تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عالم باشى یا جاهل ، خاموشى را برگزین تا بردبار به شمار آیى . زیرا خاموشى نزد دانا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804628482




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ویروس سرخک در یک قدمی مرزهای جنوبی شرقی ایران قربانی می گیرد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: ویروس "سرخک" در یک قدمی مرزهای جنوبی شرقی ایران قربانی می گیرد اسلام آباد - ایرنا - رسانه های پاکستان امروز (شنبه) گزارش دادند تشدید شیوع بیماری واگیر و خطرناک سرخک در غربی ترین مناطق ایالت بلوچستان در منطقه "ماشکیل" یکی از نزدیک ترین نقاط به مرز ایران، باعث جان باختن دست کم سه نفر از اعضای یک خانواده شامل یک زن و دو کودک شده است.


تنها در ژانویه سال 2013 (دی 91)، افزایش شیوع بیماری سرخک در میان کودکان پاکستان در شهرها و مناطق مختلف ایالت بلوچستان و سند (جنوب غربی و جنوب این کشور) منجر به جان باختن 210 کودک شد و بعد از این تراژدی، سازمان جهانی بهداشت اقداماتی برای اجرای طرح واکسیناسیون سرخک در مناطق انجام داد؛ طرحی که گویا بخوبی اجرا نشده است و نشانه هایی مرگبار از تشدید دوباره شیوع سرخک و در مناطقی از بلوچستان دیده می شود.
با وجود این که طرح واکسیناسیون سرخک در ایالت های پاکستان در سال های اخیر ادامه داشته است، پزشکان پاکستانی دلیل شیوع این بیماری را عدم اجرای دقیق این طرح عنوان می کنند.
به عقیده کارشناسان بهداشتی، چندین عامل از جمله ناکافی بودن واکسیناسیون، مراجعه نکردن خانواده ها به مراکز درمانی برای درمان فرزندشان ، رعایت نکردن مسایل بهداشتی و استفاده از آب شرب آلوده از موارد عمده افزایش تعداد بیماران در سنین پایین و فوت بسیاری از مبتلایان به بیماری سرخک است.
سرخک، بیماری واگیر است که بیشتر در دوران کودکی، افراد را تهدید می کند و درصورت اجرای دقیق و صحیح واکسیناسیون، می توان مانع از شیوع این بیماری براساس آمار چند سال اخیر، درحال حاضر در جهان سالیانه 30 میلیون نفربه این بیماری مبتلا می شوند که 880 هزار نفر آنها نمی توانند از بند این بیماری جان سالم بدر ببرند.
این بیماری یکی از پنج علت عمده مرگ و میر در کودکان است ضمن اینکه برای بزرگسالان نیز می تواند خطر آفرین باشد.
** زنگ خطر انتقال بیماری های واگیر از پاکستان به ایران
وزارت بهداشت و درمان پاکستان به تازگی اعلام کرده است که 84 درصد کودکان در ایالت بلوچستان این کشور هیچ نوع واکسنی دریافت نمی کنند؛ خبری که می تواند زنگ خطری برای احتمال انتقال بیماری های واگیر به خاک ایران باشد.
براساس گزارش مرکز عملیات اورژانس وزارت بهداشت پاکستان، از هر 100 کودک پاکستانی در ایالت بلوچستان این کشور، تنها 16 نفر آنها بطور کامل در برابر بیماری های مختلف از جمله فلج اطفال، آبله مرغان، سرخک و هپاتیت واکسینه می شوند. بلوچستان محروم ترین ایالت پاکستان، نزدیک به یک هزار کیلومتر مرز مشترک با ایران دارد و با توجه به تردد اتباع پاکستانی از گذرگاه های مختلف مرزی و همچنین برخی ترددهای غیرقانونی، به رغم تمام مراقبت های پزشکی و بهداشتی که از سوی ایران انجام می شود، احتمال انتقال ویروس بیماری های مسری خطرناک از پاکستان به داخل ایران وجود دارد.
یکی از مسوولان بخش بهداشت ایالت بلوچستان که خواسته نامش ذکر نشود، در مصاحبه با روزنامه داون پاکستان گفته است: بسیاری از مراکز واکسیناسیون در ایالت بلوچستان غیرفعال هستند. هرسال تعداد زیادی از کودکان در این ایالت به بیماری هایی نظیر سرخک، آبله مرغان، فلج اطفال و هپاتیت مبتلا می شوند. این بیماری ها سالانه موجب دهها کودک در بلوچستان می شود.
در سال های اخیر، منحنی میزان ابتلا به فلج اطفال در پاکستان روند صعودی داشته است. سطح پایین سواد و آگاهی مردم در بسیاری از مناطق پاکستان به ویژه ایالت بلوچستان، تاثیر منفی تبلیغات گروه های افراطی علیه استفاده از روش های علمی و پزشکی برای پیش گیری از بیماری ها و همچنین خطر حملات تروریستی به گروه های واکسیناسیون، از عمده ترین دلایل ضعف فعالیت های واکسیناسیون در این کشور است.
پاکستان، افغانستان و نیجریه تنها کشورهایی هستند که تاکنون نتوانسته اند تا کنون بیماری فلج اطفال را ریشه کن کنند.
ویروس بیماری فلج اطفال از حدود 15 سال پیش در ایران ریشه کن شده است.

** ضرورت استفاده از تجربه و همکاری ایران
خانم دکتر سائره افضل ترار وزیر بهداشت پاکستان در خرداد ماه سال جاری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به شیوع بیماری مسری فلج اطفال در کشورش به عنوان یکی از مشکلات بزرگ این کشور، اعلام کرد که تجربه و توانمندی ایران می تواند کمک قابل توجهی برای ریشه کن ساختن این بیماری در پاکستان باشد.
این مقام پاکستانی گفت: ایران نه تنها تجربه ارزشمندی در زمینه ریشه کن ساختن بیماری فلج اطفال دارد و در سال های گذشته توانسته است این بیماری را بطور کامل از بین ببرد بنابراین تجربه های ایران می تواند برای پاکستان و همچنین برای افغانستان مفید باشد.
این مقام پاکستان اظهار داشت: ایران نه تنها توانسته فلج اطفال را ریشه کن کند، بلکه توانسته یک نظام جامع سلامت و بهداشت برای خود ایجاد کند.
وی همچنین اظهار داشت که طرف ایرانی پیشنهاد کرده است تا با استقرار در دو طرف مرز مشترک ایران و پاکستان، اقدامات لازم را برای مقابله با خطر احتمال انتقال بیماری هایی نظیر فلج اطفال، سرخک، وبا و دیگر بیماری های مسری را انجام دهد که البته این کار نیاز به هماهنگی دستگاه های ذیربط از جمله وزارت خارجه دارد و ما موضوع را به آنها منتقل خواهیم کرد.
وزیر بهداشت پاکستان همکاری در زمینه تولید دارو را یکی دیگر از ظرفیت های توسعه همکاری میان کشورش با جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: ایران توانمندی خوبی در تولید انواع واکسن از جمله واکسن خوراکی فلج اطفال دارد و می تواند کمک خوبی برای رفع نیازهای پاکستان باشد ضمن اینکه ایران نیز می تواند از تجربیات و توانمندی های پاکستان در زمینه تولید دارو بهره مند شود.
آساق**274**1723



13/04/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 297]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن