تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803346280




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد کارگاه سرامیک سازی عبادی نطنز از کوره تا کورراه مشکلات


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
کارگاه سرامیک سازی عبادی نطنز از کوره تا کورراه مشکلات
کارگاه سرامیک سازی عبادی نطنز در گذر تاریخ با مشکلاتی مواجه شده که عنایت مسئولان می‌تواند گره‌گشای این کارگاه تاریخی شده تا این هنر منحصر به فرد به ورطه فراموشی سپرده نشود.

خبرگزاری فارس: کارگاه سرامیک سازی عبادی نطنز از کوره تا کورراه مشکلات



به گزارش خبرگزاری فارس از نطنز، کارگاه سفال و سرامیک عبادی یکی از مهم‌ترین کارگاه‌های نطنز است که با قدمت 700 ساله همچنان به سبک و سیاق قدیمی صنایع‌دستی تولید می‌کنند، کارگاه سرامیک‌سازی عبادی مربوط به دوره‌ی قاجار به شماره‌ی 19148 در تاریخ 3/3/86 ثبت آثار تاریخی و در زمره‌ی میراث فرهنگی کشور و جهان قرار گرفت. کارگاهی که چند سالی است شیوه‌ی خلق اثرشان نیز به ثبت آثار ملی نیز درآمده  است. هنری که عمری 6000 ساله دارد و می‌توان قدمت هنرشان را از نقوش کاشی‌کاری شده‌ی سر درب مسجد جامع نطنز پیدا کرد.

استاد ابراهیم، استاد اسماعیل، استاد حسن، استاد محمد، استاد عباس، استاد رضا از آخرین هنرمندان این کارگاه آبا و اجدادی منصوب به دوره‌ی قاجار هستند کارگاهی که تک‌تک این افراد و بی‌شک بیشتر و قبل‌تر را در خود جای‌داده و با نفس‌هایشان خو گرفته است.

در گوشه‌ای از کتاب «سیری در صنایع‌دستی ایران» نوشته‌ی پروفسور پوپ آمده است: «نطنز که قر‌ن‌ها زادگاه سفالینه سازی با لعاب‌های فیروزه‌ای آسمانی، نقش‌پردازی سیاه زیر لعابی و جلاکاری و شاید مینایی سده‌های میانه بوده است، نطنزی که چیره‌دست‌ترین کاشی‌سازان را برای اصفهان صفوی پرورش می‌داده است، نطنزی که شش هزار سال تاریخ سفال‌گری دارد، نطنزی که تا چند دهه پیش بیش از سی کارگاه پررونق کوچک و بزرگ داشته و یکی از مراکز ساخت و صدور انواع قطعات سرامیک بوده است، امروز فقط یک کارگاه از سلسله سرامیک‌سازان سنتی در آن باقی‌مانده است که آن‌هم کارگاه عبادی است» عباس و غلام‌رضا عباد الهی نطنزی معروف به برادران عبادی پنجمین نسل این خانواده هستند که به کار سفال و سرامیک مشغول‌اند. این دو برادر سال‌های سال است که در کارگاه خود نقش و نگار بر کوزه و سفال می‌زنند.

غلامرضا عبادی دراین‌باره به خبرنگار فارس می‌گوید: برای زنده نگه‌داشتن هنر آبا و اجدادی‌مان آبرو گرو گذاشتیم و سختی‌ها و رنج‌هایی در این راه کشیدیم. وی می‌افزاید: در سال 82 برای رفع برخی مشکلات مبلغ 40 میلیون تومان وام دریافت کردیم و با قسط‌بندی شروع به پرداخت ماهی یک‌میلیون تومان به بانک نمودیم، اما سه سال بعد از پرداخت، یکی از کوره‌ها دچار آتش‌سوزی و با برآورد کارشناسان مبلغ 250 میلیون تومان خسارت به بار آورد، اینجا آغاز مشکلاتمان بود. استاد می‌گوید: هنوز در شوک آتش‌سوزی بودیم که ناگهان به کارگاهمان دستبرد زده و حدود 300 میلیون تومان از آثارمان را به سرقت بردند، ما مانده بودیم و این‌همه سختی و مشقت که ناگهان به علت عدم پرداخت اقساط برایمان احضاریه صادر و برای حفظ آبرو قسمتی از کارگاه را به فردی فروختیم.

وی ادامه می‌دهد: در کسوت استادی دیگر شاگردی نداریم تا رهرو راهی باشد که با خون‌جگر و سفر 6000 ساله چندین نسل به‌جای مانده است و وقتی برای فرزندانمان انگیزه و امید و دلدادگی به این هنر را نمی‌سازند و وقتی چرخه‌ اقتصاد زندگی‌مان روی مهره‌‌ی این هنر نمی‌چرخد باید چه کنیم. استاد عبادی گفت: سقف کارگاهمان نیز روبه تخریب است و هرلحظه ممکن است روی خودمان و توریست‌ها خراب شود، امیدواریم مسئولین محترم ما را  دریابند تا میراث نیاکان و اجدادمان را حفظ کنیم. نماینده نطنز، قمصر و باد رود در مجلس نیز دراین‌باره به خبرنگار فارس گفت: انتظار می‌رود مسئولان سازمان میراث فرهنگی توجه ویژه‌ای به صنایع‌دستی نطنز داشته باشند و با بررسی مشکلات کارگاه سرامیک‌سازی عبادی نطنز و اختصاص اعتبار ویژه جهت رفع مشکلات کارگاه و مرمت آن از تعطیلی این کارگاه قدیمی ارزشمند با قدمت 700 ساله جلوگیری کنند. محمد فیروزی افزود: بدون شک توجه به صنایع‌دستی در نطنز و رونق دوباره آن می‌تواند زمینه حضور گردشگران داخلی و خارجی را به این شهرستان تاریخی فراهم کرده و موجب توسعه و آبادانی شهرستان شود.  انتهای پیام/63025/س20

94/04/09 - 10:06





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن