تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):به امام سجّاد عليه‏السلام عرض كردم: مرا از تمام دستورهاى دين آگاه كنيد، امام عليه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815517113




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تبلیغات وهابیگری؛ زنگ خطری برای امنیت هند – احمدعلی خلیل نژاد*


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: تبلیغات وهابیگری؛ زنگ خطری برای امنیت هند – احمدعلی خلیل نژاد* تبلیغ تفکرات وهابی ، افراطی گری و تکفیری در هندوستان با حمایت مادی و معنوی عربستان سعودی زنگ خطر را برای امنیت بزرگترین دموکراسی جهان به صدا درآورده است .


پیروان ادیان کشور هفتاد و دوملت همواره در طول تاریخ به صورت مسالمت آمیز با یکدیگر زندگی کرده اند و افکار افراطی جایی دراین کشور نداشته است ولی چند سال است که تبلیغات افراطی گری و تکفیری در حال پاشیدن بذر کینه و نفاق در هند است.
به عنوان نمونه، همه ساله در مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، سالار شهیدان در هند، بسیاری از پیروان ادیان مختلف از اهل سنت و هندو شرکت کرده و حتی برخی از آنها نذوراتی در عاشورا توزیع می کنند. این چهره واقعی زندگی مسالمت آمیز پیروان ادیان و فرق مختلف در هند است، اما برخی کشورها، این رفتار هندی ها را برنمی تابند.
در این میان، چند سالی هست که عربستان سعودی با اعزام مبلغان و صرف پول های کلان و باد آورده نفتی تلاش می کند با رشد افکار تکفیری ،این کشور را نیز جولانگاه فعالیت های تروریستی سازد.
براساس برآوردهای صورت گرفته و افشاگری سایت ویکی لیکس، عربستان سعودی در چند سال گذشته 17 میلیارد روپیه (265 میلیون دلار)برای ترویج افکار افراطی گری در هند هزینه کرده است .
بر اساس این اسناد، عربستان سعودی در سالهای 2013-2014 حدود 25 هزار مبلغ وهابی را به هند اعزام کرد تا در نقاط مختلف این کشور پرجمعیت با برگزاری همایش ها و نشست هایی به تبلیغ افکار افراطی گری بپردازند.
هرچند تبلیغات وهابی ها در نقاط مختلف هند با اقبال مواجه نشده است، اما آنها توانسته اند در ایالت کرالا در جنوب هند 75 مسجد را تاکنون به کنترل خود درآورند و جریان انتقال پول عربستان به کرالا هر روز گسترده تر می شود.
تبلیغات آنها تا آنجا پیش رفته که باعث شده است در این ایالت به مناسبت مرگ «اسامه بن لادن» سرکرده گروهک تروریستی القاعده، تابلوی تسلیت در این شهر نصب و برای « اجمل قصاب» (یکی از حمله کنندگان به شهر بمبئی ) نیز در برخی از مساجد این شهر نماز برگزار شود.
مبلغان وهابی با مراجعه به مساجد، اقدام به توزیع کتابهایی دربین مسلمانان اهل سنت می کنند که در آنها بر ممنوعیت زیارت درگاهها، گوش کردن به موسیقی، تماشای تلویزیون، گریه بر مرده و کارکردن زنان در بیرون منزل، تاکید و گذاشتن ریش بلند تشویق شده است.
عربستان سعودی بعد از مساجد، دانشگاهها را هدف قرار داده و قرار است با احداث پنج دانشگاه به ترویج افکار افراطی گری وهابی بپردازد. در این زمینه، تاکنون یک دانشگاه سعودی در ایالت اندراپرادش احداث شده است .
همچنین مبلغ چهار میلیارد روپیه برای احداث مدارس و دو میلیارد روپیه برای دیگر اهداف در هند از سوی عربستان سعودی در نظر گرفته شده است.
در ایالت جامو و کشمیر نیز جماعت اهل حدیث که برای ترویج افکار وهابی گری بوجود آمده، تاکنون تعداد زیادی از مساجد را تحت نفوذ خود درآورده است و تبلیغات وهابی گری را شروع کرده اند.
سازمان اهل حدیث، مرکزی است که کار انتقال مبلغان وهابی به هند را تنظیم می کند و دیدگاه وهابی را در ایالتهای اندراپرادش ،اتارپرادش و کارناتاگا به عهده دارد.
بر اساس مدارک منتشر شده ویکی لیکس، دفتر مرکزی سازمان "رابطه العالم الاسلامی " که متهم به سرمایه گذاری در تروریسم است از دولت عربستان خواسته است در هندوستان مراکز وهابی و سلفی را گسترش دهد.
به نظر می رسد دولت هند برای جلوگیری از سقوط این کشور در ورطه اختلافات قومی و مذهبی باید هرچه سریعتر در نحوه فعالیت این سازمان های مبلغ افراطی گری و تروریستی تجدید نظر کند.
اگر دولت هند می خواهد امنیت ملی اش، قربانی خشنودی عربستان نشود، باید عملکرد و جنایات گروههای تکفیری درسوریه و عراق درسی برای این کشور باشد.
------------------------------------------------------------------------------------
*رییس دفتر ایرنا در دهلی نو



14/04/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن