تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من مأمورم كه صدقه (و زكات) را از ثروتمندانتان بگيرم و به فقرايتان بدهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798727709




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بيماري‌هاي ويروسي بزرگ‌ترين تهديد سلامت دنيا


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۸ تير ۱۳۹۴ (۰:۱ق.ظ)
بيماري‌هاي ويروسي بزرگ‌ترين تهديد سلامت دنيا موج - رئيس مرکز مديريت بيماري‌هاي واگير بيماري‌هاي ويروسي را بزرگ‌ترين تهديد سلامت دنيا در حال حاضر اعلام کرد و گفت: جهان در ده‌هاي اخير با 40 نوع بيماري نوپديد مواجه بوده است.
به گزارش خبرگزاري موج، محمد مهدي گويا با بيان اين مطب در «کارگاه قوانين و مقررات بهداشتي بين المللي» که با حضور کارکنان معاونت بهداشت در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: بيماري‌هاي نوپديد امروزه از وبا، طاعون و تب زرد که در دهه‌هاي 60 و 70 ميلادي موجب مرگ و مير افراد در جهان مي‌شد دامنهٔ بسيار گسترده و پيچيده تري پيدا کرده است و هم اکنون به بيش از 40 بيماري نوپديد همچون ابولا، مرس، کرونا، تب کريمه کنگو و مواردي نظير اين‌ها رسيده است.
وي افزود: به عنوان مثال اپيدمي ابولا در آفريقا تاکنون بالغ بر 10 هزار کشته برجاي گذاشته و نفوذ ويروس کرونا به کره جنوبي توسط يک خانم 65 ساله که براي تجارت به کشورهاي حاشيه خليج فارس رفته بوده است و از آنجا به چين، تاکنون بالغ بر 150 کشته داشته و موجب قرنطينه چند بيمارستان مهم کره جنوبي به دليل ابتلاي 180 پرستار به اين ويروس شده است.
رئيس مرکز مديريت بيماري‌هاي واگير گفت: بيماري‌هاي واگير در جهان از تب زرد، وبا و طاعون به 40 نوع بيماري نوپديد و ويروسي ارتقا يافته است. مقررات بين المللي بهداشتي گزارش مشاهده حتي يک نوع از اين بيماري‌ها در هر کشوري را ظرف حداکثر 48 ساعت الزام آور اعلام مي‌کند.


وي با اشاره به اين که اپيدمي کرونا ويروس تا 40 درصد مرگ به دنبال دارد، بيان داشت: مقررات و قوانين بهداشتي بين المللي همه کشورها را موظف کرده است که در صورت مشاهده نمونه‌هايي از اين گونه بيماري‌ها آن‌ها را به موقع شناسايي، علت يابي و پاسخ دهي دقيق کرده و وجود بيماري را نهايتاً تا 48 ساعت به سازمان بهداشت جهاني و کشورهاي همسايه گزارش کنند.
وي اجراي اين مقررات را براي همه کشورها الزام آور دانست و عدم اجراي آن را موجب ايجاد تبعات سنگين اقتصادي، تجاري و سلامتي براي هر کشوري اعلام کرد و اظهار داشت: ممکن است يک اتفاقي که ساده به نظر مي‌رسد موجب ايجاد يک همه گيري بزرگ بين المللي شود.
رئيس مرکز مديريت بيماري‌هاي واگير افزود: سازمان بهداشت جهاني همه کشورها را موظف کرده است براي مقابله با اين بيماري‌هاي نوپديد هرچه سريع‌تر خود را تجهيز کنند و در صورتي که توانايي اين کار را ندارند مراتب را به اين سازمان گزارش کنند تا مجامع بين المللي به کمک آن کشورها بيايند.
گويا بيان داشت: اگر يک بيماري کرونا دير گزارش شود مسافرت‌ها و تجارت با آن کشور تحت الشعاع بين المللي قرار خواهد گرفت زيرا اين بيماري‌ها درجه سرايت بسيار بالايي دارند و اقدامات خنثي سازي آن‌ها بايد به سرعت انجام شود.
به گفته گويا ديگر تجهيزات اتمي، جنگ افزارها و زرادخانه‌هاي هسته اي تهديد بزرگ دنيا نيستند زيرا جهان براي مقابله با آن‌ها مقررات و تدابير زيادي انديشيده است. بزرگ‌ترين تهديد سلامت افراد در حال حاضر بيماري‌هاي نوپديد ويروسي هستند که دنيا هنوز به سطح قابل قبولي براي مواجهه با آن‌ها نرسيده است.


رئيس مرکز مديريت بيماري‌هاي واگير افزود: اين مقررات مصوب سال 1969 هستند که از اين سال تا دهه 90 ميلادي بالغ بر 40 بيماري نوپديد و بازپديد که هر کدام مي‌توانند موجب بحران بهداشتي در جهان شوند، شناسايي شده‌اند.
وي بيان داشت: علاوه بر بيماري‌هاي واگير برخي حوادث شيميايي همچون حادثه نيروگاه اتمي چرنوبيل اوکراين، بوپال هند و SARS در دهه اخير در فهرست مخاطرات بهداشتي جهان قرار گرفته‌اند. حادثه چرنوبيل صادرات مواد غذايي در اروپا را تحت الشعاع خود قرار داد و بسياري از اروپايي‌ها براثر مصرف آن مواد غذايي دچار سرطان شدند.
وي ادامه داد: نشست بازنگري اين قوانين در سال 2005 برگزار شد و در سال 2007 مواد بازنگري قوانين بهداشتي بين المللي تصويب شد. در اين مصوبه مقرر شد تمام کشورها نيروي انساني، تجهيزات و امکانات لازم براي مقابله با بيماري‌ها را در کشور خود ايجاد کنند.
وي ايران را تنها کشور منطقه خاورميانه و شمال آفريقا اعلام کرد که توانست در سال 2012 موراد اجرايي اين قوانين را عملي کند و گفت: اين مهلت يک‌بار تا سال 2014 و هم اکنون تا سال 2016 تمديد شده است و هر کشوري که به آن مرحله از آمادگي نرسد دچار جريمه‌هاي سنگين بين المللي خواهد شد.
وي هدف از تصويب مقررات بين المللي بهداشتي را جلوگيري از انتشار هر رويداد يا بيماري خطرناک بين المللي براي تضمين امنيت بهداشتي جامعه جهاني اعلام کرد و گفت: 8 ماده از اين مقررات که به اختصار IHR خوانده مي‌شوند اجباري و 5 ماده نيز اختياري است.


گويا با بيان اينکه جهان هم اکنون براي مقابله با همه گيري بيماري‌هاي واگير و ويروسي از سطح پاسخگويي خوبي برخوردار نيست، افزود: هم اکنون بزرگ‌ترين تهديد بين المللي کشورها بمب اتم و زرادخانه‌هاي هسته اي نيستند زيرا جهان براي کنترل اين جنگ افزارها تدابير زيادي انديشيده است ولي بيماري‌هاي ويروسي واگير به دليل عدم برخورداري کشورها از نيروي انساني و امکانات مقابله با آن‌ها بزرگ‌ترين تهديد بين المللي کشورها شناخته شده‌اند.
وي با بيان اين که در بين اين بيماري‌ها آنفلوآنزا از اهميت دوچنداني برخوردار است، گفت: اگر بيماري و مشکلي از پرندگان به انسان‌ها سرايت کند تا 60 درصد مرگ و مير در پي خواهد داشت.
وي از تدوين سامانه هشدار سريع در مرکز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت خبر داد و ابراز داشت: بسياري از اين همه گيري‌ها ثبت مي‌شوند که بايد با تدوين اين سامانه برنامه ريزي و پاسخ دهي مناسبي براي آن‌ها داشته باشيم.
به گفته گويا شيوع ابولا در آفريقا تاکنون جان 10 هزار انسان را گرفته است. اگر اين بيماري از راه هوا و تنفس به ديگران سرايت مي‌کرد قادر بود در عرض 263 روز جان 34 ميليون نفر را بگيرد.
وي همه گيري ابولا در آفريقا را مدل هشدار دهنده اي براي ايجاد سامانه‌هاي الکترونيک دانست و گفت: خوشبختانه اين بيماري از راه تنفسي منتقل نمي‌شود وگرنه در مدت 263 روز جان 34 ميليون نفر را در جهان مي‌گرفت.
وي تجهيز مناسب بيمارستان‌ها به اتاق ايزوله و تجهيزات لازم، تقويت شبکه مديريت مراقبت‌هاي اوليه بهداشتي کشور، در اختيار داشتن نيروهاي واکنش سريع و آزمايشگاه‌هاي مجهز و به هم متصل را امکانات مورد نياز کشور براي مقابله با اين ويروس‌هاي نوپديد اعلام کرد.
گفتني است در ادامه اين کارگاه دکتر محمود سروش رييس اداره مراقبت‌هاي مرکز مديريت بيماري‌هاي واگير در خصوص نقش واحدهاي درون وبرون سازماني در اجرايي شدن مقررات بهداشتي بين المللي سخنراني کرد. اين کارگاه به مدت 3 روز در ستاد وزارت بهداشت مي‌شود.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 150]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن