تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820522261




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رمضان در آیینه اقوام ایرانی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: رمضان در آیینه اقوام ایرانی تهران - ایرنا - همایش ملی رمضان در آیینه اقوام ایرانی، تنوع فرهنگی و وحدت معنوی با حضور جمعی از فعالان، پیشکسوتان و علاقه مندان به موضوع رمضان و ارتباط این مقوله با فرهنگ اقوام ایرانی همزمان در موزه ملی و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد.


به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا، علیرضا حسن زاده دبیر علمی این همایش گفت: همایش رمضان در آیینه اقوام ایرانی نخستین همایش با موضوع رمضان است که توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار می شود؛ رمضان همانند سایر آیین های اسلامی و ایرانی بخش زیادی از هویت ایرانی ما را تشکیل می دهد.
وی افزود: رمضان را می توان آیین صلح نامید، چرا که در این ماه فاصله ها کم شده و قلب های مومنان به هم نزدیک تر می شود.
رییس پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه رمضان یاد آور نیاکان ما است، اظهار امیدواری کرد این همایش مقدمه ای برای معرفی جایگاه برجسته رمضان در شکل بخشی به هویت ایرانیان باشد.
دبیر اجرایی همایش ملی رمضان در آیینه اقوام ایرانی، تنوع فرهنگی و وحدت معنوی نیز اظهار امیدواری کرد برگزاری این همایش فرصتی برای دستیابی به دستاوردهای آینده در مقوله فرهنگ و مفاهیم مربوط به آن باشد.
محمد حیدری افزود: دبیرخانه دایمی میراث مشترک اقوام ایرانی مجموعه ای نو پاست که با همکاری بخش خصوصی شکل گرفته و افتخار می کند در برگزاری همایش ها پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری را یاری رساند.
در ادامه این همایش، معاون پژوهشی و مدیریت تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اظهار کرد: آنچه که در ادبیات دینی در مورد روزه داری مطرح شده بعد تربیتی روزه بوده نه بعد تکلیفی آن که به سختی انداختن انسان است.
حجت الاسلام سید سجاد علم الهدی افزود: در نظر قرآن روزه داری برای این است که انسان نفسش را قوی ساخته تا در برابر هوا و هوس بتواند ایستادگی کند.
وی، رمضان و روزه داری را جزئی از فرهنگ ایرانی دانست و ابراز امیدواری کرد که با برگزاری این همایش این پیام نیز منتقل شود که روزه داری در ماه رمضان ربطی به حکومت و نظام حاکم ندارد و قسمتی از فرهنگ ایران است که در میان اقوام مختلف ایرانی هر یک به نحوی خاص برگزار می شود.
رییس مرکز پژوهش و سنجش افکار سازمان صدا و سیما نیز دیگر سخنران این همایش بود که با بیان نکاتی از بعد اجتماعی روزه داری در ماه مبارک رمضان افزود: در ایران بر خلاف اروپا، تکثر اقوام باعث جدایی ملت از یکدیگر نشده و مخل وحدت مردم نیست.
جعفر عبدالملکی با اشاره به آیین های مختلف برگزاری ماه رمضان تصریح کرد که برای پاسداشت، حفظ و ریشه دار کردن این ارزش با آیین های مختلفی مواجه هستیم که هر یک به طریقی این فریضه الهی را پاس نگه می دارند.
عبدالملکی با بیان اینکه همواره آسیب ماشینی شدن جوامع آیین های مختلف را تهدید می کند افزود: در این شرایط همیشه روابط عاطفی به مباحث نوین تبدیل می شود.
رییس مرکز پژوهش و سنجش افکار سازمان صدا و سیما ادامه داد: دستگاه های دولتی باید با همکاری هم افزا مانع از آسیب دیدن آیین های فرهنگی شوند .
بر اساس گزارش پژوهشگاه میراث فرهنگی، رییس موزه ملی قرآن نیز گفت: از نظر عناصر و اجزا تمامی موقعیت های زمانی و مکانی یکسان هستند اما اینکه چرا یک ماه از سال، اینگونه از اهمیت فوق العاده ای برخوردار می شود و از سوی خداوند برتر اعلام می شود قطعا دلایل محکمی دارد.
حجت الاسلام فخرالدین صابری افزود: نزول قرآن، ماه میهمانی خدا، تعیین سرنوشت یکساله انسانها، نزول ملائکه به زمین را دلایلی عنوان کرد که این ماه را برتراز سایر ماه های سال کرده است.
وی با اشاره به اموری از جمله صدقه دادن، احترام به بزرگترها، مهربانی با کودکان، اطعام یتیمان و تلاوت قرآن که از سوی پیامبر (ص) در این ماه بر آنها تأکید شده است، افزود: روزه گرفتن تمرین تقویت اراده است برای اینکه بتوانیم 11 ماه دیگر سال را بر هوای نفس خویش غلبه کنیم.
در ادامه برگزاری همایش رمضان در آیینه اقوام ایرانی، تنوع فرهنگی و وحدت معنوی پیام حجت الاسلام سیدحسین شاهمرادی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و سیدمحمد بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری قرائت و با رونمایی از 3 عنوان کتاب ارایه شده در این همایش، از پژوهشگر حوزه فرهنگ عامه سید احمد وکیلیان با اهدای لوح تقدیر و هدیه قدردانی شد.
سیداحمد وکیلیان گفت: ایرانیان شاید بزرگترین و پایدارترین اقوامی هستند که به اسلام گرویده اند و کارهای موثری در گسترش فرهنگ اسلامی انجام داده اند.
وی با اشاره به اینکه از کودکی شیفته رمضان بوده است افزود: این امر سبب شده نگارش کتاب رمضان در فرهنگ مردم به عنوان اولین کار من در این حوزه به چاپ برسد.
وکیلیان با اشاره به برخی از آداب و آیین های ماه رمضان تصریح کرد :خواست من این است که تمامی فرهنگ دوستان با نگاهی به گذشته این موضوع را مد نظر قرار دهند که گذشتگان و بزرگان ما چگونه در این سرزمین می زیسته و چگونه از این فرهنگ غنی پاسبانی می کرده اند.
فراهنگ**7537**1569



13/04/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن