تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هیچ تهیدستی سخت تر از نادانی و هیچ مالی سودمندتر از عقل نیست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799018627




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طرح جدید زوج و فرد؛ خودروها رنگ بندی می‌شوند


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: معاون شهردار تهران می‌گوید که طرح فعلی زوج و فرد در تهران کارآمد نیست و بر اساس طرح جدیدی که به شورای عالی ترافیک ارائه شده قرار است خودروها بر اساس میزان آلایندگی رنگ بندی و بر اساس مجوز تردد داشته باشند اما سوال اینجاست که چه کسی آلایندگی خودروها را بررسی می‌کند؟

به گزارش تراز ، کنترل مکانیزه محدوده طرح زوج و فرد اگرچه از فروردین امسال آغاز شد و به گفته مسئولان توانست از ورود بسیاری از خودروهای مجاز به این محدوده جلوگیری کند اما کارشناسان معتقدند که این طرح تاثیر چندانی بر آلودگی هوای شهر تهران نداشته و نتوانسته توقعاتی که از آن انتظار می‌رفته را برآورده کند.

ناکارآمدی طرح زوج و فرد یا همان LEZ در صحبت‌های معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم مشخص است؛ چرا که می‌گوید: طرح زوج و فرد به لحاظ زیست محیطی نتوانسته است تاثیرات زیادی داشته باشد و در نتیجه شهرداری در شورای عالی ترافیک کشور و شهر تهران تغییر زوج و فرد را مطرح کرد و پیشنهاد شد که بر مبنای میزان آلایندگی هر خودرو اعمال محدودیت صورت گیرد و هرچه آلایندگی خودرو بیشتر باشد محدودیت نیز افزایش می‌یابد

جعفر تشکری هاشمی ادامه می‌دهد: بررسی‌ها نشان داده است که طرح زوج و فرد حجم تردد را کاهش می‌دهد؛ اما نمی‌تواند راهکار مطلوبی برای کاهش آلودگی باشد و برهمین اساس سعی داریم تا با آماده‌سازی زیرساخت‌ها و همچنین بررسی‌های بیشتر، طرح جامعی را درخصوص اصلاح طرح زوج و فرد به شورای عالی ترافیک کشور ارائه کنیم.

وی می‌گوید: خودروها براساس میزان آلایندگی به چهار دسته قرمز، زرد، سبز و آبی تقسیم می‌شوند و براین اساس خودروهای قرمز شامل خودروهایی می‌شوند که عمر مفید آنها تمام شده و قادر به پاس کردن معاینه فنی نیستند و در مقابل خودروهای آبی دارای میزان آلایندگی بسیار کم و در حد صفر هستند و استانداردهای یورو5 را نیز پاس کرده‌اند.

تغییر در محدوده حرکت خودروها

رئیس پلیس راهور پایتخت هم با تائید سخنان معاون شهردار در خصوص جزئیات طرح جدید و زوج و فرد و رنگ بندی خودروها می‌گوید: در این طرح، رنگ آبی به خودروهای برقی و هیبریدی تعلق می‌گیرد که بهترین وضع محیط زیستی قرار دارند و از این رو خودروهایی که در این رده رنگی قرار دارند، مجاز به تردد در تمامی نقاط پایتخت هستند.

وی افزود: همچنین خودروهایی که دارای استاندارد آلایندگی یورو 2 به بالا هستند در طبقه رنگی سبز قرار می‌گیرند که این خودروها به جز بخش کوچکی از سطح معابر تهران، در سایر بخش‌های پایتخت مجاز به تردد هستند.

سردار حسینی با اشاره به میزان آلایندگی خودروهای زرد گفت: خودروهایی که دارای معاینه فنی هستند در این رده رنگی قرار می‌گیرند و در انتها، خودروهای آلاینده که در لایه قرمز قرار می‌گیرند و بیشترین محدودیت‌های تردد در پایتخت برای این گروه اعمال می‌شود.

به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برای اجرای این طرح باید میزان آلودگی هوا، شدت آلایندگی خودروها و محدوده جغرافیایی تردد خودروها مشخص شود. اما نه معاون شهردار و نه رئیس پلیس راهور تهران هیچ کدام نگفته‌اند که در این طرح میزان آلایندگی خودروها براساس چه معیاری قرار است تعیین شود؟

معاینه فنی خودروها؛ حلقه مفقوده

وقتی مجلس هشتم با مصوبه‌ای عجیب تصویب کرد تا سن معاینه فنی خودروهای نو از دو سال به پنج سال افزایش پیدا کند، کسی فکر نمی‌کرد که داستان معاینه فنی به یک داستان پیچیده در کشور تبدیل شود.

جدا از عدم مراجعه برای معاینه فنی خودرو و مکانیزه نبودن مراکزمعاینه فنی در شهرستان‌ها، صدور برگه معاینه فنی صوری و جعلی هم به مشکلات معاینه فنی خودروها اضافه شده است و همین مساله هرگونه تصمیم برای رده‌بندی خودروها و تعیین میزان آلایندگی آنها را در کشور با مشکل مواجه کرده است.

تشکری هاشمی، معاون شهردار تهران در این خصوص می‌گوید: متاسفانه در برخی از شهرهای کوچک سیستم معاینه فنی، مکانیزه نیست و دیتاهای نرم‌افزاری قابل استفاده برای دیگر شهرها نیستند و برای اجرای این طرح لازم است کلیه مراکز معاینه فنی به صورت مکانیزه اداره شود و دیتاهای آنها برخط باشد.

تشکری‌هاشمی البته تاکید می‌کند که وزارت کشور در حال تدارک نرم‌افزاری یکپارچه برای کنترل مکانیزه مراکز معاینه فنی است و تلاش‌های بسیاری نیز در این خصوص انجام داده است.

آنگونه که آمارها نشان می‌دهد از خودروهایی که در تهران تردد می‌کنند، امسال 3 میلیون خودرو نیاز به معاینه فنی دارند اما ولي آذروش، مديرعامل ستاد معاينه فني خودروهاي تهران، می‌گوید: تنها 140 هزار دستگاه خودرو در سه ماه نخست سال معاينه فني معتبر مراکز مکانيزه را دريافت کرده‌اند.

آذروش با بیان اینکه 70 درصد ظرفیت مراکز معاینه فنی در تهران خالی مانده است، تاکید می‌کند: در حال حاضر 14مرکز مکانيزه معاينه فني در مناطق 22 گانه شهرداري تهران با ظرفيت روزانه 6000 دستگاه خودرو آماده ارائه خدمات کيفي مي باشند و با اين امکانات و زيرساخت هاي ايجاد شده توسط شهرداري تهران در صورت سلامت خودرو شهروندان با صرف زمان کمتر از 15 دقيقه مي توانند نسبت به دريافت برگه معاينه فني خودرو خود اقدام نمايند.

مدير عامل ستاد مرکزي معاينه فني خودروهاي تهران البته از برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی در آینده‌ای نزدیک خبر می‌دهد و میگوید:‌ با توجه به مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران در خصوص الزام داشتن معاينه فني از مراکز مکانيزه شهر تهران جهت تردد در رينگ زوج و فرد (رينگ سبز طرح مناطق کم انتشار آلايندگي)، در آينده‌اي نزديک،معاينه فني خودروها همانند کنترل طرح ترافيک به صورت هوشمند با استفاده از دوربين انجام خواهد شد و اعمال قانون و صدور قبض جريمه توسط پليس، نرم افزاري انجام مي‌شود .

براساس قانون مصوب مجلس هشتم، خودروهای نو تا 5 سال از معاینه فنی معاف هستند؛ و این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند بسیاری از خودروهایی که از کارخانه خارج می‌شوند در همان ابتدای کار هم آلاینده محسوب می‌شوند. با این شرایط تقسیم خودروها بر اساس آلایندگی کار دشواری است. نه می‌توان به اطلاعات تولیدکننده اعتماد کرد و نه می‌توان خودروها رو ملزم به معاینه فنی تا 5 سال اول کرد. معاینه فنی حلقه مفقوده برای اجرای هر طرح ترافیکی – زیست محیطی در تهران است.


منبع: فردا



زمانبندی انتشار: 7 تير 1394 - 13:33





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 403]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن