى جِذْعِ النَّخْلَة» (سوره مریم، آیه ۲۳). (فیه ما فیه از مولانا)دیدم که نصیحت نمیپذیرد و دمِ گرمِ من در آهن سرد او اثر نمیکند، ترک مناصحت گفتم و روی از مصاحبت بگردانم و قول حکما کار بستم که گفتهاند: «يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّك» (آیه ۶۷ سوره مائده). (گلستان سعدی)مراد از نزول قرآن، تحصیلِ سیرتِ خوب است، نه ترتیل سورت مکتوب. عامی متعبد پیاده رفته است و عالم متهاون سوار خفته. عاصی که دست بر دارد، به از عابد که در سر دارد.(گلستان سعدی) که تلمیح دارد به آیه «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَعْبُدُ اللَّهَ عَلى حَرْفٍ فَإِنْ أَصابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَ إِنْ أَصابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلى وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيا وَ الْآخِرَةَ .. ذلِكَ هُوَ الْخُسْرانُ الْمُبِين» (آیه ۱۱ سوره حج)یاد دارم که مدعی در این بیت بر قول من اعتراض کرده بود و گفته حق تعالی در کتاب مجید از قططع رحم نهای کرده است و به مودت ذی القربی فرموده و اینچه گفتی مناقض آن است گفتم غلط کردی که موافق قرآن است... «وَ إِنْ جاهَداكَ عَلى أَنْ تُشْرِكَ بِي ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُما وَ صاحِبْهُما فِي الدُّنْيا مَعْرُوفا» (آیه ۱۵ سوره لقمان). (گلستان سعدی)اکابر سلف عدالت را یکی از فضایل اربعه شمرده اند و بنای امور معاش و معاد بر آن نهاده اند. معتقد ایشان آن بوده که بالعدل قامت السموات و الارض و خود را مامور "إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسان" (آیه ۹۰ سوره نحل)... بداشتندی (اخلاقالاشرافِ عبید زاکانی)آنچه از مجموع این نوشتهها و تحقیق در متون نظم و نثر ادبیات فارسی، همچون همه محققین این حوزه تصدیق کرد «اگر کسی ادعا کند که فی المثل میتواند اشعار رودکی، فردوسی بزرگ، ناصرخسرو، خاقانی، سنایی، عطار، مولوی، سعدی، حافظ، جامی و صدها تن شاعر دیگر و نیز آثار مردانی چون غزالی و عنصرالمعالی زیاری، نصرالله منشی و بسیاری دیگر را بدون فهم قرآن مجید و تفسیر آن و تامل در احادیث نبوی به درستی دریابد، باید در صحت ادعای او تردید کرد.»صبح خیزی و سلامت طلبی چون حافظ
هر چه کردم همه از دولت قرآن کردمحامد شکوفگی، دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]
صفحات پیشنهادی
ايجاد گروه هاي تکفيري نتيجه فهم نادرست از قرآن کريم
۷ تير ۱۳۹۴ ۱۶ ۳۱ب ظ آيت الله عابدي ايجاد گروه هاي تکفيري نتيجه فهم نادرست از قرآن کريم موج- آيت الله عابدي اظهارکرد شهدا به خاطر قرآن جان پاک خود را فدا کردند اگر قرآن کريم نبود اين استقلال آزادي و امنيت را نداشتيم به گزارش خبرگزاري موج آيت الله احمد عابدي رئيس دانشگاهنماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری: مراجعه به ائمه (ع) موجب فهم عمیق از قرآن میشود
نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری مراجعه به ائمه ع موجب فهم عمیق از قرآن میشودنماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری پیامبر اکرم ص را عقل قرآن معرفی کرد و گفت مراجعه به ائمه ع موجب فهم جامع دقیق و عمیق از قرآن میشود به گزارش خبرگزاری فارس از رشت آیتالله ردبیر انجمن قرآن پژوهی حوزه علمیه: تفسیر قرآن باید ساده و قابل فهم باشد
قم دبیر انجمن قرآن پژوهی حوزه علمیه تفسیر قرآن باید ساده و قابل فهم باشد دبیر انجمن قرآن پژوهی حوزه علمیه گفت با توجه به تاکید رهبری بر لزوم تفسیر آسان قرآن برای همه مردم باید تفسیر قرآن ساده و قابل فهم باشد به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از قم حجتالاسلبهرهمندی از ادبیات عامه لازمه بالندگی است
دوشنبه ۱ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۷ یک مدرس دانشگاه گفت لازمه بالندگی بهرهمندی از ادبیات عامه است و بیتوجهی یا کمتوجهی نسبت به سنتها آداب امثال و حکم و باورها به منزله خاموشی و ایستایی یک جامعه بهحساب میآید دکتر علیرضا غلامی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا - منطقه لرستان اظهار کردتشکیل کارگروه واژهگزینی رایانه در فرهنگستان زبان و ادب فارسی
تشکیل کارگروه واژهگزینی رایانه در فرهنگستان زبان و ادب فارسی شناسهٔ خبر 2789506 - یکشنبه ۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۳۷ دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات کارگروه واژه گزینی رایانه با مشارکت سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران در فرهنگستان زبان و ادب فارسی آغاز به کار کرد به گزارشرئیس اداره تبلیغات اسلامی اسلامشهر: آموزش صحیحخوانی مقدمهای برای درک مفاهیم قرآنی است
رئیس اداره تبلیغات اسلامی اسلامشهر آموزش صحیحخوانی مقدمهای برای درک مفاهیم قرآنی استرئیس اداره تبلیغات اسلامی اسلامشهر گفت آموزش صحیحخوانی و حفظ مقدمهای است برای درک مفاهیم قرآنی برای همین منظور امسال در کنار آموزش و قرائت طرح کرسی تلاوت همراه با تفسیر اجرا میشود به گزارپرسش و پاسخ دینی/ آیا ختم قرآن در ماه مبارک رمضان بدون فهم آن ثواب دارد
پرسش و پاسخ دینی آیا ختم قرآن در ماه مبارک رمضان بدون فهم آن ثواب داردحتی خواندن قرآن پاداش دارد و این یک مرحله بالاتر از نگاه کردن به قرآن است در روایات هیچ اشارهای نشده که اگر کسی معانی قرآن را درک نکند قرآن نخواند زیرا وقتی نگاه کردن ثواب دارد خواندن قرآن علاوه بر نگاه کدرک آیات الهی توسط قاریان باعث افزایش اثرگذاری قرآن بر شنوندگان میشود
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قرآن و حدیث مطرح کرد درک آیات الهی توسط قاریان باعث افزایش اثرگذاری قرآن بر شنوندگان میشود کریم دولتی گفت هنگامی که قاری معنی و مفهوم آیات را موقع تلاوت بفهمد متوجه زمان استفاده از گویش و لحن خاص آنها شده و بدین صورت باعث افزایش تأثیر قرآن بر شنوندگجای خالی قرآن در شعر معاصر کتمان ناپذیر است/نبود نظریه ادب توحیدی
سهم ادب معاصر از دولت قرآن-۵ جای خالی قرآن در شعر معاصر کتمان ناپذیر است نبود نظریه ادب توحیدی شناسهٔ خبر 2790065 - دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۶ فرهنگ > شعر و ادب رضا اسماعیلی می گوید در نبود نظریه ادبیات توحیدی و مواجهه با سیر نظریات ترجمه شده غربی در کشور طبیعی است که شعر جواسی و نهمین «عصرانه ادبی فارس» برگزار شد شکارسری: «ولی، دوشنبه، آه» سرتیتر سفرنامه منظوم در شعر فارسی است/ یوس
سی و نهمین عصرانه ادبی فارس برگزار شدشکارسری ولی دوشنبه آه سرتیتر سفرنامه منظوم در شعر فارسی است یوسفزاده اسفندقه میراثدار شعر فارسی استشاعر و منتقد ادبی گفت کتاب ولی دوشنبه آه میتواند سرتیتر سفرنامه منظوم در شعر فارسی باشد ● گزارش تصويري مرتبط-----------محفل انس باقرآن درکرمانشاه برگزارشد/برگزاری۱۲برنامه درماه رمضان
در هشتیمن روز از ماه رمضان و با قرائت قاری مصری محفل انس باقرآن درکرمانشاه برگزارشد برگزاری۱۲برنامه درماه رمضان شناسهٔ خبر 2787156 - پنجشنبه ۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۱۱ استانها > کرمانشاه کرمانشاه- همزمان با هشتمین روز از ماه رمضان و با قرائت قاری مصری محفل انس با قرآن در کرمانشاه بتوسعه فرهنگ قرآنی درکارخانه ها سبب بهبود تولید وکار شایسته می شود
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی البرز توسعه فرهنگ قرآنی درکارخانه ها سبب بهبود تولید وکار شایسته می شود شناسهٔ خبر 2790374 - دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۳۸ استانها > البرز کرج-مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی البرز گفت تلاش می كنيم با فراهم آوردن فضای فرهنگ قرآنی در كارخانجات ودومین کارگاه تصویرگری حدیثه قربان در نمایشگاه قرآن برگزار میشود
دومین کارگاه تصویرگری حدیثه قربان در نمایشگاه قرآن برگزار میشود شناسهٔ خبر 2789015 - یکشنبه ۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۱۴ فرهنگ > کتاب دومین کارگاه حدیثه قربان تصویرگر کتابهای کودک و نوجوان در بیست و سومین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم با موضوع دوستی دوستان من کجا هستند روزهاشان پرتنماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری: درک قرآن با تزکیه امکانپذیر است
نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری درک قرآن با تزکیه امکانپذیر استنماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری گفت اگر میخواهیم قرآن را درک کنیم بخشی از آن مربوط به تزکیه است و تا قلب آماده نباشد نمیتوان از قرآن بهره لازم را برد به گزارش خبرگزاری فارس از رضوانشهر آیتالرونمایی از نرم افزار مفاهیم ادبی قرآنی در نمایشگاه قرآن
رونمایی از نرم افزار مفاهیم ادبی قرآنی در نمایشگاه قرآن شناسهٔ خبر 2788466 - شنبه ۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۷ ۰۹ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی نرم افزار جدید قرآنی ترش و شیرین با محتوای قرآنی در قالب ضرب المثل و مفاهیم ادبی برای اولین بار در نمایشگاه بین المللی قرآن رونمایی شد به گزارشرح حدیث عرض دین در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم
قم شرح حدیث عرض دین در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تالیف کتاب شرح عرض دین حضرت عبدالعظیم حسنی ع توسط آیتالله صافی گلپایگانی در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم ارائه می شود به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران در این کتاب شرح و توضیح فقرات حدیث شریف عرض دین حضرتمقاله برتر معلم اهری در همايش كشوری نقد و تحليل كتب جديد التأليف ادبيات فارسی
تبریز مقاله برتر معلم اهری در همايش كشوری نقد و تحليل كتب جديد التأليف ادبيات فارسی مسئول روابط عمومی مدیریت آموزش و پرورش شهرستان اهر گفت مقاله یک معلم اهری در همايش كشوری نقد و تحليل كتب جديد التأليف ادبيات فارسی جزء مقالات برتر و برگزیده انتخاب شد به گزارش خبرنگار گرو-
گوناگون
پربازدیدترینها