تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):دانايى سرآمد همه خوبى‏ها و نادانى سرآمد همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804409845




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توافق هسته اي و احتمال وقوع جنگ قيمتي نفت


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۲ تير ۱۳۹۴ (۹:۴۶ق.ظ)
توافق هسته اي و احتمال وقوع جنگ قيمتي نفت موج - گروه اقتصاد سياسي
پنج عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل و آلمان (٥+١) و ايران پايه هاي اساسي توافق احتمالي را بنا کرده اند و دو طرف در حال نهايي کردن خواسته هاي خود در متن توافق هستند. ايران در صدد است تا با توافق احتمالي سهميه فروش نفت خود را بدست گيرد و اين در حالي است که عربستان سعودي قصد ندارد از ميزان فروش خود هرچند به قيمت پايين کم کند. ايران تا پيش از افزايش تحريم‌هاي غير قانوني غرب، به طور متوسط روزانه ۲ تا ۲.۲ ميليون بشکه نفت خام به بازارهاي جهاني صادر مي کرد اما با شدت گرفتن محدوديت هاي بين المللي حجم صادرات نفت خام ايران تا محدوده يک ميليون بشکه در روز کاهش يافته است.
در اين ميان از همان ابتدا به نظر مي رسيد که رئيس دولت يازدهم، بيژن زنگنه را براي رونق دادن به صنعت نفت کشور در دوران پس از رفع تحريم هاي هسته اي انتخاب کرده بود. به عبارتي ديگر زنگنه به اين دليل در اين پست قرار گرفت که به طور گسترده به عنوان مرد نفتي ارشد ايران محسوب مي شود و با توجه به اين که صادرات نفت و گسترش بخش گاز طبيعي، تکيه گاه اصلي اقتصاد ايران است، مديريت وي در چنين زماني اهميت مي يابد.
اگرچه وي معتقد است ايران با لغو تحريم و افزايش صادرات نفت خود به هيچ وجه جنگ کاهش قيمت نفت را در بازار در دستور کار قرار نداده و با تغيير بازاريابي، سياست افزايش و ارتقاي امنيت براي تقاضاي نفت خام را در بلندمدت مد نظر دارد اما بايد گفت ازآنجا که ايران در اجلاس 167 اوپک به همه اعضا اعلام کرده بود که با عزم جدي در صدد بدست گرفتن سهميه خود است و از سويي ديگر تداوم سياست هاي نفتي عربستان مبني بر عرضه حداکثري نفت به بازار، به نظر مي رسد بخش مهمي از تحولات نفت در آينده نزديک به تشديد رقابت براي فروش اين کالاي استراتژيک باشد.
در تاييد احتمال فوق، موسسه کرديت سوئيس، طي گزارشي آورده است که ايران انتظار فروش نفت خام خود را با قيمت بيش از ٦٠ دلار براي هر بشکه ندارد و حتي براي قيمت هاي پايين تر نيز آمادگي دارد.
موسسه کرديت درحالي از اشتياق ايران براي عرضه نفت ارزان مي گويد که ايران مدتي است سياست خام فروشي را مردود اعلام کرده و تلاش دارد تا توليد ناخالص داخلي را غيرنفتي کند.
فريدون فشارکي، مدير موسسه مشاوره جهاني نفت و گاز فکتس گلوبال انرژي در اين خصوص مي گويد که ايران واقعيت هاي جديد امروز بازار نفت را درک مي کند و بعيد به نظر مي رسد خود را درگير يک جنگ قيمتي که برنده اي نخواهد داشت، کند.
در اين ميان رويکردها در مورد افزايش عرضه نفت با هدف کسب سهميه سابق در مجلس شوراي اسلامي يکسان نيست.
احمد سجادي عضو ديگر کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامثي معتقد است علي رغم اينکه به ما گفته شده که ايران قصد فروش دوبرابري نفت را دارد اما به هيچ وجه در کميسيون انرژي راضي به اين کار نيستيم که نفت را با قيمت ارزان عرضه کنيم و اين ديدگاه اکثريت مجلس است. الويت بايد برحفظ منابع داخلي باشد. اگرچه بحث لزوم توليد و برداشت فراوان از ميادين مشترک با موضوع حفظ منابع داخلي نفت و گاز متفاوت است.
اما برخي ديگر از اعضاي اين کميسيون چنين نظري ندارند. آنها يا عرضه نفت ايران روي قيمت ها چندان تاثيرگذار نيست و يا معتقدند برداشت و عرضه زياد اگر از ميادين مشترک باشد به نفع ايران خواهد بود.
موسي احمدي عضو کميسيون انرژي مجلس در همين رابطه مي گويد: تعيين کننده قيمت نفت تنها اعضاي اوپک نيستند و افراد و شرکت هاي خارج از اوپک هم بر آن اثرگذار هستند. با اين حال عربستان به کمک برخي اعضا، متاثر از اوضاع سياسي منطقه در قيمت نفت تاثير بسزايي دارد و به نظر نمي رسد ورود ايران به بازار نفت بتواند تاثير زيادي بر قيمت آن بگذارد به طوري که جنگ قيمتي راه بيفتد.
اميرعباس سلطاني عضو ديگر کميسيون انرژي نيز مي گويد: در بحث فروش و صادرات نفت بايد به اين مسئله توجه داشت که ميادين مشترک نفتي ايران چندين سال است که در حال غارت شدن از سوي همسايگان هستند و اين درحالي است که ما هنوز در برداشت و عرضه نفت و گاز دچار مشکلاتي هستيم و صرفا نظاره گريم. از نظر من توليد وفروش منابع نفتي از ميادين مشترکي که با عراق، عربستان و قطر داريم ضرورت انکارناپذير است.
ازآنجاکه نفت ايران بايد وارد يک بازار اشباع‌شده شود، ايران مجبور است براي فروش نفت خود تخفيف ارائه دهد تا آن‌ها را به انعقاد قراردادهاي بلندمدت‌تر براي خريد نفت ايران ترغيب کند. چنين چيزي رقابت کشورهاي توليدکننده نفت براي سهم بازار را افزايش خواهد داد و حتي ممکن است عربستان سعودي در پاسخ به آن سياست تهاجمي‌تري در پيش بگيرد. جنگ قيمتي نفت بر خلاف تمايل ايران، تحولي است که ممکن است حداقل در کوتاه مدت بعد از توافق هسته اي بازار را با شوک جديدي مواجه کند.

محمد قربانپور شيخاني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن