تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن كم خوراك است و منافق پرخور.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799138495




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سلامتی: دولت قبل وقفه ای 8ساله در روند تحزب ایجاد کرد/ هنوز تصمیمی برای تشکیل حزب جدید نگرفته ایم


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: سلامتی: دولت قبل وقفه ای 8ساله در روند تحزب ایجاد کرد/ هنوز تصمیمی برای تشکیل حزب جدید نگرفته ایم
مسئولین دولت نهم و دهم علیه تحزب موضع می گیرند و کسانیکه دنبال پست و مقامند برای اینکه خود را با نظر آنها منطبق کنند، نه فقط خود را غیرحزبی معرفی می کنند، بلکه بد و بیراهی هم به تحزب می گویند
به گزارش نامه نیوز، محمد سلامتی از فعال سیاسی کشور با اشاره به نگاه دولت ها به مقوله تحزب، گفت: بعد از دولت اصلاحات، دولت نهم و دهم دیگر اعتقادی به تحزب نداشت و نظرش در این مورد حتی منفی بود، با صراحت  علیه احزاب و تشکل ها صحبت می کردند. این سیاست موجب شد که یک وقفه هشت ساله در رابطه با تشکل های سیاسی بوجود آید. اینها در مجموع موجب شد که ما الآن تشکل قوی و فراگیر در کشور نداشته باشیم. این در حالیست که در بسیاری از کشورها احزاب قوی نقش آفرینی می کنند، اما در ایران این چنین چیزی وجود ندارد.

وی درباره وضعیت تحزب، نقش و کارآمدی آن در کشور با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به گفتگو نشست. وی در این گفتگو، درباره وضعیت حزبی کشور نیز مطالبی را عنوان و ابراز عقیده کرد: در آستانه انتخابات مجلس پنجم و ریاست جمهوری هفتم بتدریج احزاب و گروه ها حرکت هایی را از خود نشان دادند و کم کم شروع به  رشد کردند. در دولت اصطلاحات  تحرک احزاب بیشتر شد چون محور اصلی دولت توسعه سیاسی بود. در این دوره احزاب جدید شکل گرفت و حرکت های خوبی انجام شد.

آنچه در ادامه می‌خوانید متن گفت‌وگوی مشروح محمد سلامتی با خبرنگار جماران است:

* آقای سلامتی با توجه به تجربه ای که جنابعالی در زمینه تحزب دارید، اجازه بدهید از اینجا شروع کنیم که به عقیده شما دلیل اصلی جا نیفتادن تحزب در کشور چیست؟
تحزب به مفهوم امروزی ابتدا در غرب شکل گرفت

- تحزب به مفهوم امروزی ابتدا در غرب شکل گرفت و آن زمانی بود که با توجه به تحولاتی که رخ داده بود، طبقات مختلف جامعه مصمم به مشارکت در سرنوشتشان شده بودند که از طریق تحزب این هدف رادنبال کردند. لذا احزاب هرکدام نماینده ی قشر خاصی از جامعه است . مانند احزاب کارگری و ...

* با توجه به این مسئله، پس حزب با سندیکا چه تفاوتی دارد؟
دلایل عدم شکل‌گیری احزاب قوی قبل و بعد از پیروزی انقلاب

- سندیکا صرفا دنبال منافع صنفی است و وظایف محدودی را پیگیری می کند. مثل مسایل مربوط به حقوق و دستمزد، امکانات رفاهی، شرایط محیط کار و ... در مورد سندیکاهای کار کارگری و نحوه ی کاهش هزینه های تولید، تنظیم قیمت های مناسب برای تولیدات و غیره در مورد سندیکاها ی کارفرمایی. اما حزب در سطح کل کشور و کلان  فعالیت سیاسی می کند و در پی کسب قدرت برای پیاده کردن برنامه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خود است. در قبل از انقلاب به چند دلیل تحزب قوی و فراگیر شکل نگرفت. اول اینکه ساختار اقتصادی و اجتماعی ایران آماده ی پذیرش تحزب فراگیر نبود. دوم استبداد مانع از پا گرفتن حتی احزاب نیم بند می شد و سوم اینکه احزاب قبل از انقلاب عمدتا یا وابسته به شرق و یا وابسته به غرب بودند و یا وابسته به دربار. در هر سه گرایش خیانت هایی از آنها دیده شد که مردم را نسبت به تحزب بدبین کرد. بعد از انقلاب نیز برخی از احزاب و گروه ها از شرایط آزادی کامل سوءاستفاده کردند و مشی مسلحانه را در پیش گرفته و در مقابل مردم قرار گرفتند. این نیز به بدبینی در مورد تحزب دامن زد. عملکرد بعضی احزاب و گروه های طرفدار نظام مثل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و حزب جمهوری اسلامی  که در مقطعی در کنترل جناح راست قرار گرفتند، نیز دلسردی نسبت به تحزب را تقویت کرد.
* منظورتان از جناح راست، تعریف جهانی آن است یا داخلی؟
- در عرف جهانی طرفداران نظام سرمایه داری صنعتی را جناح راست می گویند. اما در کشور ما چون صنعت رشد کافی پیدا نکرده بود، لذا به همان نسبت "راست "به معنی تعریف جهانی آن مطرح نبود. بنا بر این وقتی از جناح راست درآن زمان صحبت می شود راست سنتی یا طرفدارسرمایه داری تجاری است .
* رویه و روش آنها چه بود؟
راست سنتی با سیاست‌های اقتصادی دوران جنگ مخالف بود

- آنها با سیاست های اقتصادی در دوران جنگ موافق نبودند. سیاست اقتصادی زمان جنگ یک سیاست کنترلی بود. این سیاست به دلیل کمبود منابع و امکانات معمولا در تمام کشورها در شرایط جنگی اعمال می گردد، اما آن ها به آزادی کامل اقتصاد معتقد بودند و سیاست های دولت ر ادر زمینه ی اقتصادی خلاف شرع می دانستند. لذا بی مهابا به دولت وقت می تاختند.
* یعنی انتقاد می کردند؟ دقیق‌تر می شود توضیح بدهید؟  در چه مواردی اینها رخ می داد؟
تشکل قوی و فراگیر در کشور نداریم

- کار آنها از مرحله ی انتقاد گذشته بود. آنها برخورد تخریبی با دولت وقت داشتند. این شرایط باعث دلزدگی مردم از فضای حزبی شد، اما کم کم خصوصا در آستانه انتخابات مجلس پنجم و ریاست جمهوری هفتم بتدریج احزاب و گروه ها حرکت هایی را از خود نشان دادند و کم کم شروع به  رشد کردند. در دولت اصطلاحات  تحرک احزاب بیشتر شد چون محور اصلی دولت توسعه سیاسی بود. در این دوره احزاب جدید شکل گرفت و حرکت های خوبی انجام شد.
اما بعد از دولت اصلاحات، دولت نهم و دهم دیگر اعتقادی به تحزب نداشت و نظرش در این مورد حتی منفی بود، با صراحت  علیه احزاب و تشکل ها صحبت می کردند. این سیاست موجب شد که یک وقفه هشت ساله در رابطه با تشکل های سیاسی بوجود آید. اینها در مجموع موجب شد که ما الآن تشکل قوی و فراگیر در کشور نداشته باشیم. این در حالیست که در بسیاری از کشورهای دنیا احزاب قوی نقش آفرینی می کنند، اما در ایران این چنین چیزی وجودندارد.
* در صحبت هایتان اشاره کردید که در مقطعی جناح راست بر هر دو تشکیلات حزب جمهوری و سازمان مجاهدین تفوق پیدا کرد. چرا جناح چپ نتوانست حاکم شود؟ آیا آنها تشکیلاتی و خوب کار کردند یا خود جناح چپ ضعف داشت؟
مجمع تشخیص به دستور امام و برای رفع اختلاف نظرها تشکیل شد

- از نیمه ی دوم سال 1359به دلیل مطرح شدن ضرورت تصویب قوانین پایه ای مثل قانون اصلاحات ارضی، قانون کار، قانون تعاونی ها ،قانون زمین های شهری و غیره اختلاف نظرهایی بین طرفدان نظام به وجود آمد. عده ای که طرفدار تصویب این قوانین بودند جناح چپ را تشکیل می دادند و آنها که مخالف بودند و تصویب این قوانین را خلاف شرع می دانستند در جناح راست قرارمی گرفتند که در نهایت نظر آنها بر این مساله غالب شد. این اختلاف نظرها در همه جا خود را نشان داد در سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، در حزب جمهوری اسلامی، در مجلس شورای اسلامی و در بین نخبگان . این اختلافات باعث شد تا قوانین مذکور به تصویب نرسند. امام برای حل مشکل درنهایت مجمع تشخیص مصلحت نظام را تشکیل دادند.
* فکر می کنم این اختلافات هنوز هم ادامه پیدا کرده است.
- البته خیلی تعدیل شده، چون عمده ی قوانین در مجمع تشخیص مصلحت نظام  تصویب شد. الآن با توجه به تصویب قوانین و خصوصا قوانین برنامه های 5 ساله و چشم انداز 20 ساله دیگر کسی نمی تواند علیه آنها صحبت کند و آن بحث ها حل شده است. اختلافات فعلی ماهیت دیگری دارند.
* مسئله دیگر این است که اغلب روسای جمهور در کشور ما اولین ادعایشان این است که ما حزبی نیستیم. انگار حزبی بودن چیز بدی است. دلیل این چیست؟
حزبی بودن به معنای احترام گذاشتن به آرای جمعی است

- حزبی بودن نه تنها چیز بدی نیست، بلکه بسیارخوب است  و افراد حزبی باید به این امر افتخار کنند، چرا که حزبی بودن به معنای توانایی کار تیمی کردن و احترام گذاشتن به آرای جمع است. من از کسانی که افتخار می کنند ما به حزبی وابسته نیستیم ،تعجب می کنم. شاید یک دلیلش این باشد که فردی که چنین حرفی را می زند چون کار حزبی نکرده است از اهمیت آن بی خبر است.
* بنظر شما مهمترین کارکردی که حزب باید داشته باشد، چیست؟
احزاب به قدرت برسند هزینه‌های دولت را کاهش می‌‎دهند

- اجازه بدهید با مثالی توضیح دهم. کارگرها حزب تشکیل می دهند، چرا؟ برای اینکه نماینده های خود را بتوانند وارد مجلس کنند و این نماینده ها قوانینی را تصویب کنند که به نفع آنها باشد یا جلوی تصویب قوانینی که به ضررشان است را بگیرند. یکی از کارکردهای تحزب این است. علاوه بر این حزب کادر سازی می کند، هر حزب برنامه دارد برای اداره کشور و برای پیاده کردن آن باید قدرت را بدست بگیرد، بنابراین نیاز دارد برای اداره ی امور پس از بدست گرفتن قدرت کادر سازی کند و مدیر تربیت کند. تا از آنها در ساختار حکومت استفاده کند. کسانی که در قالب تحزب کار نمی کنند افراد بی تجربه را سرکار می آورند. بنابراین وقتی حزب قدرت را بدست بگیرد، برنامه هایش مشخص است، نیروهایش تجربه دارند و در نتیجه مردم متوجه می شوند که چنین حزبی که هم  برنامه دارد و هم مدیر با تجربه دارد، پس  پاسخگو است. با این کار احزاب عملا  هزینه های دولت را هم کاهش می دهند.
علاوه بر این، تحزب می تواند مشوقی برای شرکت مردم در انتخابات گوناگون باشد، این احزاب هستند که تنور انتخابات را گرم می کنند. در رقابتهای حزبی است که مردم تشویق به شرکت در انتخابات می شوند.
* مدیران قدیمی کشور تا جایی که می دانیم دیدگاه خیلی خوبی در مورد تحزب ندارند و تا جایی که من می دانم دلیل آن فعالیت های نامطلوب منافقین بوده است. ایا این تفکر درست است؟
منافقین تاثیر بدی بر مقوله تحزب گذاشتند

- البته امثال منافقین و دیگر گروه های محارب تاثیر بدی در مورد گرایش به سمت تحزب به جا گذاشته اند، اما این تاثیر قاعدتاً باید روی عوام باشد. از نخبگان این انتظار وجود داردکه با مطالعاتی که می کنند برداشت واقعی از پدیده ها را منعکس کنند. لذا اگر این افراد در امور کشورهای پیشرفته و حتی غیرپیشرفته دقت کنند می بینند که تقریباً همه ی آنها ناگزیر از پذیرش تحزب شده اند. اما مدیران قدیمی که نسبت به تحزب دیدگاه خوبی ندارند عمدتاً کارحزبی نکرده اندکه از مزایای آن با خبر باشند.
* پس این تفکر ضد حزبی در کشور از کجا آمده است؟
قبلاً به علل مربوط به قبل از انقلاب و پس از انقلاب اشاره کردم در اینجا نیز به نکته ی دیگری اشاره می کنم و آن این است که وقتی دولت مردان، مثل مسئولین دولت نهم و دهم علیه تحزب موضع می گیرند و کسانیکه دنبال پست و مقامند برای اینکه خود را با نظر آنها منطبق کنند، نه فقط خود را غیرحزبی معرفی می کنند، بلکه بد و بیراهی هم به تحزب می گویند. فرصت طلبان منفرد هم که  از خدا چنین وضعی را می خواهند، وارد عرصه می شوند و چنین تفکری ناشی از چنین اقداماتی است.

* اصلاح طلبان در مقطعی دولت و مجلس را تقریبا در دست داشتند. از نظر تحزب به این دوره به اصلاح طلبان چه نمره ای می دهید؟
دولت قبل فرصت پخته شدن احزاب را گرفت

- دوره اصلاحات دوره ای بود که تحزب با سرعت رشد کرد، اما این با جا افتادن تحزب فرق می کند. در آن سال ها ده ها حزب مجوز گرفتند، اما پخته شدن حزب سال‌ها طول می کشد و این چند صباح کافی نیست، بنابراین نفس گسترش تحزب خوب بود، اما فرصتی برای پخته شدن این احزاب نبود. بنابراین وقتی این احزاب هنوز به پختگی نرسیده بودند، عملکردشان قطعا ایراداتی داشت. در واقع فرصت برای تجربه گرفتن و عملکرد احزاب نبود و البته  قبل از پختگی باتشکیل دولت نهم فضا کاملا عوض و ضد حزبی شد. لذا از لحاظ  ایجاد شرایط مناسب برای تحزب به دولت اصلاحات باید نمره ی 20 داد.
* در حال حاضر فضا را برای فعالیت های حزبی چگونه ارزیابی می کنید؟
فضای توسعه سیاسی در شرایط فعلی ایده‌آل نیست

- فضا برای توسعه سیاسی در شرایط فعلی ایده آل نیست، در فضای ایده آل همه احزاب و گروه ها باید زمینه برای فعالیت گسترده در چارچوب قانون داشته باشند. مهم است که محدودیتی ورای قانون اعمال نشود، اما این شرایط الآن موجود نیست. البته در دولت جدید  فضا نسبت به دوره قبل تغییرکرده و بهتر شده است . اما انتظار بسیار بیشتر از این حد بود.
* گفته می شود برخی از اعضای سابق سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در حال تشکیل یک حزب جدید هستند. درست است؟
هنوز تصمیمی برای تشکیل حزب جدید نگرفته‌ایم

- قبلا گفته شده بود که اگربه سازمان اجازه ی فعالیت داده نشود، تشکیلات جدیدی راه می اندازیم، اما هنوز تصمیمی برای تشکیل حزب جدید گرفته نشده است.
* یعنی هنوز امید به بازگشت سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی دارید؟
فعالیت مجدد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به نتیجه نرسید

- نه، این مسئله که پیگیری شد و به سرانجام نرسید؛ اما در مورد تشکیل حزب جدید هنوز تصمیمی گرفته نشده است.
* پس در انتخابات مجلس نمی خواهید فعالیت داشته باشید؟
فعالیت حزبی برای انتخابات مجلس نخواهیم داشت

- درقالب یک تشکیلات حزبی خیر.
*در صورت تشکیل حزب جدید، آیا راه حزب سابق‌تان را همچنان ادامه خواهد داد؟
شاید در حزب جدید راه سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی را ادامه دهیم

- طبیعتا تشکیلات جدید با توجه به ترکیب اعضایش مرامنامه واساسنامه ی خاص خود را خواهد داشت، لذا راهی که در پیش می گیرد منحصر به خودش است، شاید شبیه سازمان باشد.
* بنظر شما افرادی که وارد یک حزب می شوند باید از آن حزب قدرت بگیرند، یا افراد قدرتمندی باشند که وارد حزب می شوند؟
- هر دوی اینها معمولا هست. گاهی افراد شاخص تشکیلاتی را راه می اندازند و بنابراین ظرفیت شخصی اینها هم به حزب اضافه می شود، گاهی هم عکس این قضیه رخ می دهد. یعنی افراد ناشناخته ای وارد حزب می شوند و به موازات قدرت گرفتن حزب، اینها هم بعنوان اعضای حزب معروف و مشهور می شوند. در واقع تحزب یک ظرفیت است که هم به اشخاص قدرت می دهد و هم از آنها قدرت می گیرد.
* آقای سلامتی، رکودی که در حال حاضر در بین اعضای سابق سازمان مجاهدین وجود دارد به چه دلیل است؟ آیا از کار حزبی ناامید شده اید؟
از کار حزبی ناامید نشده‌ایم

- نه از کارحزبی ناامید نشده ایم.  شرایطی نیست که بتوان به راحتی تشکیلاتی را راه انداخت. فعلاً خیلی به تحزب بها داده نمی شود.  بنابراین جلو تحرک کافی در این خصوص گرفته می شود. اگر شرایط توسعه سیاسی حاکم بود و فضا آماده بود، بسیاری از افراد در دو سال گذشته به این سمت می رفتند، منتهی نمی توان به راحتی اینکار را انجام داد.
* بنظرتان این وضع از نتایج اتفاقات سال 88 است؟
- بخشی به آن اتفاقات مربوط می شود.
* ببنید به هرحال امسال ما انتخابات مجلس را پیش رو داریم، با توجه به نامگذاری امسال فکر می کنید چکار باید کنیم که به سمت همدلی و همزبانی برویم؟
امیدوارم مشارکت در انتخابات امسال رکورد بشکند

- همیشه در آستانه انتخابات طبق ملاحظاتی فضا اندکی بازتر می شود، اما من امیدوارم امسال فضا بیشتر باز شود و همان چیزی که شایسته نظام است، رخ بدهد. امیدوارم مشارکت در انتخابات رکورد بشکند، این هم لازمه اش احترام به اشخاص و گروه هاست. همه باید این حس را داشته باشند که اگر اشخاصی به نمایندگی از یک جناح حرف می زند، آن حرف  تنها حرف یک شخص نیست، بلکه حرف قشر عظیمی از جامعه است و باید به این قشر عظیم احترام گذاشت، گرچه به حرف افراد هم درهرسطحی باید احترام گذاشت و به آن بها داد.

منبع: جماران


۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن