محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845182476
صلح امام حسن (ع)
واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:
صلح امام حسن (ع)
مرتضی اشراقی
روز نو : در ابتدا لازم می دانم خدمت خوانندگان محترم عرض نمایم که این نوشتار، چکیده و تلخیص پژوهش حقیر در رابطه با صلح امام حسن (ع) است که اصل پژوهش به دلیل مطوّل بودن، قابل ارائه در رسانه ها نبوده، فلذا بصورت اجمال و بسیار مختصر و با قلمی روان و ساده تنظیم شده است تا تقدیم به شما عزیزان نمایم؛ باشد که خداوند توفیق نشر اصل پژوهش را عطا فرماید.برخی از نویسندگان اهل سنت بر این باورند که امام حسن (ع) هر چند پس از شهادت پدر بزرگوارشان، امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) خلافت را پذیرفتند، قصد داشتند با معاویه صلح نمایند و خلافت را به او بسپارند اما چون نمیتوانستند بدون برنامهریزی دست به این کار بزنند، طی برنامهای چند ماهه این کار را انجام دادند. دلیلی که آنان برای این تصمیم امام حسن(ع) ذکر میکنند این است که ایشان از طرف پیامبر (ص) برای انجام این کار مأموریت داشتند.در مقابل، امامیه بر این نظرند که امام حسن(ع) هیچگاه قصد نداشتند که با میل و رغبت امر خلافت را به معاویه بسپارند و اتفاقاً تلاش کردند که در برابر زیادهخواهی معاویه بایستند اما شرایط به گونهای رقم خورد که ایشان مجبور شدند با معاویه صلح کنند و خلافت را به او بسپارند. یعنی در واقع صلح امام حسن(ع) یک برایند بوده است و نه یک فرایند.فرایند بدین معنا است که امام حسن (ع) از ابتدا تمایل داشتند با معاویه صلح نمایند ولی این امر به یکباره نمیتوانست محقق شود و امام حسن (ع) خودشان شرایطی را پدید آوردند تا این خواسته خود را عملی کنند.اما برایند به این معنا است که صلح با معاویه خواسته اولیه امام حسن (ع) نبوده است. بلکه امام به دلایلی متعدد وظیفه شرعی خود را جنگ با معاویه میدانستند اما شرایط به گونهای رقم خورد که ایشان ناگزیر شدند به صلح با معاویه تن در دهند.شواهد تاریخی، فرضیه ما (برایند) را اثبات میکند.ما برای تبیین این امر، مقاطع تاریخی مرتبط با بحث را به چند مرحله تقسیم میکنیم؛مرحله اول: اعلام وفاداری مردمپس از شهادت امیر مؤمنان علی(ع)، به صورت عمومی با امام حسن(ع) بيعت شد و ایشان خليفۀ مسلمانان گشت.در چنین شرایطی از شام خبر رسید که مردم آن سرزمین با معاویه بیعت کردهاند. این اقدام در واقع نوعی خروج علیه حکومت مرکزی تلقی میشد. مردم کوفه نزد امام حسن(ع) آمدند و از ایشان خواستند تا سپاهی برای نبرد با معاویه تشکیل دهند. ایشان هم پيشنهادشان را پذيرفت و قيس بن سعد بن عباده را به عنوان فرماندۀ لشكر دوازدههزار نفري خويش تعیین نمود و وی عازم شام گرديد».این گزارش البته نشان میدهد که امام حسن (ع) خودشان در آغاز مردم را به جنگ با معاویه دعوت نکردند. شاید دلیل این امر این باشد که امام از مردم کوفه مطمئن نبودند اما وقتی خودشان پیشنهاد دادند؛ حجت نیز بر امام تمام شد و پا در میدان نبرد گذاشتند.مرحلۀ دوم: تلاش براي ترور امام حسنابن سعد در الطبقات مینویسد: «پس از شهادت علي، فرزندش حسن بر مسند خلافت نشست و در همان ابتداي خلافتش در حالي كه در نماز ايستاده بود، شخصي، بر وي حملهور شد و با خنجري كه در دست داشت، او را زخمي نمود... و به همين خاطر حسن بن علي ماهها در بستر بيماري به سر برد و سرانجام زخمش بهبود يافت.»حادثه ترور امام حسن (ع) هرچند از عزم امام برای نبرد با معاویه نکاست امابخوبی نشانگر این واقعیت بود که خط نفاق در میان مردم کوفه وجود دارد.مرحلۀ سوم: اعزام سپاهامام حسن(ع) با لشكري از اهل عراق، از كوفه عازم مدائن شد و قیس بن سعد بن عباده را به فرماندهی پیشآهنگان لشکرش گماشت. انتخاب قیس به عنوان فرمانده سپاه بخوبی گویای این مطلب است که امام حسن(ع) خود را برای نبردی بزرگ آماده کرده بود. چراکه قیس بنا بر گزارشهای تاریخی فردی بود جنگنده و دارای تدبیر و علاوه بر این، قیس افرادی را برای خود انتخاب کرده بود که عهد بسته بودند كه تا پاي جان ايستادگي كنند. این نکته مورد تأیید عمروعاص نیز قرار گرفته است. چراکه بخاري با سلسله سند خود از عمرو بن عاص نقل میکند که وی پس از دیدن سپاه امام حسن(ع) به معاویه ميگويد: «گردانها و لشكريان (حسن) را به گونهاي يافتم كه تا بر رقباي خويش پيروز نشوند، دستبردار نیستند».مرحلۀ چهارم: آشوب در سپاه امام حسنهر چند نیروهای قیس، افراد پا در رکابی بودند، اما در سپاه امام حسن(ع) افرادی نیز حضور داشتند که تمایل به جنگ نداشتند و در واقع ستون پنجم سپاه معاویه بودند. این افراد دست به تحرکاتی نیز میزدند. مثلاً مختار بن ابوعبيد بن مسعود نزد عموی خود، سعد بن مسعود حاکم مدائن در زمان حضرت امیر المؤمنین، آمد و به وی پیشنهاد داد که در ازای تحویل امام حسن(ع) به معاویه به ثروت و قدرت برسد. سعد نیز در پاسخش گفت:: «لعنت و نفرين خداوند بر تو باد. آيا ميخواهي من به نوۀ رسولخدا (ص) يورش ببرم و او را دستگير كنم؟ براستي كه تو، آدم پست و فرومايهاي هستي!»به نظر میرسد اینگونه تحرکات در سپاه امام هنوز آنچنان گسترده نشده بود که امام حسن(ع) تصمیم به صلح با معاویه بگیرند و شاهدش این است که نخستین بار پیشنهاد صلح از سوی معاویه مطرح گردید که در مرحله بعد به آن میپردازیم.مرحلۀ پنجم: واکنش معاویه به جنگامام حسن(ع) با وجود همه این مشکلات سپاه خود را برای نبرد با معاویه سامان داد و در مقابل معاويه جبهه گرفت؛ سپاهی که هر چند در آن نیروهای آماده برای نبرد نیز حضور داشت اما بواسطه فعالیت ستون پنجم دشمن دچار تشتت و بحران شده بود و علاقهای نیز به نبرد نداشت. با این حال بنا به نقل بخاری، عمرو بن عاص با ديدن لشگريان امام حسن(ع) خطاب به معاويه گفت: «اين، سپاه سپاهي است كه تا طرف مقابلش را از پاي در نياورد، عقبنشيني نخواهد كرد.» معاويه گفت: «اي عمرو! اگر اينها، مردان و امرای سپاه مرا بکشند، تكليف من در قبال مردم و زنان و فرزندان و ضعفاي آنان چه خواهد بود؟» سپس معاويه دو نفر را نزد امام حسن(ع) فرستاد تا با وي سخن گويند و از وي درخواست صلح نمايند. در ضمن معاويه به آندو دستور داد كه اموالي را به ایشان پيشنهاد كنند و هر چه خواست به او بدهند.نمایندگان معاویه در اردوگاه امام حسن(ع) حضور یافتند. هر دو سپاه منتظر نتیجه این جلسه بودند؛ نمایندگان معاویه طبق دستور معاویه رفتار کردند. آنان به امام حسن(ع) گفتند: معاويه از تو درخواست صلح كرده و در قبال آن، چنين و چنان خواهد كرد. حسن(ع) گفت: چه كسي ضمانت خواهد كرد كه معاويه به پیمانش وفا کند؟ گفتند: ما، ضمانت ميكنيم. امام حسن(ع) در مورد اموال پیشنهادی معاویه نیز فرمودند: «ما فرزندان عبدالمطلب پيش از اين نيز چنين مالهايي را تجربه كردهايم.» و بدین ترتیب بی نیازی خود را نشان دادند.»این نقل بخوبی نشان میدهد که سپاه امام(ع) علیرغم تمام اختلافات داخلی، در نظر معاویه و عمرو بن عاص سپاهی قدرتمند جلوه نموده است و معاویه بیم این را داشت که در صورت نبرد با امام(ع) حتی اگر بتواند به شام بازگردد دچار بحرانهای داخلی گسترده ناشی از جنگ خواهد شد و نخواهد توانست در برابر این بحرانها مقاومت نماید و بنابراین ترجیح داد با پرداخت پول به امام حسن(ع) ایشان را راضی نماید که دست از جنگ بردارند. البته امام در برابر پیشنهاد مالی معاویه خود را غنی دانستند و ادعای صلح طلبی معاویه را زیر سوال بردند. در این گفتوگو که به نظر میرسد نخستین گفتوگو بین دو سپاه در مورد صلح است نامی از واگذاری خلافت به معاویه برده نشده است بلکه آنچه خواسته معاویه است صرفاً ترک مخاصمه است و این بدین معنا است که امام حسن(ع) سپاه خود را به کوفه برگرداند تا اجازه دهد که شام همچنان در اختیار معاویه باشد و بس. این سند بر چیزی بیش از این دلالت ندارد اما اتفاقات بعدی به گونه ای دیگر رقم خواهد خورد.مرحلۀ ششم: اقدامي ديگر براي ترور امام حسن (ع)پس از انجام این مذاكره، امام حسن(ع) بالای منبر رفت و آنچه را ميان وي و نمایندگان معاويه گذشته بود، با عموم مردم در میان نهاد و از آنان خواست تابع تصمیمات ایشان باشند که ناگهان عدهاي از همراهان نظامي او، به سويش یورش بردند تا وي را به قتل برسانند.امام از این حادثه جان سالم به در بردند و به خیمه خود رفتند اما ديري نپاييد كه عدۀ زيادي به خيمۀ حسن بن علي(ع) حمله بردند و به تاراج آن پرداختند؛ چنانکه فرش زیر پای حسن(ع) را كشيدند و فردی به سوی حسن بن علي(ع) رفت و رداي آن بزرگوار را كه به دور گردنش پيچيده شده بود، به شدت گرفت و كشيد...و یکی دیگر از خوارج در «ساباط» (كه در كنارۀ غربي دجله قرار دارد)، تا امام حسن را دید از مركبش فرود آمد و خطاب به ایشان گفت: «اي حسن! آيا تو نيز همچون پدرت مشرك شدهاي؟ و سپس خنجری را كه در دست داشت، بر ران ایشان فرو كرد. امام حسن(ع) را پس از اين ماجرا به مدائن بردند… ایشان مدتی بستری بودند و پس از بهبودی در جمع فرماندهان سپاه خود از پیمان شکنی اهل کوفه گلایه کردند.مرحله هفتم: پذیرش صلح از سوی امام حسنرفتارهای کوفیان، امام حسن(ع) را به کاری وادار کرد که اصلاً بدان تمایل نداشت. امام (ع) نه تنها مجبور شد که به صلح با معاویه تن در دهد بلکه خلافت را نیز رها نماید چراکه ایشان دریافت که حتی در خود کوفه نیز از مقبولیت کافی برخوردار نیست. این واقعیت را گزاشهای تاریخی نیز تایید میکنند.ابندريد در المجتبي نقل میکند که امام حسن(ع) فرمود: «به خدا سوگند كه ترديد يا پشيماني، ما را از اهل شام منصرف نكرد؛ بلكه ما، با صبر و سلامت نفس، با آنها ميجنگیديم، اما ناگهان دشمني، جای دوستي را گرفت و بيتابی و بيصبری، جايگزين بردباری گرديد. ... اي مردم! معاويه پيشنهادي را مطرح كرده كه نه در آن عزت است و نه پيشنهادي عادلانه میباشد، اما اگر دوست داريد عزتمندانه وارد جنگ شويد، اين پيشنهاد را رد میكنيم؛ ولي اگر زندگي را دوست داريد و ميخواهيد زنده بمانيد، اين پيشنهاد نا عادلانه را میپذيريم». و چون مردم، اين پيشنهاد را پذيرفتند، صلح برقرار گرديد.در یک نقل تاریخی دیگر چنین آمده است که به امام حسن(ع) گفتند: چرا صلح نمودي؟ فرمود: « اهل كوفه را نيز مردمي (غیر قابل اعتماد) يافتم كه هر كس به آنها اعتماد كرده، شكست خورده است. كوفيان، مردمي هستند كه نه در خير و نیکی، و نه در شر و بدی، ارادهاي قاطع ندارند و آنقدر ميان آنان تفرقه و پراکندگی وجود دارد كه هيچيك از آنان با ديگري در رأي يا خواستهاي موافقت نميكند. »به هرحال از این بیانات تاریخی به خوبی میتوان به این نتیجه رسید که امام حسن(ع) از ابتدا برای صلح برنامه ریزی نکرده بودند بلکه شرایط به گونه ای پیش رفت که امام ناچار شدند به صلح با معاویه تن در دهند.نتیجه گیری:از مجموع آنچه گفتیم میتوانیم به این نتیجه برسیم که صلح امام حسن(ع) برآیند بوده است و نه فرآیند؛ اما برای تکمیل بحث نتیجه گیری این بحث را به مقریزی میسپاریم.وی در کتاب امتاع الاسماع خود میگوید: [اینکه حسن بن علی با معاویه صلح نمود به این خاطر بود که] او مردم را به جنگ با معاویه فراخواند و در این راه کوشش نمود و قیس بن سعد و عبدالله بن عباس را پیشاپیش فرستاد و خود نیز به دنبال آنان حرکت کرد و به اردوگاهش رفت اما یارانش به خاطر دنیاطلبی از او نافرمانی کردند و با او از در نیرنگ وارد شدند و با معاویه مکاتبه نمودند و دنیای خبیث را خواستار شدند و آنگاه به حسن یورش بردند و اثاثش را غارت کردند. حسن بن علی نیز وقتی دید که به جز تعدادی اندک کسی برای یاری حق نیست، ترسید که اگر با معاویه و سپاهش وارد جنگ شود همان تعداد اندک نیز از بین بروند بنابراین او نیز کار پدرش را انجام داد و اهل بیت خود را از نابودی نجات داد. حسن وقتی رفتار همراهیانش را دید که نشان میداد که آنان با او مخالفند و به دنیا گرایش دارند و از آخرت روی برگردانند و حق را نمیپذیرند بین خود و خدای خود چارهای جز صلح ندید.بنابراین با معاویه صلح نمود و از او در مورد امنیت برای مردم عهد گرفت.
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۶
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 340]
صفحات پیشنهادی
صلح امام حسن(ع) اساس اسلام را حفظ کرد
تراز حفظ اساس اسلام و تشیع با وجود بی وفایی مردم تنها به صلح بستگی داشت که حضرت این امر را پذیرفتند و در نهایت مظلومیت با معاویه صلح کردند تا اساس اسلام حفظ شود به گزارش تراز جایگاه امام حسن مجتبی ع بین صحابه به عنوان سبط اکبر رسول خدا ص و شخصیت والای ایشان در ابعاد مختلف سبشباهتهای صلحنامه امام حسن(ع) با مذاکرات هستهای
حجتالاسلام ملاکاظمی در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد شباهتهای صلحنامه امام حسن ع با مذاکرات هستهای به مناسبت پانزدهم رمضان سالروز ولادت امام حسن مجتبی ع ابعاد صلحنامه این حضرت با معاویه را بررسی کرده و با شرایط کنونی کشور در بحث مذاکرات هسته ای مورد مقایسه قرار میآیت الله مظاهری: عده ای نفهم و تندرو صلح امام حسن را زیر سئوال می برند/ ایده نابودی شیعه با صلح حسنی نقش بر آب
آیت الله مظاهری عده ای نفهم و تندرو صلح امام حسن را زیر سئوال می برند ایده نابودی شیعه با صلح حسنی نقش بر آب شدرئیس حوزه علمیه اصفهان گفت ایده شیطانی نابودی شیعه با صلح امام حسن علیه السلام نقش بر آب شد و این صلح باعث بقای اسلام شد به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان آیت الله الکتاب «حسن بن علی؛ امام مصلح» منتشر شد
کتاب حسن بن علی امام مصلح منتشر شد شناسهٔ خبر 2848279 - چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۳۴ دین و اندیشه > سایر کتاب حسن بن علی امام مصلح به همت انتشارات دلیل ما منتشر و روانه بازار نشر شد به گزارش خبرنگار مهر کتاب حسن بن علی امام مصلح زندگی نامه کامل امام حسن معضو مجلس خبرگان رهبری: امام حسن(ع) مصلحت اسلام را در صلح با معاویه دانستند
عضو مجلس خبرگان رهبری امام حسن ع مصلحت اسلام را در صلح با معاویه دانستندعضو مجلس خبرگان رهبری گفت امام حسن ع با توجه به شرایط زمان مصلحت را در سکوت و امضای قرارداد صلح با معاویه مشاهده کردند ولی امام حسین ع مصلحت را در انجام قیام و مقاومت تا پای جان دانستند حجتالاسلامحجتالاسلام والمسلمین رجبی: صلح امام حسن(ع) زمینه حفظ نیروهای مومن و مخلص را فراهم کرد
حجتالاسلام والمسلمین رجبی صلح امام حسن ع زمینه حفظ نیروهای مومن و مخلص را فراهم کردقائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره گفت امام حسن ع در شرایطی صلح را پذیرفت که کمترین فایده آن حفظ نیروهای مومن و مخلص بود که بعدها شهید شدند و خون پاکشان توانست رژیم اموی را منقرضمسئول نمایندگی ولی فقیه سپاه صاحبالامر (عج) قزوین: صلح امام حسن مجتبی (ع) امر به معروف و نهی از منکر است/شیوه
مسئول نمایندگی ولی فقیه سپاه صاحبالامر عج قزوین صلح امام حسن مجتبی ع امر به معروف و نهی از منکر است شیوههای امر به معروف و نهی از منکر را بلد نیستیممسئول نمایندگی ولی فقیه سپاه صاحبالامر عج استان قزوین گفت صلح امام حسن مجتبی ع امر به معروف و نهی از منکر است و اگر صلحنتیجه صلح امام حسن(ع) صیانت از شیعیان بود
محمدجواد مروجی طبسی در گفتگو با مهر نتیجه صلح امام حسن ع صیانت از شیعیان بود شناسهٔ خبر 2848439 - پنجشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۱ دین و اندیشه > اندیشمندان باید نام این صلح را صلح تحمیلی گذاشت نه صلح امام حسن ع این صلح یک پیروزی بود برای امام حسن مجتبی ع و نتیجه آن صیانت و حامام حسن(ع) با غلامی که از غذای خود به سگ می خورانید چه کرد؟/ شیوه امام برای نصیحت به کودکان
امام حسن ع با غلامی که از غذای خود به سگ می خورانید چه کرد شیوه امام برای نصیحت به کودکان فرهنگ > دین و اندیشه - نیمه ماه مبارک رمضان برابر با روزی است که اولین نوه پیامبر گرامی که درود خدا بر اوباد چشم بر این جهان گشود لطفا منتظر بمانید رفتار امام بشمه ای از اخلاق و فضائل امام حسن مجتبی(ع)
ولادت کریم اهلبیت مبارک باد شمه ای از اخلاق و فضائل امام حسن مجتبی ع چه کسی پای این حیوان را شکسته است غلام گفت من شکسته ام حضرت فرمود چرا چنین کردی گفت برای این که تو را ناراحت کنم امام با تبسّمی دلنشین فرمود ولی من در عوض تو را خشنود می کنم و غلام را آزاد کرآغاز بهره برداري از پروژه نورپردازي بلوار کشاورز همزمان با ميلاد امام حسن مجتبي (ع)
۳۱ خرداد ۱۳۹۴ ۱۲ ۲۰ب ظ معاون خدمات شهري شهرداري تهران خبر داد آغاز بهره برداري از پروژه نورپردازي بلوار کشاورز همزمان با ميلاد امام حسن مجتبي ع موج - معاون خدمات شهري شهرداري تهران گفت نورپردازي بلوار کشاورز به طول بيش از دو کيلومتر و با بيش از 1000 پروژکتور همزمان با ميلاددر میلادامام حسن مجتبی(ع) هیئت کجا برویم؟
در میلادامام حسن مجتبی ع هیئت کجا برویم شناسهٔ خبر 2849513 - چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۲۰ ۰۹ مجله مهر > دیگر رسانه ها عقیق نوشت برای جستجوی آسان تر هیئت یا مداح مورد نظر خود می توانید از کلیدهای Ctrl Fاستفاده نمایید هیئتسخنرانمناجات و مداحیمکان و زمانمرکز تهرانمسجد ارکحجت المدیرکل دادگستری استان زنجان خبر داد برگزاری جشن گلریزان همزمان با میلاد امام حسن (ع) در زنجان
مدیرکل دادگستری استان زنجان خبر دادبرگزاری جشن گلریزان همزمان با میلاد امام حسن ع در زنجانمدیرکل دادگستری استان زنجان گفت جشن گلریزان در هفته آینده و همزمان با میلاد امام حسن مجتبی ع در زنجان برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان جعفر گلمحمدی در سخنرانی پیش ادر روزهای 11 و 12 ماه مبارک رمضان صورت میگیرد برگزاری کنسرت دفنوازی در مدح امام حسن (ع) در اصفهان
در روزهای 11 و 12 ماه مبارک رمضان صورت میگیردبرگزاری کنسرت دفنوازی در مدح امام حسن ع در اصفهانمدیر هنرسرای خورشید شهرداری اصفهان گفت در روزهای 11 و 12 ماه مبارک رمضان کنسرت دفنوازی در مدح امام حسن ع با حضور بیش از 35 نفر از هنرمندان از سوی هنرسرای خورشید برگزار میشود محاعطای تسهیلات قرضالحسنه به 120 مددجوی کمیته امداد امام خمینی (ره)
شهرکرد اعطای تسهیلات قرضالحسنه به 120 مددجوی کمیته امداد امام خمینی ره از ابتدای سال جاری به 120 مددجوی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی ره در شهرستان فارسان تسهيلات قرض الحسنه پرداخت شد به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی کمیته امداد امامبازديد رايگان از موزه آستان مقدس حضرت معصومه (س) در روز ولادت امام حسن(ع)
۱۰ تير ۱۳۹۴ ۱۶ ۰ب ظ بازديد رايگان از موزه آستان مقدس حضرت معصومه س در روز ولادت امام حسن ع موج - قم - به مناسبت سالروز ولادت پر خير و برکت کريم اهل بيت حضرت امام حسن مجتبي ع بازديد از موزه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه س در اين روز رايگان است به گزارش خبرگزاري موج از قمبرپایی جشن ولادت امام حسن(ع) در 1637 امامزاده کشور
حجتالاسلام و المسلمین شرفخانی خبر داد برپایی جشن ولادت امام حسن ع در 1637 امامزاده کشور معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف گفت در امامزادگان و بقاع متبرکه مجری جشن ولادت امام حسن ع مراسم اطعام روزه داران با سفره های افطاری ساده برپا می شود به گزارش حوزه قرآن و عترت-
گوناگون
پربازدیدترینها