تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه در هر كس باشد منافق است اگر چه روزه دارد و نماز بخواند و حج و عمر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798388751




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پایان مهلتِ نهایی مذاکرات هسته‌ای؛ دود سفیدِ «توافق» از هتل پله کوبرگ وین بلند خواهد شد؟


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: پایان مهلتِ نهایی مذاکرات هسته‌ای؛ دود سفیدِ «توافق» از هتل پله کوبرگ وین بلند خواهد شد؟
نبض مذاکرات هسته ای بار دیگر با عبور از زمان ضرب الاجل نهایی، به شماره افتاده است و همه در انتظار اعلام نتیجه سخت ترین و طولانی ترین مذاکرات دیپلماتیک در یک قرن گذشته هستند.
خدیجه غبیشاوی: یک متن اصلی و پنج ضمیمه‌، 60 صفحه حاصل کارِ طولانی ترین مذاکرات دیپلماتیک تاریخ جهان خواهد بود که هم اکنون روی میز اتاق های هتل پله کوبرگِ وین خودنمایی می کنند؛  متن و ضمیمه هایی  که تعداد پرانتزهای آن به حداقل رسیده است و دیگر خبری از شکاف های عمیق نیست.

امروز سه شنبه، 30 ژوئن (نهم تیرماه) سومین زمان ضرب الاجل تعیین شده از سوی ایران و 1+5 برای حل و فصل نهایی مذاکرات هسته ای پس از 12 سال مناقشه به پایان می‌رسید؛ ضرب الاجلی که به گفته مذاکره کنندگان دیگر قرار نیست برای یک دوره طولانی مدت تمدید شود و تنها چند روز به آن افزوده خواهد شد.

بر این اساس، پس از 2 روز مذاکرات فشرده ایران و گروه 1+5 در روزهای شنبه و یکشنبه هفته جاری و برگزاری چندین نشست 2 و چندجانبه میان وزرای خارجه و توقف 1 روزه مذاکرات، به نظر می رسد که مذکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 آخرین روزهای خود را سپری می کند؛ از این رو با بازگشت محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان به هتل پله کوبرگ در روزهای آینده مشخص خواهد شد که پس از 20 ماه رایزنی های سیاسی و دیپلماتیک، مُهر مختومه بر پرونده مناقشات هسته ای ایران زده شود و یا رسما شکست مذاکرات اعلام می شود.

توافق نهایی در انتظار اراده سیاسی

مذاکرات هسته ای ایران و قدرت های جهانی به گفته مذاکره کنندگان از مرحله بحث های فنی گذشته و وارد فاز اراده سیاسی شده است؛ وزرای خارجه یکشنبه شب به پایتخت هایشان بازگشتند و معاونان سیاسی در وین ماندند تا بر روی متن نهایی کار کنند تا از امروز (سه شنبه) بار دیگر آخرین چانه زنی های هسته ای برای اعلام نتیجه کار آغاز شود.

هرچند تعداد پرانتزها و نقاط مبهمِ متن توافق نهایی کاهش یافته و به گفته مذاکره کننده ارشد روس، نگارش متن نهایی با پیشرفت 99 درصدی همراه بوده است اما «سازوکار لغو تحریم ها»،«تحقیق و توسعه»، «دسترسی به مراکز هسته ای» و  «تعداد سانتریفیوژها در سایت فردو» همچنان یک درصد اختلافات باقی مانده در متن نهایی را تشکیل می دهند که می توانند چند روز آینده، روند مذاکرات را دست خوش تغییراتی کنند.

بر این اساس قرار است در پایان این دور از مذاکرات و همزمان با اعلام توافق نهایی هسته ای، یک قطعنامه شورای امنیت که در آن برنامه‎ی اقدام و لغو کامل تحریم‌های شورای امنیت مرتبط با موضوع هسته‌ای تایید شده است، صادر شود.
 
بنابریان و به گفته مذاکره کنندگان از زمان اعلام توافق تا اجرای آن بین 30 تا 60 روز فاصله است تا اینکه کنگره آمریکا توافق را بررسی و به رای بگذارد و هم‌زمان این توافق برای بررسی به مجلس شورای اسلامی ایران فرستاده شود.

بر این اساس، چنانچه توافق از سوی کنگره رد شود که کارشناسان احتمال آن را قوی می دانند، رییس جمهور آمریکا می‌تواند این رای را وتو کند و در صورت وتوی اوباما توافق باید برای عملیاتی شدن آماده شود که این مرحله بین 3 تا 5 ماه به طول می‌انجامد. در این مدت ایران باید اقدامات و تعهدات هسته‌ای خود را انجام دهد و در پایان این دوره، روز اجرای توافق فرا می‌رسد، روزی که در آن تحریم‌های اروپا لغو و تحریم‌های آمریکا متوقف می شود. بنابراین اجرای لغو تحریم‌ها به بعد از اجرای اقدامات هسته‌ای ایران تاکنون موکول شده است.

چرا توافق بیش از هر زمان دیگری در دسترس است؟

نشانه های کلیدی زیادی وجود دارد که نشان می دهد، توافق نهایی هسته ای بیش از هر زمان دیگری اکنون در دسترس است و ایران و آمریکا به عنوان دو وزنه سنگین این مذاکرات در آستانه اعلام یک توافق تاریخی هستند.

توافق هسته ای بیش از آنکه یک تصمیم فنی باشد یک تصمیم سیاسی است که باید در واشنگتن و تهران اتخاذ شود؛ دو بازیگر کلیدی در مذاکرات هسته ای که از 2 سال گذشته تاکنون به طور آشکار وارد روند مذاکرات هسته ای شدند.

از سوی دیگر باید گفت که اوباما واپسین روزهای حضورش در کاخ سفید را سپری می کند و اتمام دوره ریاست جمهوری باراک اوباما در کمتر از 2 سال آینده سایه سنگینی را بر مذاکرات چند ماه اخیر هسته ای با ایران انداخته است چرا که اوباما به این توافق هسته ای به عنوان میراثی از خود در پایان هشت سال ریاست جمهوری نیازمند است.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که اوباما به توافق هسته ای با ایران به عنوان عامل تمایزی میان خود و دیگر روسای جمهوری آمریکا نگاه می کند و از سوی دیگر نیز وی نمی خواهد کاخ ریاست جمهوری را با میراث شکست در مذاکرات هسته ای با ایران ترک کند.

از سوی دیگر، در تهران حسن روحانی نیز با وعده حل و فصل پرونده هسته ای ایران توانست اکثریت آرا را در انتخابات ریاست جمهوری کسب کند و از این رو در نخستین روزهای پس از پیروزی سرمایه گذاری قابل توجهی را برای برون رفت ایران از انزوای اقتصادی و سیاسی و همچنین کمک به اقتصاد کشور و پایان دادن به یک بحران غیرضروری صورت داد و موفقیت و یا شکست مذاکرات هسته ای تا حد زیادی بر آینده سیاسی روحانی و دولت وی نیز تاثیر گذار است.






۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن