تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشان منافق سه چیز است: 1 - سخن به دروغ بگوید . 2 - از وعده تخلف کند .3 - در اما...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820723367




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقش پرستاران در حفظ کرامت انساني در خانه‌هاي سالمندان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۷ تير ۱۳۹۴ (۰:۲ق.ظ)
نقش پرستاران در حفظ کرامت انساني در خانه‌هاي سالمندان موج - پرستاران شاغل در خانه‌هاي سالمندان مي‌توانند با ايجاد شرايط مطلوب به سالمندان کمک کنند تا احساس کنترل خود را بر زندگي‌شان دوباره به دست آورند.
به گزارش خبرگزاري موج، سالمندي يک امر نسبي است و ورود به آن برحسب زمان و مکان متفاوت است. سالمندي فرايندي زماني است که افرادي به سن 65 سالگي و بالاتر از آن مي‌رسند. پير شدن جمعيت يا افزايش سريع سالمندان يک پديده جهاني است.
چالش اصلي بهداشت در قرن بيستم زندگي زنده ماندن بود. در حالي که در قرن حاضر چالش اصلي بهبود کيفيت زندگي هست. سه حيطه مهم کيفيت زندگي شامل بعد جسمي، اجتماعي و رواني هست.
بعد رواني در ارتباط با مفاهيم رواني و هيجاني است و در آن مسائلي همچون افسردگي، ترس، خشم، سعادت، خوشي و عزت نفس مطرح است.
هدف از زندگي سالمندان فقط داشتن عمر طولاني و زنده بودن نيست، بلکه نوع و کيفيت زندگي آن‌ها نيز مهم هست از اين رو ارتقاي کيفيت زندگي سالمندان در مرحله اول نيازمند داشتن اطلاعات جامع در مورد کيفيت زندگي آن‌ها است.
تحقيقات در دهه اخير قوياً حاکي از آن است که توجه به نيروهاي معنوي و کرامت به عنوان نيازي که به سالمندان، آرامش، نيرو و نشاط وصف ناپذيري مي‌بخشد مورد توجه نظريه پردازان پرستاري بوده است. با توجه به افزايش شمار سالمندان، لزوم توجه به کيفيت زندگي آن‌ها بيش از پيش اهميت مي‌يابد.
يکي از عوامل مؤثر بر کيفيت زندگي، وضعيت سلامتي است و سلامت معنوي و کرامت از ابعاد مهم آن بشمار مي‌رود که اغلب مورد غفلت واقع مي‌شود. اکثر ساکنين خانه‌هاي سالمندان باقي مانده عمر خود را تا فرا رسيدن زمان مرگ در خانه‌هاي سالمندان سپري مي‌کنند. به اين دليل که حفظ کرامت يکي از مهم‌ترين اهداف مراقبت از سالمندان است،
بينش درباره مشکلاتي که سالمندان در طول دوره پذيرش در خانه‌هاي سالمندان تجربه مي‌کنند و تاثيراتي که بر کرامت انساني آن‌ها وارد مي‌شود، بسيار با ارزش است.
با مطالعه پژوهش‌هاي مختلف مشخص شد که در چهارچوب مراقبت‌هاي ارائه شده در سال‌هاي پايان زندگي، مفهوم کرامت، يک مفهوم ذهني بود و به احساس شايستگي مربوط مي‌شد و تحت تأثير موقعيت‌ها يا اعمال ديگران قرار مي‌گرفت.
به طور کلي دو شکل از کرامت (کرامتي که به هر فرد به ارث مي‌رسيد و تحت عنوان يک حس شخصي) وجود داشت. هيچ شرايطي از بين نمي‌رفت و کرامت به شرايط مربوط به بيماري با تحديد جنبه‌هاي فردي و اجتماعي، نقطه آغاز فرايندي بود که مي‌توانست کرامت فرد را تحت تأثير قرار دهد. اکثر سالمندان ساکن خانه‌هاي سالمندان احساس طرد از جامعه و جدي گرفته نشدن به علت سن و بيماري شان داشتند.
در انتظار کمک ماندن، ناديده گرفته شدن توسط پرستاران و اطرافيان و عدم دريافت توجه کافي باعث تضعيف کرامت سالمندان مي‌شد و مراقبت‌هاي حرفه اي مناسب همراه با احترام، داشتن حمايت‌هاي اجتماعي و داشتن ظرفيت‌هاي سازگاري مؤثر مي‌توانست از کرامت سالمندان حمايت کند.
ارتباط بين کرامت با کيفيت زندگي نشان دهنده اين بود که نقص در کرامت فردي به اختلال در کيفيت زندگي منجر مي‌شد.
محققين به اين نتيجه رسيده بودند که مفهوم استقلال و کرامت غير قابل تفکيک است. آن‌ها بر اين باور بودند که اگر از استقلال سالمندان حمايت شود، کرامت شان حفظ مي‌شود.
گر چه شرايطي که در آن کرامت سالمندان توسعه پيدا مي‌کند به شخصيت خود سالمند و ظرفيت‌هاي سازشي او بستگي دارد اما پرستاران شاغل در خانه‌هاي سالمندان مي‌توانند با ايجاد شرايط مطلوب به سالمندان کمک کنند تا احساس کنترل خود را بر زندگي‌شان دوباره به دست آورند و به عنوان يک فرد ارزشمند در نظر گرفته شوند.
اغلب پرستاران تلاش مي‌کنند سلامت سالمندان را بهبود بخشند و بيشتر بر روش‌هاي درماني تمرکز مي‌گردد. اما با توجه به نتايج پژوهش‌ها حمايت عاطفي، ارزش قائل شدن براي فرد به عنوان يک انسان و حفظ کرامت سالمندان تأثير قابل توجه تري بر کيفيت زندگي آن‌ها خواهد داشت.
پرستاران بايد تا آن جا که مقدور است مناسب‌ترين شرايط زندگي را براي ساکنين خانه‌هاي سالمندان فراهم کنند و اطلاعاتي درباره مسائل مرتبط با کيفيت زندگي آن‌ها در اختيارشان قرار دهند.
ارائه دهندگان خدمات بهداشتي بايد به نگرش خود در مقابل بيماران و افراد ناتوان، آسيب پذيري خود و افراد ناتوان، ترس‌هاي خود و هر مسأله اي که مي‌تواند در مراقبت شان خللي وارد کند، نگاه ويژه اي داشته باشند و با توجه به اهميت کرامت انساني در سالمندان بررسي‌هاي بيشتر و توجه به اين امر بسيار حائز اهميت هست.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن