تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):روزه دارى (در حكم) دهانى است كه جز به خير سخن نگويد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826417650




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جوامع مسلمان هنوز عشق پروردگار را لمس نکرده اند


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: جوامع نوع سوم، جوامع ديني و اسلامي هستند. معتقد به خدا بوده و با خدا در ارتباط اند. از خدا و دين خدا سخن مي گویند ولي اكثريت نسبي ايمان و اعتقادشان ظاهري، اسمي و ضعيف بوده، در عمق جان شان فرو نرفته، عميق و معنادار نشده، به عشق پروردگار نرسيده، وادارنده و بازدارنده نگرديده و در نتيجه در وجود و هستي و در مسير زندگي دنيوي آن ها تحول ايجاد نكرده است.

به گزارش تراز ،طبيعتا وضع اين نوع جامعه از آن دو نوع اول يعني جوامع بي خدا بهتر نيست. از جوامع سكولاري نه از نظر ماده و زندگي دنيوي و نه از نظر معنوي زياد تفاوت نمي كند و بهتر نخواهد بود بلكه گاهي برتر هم مي باشد زيرا از آنجا رانده و از اين جا مانده هستند و در معرض بحران بي هويتي قرار دارند. نه سخت و محكم به دنيا مي چسبند كه دنيايشان را آباد كنند، پيش ببرند و پيشرفت كنند و نه محكم و استوار با عشق و ايمان عميق و تحول گرا و قدرت زا به خدا وصلند كه از او كمك و ياري بطلبند و نيرو بگيرند و با امر و فرمان خدا طبق دستورات ديني و اسلامي، امور دنيا و آخرت شان را تنظيم نمايند و هر دو را زيبا و آباد سازند. يعني نه زنگيِ زنگي اند و نه روميِ رومي. آواره اند از آنجا مانده از اين جا رانده اند، نه مادي اند به دنيا بچسبند و نه آنچنان معنوي كه به آخرت بچسبند و به تضاد و پارادوكس مبتلا مي شوند.بخش دوم گفتگوی خبرنگار سرویس "قرآن و معارف" با آیت الله دکتر هاشم هاشم زاده هریسی، عضو مجلس خبرگان رهبری و اندیشمند دینی را در تحلیل رابطه میان سه نوع جامعه و نیایش به ویژه ضرورت فهم عمیق دعا در جوامع اسلامی را می خوانید. شما رابطه میان فعال کردن محتوای ادعیه  با اصلاح فرهنگی در بدنه جامعه و فرهنگ عمومی را چطور ارزیابی می کنید؟ما در مورد دعاهاي مأثور، هم بايد سامان دهي فني و موضوعي نوين و هم تحقيقات و پ‍ژوهش هاي علمي بيشتر و جامع تر و هم كارهاي آموزشي و تربيتي و هم فعاليت هاي علمي و كاربردي مؤثر و اصولي انجام بدهيم و در توسعه و نهادينه كردن فرهنگ دعا در جامعه و ايجاد علقه، اشتياق و عشق به الله و نيايش در جامعه، سعي و تلاش فراوان كنيم تا جوانان و مردم مسلمان و جامعه اسلامي و الهي ما بهتر و بيشتر و در سطح وسيع تر از حقايق، دقايق، آموزه ها و معارف ظريف و دقيق و از مفاهيم و مضامين بلند و عاليه دعاهاي مأثور و از جواهر گرانبها و ذخاير عظيم نهفته در اين گنجينه مالامال از ثروت معنوي و فرهنگي استفاده كنند و برخوردار باشند و آن ها را در زندگي فردي و اجتماعي عملي و كاربردي كنند، آن وقت است كه جامعه ما اسلامي، توحيدي و عرفاني و الهي و جامعه عشق به الله خواهد بود.البته هر نوع دعا، هم دعاهاي انشايي كه ساده و همگاني است و هم دعاهاي مأثور هر دو بايد در عرض هم مورد تبليغ، ترويج و تبيين فرهنگسازان دعا و مورد توجه داعيان و بندگان با ايمان خدا باشد و در جامعه در سطح عموم مخصوصا جوانان فرهنگ سازي شود كه متولي اصلي آن حوزه هاي علميه،  ‌روحانيت، مساجد،  منابر و رسانه هاي عمومي مخصوصا صدا و سيما است كه متأسفانه توجه درخور و شایسته اي مبذول نمي شود و تحت الشعاع مسايل جنبي و معركه گيري هاي گروهي و سياسي و قرباني تندروي ها و افراط و گرايش هاي سياست بازان مي گردد زيرا اين گونه مسايل كاذب، اذهان عمومي را به خود مشغول ساخته و فضاي جامعه را بيش از حد اشغال نموده و مسايل اصلي را به حاشيه رانده و مغفول ساخته است.  یکی از بحران های معناییِ دنیای معاصر، دور افتادن انسان از آسمان و بریدن شاهراه های متصل به سپهر ملکوت است. این بحران دنیای مدرن که ناشی از معنازدایی و دین زدایی است امروز حتی در جوامع اسلامی از جمله در کشور ما هم دیده می شود که بسیاری از ما آن ارتباط وثیق با دعا را نداریم. چرا دعا از متن زندگی ما به امری حاشیه ای بدل شده است و به امری موسمی یا نهایتا در گرفتاری های مادی جلوه گری می کند؟جوامع بشري كه در جهان امروز زندگي مي كنند سه گروه اند؛ يكي جوامع بي خدايي و مادي محض، دومي سکولاري كه به خداوند و آفريدگار جهان به ظاهر معتقدند ولي خدا را عملا از زندگي دنيوي خود حذف و منها كرده و به توان و قدرت خود و عوامل مادي تكيه زده اند. اين دو جامعه هر دو ارتباط شان را از خدا و از آسمان و ملكوت اعلا بريده اند. اولي هم اعتقادي و هم عملي، دومي نيز در مقام عمل از خدا بريده، كار و ارتباطي با خداوند ندارد، فقط به دنيا و ماديات چسبيده اند و به پيشرفت هاي مادي مي انديشند. تفاوت زيادي با هم ندارند و يكي هستند.اما جوامع نوع سوم، جوامع ديني و اسلامي هستند. معتقد به خدا بوده و با خدا در ارتباط اند. از خدا و دين خدا سخن مي گویند ولي اكثريت نسبي ايمان و اعتقادشان ظاهري، اسمي و ضعيف بوده، در عمق جان شان فرو نرفته، عميق و معنادار نشده، به عشق پروردگار نرسيده، وادارنده و بازدارنده نگرديده و در نتيجه در وجود و هستي و در مسير زندگي دنيوي آن ها تحول ايجاد نكرده است. طبيعتا وضع اين نوع جامعه از آن دو نوع اول يعني جوامع بي خدا بهتر نيست. از جوامع سكولاري نه از نظر ماده و زندگي دنيوي و نه از نظر معنوي زياد تفاوت نمي كند و بهتر نخواهد بود بلكه گاهي برتر هم مي باشد زيرا از آنجا رانده و از اين جا مانده هستند و در معرض بحران بي هويتي قرار دارند. نه سخت و محكم به دنيا مي چسبند كه دنيايشان را آباد كنند، پيش ببرند و پيشرفت كنند و نه محكم و استوار با عشق و ايمان عميق و تحول گرا و قدرت زا به خدا وصلند كه از او كمك و ياري بطلبند و نيرو بگيرند و با امر و فرمان خدا طبق دستورات ديني و اسلامي، امور دنيا و آخرت شان را تنظيم نمايند و هر دو را زيبا و آباد سازند. يعني نه زنگيِ زنگي اند و نه روميِ رومي. آواره اند از آنجا مانده از اين جا رانده اند، نه مادي اند به دنيا بچسبند و نه آنچنان معنوي كه به آخرت بچسبند و به تضاد و پارادوكس مبتلا مي شوند.البته در چنين جوامع ديني، انسان هاي وارسته با هويت ديني، عاشق خدا و متصل به جهان معنا و ملكوت نيز يافت مي شوند ولي با يك يا چند گل بهار نمي شود و گلستان تشكيل نمي يابد. آثار، ‌بركات،‌ زيبايي ها و دعاهاي آنان تا حدي در اين جوامع اثرگذار است اما تأثير كلي، كامل، اساسي و غايي نمي تواند داشته باشد زيرا گناهان، آلودگي ها، زشتي ها و ناهنجاري ها به نيكي ها، زيبايي ها و هنجارها غلبه داشته و آن ها را تحت شعاع خود قرار داده، از بركات و آثار نيك آن ها مي كاهد. حتي گاهي برخي از مدعيان دين و اصول به نام دين بيشتر شلوغ  مي كنند و چهره جامعه آسيب مي بيند و از دين كاريكاتور زشتي مي سازند كه گاهي به وسيله دشمنان دين اين كاريكاتورها ترسيم و ارائه مي شود. حكومت ديني و جامعه اسلامي ما نيز از اين قاعده مستثنا نيست و به اين آفت تا حدي مبتلا است. چنانچه در سؤال تان آمده دعا و معنويت را به حاشيه رانده است و مسأله دعا در جامعه اسلامي ما اختصاصي و انحصاري شده و عموميت پيدا نكرده و همگاني نشده است. بدين جهت مسئوليت حاكمان و حكومت ديني، روحانيت،‌ دينداران حقيقي و حاميان واقعي دين در حكومت و جامعه اسلامي ما و در همه جوامع ديني بسيار سنگين است!!!





زمانبندی انتشار: 10 تير 1394 - 12:48





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن